(in kort=>)
Wat kunnen mogelijke argumenten om wel vlees te eten zijn?
-"Het is nodig om gezond te leven/zijn"
-"Het is lekker"
(andere argumenten, en veel andere zullen er wel niet zijn, schieten me helaas niet onmiddellijk te binnen)
(1) "Het is nodig om gezond te leven/zijn"
Een evenwichting vegetarisch/veganistisch dieet is (minstens) even gezond als een dieet waarin vlees e.d. in de correcte hoeveelheid geconsumeerd wordt
=> Om gezondheidsredenen niet vegetarisch/veganistisch leven is geen geldig argument
(wie bronnen wil, moet maar eens in de voetnoten van o.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism kijken)
(2) "Het is lekker"
Dat lijkt me het enige mogelijke/geldige argument om wel vlees te eten
Dan vind ik dat men moet nadenken of men het persoonlijk genotsgevoel van het vleeseten belangrijker vindt dan al de (meestal) gekende problemen ivb met vleesconsumptie
i.e (voornamelijk) ethische (dierenmishandeling) & milieuredenen (vleesconsumptie betekent een veel grotere 'ecological footprint', enorme uitstoot van broeikasgassen, land & water vervuiling/inname)
Om nog niet te zeggen dan het kweken van dieren een enorme inefficiente manier van voeding is, dwz met dezelfde grondstoffen die nodig zijn om 1 kg eetbaar vlees te verkrijgen, kunnen bij wijze van spreken tientallen monden gevoed worden met granen, groenten)
(excuses voor het gebrek aan bronnen, ik twijfel er niet aan dat snel zoekwerk mijn beweringen kunnen staven adhv wetenschappelijke data)
--
In zekere zin is deze ganse problematiek (wat dat is het wel in de context van de globale overbevolking & milieuvervuiling gezien) een afspiegeling van wat er o.a. mis is in deze wereld:
Mensen die niet rationeel kunnen zijn, omdat ze niet boven hun emotionele/instinctieve impulsen staan (kijk e.g. naar al de mensen met overgewicht)
Persoonlijk walg ik van mensen die redeneren van "ooh vlees/vis is zo lekker ik kan niet zonder" terwijl ze maar verder het milieu verkrachten/dieren mishandelen
Een van de verschillen tussen de mens en de andere diersoorten is dat we de mogelijkheid hebben om ons boven onze emoties & instincten te plaatsen om beslissingen te nemen
Rationele mensen zien in dat er voor 6,5 mld mensen geen plaats is om vlees te eten, het is te belastend voor het mileu, en zoals tegenwoordig toegepast ook compleet onethisch; maar blijkbaar zijn vleeseters te zwak (mentaal) of te onwetend (ivb met de argumenten) om geen vlees te consumeren
In een ideale wereld (e.g. <1 mld mensen) waarin dieren vrij kunnen leven & pijnloos gedood kunnen worden zou men eventueel vlees kunnen eten; maar pas in dat geval is er sprake van een moeilijke ethische kwestie; in de wereld waarin wij leven is het overduidelijk: vlees eten is onverantwoord