Archief - Spender or saver?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spender or saver?


  • Totaal aantal stemmers
    331
  • Opiniepeiling gesloten.

Feignasse

Legacy Member
Van spaarrekeningen en vakantiejobgeld blijf ik min of meer af, dat kan later beter van pas komen.

Wat ik van mijn ouders krijg als "leefgeld" gaat er wel volledig door ja, of ik zet bvb een paar keer 20€ opzij zodat ik dan iets duurders kan kopen (bvb een dvd-box).

LSDsmurf

Legacy Member
Vooral een saver. Erg veel geef ik niet uit en het meeste dat ik verdien spaar ik voor enkele investeringen.

metaphore

Legacy Member
Ulixes zei:
Van spaarrekeningen en vakantiejobgeld blijf ik min of meer af, dat kan later beter van pas komen.

Wat ik van mijn ouders krijg als "leefgeld" gaat er wel volledig door ja, of ik zet bvb een paar keer 20€ opzij zodat ik dan iets duurders kan kopen (bvb een dvd-box).

wat is die 5000€ die je nu spaart tegen dan nog waard???

als je een lening aangaat van 120 000€ dan gaat die 5000 het echt niet meer maken...
dat heb je zo terug verdiend

als je nu toch geld teveel hebt ok dan hou je het beter bij dan het weg te smijten :)
maar ik vind dat ge nu al u geld moet benutten en u niet moet inhouden op gebied van geld

zo redeneer ik alvast
ik jaag er per jaar dan ook wel ettelijke duizende euro's door :)
(ettelijke= 3 ofzo)

nico

Legacy Member
Ik zit met het geweldige probleem dat ik altijd een bedrag voor ogen heb dat op mijn rekening moet blijven. Vroeger was ik tevreden met 600 euro(als student) nu voel ik mij daar slecht bij. Geld uitgeven doe ik helemaal niet graag en zeker niet aan dingen die niet veel geld kosten.
vb : Dure kleren en Games koop ik wel maar een dvd van 9 euro niet :s
bizar maar zeer klote probleem.

DGEN

Legacy Member
saver eh
..k kan gewoon niet snappen hoe je geld in no time erdoor kan jagen :)
nu ja..een paar jaar terug kocht ik gewoon als ik iets wou :)
ondertussen wel geleerd wat de waarde van het geld..geld spenderen is makkelijk..maar verdienen en sparen :x

Gromme

Legacy Member
metaphore zei:
tgeen wa ge in u jong leven spaart is toch nix waard

ge spaart mss 3 jaar om €1000 bij elkaar te houden
als ge later begint te werken gaat ge dat op een halve maand verdienen

dus waarom sparen?? :p


Mmmm als ik 3 jaar spaar dan kom ik toch wel aan een 12 a 15.000 € hoor. (als student)...

metaphore

Legacy Member
Gromme zei:
Mmmm als ik 3 jaar spaar dan kom ik toch wel aan een 12 a 15.000 € hoor. (als student)...

maar dan doe je voor de rest nix meer op?
of verdien jij per jaar €5000 ???

dan krijg je zowizo al geen kindergeld meer >_<
dat is al zoiets van een &#8364;3000 ;)
das wel nie snugger dan

edit: ahja aan zwart had ik niet gedacht, ik doe alles wit

Gromme

Legacy Member
ik verdien per jaar tegen de &#8364;7000 dus om dat bij elkaar te krijgen moet ik heel wat sparen en mijn riempje strak aantrekken. En heb in de bijna 6 jaar nog geen last gehad met mijn kindergeld.

Feignasse

Legacy Member
metaphore zei:
wat is die 5000€ die je nu spaart tegen dan nog waard???

Genoeg, 5k is 5k.
Misschien heb ik later wel een auto nodig, dan kan die 5k ook al aardig van pas komen. Een huis of appartement betaalt zichzelf niet, en hoe meer geld je hebt, des te voordeliger zal je kunnen lenen. Waaraan zou ik het nu trouwens moeten uitgeven?

Mijn enige uitgaven nu gaan naar 1) kotleven 2) boeken/dvd's en wat kleine pc-prullaria. Daarmee ben ik voorlopig meer dan tevreden :p

dennisgodderie

Legacy Member
Geld moet rollen, maar het is daarom niet dat je het moet verkwissen. Investeren in de boodschap...

Box

Legacy Member
Spaarder, altijd geweest.
Nu zet ik ongeveer een kwart van mijn loon opzij, een kwart is huishuur, een kwart leefgeld, en het laatste deel dient voor af en toe grotere aankopen te doen (geraakt niet op).
En waarom sparen als ge jong zijt? Omdat ge het dan leert. Ik ken er genoeg die beweerden wel wat geld opzij te zullen zetten als ze begonnen te verdienen, maar als het dan zo ver was gaven ze gewoon nog meer uit.
Bovendien, zoals Ulixes zegt, alle beetjes helpen. En waarom het altijd uitgeven. Ik doe het deels al gewoon niet omdat ik onze consumptiemaatschappij verkeerd vind :)

ironhorn

Legacy Member
saver, maar als ik iets wil kopen, dan koop ik het


wil tegenwoordig gewoon nie meer zoveel (of het zijn dingen die ik alleen zou/kan kopen als ik geld genoeg had, of natuurlijk liefde, maar daar wil ik nu nog zonder kopen aan geraken)

Gromme

Legacy Member
Mensen die misschien tips kunnen geven ivm het sparen? En wat je eventueel kan doen met gespaard geld.

Feignasse

Legacy Member
Staatsbons kopen ofzo? Ni echt veel opbrengst maar wel zo goed als geen risico... :unsure:

metaphore

Legacy Member
Ulixes zei:
Genoeg, 5k is 5k.
Misschien heb ik later wel een auto nodig, dan kan die 5k ook al aardig van pas komen. Een huis of appartement betaalt zichzelf niet, en hoe meer geld je hebt, des te voordeliger zal je kunnen lenen. Waaraan zou ik het nu trouwens moeten uitgeven?

Mijn enige uitgaven nu gaan naar 1) kotleven 2) boeken/dvd's en wat kleine pc-prullaria. Daarmee ben ik voorlopig meer dan tevreden :p

kzeg nie dat je alles uit de deur moet gooien hé :)

ik zeg:
als je goesting hebt in een pak frieten moet ge da gaan halen en u niet laten tegenhouden omdat het teveel geld kost
als je goesting hebt om naar een festival te gaan moet je daar naartoe gaan en u niet laten tegenhouden omdat het teveel kost...

gewoon doen waar je zin in hebt en niet op je geld zitten tellen om persé te willen sparen voor later
want relatief gezien is dat echt niet veel waard

zeker niet als je daarvoor sommige pleziertjes moet laten vallen

Box

Legacy Member
Mja, maar met "als ge goesting hebt ..." kan het al snel uit de hand lopen he.

Als ge goesting hebt om't WK te volgen op ne grote TV moet ge die kopen en u ni laten tegenhouden omdat het teveel geld kost.
Als ge goesting hebt om nen betere pc te kopen omdat den huidige de nieuwste spelletjes nie aankan met alle details op max dan ...

Mensen moeten ook eens leren dat goesting niet alles is. En dat bedoel ik niet enkel op vlak van geld uitgeven, maar ook in daden die mensen stellen. Dieren volgen hun driften, die doen waar ze goesting in hebben. Van mensen wordt beweerd dat ze dat onder controle kunnen houden...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan