Archief - Spender or saver?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spender or saver?


  • Totaal aantal stemmers
    331
  • Opiniepeiling gesloten.

MaDDie

Legacy Member
ik doe redelijk wat geld op. Maar ik spaar ook. Ik spaar om mezelf dure spullen te kopen:), zoals een gitaar of een versterker.

boe

Legacy Member
Saver. Ik ga al 3 jaar werken, en woon nog thuis. Alles is tot hiertoe al opzij gezet, behalve het geld voor mijn wagen. Maandelijks sta ik ook een bedrag af voor kost en inwoon thuis, bovenop mijn maaltijdcheques.
Dat geld gaat naar een rekening, waar ik later, indien er niets ernstig gebeurt met mijn ouders, ook over kan gaan beschikken. Een "reserve" ahw.

Na mijn uren klop ik thuis in de zaak ook nog een pak uren, waarvoor ik dan weer een vergoeding krijg. Ik klop er dermate veel uren 's avonds en in de weekends, dat ik makkelijk het bedrag dat ik maandelijks betaal voor kost en inwoon, overstijg. Ik hoop binnen afzienbare tijd mijn eigen woonst of grond + woonst te kunnen kopen, zodat ik volledig onafhankelijk wordt.
Ik doe bovendien het werk heel graag, zowel mijn job als wat ik in de zaak thuis presteer. Een mooie afwisseling tussen een IT-job achter een bureau (=fysiek passief), en het dagelijkse werk op een modern land&tuinbouwbedrijf (=fysiek actief). Alle moeite die ik in de zaak steek, rendeert ook "dubbel" natuurlijk, op lange termijn. Ik werk niet alleen voor mijn ouders, maar op lange termijn dus ook voor mezelf.

=Dujosh=

Legacy Member
money = dient om uitgegeven te worden.
als je niets kan kopen of spenderen, spaar je tot er iets is dat je wilt kopen.

zo redeneer ik.

Thin Liz

Legacy Member
Tussen de twee in: Ik kan veel geld uitgeven aan m'n hobby's, maar spaar ook genoeg daarbuiten.

Ik zal me niet slecht voelen als ik voor een Fender Stratocaster 1200 euro heb uitgegeven bv, of voor een tennisraket 250 euro... Dat zijn zaken die normaal gezien een 'levensinvestering' zijn :)

Mr Syphon

Legacy Member
ik spaar redelijk veel van men geld voor bv volgend jaar een moto te kunnen kopen en over 4~5 jaar men droomwagen ( wat toch wel 28.000+ euro is :p ),
dus dan moogde wel al even sparen :)

maar ik ga nu ook niet dingen ontzeggen, dus weggaan enzo da doe ik allemaal. maar toch niet de grote jan uithangen :D

jan1978

Legacy Member
Geld is nooit weggesmeten als ge het opdoet aan iets waar ge plezier van hebt.
Wa zijt ge met geld als ge geen doel hebt in uw leven buiten sparen, juist niks. Trouwens met geen risico's te nemen is nog nooit iemand rijk geworden (al is het een risico van een paar euro voor ne lotto te kopen). Geld moet rollen, maar als ik een reis wil maken dan is het voor mij geen probleem om daar een half jaar op voorhand geld voor opzij te zetten..

Maw, ik spaar genoeg geld, zodat ik het later kan uitgeven aan iets dat ik echt wil.

Arifiene

Legacy Member
Gromme zei:
Welk is nu de beste bank op een spaarrekening bij te openen?
rabobank en argenta geven momenteel een hoge rente
(best eens kijken op de sites voor exacte voordelen etc)

Pilatus

Legacy Member
ik spaar altijd wat ik kan opzei houden, maar ik laat het ook wel snel rollen soms :p vooral bij uitgaan

Darth-Falcon

Legacy Member
eerst nen tijd saver, korte tijd spender, dan terug tijd saver, ...

Bubba

Legacy Member
Zedjah zei:
Deze economie is gebaseerd op rollend geld. Ze werkt niet als mensen sparen.

Ahja, en dat doet hier iets terzake...

Anyway, ik ben een spender. Manieren genoeg om mn geld op te doen. :D

Bram

Legacy Member
spender... big time...

al het geld dat ik heb gaat redelijk vlug de deur uit, wat wel een probleem is atm...

vanaf nu gonk wa beginnen sparen (om grotere aankopen te kunnen doen :p)

deyoeri

Legacy Member
Ik geef enkel nog geld uit aan uitgaan eigenlijk (bier + eten). De rest gaat allemaal opzij, voor eventuele zaken die ik meen nodig te hebben en waar ik dus voor moet sparen.

VinceFeet

Legacy Member
Ik geef m'n geld iets te gemakkelijk uit, en dan nog vaak aan zaken die totaal niet gepast zijn voor een student. Zo heb ik de gewoonte om één keer in de maand een vriendin mee uit eten te nemen op mijn kosten. Daarnaast geef ik ook iets te graag geld uit aan DVD's wat dan ook mijn verzameling verklaart (ik zit aan een kleine 450 dvd's momenteel). Daar bovenop komt dan nog is dat een auto niet op water rijdt, wat ook een grote hap uit mijn budget betekent.

Kortom, ik moet dringend leren sparen. Maar ik zit nu een weekje op kot en ik heb al veel bijgeleerd. Ik zal en moet een andere levensstijl aannemen want anders wordt het onbetaalbaar voor mij.

Virz

Legacy Member
Spender!:) Maar Ik werk genoeg om daarnaast nog wat te kunnen sparen;)

Starrk

Legacy Member
Geld dient bij mij enkel een doel.

Heb ik geen doel? dan vliegt het op een spaarboekje.

Dirkxke

Legacy Member
ben beetje van de 2, ik kan heel goed sparen maar durf ook gemakkelijk 1000€ neer te leggen voor een lens ofzo.

Kurobu

Legacy Member
ik stel voor mezelf lemieten op.

bv : 1500 euro permaand.
hiervan gaat 300 euro naar kost en inwoon.
500 euro naar spaar rekening.
en 700 euro blijft op zicht rekening.

van die 700 euro leef ik dan mss een goeie 400 euro op, dit met betalingen en dergelijke inbegrepen.
en telkens komt er dus een goeie 300 euro bij op mijn zicht rekening. die mooi groeit samen met spaarboekje. maar die zicht rekening dient meer voor " nood " gevallen.

Pippoken

Legacy Member
Ik moet, van thuis uit, telkens de helft van mijn inkomsten van vakantiewerk sparen, wat ik wel een goede zaak vind, over de rest ben ik vrij om te beslissen...

Ik probeer toch mijn best te doen om zoveel mogelijk te sparen maar gelijk bv over tlaatst: 1 van mijn 2 schermen heeft het begeven, en ik wou een nieuw hebben, dus heb ik dat ook gekocht (19"WS, 225 €) of nog recenter: ik wou t-shirt's hebben van Gumball3000 en van zattevrienden, dus heb ik mij die ook gekocht (twas ook 100 €)... Maar ik probeer wel telkens voor mijn eigen te beslissen of ik, datgene dat ik wil kopen, wel echt nodig heb/wel echt kan gebruiken...

Ik zou bevoorbeeld nog graag een nieuwe surround hebben, die gaat ongeveer 320 €, maar als ik dan nadenk over wat ik ermee kan doen, kom ik tot de conclusie dat het eigelijk overbodig is... ( de boxen die ik nu heb gaan al keihard, als ik die nieuwe koop, die nog 2.5 keer zo luid gaan, dan krijg ik de flikken op mijn dak wegens lawaaihinder.......)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan