Archief - vegetarisme

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

En?


  • Totaal aantal stemmers
    386
  • Opiniepeiling gesloten.

boogje

Legacy Member
Bon, het wordt eens tijd voor een (nieuwe) topic over vegetarisme.

Ben jij veggie? Waarom? Heb je persoonlijk iets tegen mensen die wel vlees eten?

Voor de vleeseters, hebben jullie iets tegen veggies? waarom eten jullie vlees? Wat zijn de belachelijkste argumenten waar velen mee af komen?

Ik alvast :

vleeseter :woohoo:

Ik zie niet echt een sterke morele reden voor niet vlees te eten, en de redenen die voor vegetaristen sterk zijn, zijn voor mij maar 2 X niets, dat is uiteraard puur persoonlijk. Ik heb niets tegen veggie's zelf, het zou maar gek zijn (imo):p

bon, genoeg discussiestof voor deze topic!

keep it clean,
maar discussier ! ^^

ciao,

Boogje;)

Gavin

Legacy Member
geen "veggie"

dat ge het wordt omdat mensen verkeerd omgaan met dieren is mooi
maar dat ge het wordt omdat ge vindt dat mensen geen dieren mogen eten, nee.

alexii

Legacy Member
Ik vind niet dat mensen vlees mogen eten, dieren hebben toch ook gevoelens?

We hebben het verstand gekregen maar we moeten het ook gebruiken, we moeten tegen onze instincten ingaan.

Hmgrwngd

Legacy Member
Bij elk stuk vlees en plant eer ik de plaats vanwaar ze vandaan komt.
Op een dag ga ik net evengoed een voedselbron zijn voor andere dieren...

ComputerVISTA

Legacy Member
Vleeseter, en voor de rest doet iedereen wat hij/zij wilt ivm eten.

Het enige waar ik niet tegen kan ivm eten is verspilling.

SilentSpring

Legacy Member
R-evolution™';7758668 zei:
geen veggie : 1 simpele reden : vlees is lekker :unsure:

². ik en groenten gaan niet samen.
Kan me geen leven zonder vlees inbeelden. De verleiding van zo'n sappig, zacht biefstukje is te groot om te weerstaan. Evenals vettige hamburgers en frikandellen:love: .
me loves beef:applause:
Veggies interesseren me niet echt, iedereen eet wat hem wil vinnek.

Shellshock

Legacy Member
Ik heb ooit eens gehoord dat er zelfs mensen zijn die alléén maar fruit eten. Ook geen groenten omdat ze vinden dat groenten óók gevoelens heeft. :wtf:

Vleesteter btw. :)

democracy02

Legacy Member
lang veggie geweest, dan weer vlees, dan weer veggie, en nu weer vlees...

ben recent terug begonnen met vlees... ik at nie genoeg proteinen en noten en al, en kwil eens beginnen werken aan mijn conditie. ben nie gestopt uit gezondheidsredenen, ik wil gewoon mijn tekort zo rap en zo gemakkelijk mogelijk bijvullen en daar is vlees het best geschikt voor denk ik.

als ik lang geen vlees eet voel ik mij wel gezonder hoor.
(hopelijk) binnenkort als ik mijn eigen potje kook, ga ik terug vegetarisch gaan... met mss klein beetje vlees...


geen vlees heeft zijn voor en zijn nadelen... maar als ik moe kiezen, kies ik toch voor geen vlees. want dan voelt mijn lichaam veel beter aan; en ik eet niet graag dieren die onder schandalige omstandigheden zijn opgegroeid en geslacht... vind dat een beetje oneerlijk.

leve fruit en groenten :applause:

Shellshock zei:
Ik heb ooit eens gehoord dat er zelfs mensen zijn die alléén maar fruit eten. Ook geen groenten omdat ze vinden dat groenten óók gevoelens heeft. :wtf:

Vleesteter btw. :)
denk dat het eerder te maken heeft, omdat fruit van een boom of plant valt en de plant blijft leven... terwijl bij een groente er effectief leven wordt "gedood".

fruitariër zijn lijkt me ook wel leuk (mss wel een beetje extreem, dunno.)

grey-turtle

Legacy Member
R-evolution™' zei:
geen veggie : 1 simpele reden : vlees is lekker :unsure:

Hiermee ga ik akkoord.
Af en toe vegearisch eten is gezond, want te veel vlees kan een teveel aan urinezuur opleveren (vooral voor mensen met niersteen problemen), maar te weinig vlees een tekort aan ijzer en vit B12.
Er zijn mensen die zeggen dat vlees ongezond is, maar daar geloof ik niet echt in.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Ben tijdje veggie geweest, maar aangezien eten voor mij één van de geneugten des levens is eet ik toch terug vlees. Dit neemt neit weg dat ik nog vaak vegetarisch eet...

Gentille

Legacy Member
ik eet alles van vlees, heb geen probleem met veggie's als die mensen daarvoor kiezen waarom niet

Bontus

Legacy Member
Vleeseter, vind sommige veggies belachelijk.
Sommige doen net alsof ze gezond zijn terwijl ze sloten cola verzetten of whatever.
Ik eet over het algemeen weinig vlees, graag vis, en zelden varkensvlees. Volgens mij de gulden middenweg

Dirty_Col

Legacy Member
Ouders zijn vegetarisch, maar dat is meer omdat mijn ma dat uit gezondsoverwegingen (uit noodzaak eerder) doet en mn pa is dan ook maar vegetarisch geworden. Ikzelf ben vleeseter omdat ik daar geen gezondheidsproblemen mee heb of morele bezwaren tegen heb. Ik eet wel geen massa's vlees, maar das meer mijn verstand dat spreekt dan wat anders :p

Autechre

Legacy Member
(in kort=>)

Wat kunnen mogelijke argumenten om wel vlees te eten zijn?


-"Het is nodig om gezond te leven/zijn"
-"Het is lekker"

(andere argumenten, en veel andere zullen er wel niet zijn, schieten me helaas niet onmiddellijk te binnen)


(1) "Het is nodig om gezond te leven/zijn"

Een evenwichting vegetarisch/veganistisch dieet is (minstens) even gezond als een dieet waarin vlees e.d. in de correcte hoeveelheid geconsumeerd wordt

=> Om gezondheidsredenen niet vegetarisch/veganistisch leven is geen geldig argument

(wie bronnen wil, moet maar eens in de voetnoten van o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism kijken)

(2) "Het is lekker"

Dat lijkt me het enige mogelijke/geldige argument om wel vlees te eten


Dan vind ik dat men moet nadenken of men het persoonlijk genotsgevoel van het vleeseten belangrijker vindt dan al de (meestal) gekende problemen ivb met vleesconsumptie

i.e (voornamelijk) ethische (dierenmishandeling) & milieuredenen (vleesconsumptie betekent een veel grotere 'ecological footprint', enorme uitstoot van broeikasgassen, land & water vervuiling/inname)

Om nog niet te zeggen dan het kweken van dieren een enorme inefficiente manier van voeding is, dwz met dezelfde grondstoffen die nodig zijn om 1 kg eetbaar vlees te verkrijgen, kunnen bij wijze van spreken tientallen monden gevoed worden met granen, groenten)


(excuses voor het gebrek aan bronnen, ik twijfel er niet aan dat snel zoekwerk mijn beweringen kunnen staven adhv wetenschappelijke data)

--

In zekere zin is deze ganse problematiek (wat dat is het wel in de context van de globale overbevolking & milieuvervuiling gezien) een afspiegeling van wat er o.a. mis is in deze wereld:

Mensen die niet rationeel kunnen zijn, omdat ze niet boven hun emotionele/instinctieve impulsen staan (kijk e.g. naar al de mensen met overgewicht)

Persoonlijk walg ik van mensen die redeneren van "ooh vlees/vis is zo lekker ik kan niet zonder" terwijl ze maar verder het milieu verkrachten/dieren mishandelen

Een van de verschillen tussen de mens en de andere diersoorten is dat we de mogelijkheid hebben om ons boven onze emoties & instincten te plaatsen om beslissingen te nemen

Rationele mensen zien in dat er voor 6,5 mld mensen geen plaats is om vlees te eten, het is te belastend voor het mileu, en zoals tegenwoordig toegepast ook compleet onethisch; maar blijkbaar zijn vleeseters te zwak (mentaal) of te onwetend (ivb met de argumenten) om geen vlees te consumeren

In een ideale wereld (e.g. <1 mld mensen) waarin dieren vrij kunnen leven & pijnloos gedood kunnen worden zou men eventueel vlees kunnen eten; maar pas in dat geval is er sprake van een moeilijke ethische kwestie; in de wereld waarin wij leven is het overduidelijk: vlees eten is onverantwoord
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan