Archief - vegetarisme

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

En?


  • Totaal aantal stemmers
    386
  • Opiniepeiling gesloten.

Najade

Legacy Member
Ik vind de outcome toch een beetje opvallend.
Er hebben nog maar twee veggies gestemd natuurlijk, maar geen één van beiden kan begrip opbrengen voor mensen die hun natuurlijke gestel ten volle benutten?

Ben zelf vleeseter, maar met respect voor veggies. Je kan perfect overleven en gezond zijn zonder vlees (maar met eiwitvervangers). Maar ik doe het liever op de "gewone" manier, met een lekker kippenboutje, of een stukje lamsvlees *kwijl*
Ben zelf wel niet zo gek van vermomd vlees als worst en hamburger, om één of andere manier smaakt gehakt me minder (tenzij het zo lekker vermomd is dat het onweerstaanbaar wordt, op een lekker broodje préparé bijvoorbeeld)

Edit: Vraag: Mag je zomaar mensen verwijten niet rationeel te zijn omdat ze een ander ethisch standpunt in nemen?

Dirty_Col

Legacy Member
Najade zei:
begrip opbrengen voor mensen die hun natuurlijke gestel ten volle benutten?

We zitten nochtans nog altijd met het darmstelsel van een planteneter

Babs

Legacy Member
Vleeseeter, maar met alle respect voor de veggies.
Moest ik kunnen, ik zou al lang veggie geweest zijn, maarja, gelijk iedereen kunnen lekkere hamburgers en frikandellen mij nie ontnomen worden.

Ik heb een ander principe, dat ik namelijk niks eet als ik zie wat het oorspronkelijk geweest is. Bvb bij mosselen lette ik daar vroeger totaal niet op hoe dat er uit zag, maar nu ben ik beginnen kijken naar mijn eten en lust ik het niet meer :unsure:
Geen ingewanden ofzo ook niet, en wild wil ik ook niet eten. Sinds ik in de biolessen te horen kreeg dat een biefstuk een spier was en hoe die pezen enzo er nog inzaten kreeg ik dat ook nog moeilijk over mijn tong.
Ik ben een rare vleeseter eigenlijk :confused:

Mijn vriendin is veggie, en kheb respect voor haar. Ze houdt enorm veel van dieren. Ik zat ooit eens op een terraske met haar en voor haar ogen werd een duif doodgereden en ze was er nie over te spreken en voelde haar schuldig omdat ze er nie naartoe gelopen is om ze weg te doen laten vliegen.

Autechre

Legacy Member
Ik raad iedere vleeseter aan om toch eens de moeite te doen om kennis op te doen ivb met de milieuproblematiek ivb met het vleeseten

Ik betwijfel of veel vleeseters geldige argumenten kunnen voorleggen die aantonen dat vlees eten e.d. geen onverantwoorde belasting voor het milieu is

Maar uiteindelijk zal het weinig verschil maken, men zal dan redeneren:

"ahja, daar zit wel iets in, het is inderdaad slecht voor het milieu, maar met de wagen rijden ook, en daar laat ik mijn biefstuk niet voor"

(veel) vleeseters mogen dan nog (eens ze niet meer zo onwetend zijn) overtuigd zijn van de contra-argumenten, ze gaan toch de stap naar niet vlees-eten niet kunnen zetten omdat ze zich niet boven hun instincten/drang kunnen zetten (mensen zijn immers zwak)

Xylo

Legacy Member
Autechre zei:
Ik raad iedere vleeseter aan om toch eens de moeite te doen om kennis op te doen ivb met de milieuproblematiek ivb met het vleeseten

Ik betwijfel of veel vleeseters geldige argumenten kunnen voorleggen die aantonen dat vlees eten e.d. geen onverantwoorde belasting voor het milieu is

Maar uiteindelijk zal het weinig verschil maken, men zal dan redeneren:

"ahja, daar zit wel iets in, het is inderdaad slecht voor het milieu, maar met de wagen rijden ook, en daar laat ik mijn biefstuk niet voor"

(veel) vleeseters mogen dan nog (eens ze niet meer zo onwetend zijn) overtuigd zijn van de contra-argumenten, ze gaan toch de stap naar niet vlees-eten niet kunnen zetten omdat ze zich niet boven hun instincten/drang kunnen zetten (mensen zijn immers zwak)


:sleep:

Sorry man, ma je laat echt het gevoel van een hippie achter...

Najade

Legacy Member
Daar is de wetenschap het nog niet over eens he Dirty Col
Het zou met evolutie te maken hebben dat de een vlees prima verteert, en de ander eerder naar een vegetarisch darmstelsel toegaat.
Maar mensen zijn nog steeds omnivoren en hebben tanden en een darmsysteem dat beiden aankan. Hetgeen waar ik je wel gelijk mee kan geven is dat we eigenlijk niet gemaakt meer zijn om rauw vlees te eten (dat zou zo geëvolueerd zijn sinds de mens had geleerd vuur te maken)
Nu ben ik geen bioloog en kan ik u alleen zeggen wat ik er al van gelezen heb natuurlijk.
Het zou oa zo zijn dat een blinde darm een typisch herbivoor kenmerk is, dat bij mensen duidelijk overbodig geworden is in de loop van miljoenen jaren, door ons gevarieerder dieet.

Autechre

Legacy Member
Xylo zei:
:sleep:

Sorry man, ma je laat echt het gevoel van een hippie achter...

vergeten te vermelden:

mensen die geen argumenten voorleggen hoeven niet op mijn posts te replyen, dan hoef ik geen tijd te verspillen aan mensen die niets bij te dragen hebben

of edit:

heb uberhaupt geen zin om te replyen, geinteresseerden kunnen/gaan zelf wel verder zoeken, rationele mensen gaan zelf wel tot die conclusie komen; en de anderen (wiens verstand in hun maag zit) zijn toch niet te overtuigen (niet rationele mensen kan je immers niet enkel met argumenten overtuigen)

Cybergirl

Legacy Member
ik zou wel graag vegetariër willen worden maar k mag nie van mijn ouders :p
ze vinden het belachelijk en ongezond als k geen vlees wil eten, maar zelf zijn ze dan wel bezig van 'ocharme die beestjes' :ironic:

Najade

Legacy Member
BaBsie zei:
Sinds ik in de biolessen te horen kreeg dat een biefstuk een spier was en hoe die pezen enzo er nog inzaten kreeg ik dat ook nog moeilijk over mijn tong.
Ehm.. mss een big shock, maar wat denk je dat er in 'kippenbillenvlees' zit?
Bil-spier hee?
In feite is het meeste vlees dat we eten spierweefsel, met zo weinig mogelijk pezen. Vet kan wel, omdat dat zou zorgen voor een lekkere smaak (en oa bij varken kan je het amper vermijden)

DGEN

Legacy Member
vleeseter..geen probs met veggies...kzie trouwens niet in waarom er zo een probleem van moet worden gemaakt :)

Therif

Legacy Member
Ik eet zeker en vast vlees *miam*
Ik eet eig nie zo graag groenten en fruit, maar ik eet enorm veel vis omdat het imo het beste voeding is dat er kan zijn op deze wereld :D

Ik kan me eig geen leven inbeelden zonder Vis & Vlees :)

btw: bij ons kopen we kippen en andere soorten vlees bij ons lokale boer :) en die doet geen massaverkoop :) en ik kan je verzekeren dat je het verschil proeft tussen een te-snel-opgegroeid kip(massa) en een die op zijn gemak heeft geleefd :) Het vlees is lichtjes bruiner, zachter, sappiger en het smelt in je mond. En ik spreek niet over bio-kippen want die hebben nog een andere smaak die vrij flauw is vinnek en gaat moeilijk door de keel.
Hetzelfde voor rundsvlees, die zijn zooveel beter.

En ons konijntjes zijn het lekkerst, omdat we er zelf hebben thuis :)

Babs

Legacy Member
Najade zei:
Ehm.. mss een big shock, maar wat denk je dat er in 'kippenbillenvlees' zit?
Bil-spier hee?
In feite is het meeste vlees dat we eten spierweefsel, met zo weinig mogelijk pezen. Vet kan wel, omdat dat zou zorgen voor een lekkere smaak (en oa bij varken kan je het amper vermijden)

kip smaakt mij dan ook meer dan biefstuk, dus dan laat ik het niet over mijn hart komen :unsure: en bij biefstukken heb ik al vaker een dikke pees of stuk vet gehad, en da vinnek gewoon nie smakelijk.
Ik ben gelukkig (in tegenstelling tot toch wel veel mensen) een echt konijn op vlak van groenten en fruit, en dat smaakt mij toch wel vaker meer dan een lap biefstuk druipend in bloedrestjes.

Najade

Legacy Member
Autechre, je idealisme siert je.
Maar ik werk liever aan het minderen van milieubelasting op mijn manier, en op een andere manier dan door het niet-eten van vlees.
Dat er overconsumptie is, of erger, overproductie, dat dat extra belasting voor het milieu met zich meebrengt, zoals overbemesting en watervervuiling, is allemaal waar.
Ik ben het ermee eens dat daaran gewerkt moet worden en dat mensen oa niet meer moeten consumeren dan ze het nodig hebben, maar ik ben het er niet mee eens dat je daarom zou moeten stoppen met het eten van vlees.

Naar andere milieuproblemen verwijzen is idd dom, want daar gaat het helemaal niet om. Maar ik eet vlees omdat ik het lekker vind, en omdat ik me er etisch bij kan neerleggen dat mijn kippeboutje waarschijnlijk niet heel gelukkig geleefd heeft. Ik héb daarover nagedacht, en ik ben ook voorstander van veel projecten om de levenskwaliteit van slacht-dieren te verbeteren. Bio-farming, dieren niet dwangvoeden, aangeven dat je geen foi gras hoeft, zelfs het klonen van vlees is interessant om te onderzoeken op dat gebied.

Maar al dan niet eten van vlees is gewoonlijk toch een soort van 'etisch gevoel', dat je baseert op echte argumenten, en voor mij is het geen probleem vlees te blijven eten, ondanks die problemen, die zeker verminderd horen te worden.

Bolteh

Legacy Member
De mens is al sinds het begin van de tijd (waar wij van weten, oermens dus) een omnivoor dat zowel vlees als planten eet.. Waarom zou het dan onnatuurlijk en gevaarlijk voor het milieu zijn als de mens nu vlees eet? De mens is al sinds jaar en dag een jager dat op dieren jaagt als voedselbron.. Nu, opeens, al die miljoenen jaren later, zou vlees eten een overbodige belast zijn op de natuur? Laten we vlug alle carnivorische dieren op aarde afmaken omdat ze vlees eten, das een overbodige last voor de natuur.

Sommige mensen zijn raar.. -_-



Ik ben dus zelf vleeseter, maar heb respect voor vegetariërs.. Sommigen vinden vlees nu éénmaal niet lekker.. Maar ik krijg het wel op m'n heupen van die vegetariërs die geen leven willen kapot maken of die vinden dat vlees eten onnatuurlijk is en een grove balast voor het milieu..

Pol

Legacy Member
Ik ben 7 jaar veggie geweest. Nie om gezondheidsredenen, ik denk ook nie dat vlees eten ongezond is. Gewoon omdat ik er geen behoefte in had, er moest geen dier worden geslacht voor mij, als ik zonder kon leven.

Nu terug vleeseter, omdat ik mensen waarbij ik ga eten niet tot last wil zijn en ik terug zin had in een biefstuk

Therif

Legacy Member
Als de mensen geen vlees meer gaan eten gaat er idd een overproductie aan vlees zijn, dat wel :unsure:

denkimi

Legacy Member
Autechre zei:
(in kort=>)

Wat kunnen mogelijke argumenten om wel vlees te eten zijn?


-"Het is nodig om gezond te leven/zijn"
-"Het is lekker"

(andere argumenten, en veel andere zullen er wel niet zijn, schieten me helaas niet onmiddellijk te binnen)


(1) "Het is nodig om gezond te leven/zijn"

Een evenwichting vegetarisch/veganistisch dieet is (minstens) even gezond als een dieet waarin vlees e.d. in de correcte hoeveelheid geconsumeerd wordt

=> Om gezondheidsredenen niet vegetarisch/veganistisch leven is geen geldig argument

(wie bronnen wil, moet maar eens in de voetnoten van o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism kijken)

(2) "Het is lekker"

Dat lijkt me het enige mogelijke/geldige argument om wel vlees te eten


Dan vind ik dat men moet nadenken of men het persoonlijk genotsgevoel van het vleeseten belangrijker vindt dan al de (meestal) gekende problemen ivb met vleesconsumptie

i.e (voornamelijk) ethische (dierenmishandeling) & milieuredenen (vleesconsumptie betekent een veel grotere 'ecological footprint', enorme uitstoot van broeikasgassen, land & water vervuiling/inname)

Om nog niet te zeggen dan het kweken van dieren een enorme inefficiente manier van voeding is, dwz met dezelfde grondstoffen die nodig zijn om 1 kg eetbaar vlees te verkrijgen, kunnen bij wijze van spreken tientallen monden gevoed worden met granen, groenten)


(excuses voor het gebrek aan bronnen, ik twijfel er niet aan dat snel zoekwerk mijn beweringen kunnen staven adhv wetenschappelijke data)

--

In zekere zin is deze ganse problematiek (wat dat is het wel in de context van de globale overbevolking & milieuvervuiling gezien) een afspiegeling van wat er o.a. mis is in deze wereld:

Mensen die niet rationeel kunnen zijn, omdat ze niet boven hun emotionele/instinctieve impulsen staan (kijk e.g. naar al de mensen met overgewicht)

Persoonlijk walg ik van mensen die redeneren van "ooh vlees/vis is zo lekker ik kan niet zonder" terwijl ze maar verder het milieu verkrachten/dieren mishandelen

Een van de verschillen tussen de mens en de andere diersoorten is dat we de mogelijkheid hebben om ons boven onze emoties & instincten te plaatsen om beslissingen te nemen

Rationele mensen zien in dat er voor 6,5 mld mensen geen plaats is om vlees te eten, het is te belastend voor het mileu, en zoals tegenwoordig toegepast ook compleet onethisch; maar blijkbaar zijn vleeseters te zwak (mentaal) of te onwetend (ivb met de argumenten) om geen vlees te consumeren

In een ideale wereld (e.g. <1 mld mensen) waarin dieren vrij kunnen leven & pijnloos gedood kunnen worden zou men eventueel vlees kunnen eten; maar pas in dat geval is er sprake van een moeilijke ethische kwestie; in de wereld waarin wij leven is het overduidelijk: vlees eten is onverantwoord

kijk, als perse wilt ingaan tegen de natuur, u instinkten en zowat de hele maatschappij, dan doet ge maar. iedereen mag doen wat hij wil zolang hij er niemand mee lastig valt.

u argument dat vlees veel belastender is voor het milieu klopt langs geen kanten. hetgeen ge erin stopt krijgt ge er weer uit. zonder de mest van dieren gaat is u land na enkele jaren totaal uitgeput en gaat gij verhongeren.


Mensen die niet rationeel kunnen zijn, omdat ze niet boven hun emotionele/instinctieve impulsen staan (kijk e.g. naar al de mensen met overgewicht)
en wat doen we dan met die mensen die perse hun emotionele/instinctieve impulsen willen onderdrukken en anorectia krijgen?

ik denk eigenlijk dat vegetariers vooral interessant willen doen, meestal weten ze in feite niets van de werkelijkheid maar wel alles van de gaia website.

zijt ge al eens op bezoek geweest in een varkens/kippen kwekerij? Zijt ge al eens binnengeweest in een slachthuis?

varkens zijn zowat de enige dieren die nogal mishandeld worden tijdens hun leven, maar hun dood is wel pijnloos.
koeien worden goed verzorgd en zeker niet mishandeld en kippen zijn te stom om te beseffen hoe slecht ze het wel hebben.

Terrorist_Hell

Legacy Member
Ik eet graag vlees, en ik zou zeker en vast jagen op dieren in 't wild. Waarschijnlijk wel met 'n serieuze krop in m'n keel aangezien ik veel ontzag heb voor de dierenwereld.

Therif

Legacy Member
Varkensvlees is wel het enigste vlees dat 'k nie eet. Maar idd koeien worden zo snel afgeslacht dat ze het niet eens doorhebben, en kippen beseffen niet eens dat ze dood zijn nadat je hun kop hebt afgehakt.

is hier is gebeurd :) Een kip zijn kop afgehakt, en die ging gewoon verder lopen voor een minuut of 10 in de tuin, en pas had em et door :D Da was wel pas lachen :p Daarna opgegeten natuurlijk en die was heerlijk btw :D

Aezopp

Legacy Member
Therif zei:
Varkensvlees is wel het enigste vlees dat 'k nie eet. Maar idd koeien worden zo snel afgeslacht dat ze het niet eens doorhebben, en kippen beseffen niet eens dat ze dood zijn nadat je hun kop hebt afgehakt.

is hier is gebeurd :) Een kip zijn kop afgehakt, en die ging gewoon verder lopen voor een minuut of 10 in de tuin, en pas had em et door :D Da was wel pas lachen :p Daarna opgegeten natuurlijk en die was heerlijk btw :D

Euhm dat heeft niets met doorhebben te maken. Dat zijn gewoon de zenuwen.
Ik ben een vleeseter & heb respect voor de vegies. Maar het valt me ook op dat als je vegie bent je geen respect hebt voor wie er anders met voedsel omspringt? (in het algemeen)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan