Archief - Spender or saver?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spender or saver?


  • Totaal aantal stemmers
    331
  • Opiniepeiling gesloten.

ZerTiX

Legacy Member
Mr_Anderson zei:
weinig nut?

Auto anyone? (kmoet ni veel zegge, ouders betale hier rijbewijs en auto dusja :D) :$

En als ik geld heb gaat het oftewel uitgegeven worden aan menne dax, vriendin, of gewoon uitgaan (sinds de kortste weke ist altijd de laatste 2)

Als ouders alles betalen ist gemakkelijk
Maar stel dat je je auto kan betalen...
verzekering, naft, ondehoud.
volgens mij zijn dit geen kleine rekeningen voor iemand die nog steeds studeert :)

on topic: spender > al men geld gaat naar uitgaan en prulle kope
en vakantiejob geld zal ik men hobby betalen en opzij zette voor outo ofzo mee te kunnen betalen :applause:

vogelnestje

Legacy Member
Zedjah zei:
Deze economie is gebaseerd op rollend geld. Ze werkt niet als mensen sparen.

foutje, zonder sparen hebt ge geen investeringen...

Sparen is goed op macro-economisch vlak, slecht op micro-economisch vlak...

OT: ik spaar tijdens de blok... zakgeld enzo wordt niet verbruikt, en het maandloon van de vorige maand(en) komt er soms ook op, en wordt allemaal niet gebruikt. Tijdens het jaar rolt et eerder ;)

ByT3 Me

Legacy Member
het mijne rolt altijd,
kort gezegd mijn loon is verdeeld
1/3 voor huur en kosten en verzekering
1/3 eten, drinken , uitgaan
1/3 mijn hobby/sport

en voor mijn vriendin is het ongeveer hetzelfde.

leningen hebben we niet, maar leven wel konstant met de 0 lijn.

freeza

Legacy Member
Nu toch al een aantal jaar niet enorm veel uitgegeven en telkens een vakantiejob gedaan

Ik steek mijn geld niet in nutteloze dingen of dingen die ik echt niet nodig heb... Als ik iets echt wil hebben dan ga ik toch eerst maken dat ik genoeg geld ervoor heb en dat ik niet tekort kom en toch altijd een beetje reserve heb...

Een tijd geleden twijfelde ik sterk om een mp3speler te kopen met een redelijke opslagcapaciteit... Uiteindelijk heb ik gekozen voor een GRATIS mp3-spelertje waar ik tot nu toe zeer tevreden van ben. Dit heeft me toch een 300 € bespaard, misschien niet super veel maar 300 € voor een student is toch een redelijk bedrag waar ik al veel andere dingen mee kan doen ^^

edit: ik heb me wel voorgenomen om na mijn studies om elke maand te proberen om 750 € aan de kant te houden...

Inch

Legacy Member
Ik probeer te sparen. Ik werk wel overigens. Een deel van mijn loon gaat naar huur en de rest naar eten en drank. 't Is niet dat ik zo'n grote uitgaven doe. Ik ben niet iemand die vaak uitgaat of die zotte dingen koopt (om de twee maand nief GSM of zo). Ik heb ook geen auto en zo.

Kortom, ik hou op het einde van de maand redelijk wat over. Overigens heb ik even zitten rekenen. Ik zit nu bij Fortis maar als ik verhuis naar Rabobank scheelt mij dat een paar honderd euro aan rente die ik op het einde van het jaar win.

Enfin, natuurlijk moeten de grote uitgaven nog komen: een auto, huwelijk (over een aantal jaar al) en een huis. Als ik spaar, dan is dat om een goede basis te hebben wanneer die momenten daar zijn. Overigens ben ik vorig jaar alleen gaan wonen. Om nog maar te starten kostte het redelijk wat geld (huurwaarborg, meubels, etc.)

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik helemaal niks uitgeef. Ik koop graag eens een boek, cd/DVD, kleren,... en af en toe op reis. Maar 't is niet alsof ik op zéér grote voet leef.

pr0ph3t

Legacy Member
sparen tot zoveel geld... dan is zien wat ik wel wil of iets datk kan gebruiken... uitgeven tot aan een bepaald bedrag dan weer ff stoppen en bijsparen dak altijd iets overhoud :)

xDama

Legacy Member
Mr_Anderson zei:
weinig nut?

Auto anyone? (kmoet ni veel zegge, ouders betale hier rijbewijs en auto dusja :D) :$

En als ik geld heb gaat het oftewel uitgegeven worden aan menne dax, vriendin, of gewoon uitgaan (sinds de kortste weke ist altijd de laatste 2)

Ik heb geen auto nodig. Niemand die 18 is en nog studeert heeft dit in mijn ogen nodig. Ik ben wel bezig met een low-budget motodax waarvan ik wel elk centje zelf moet verdienen. Al mijn geld gaat hier dan ook naartoe.

Maar 1000 EUR leggen voor rijbewijs, 2000 EUR fzo voor een auto, 1000 EUR verzekering, benzine, kosten... Dat allemaal voor een stomme auto? Mijn behaarde reet toch ;) Ik wacht wel nog wat.

ZyphO

Legacy Member
zoveel "mogelijk" sparen alst kan.

toch de helft van mijn verdiend maandelijkse loon aan de kant en de rest voor auto , uitgaan , i-net ,....

RaZoR be

Legacy Member
voorlopig nog maak ik toch het meeste op, maar als ik bv een console koop, zet ik het geld naderand netjes terug als ik het gespaart heb...

like now, ben aan het sparen voor laptop.. als ik die eenmaal heb kan ik wel wat terug sparen zodat ki terug wat geld heb...

mja, tijdens studenten leven zal het wss nog wel zo blijven, daarna wss sparen

Therif

Legacy Member
Zoveel sparen als ge maar kunt... Ik heb wel een probleem, geld gaat te snel weg...:p

Chickenlal

Legacy Member
Ik werk van men 15 jaar en heb altijd 80% van dat geld op men spaarboekje gezet. Ik ben nu 19 jaar en heb een deftige auto gekocht van 1 jaar oud met 7000 km. In plaats van velen die het moeten stellen met een wrak van 10 jaar oud.

Ben ik blij dat ik da altijd gespaard heb.

2.DIE.4

Legacy Member
Tis maar wat je zelf wilt, jij hebt je dan wsl bepaalde dingen moeten ontzeggen?
Of jij stelt gewoon andere prioriteiten ...

Ik rij nu ook al meer dan een jaar rond met een ford fiesta van '94. Die doet het voor mij meer dan goed genoeg.

Ik hoef geen auto te hebben van 1j oud, toch niet zolang ik niet werk.

Ieder zijn keuze vind ik.

Ik ga ook iedere weekend gaan werken en met dat geld ga ik op reis, koop ik wat kleren, trakteer ik de vriendin eens, ...

Ik heb ook al wat kunnen sparen, maar dat is nog niet echt zo een groot bedrag. De laatste tijd gaat het sparen wel vlotter moet ik zeggen en ik ben er blij om. Ik kan gerust €250 in de maand sparen, maar ik zou er dan ook iets mee willen doen, niet zomaar op de bank laten staan ... Enige ideeën?

Chickenlal

Legacy Member
2.DIE.4 zei:
Tis maar wat je zelf wilt, jij hebt je dan wsl bepaalde dingen moeten ontzeggen?

Bwa nie echt eigenlijk omdat ik ook het hele jaar door werk na school en in het weekend, dit is genoeg om elke week goed uit te gaan.

Geld van vakantie jobs in de zomervakantie ging altijd naar men spaarrekening, elk jaar kocht ik daar gewoon een nieuwe gsm mee en de rest op het boekske.

menlor

Legacy Member
Ik spaar redelijk veel. maar vind het goed. bv was crt schermen beu( had er 2 )
dus dacht ik LCD , maar ook twee. dus 2x 19" lcd in een keer gekocht.
Dan laptop nodig => laptop gekocht

kvind gitaar tof, eerst akoestische gitaar van bij me thuis gespeeld en dan elektrische gekocht.
Nog nooit moete nadenke van pfff kan da pas volgende maand kopen of erger jaar.

En heb altijd een reserve om een nieuwe pc te kunnen kope als deze het begeeft

eniac

Legacy Member
ByT3 Me zei:
het mijne rolt altijd,
kort gezegd mijn loon is verdeeld
1/3 voor huur en kosten en verzekering
1/3 eten, drinken , uitgaan
1/3 mijn hobby/sport

en voor mijn vriendin is het ongeveer hetzelfde.

leningen hebben we niet, maar leven wel konstant met de 0 lijn.

Dat wordt hard als je ambitie hebt om ooit een huis te kopen ipv te huren...

Dakantochnie

Legacy Member
Zo, een poll leek me wel een goed idee om deze thread een wat groter publiek aan te laten trekken. :)

Bontus

Legacy Member
Men ouders sparen zo veel al dat ik zelf een gematigd spaarder ben :)

Myst!Q

Legacy Member
Ik ben tussen de twee, geef wel eens geld uit maar ik spaar aan de andere hand ook een aardig bedrag op. :)

Gromme

Legacy Member
Ik spaar amper tot niet eigenlijk, tot mijn spijt want geld uitgeven gaat zo snel. Ik doe wel al aan pensioensparen (Mannheimer). Maar ik zou graag met twee vrienden van me in vastgoed beginnen. Het idee is nog niet van de grond gegaan maar gesprekken hebben al gunstige wendingen gedaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan