Archief - Spender or saver?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spender or saver?


  • Totaal aantal stemmers
    331
  • Opiniepeiling gesloten.

Feignasse

Legacy Member
metaphore zei:
kzeg nie dat je alles uit de deur moet gooien hé :)

ik zeg:
als je goesting hebt in een pak frieten moet ge da gaan halen en u niet laten tegenhouden omdat het teveel geld kost
als je goesting hebt om naar een festival te gaan moet je daar naartoe gaan en u niet laten tegenhouden omdat het teveel kost...

gewoon doen waar je zin in hebt en niet op je geld zitten tellen om persé te willen sparen voor later
want relatief gezien is dat echt niet veel waard

zeker niet als je daarvoor sommige pleziertjes moet laten vallen

Ja duh, op dergelijke "kleinigheden" ga ik niet bezuinigen, in Leuven gaat dat trouwens niet :D
Maar ik hoef momenteel nog geen auto te hebben, of om de haverklap een nieuwe gsm, computer of mp3-speler.

Djeck

Legacy Member
Ik ben nogal een redelijke uitgever. Maar dat komt omdat ik persé deze winter op skireis wou, en binnen 3 weken vertrek ik naar Frankrijk. Als ik terug ben, begint mijn vakantiejob en kan ik een beetje sparen, dan moet ik alleen maar een pukkelpop-ticketje financieren ;p

Ferux

Legacy Member
2 euro heh? Sparen natuurlijk.. tot ik 8 euro heb en dan een drankkaart kopen :).

Kurobu

Legacy Member
indertijd veel gespaard. toen mijn ouders aan het scheiden waren is mijn ma achter mijn rug met mijn volle spaarboek gaan lopen.
nu terug opnieuw beginnen spaaren.
aan al de mensen die uitgeven, geld is makkelijk verspild, maar niet altijd evenmakelijk verdiend. ( das maar mijn mening he )
wie weet vaar je als ik, geen spaarboek geen reserve. en plots door een stome reden ontslaan worden op je werk. believe me, er zijn toffere dingen dan dat hoor. nu hopen dak rap werk em dak terug kan sparen. want met 300 euro dop, en 250 euro afgeven thuis, is het niet gemakelijk leven hoor.

Xoliul

Legacy Member
Ik spaar om uit te geven. Als ik een vakantiejob begon, wist ik dat dat geld naar een moto zou gaan. Geld dat ik nu opzij zet is om wat over te hebben als er iets aan mijn motor moet gerepareerd hebben, wat geld voor benzine enzo.
Ik zet zeker geen grote bedragen opzij om er dan niets mee te doen, die hebben altijd wel een doel.
Later, als ik tenmiste eens genoeg verdien, dan zet ik wel opzij.

Stichero

Legacy Member
omdak altijd naar japan moet om mijn lief te bezoeke spaar ik daar altijd voor :sleep:
en vanaf september gaak een jaar in tokyo wonen en naar den unief gaan, een prijskaartje van 12.000 euro maar mijn ouders gaan me natuurlijk financieel steunen ma kmoe zelf ook zo'n 2000 euro bijleggen ofzo...
lang geleden dak nog een spel, manga heb gekocht :cry:

zarathustra

Legacy Member
Meh, ik heb feitelijk nog nooit een euro van mezelf uitgegeven.. of nee dat is niet waar ik heb vorig jaar voor 200 euro aan hardware gekocht, maar das dan ook het eerste, ever.

Thing is, ik redeneer zo als ik niks uitgeef heb ik ook geen inkomsten nodig. Dus moet ik niet in het weekend gaan werken of een maand van mijn vakantie opofferen aan vakantiewerk. En aangezien het na het studeren uiteindelijk alleen nog maar werken is met een paar weekjes vakantie per jaar ga ik liever nu voor die vele maanden vakantie dan voor dat geld.

downset818

Legacy Member
soms het een, soms het ander. ik zorg wel dat mijn bankrekening zeer langzaam maar zeker aangroeit, en ik geef het geld dat ik verdien met werk niet meteen uit... maar het uiteindelijk echt slim te spenderen valt, doe ik dat wel.

Bram

Legacy Member
zwaar spender, jammer genoeg... momenteel staat er 12 cent op m'n bankrekening en 12 euro op m'n spaarrekening.
het nadeel is bv: ik moet geld lenen van m'n ouders om tickets te kopen voor werchter... dus nu moek wachten tot m'n maandelijkse pre is gestort eer dak da ga kunne terugbetalen, ma dan bennek meteen wel weer alles kwijt...

ik geef veel te graag geld uit, trakteren, cinema, strips e.d... da's nie gezond... nope nope

kweet wel da m'n ouders nog een aparte spaarrekening hebben voor mij, zoiets ala "voorhuwelijkssparen", hoeveel da da opbrengt weetek nie, ma da zal toch een start zijn...

-=]*Triple-X*[=-

Legacy Member
Ik heb zoals ze zeggen "een gat in men hand".
Zoals Pieta al zei: Als ik met 20 € op stap ga is die 20 € op, als ik met 50 € op stap ga is die 50 € op... Natuurlijk is dit niet zo als ik met 200 € op stap ga, maar dan zal er toch iets van een 150 € doorgedraait zijn :s

Ik moet mijn ouders op dit moment nog 350 € :s dat zegt genoeg zkr.

[F6]Ares

Legacy Member
Saver ... ik zet 500 euro opzij per maand. We zijn thuis altijd gemotiveerd geweest om ons eigen geld in 't oog te houden (axion rekening met bankkaart op m'n twaalfde). Twas bij ons ook niet echt mogelijk om naar geld "te vragen". Ge had uw zakgeld per maand (uiteraard ook wel nieuwjaar & verjaardag enzo), maar als ge iets groter wou kopen => ofwel sparen ofwel werken.

Ik vind het soms echt erg dat jongeren van 18-20 nog niks van hun financien zelf beheren ... bvb elke week vanop hun kot de rekeningskes moeten meebrengen en dan wa geld terug meekrijgen.
Aant begin van 't academiejaar kreeg ik geld & dan maandelijks mijn kindergeld. Hoe het daarmee dan verliep was mijn zaak, vanaf dat da op mijn rekening stond. Kot, kleding, inschrijving als student ... kon ik dan allemaal zelf regelen. De overstap naar volledig zelfstandigheid werd daardoor een fluitje van een cent.

Uw geld = uw vrijheid.

Chapeau benny :) ofwel verdient gij een massa geld, ofwel zet gij minstens 50% van uw loon opzij. In beide gevallen, chapeau (of woonde nog thuis ?).

Hier is een heel goe artikel over het begrijpen van uw eigen financiën:
http://bygpub.com/finance/

Tis al een beetje ouder, maar er staan nog heel wat relevante dingen in.
Ze volgen een soort verhaal van ne kerel die zijn financien "verbetert".
Zeker de moeite om ns te lezen !!!

eniac

Legacy Member
metaphore zei:
wat is die 5000€ die je nu spaart tegen dan nog waard???

Heh, zal ik het even uitleggen.

Zowel ik als m'n vriendin zijn altijd savers geweest, van kleins af. Weinig zotte aankopen (m'n PC is wel altijd zelf betaald), maar natuurlijk wel een deftige uitgaansperiode gehad enzo.

Het resultaat merken we nu vrij goed nu we gaan samenwonen, in die zin dat we niet de goedkoopste dingen moeten kopen en nog steeds een boel gaan overhouden. Terwijl ik veel spenders ken die er anders aan moeten beginnen.

Boris Barowski

Legacy Member
nogal ne spaarder :)

ni dat het niks mag kosten, maar doordat ik spaar zit ik ook nooit zonder geld om uit te geven, het is nooit allemaal op, maar er mag natuurlijk ook eens iets uitgegeven worden :)

Bontus

Legacy Member
Vroeger was ik zeker een spaartype, nu ik tevreden ben van het saldo op men spaarrekening en tot het besef gekomen ben dat nu 100 euro meer sparen heel weinig gaat uitmaken als ik begin te werken binnen een paar jaar. Dus geef ik die gewoon meer uit.
Zeker als je op kot zit is het een ijdele hoop om nog te willen sparen ook.

Gromme

Legacy Member
Kasbons? En in welke mate van sommen kan je die 'kopen'? En voor hoe lang staan die vast? En hoe rendable zijn die? Heb daar niet direct ervaring mee.

Ik ben zeker van het type dat graag geniet van het leven en de mensen rondom hem laat meegenieten. Ik ga graag uit eten, ga zo nu en dan eens uit + bijna elke donderdag @ Nanno (club @ Antwerpen), veel cinema, koop ditjes en datjes, trakteer graag.

Bvb. Ik wil gitaar leren spelen, ik ga naar de winkel koop daar een gitaar & versterker en stuff.
Ik heb interesse in fotografie, ik koop me een relatief serieus fototoestel.

Maar soms is het geld zo snel weg dat je nogeens niet weet aan wat je het hebt uitgegeven.

Ow, ik heb gisteren vakantiegeld ontvangen, maar volgens mij is dit niet het gehele bedrag. Kan dat zijn? Zo ja, hoe kun je te weten komen of je nog moet krijgen en hoeveel? En de belastingen beginnen nu ook wel op zich te laten wachten.

Kunlun

Legacy Member
Was vroeger ne spaarder ... Toen kreeg ik nog alles wat ik wou van de mama en de papa :unsure: :)

Nu met mn dure hobby toch al een groot deel van mn spaarrekening der door gejaagd (zo'n 80 %) ... Tis en blijft een dure hobby maar het is zeker elke eurocent waard ... Werken doe ik elk weekend thuis maar verdien er gene cent voor, maar als ik dan ne keer uitga dan krijg ik zo is 50 euro mee wa dak dan bezie als 'loon'. Verder gewoon nog 20 euro per week zakgeld wat den eerste dag zelf al op is ...

Dus met het draaien (dj) hebk gewoon ni al te veel geld meer over voor andere spullen :) Maar gelukkig hebk geen andere spullen, en ik probeer nu ook gewoon beter om te gaan met mn geld (enkel de betere platen kopen ed) en als ik thuis iets vind dak ni nodig heb en dan probeerk da te kopen ... Aree, weer 5 plaatjes erbij :)

Dr_pimpie

Legacy Member
heb vorig jaar geleerd hoe je dit bedrag moest berekenen maar da ben ik natuurlijk compleet vergete...

afgaande van je post dat je tege de 7000€ verdient zal dit volgens mij tussen de 200 en 500 € liggen, maar ik zeg het nog eens, ik ben niet zeker (iets van een 3/4 van een maandloon ofzo denk ik)

Gromme

Legacy Member
nja, wel raar want de vorige jaren ontving ik makkelijk 800+ vakantiegeld

zarathustra

Legacy Member
nuja dingen op afbetaling kopen (behalve uw huis/grond natuurlijk) is gewoon dom.

edit: zei ik in reply op de reply hierboven die blijkbaar verdwenen is >_>

SweetEmmaRose

Legacy Member
spender, maar mijn ouders spare voor mij. maar als ik iets van mijn eigen geld wil kopen, dan spaar ik da natuurlijk, maar om écht geld opzij te zette voor later? nee das voor later :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan