Archief - Poëzie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tha_nOn

Legacy Member
NeoGeo zei:
Ach, 'goed' en 'slecht' is relatief, net als de term 'vulgair'. Ik vind het verre van vulgair, net zoals ik porno niet vulgair vind. Ik zou het eerder realistisch noemen, zeker in tegenstelling met die dromerige gedichtjes die in dit topic rondzwerven.

Al respecteer ik natuurlijk je mening, ik vind je 'gedicht' ook vrij slecht en al die symbooltjes vind ik net als kerstballen aan een slecht onderhouden mesthoop.

Verder vind ik het laatste gedicht van Fighting Hobbit wél goed, die jongen heeft zeker talent, net als ik trouwens.

Al is 'De ontmaagding van mijn zus' niet meteen een voorbeeld van mijn geniale Geist (ja, mét een hoofdletter, een god in 't diepst van mijn gedachten, nietwaar Hobbit?).


Hou je vast ik vlieg weg ik stijg op ik kom klaar in je mond open mond urine gulp gulp in je
tandvlees rood als bloed stroomt uit je mond ik drink me laven aan jouw


die jouw stoort mij enorm, dat woord kan daar nooit passen, en kom niet af met dichterlijke vrijheid

en realistisch? jezus, teveel verhaalkes gelezen zeker?

Fighting Hobbit

Legacy Member
NeoGeo zei:
Ach, 'goed' en 'slecht' is relatief, net als de term 'vulgair'. Ik vind het verre van vulgair, net zoals ik porno niet vulgair vind. Ik zou het eerder realistisch noemen, zeker in tegenstelling met die dromerige gedichtjes die in dit topic rondzwerven.
Jouw gedicht is direct, wat het realistisch maakt omdat er geen beeldspraak inzit. Die dromerige gedichten komen dromerig over omdat er metaforen inzitten, hyperbolen en andere stijlfiguurtjes. Dit is bij poëzie een manier om iets te benadrukken, om iets belangrijks weer te geven. Een gedicht dat op het eerste zicht dromerig is kan een heel realistische boodschap bevatten. Denk maar aan "De grotstroom" van Perk (ik noem dit nu omdat het nog altijd het beste gedicht is dat ik ooit gelezen heb).

Goidse

Legacy Member
Zwart bloed
doorsijpelt
de aderen van de ondergang

geweven door haat
gedragen door wraak

verenigd door macht.


Hou vooral van de kortjes zonder rijm :).
Ben der eigenlijk slecht in ze :p.

NeoGeo

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Als je hierna nog steeds vindt dat ik talent heb (wat ik niet verwacht eigenlijk) ben ik in elk geval vereerd...

Ik ben nog geen kenner hoor, ik studeer het nu wel (Eng-Ned @ UGent) maar pas als ik mijn diploma heb zal je me een 'kenner' kunnen noemen.

Ik vind je Nederlandse sonnetten best wel goed, pas wel op met de woorden die je gebruikt (commotie, parcours, ...), die passen niet altijd bij het genre. Van je Engelse gedichten is vooral het gedicht over poëzie zelf goed gevonden, het is ver van perfect maar het idee erachter en enkele verzen vind ik zeker geslaagd.

Ik denk dat je nog wat met het probleem van de 'perfectionering' zit, om van een middelmatig gedicht (of meerdere) een prachtig afgewerkt stuk poëzie te maken. Dat herken ik bij mezelf ook, vaak heb ik ineens een moment van inspiratie (normaal gezien rond 3u 's nachts en vergezeld door een Carapils) en als ik het later herlees ben ik niet 'high' genoeg om het op geniale wijze te verbeteren. Al ben jij waarschijnlijk een nuchtere jongen.

Momenteel heb ik het wat 'moeilijker' om te schrijven (examens: geen nachtelijke avontuurtjes meer en te weinig contact met vrouwelijk schoon :(), dan komen er dingen als 'De ontmaagding van mijn zus' uit he :p Die titel heb ik trouwens daarjuist nog bedacht

Binnenkort weer eens in gang schieten ^^

PS: Let op dt-fouten in je gedicht, iemand haalde het al eens maar heb er tijdens het herlezen van je gedichten nog meer ontdekt :$

Fighting Hobbit

Legacy Member
NeoGeo zei:
PS: Let op dt-fouten in je gedicht, iemand haalde het al eens maar heb er tijdens het herlezen van je gedichten nog meer ontdekt :$
Ja, ik weet dat er veel van die dingetjes inzitten, ik ben nooit echt een held geweest in spelling en ik probeer er op te letten maar het blijft een zware opgave voor mij.

DhedRr

Legacy Member
NeoGeo zei:
Ach, 'goed' en 'slecht' is relatief, net als de term 'vulgair'. Ik vind het verre van vulgair, net zoals ik porno niet vulgair vind. Ik zou het eerder realistisch noemen, zeker in tegenstelling met die dromerige gedichtjes die in dit topic rondzwerven.

Al respecteer ik natuurlijk je mening, ik vind je 'gedicht' ook vrij slecht en al die symbooltjes vind ik net als kerstballen aan een slecht onderhouden mesthoop.

Verder vind ik het laatste gedicht van Fighting Hobbit wél goed, die jongen heeft zeker talent, net als ik trouwens.

Al is 'De ontmaagding van mijn zus' niet meteen een voorbeeld van mijn geniale Geist (ja, mét een hoofdletter, een god in 't diepst van mijn gedachten, nietwaar Hobbit?).

Megalomanen zijn er om aanbeden te worden, zo is dat nu eenmaal.
En ik vind datgene wat ik poste ook slecht, een verenging van uw dienaars psyche.
Doch moet je alles neerkrabbelen wat er in je opkomt, omdat je poezie moet oefenen.
Ik heb systematisch iets tegen mensen die 'gedichtjes van dat arme kankerpatientje' goed vinden, enkel omdat het zielig is. Net zoals ik niet inzie dat een halve kleuter nu voor 8 jaar huisdichter is van radio 1.

Maar een gewone opsomming van gemakkelijke vulgaire seksueel geladen woorden vind ik echt veel te makkelijk.

"Ik ramde haar
bek
open en sloeg haar
tanden
de wijde wereld in,

zag haar
bloeden
en genoot,
sloeg m'n handen in
elkaar en maakte mij gereed,

wat zou ze mooi grijnzen,

peinzen aan die dagen
voor haar bloempje geschonden
was door mijn woeste mannelijkheid."

zoiets is toch te simpel. Het verkoopt, dat wel, maar het is te simpel. Dat is je niet verruimen, je ontplooien, en dat vind ik toch het doel van dichten. De perfectie bereiken op taalkundig gebied.

Tw33tst3r

Legacy Member
DhedRr zei:
Het is eerder gewoon vulgair en makkelijk vind ik.

Seks verkoopt, dat maakt het nog niet goed.

mag ik vragen wat je vindt van het volgende gedicht:

in regenboogdromen verkracht ik slavinnen
aangevoerd op houten vlotten, bedekt met lijken
liggen te rotten, verbrijzel ik haar botten
en keer me naar de volgende slavin
van de porno-industrie
die de liefde uit
de liefde bedrijven haalde
want ook ik ben slaaf, niet meester
slaaf van decadentie en apathie
overvloed en vermenging van oorzaak en gevolg
zijn de ketens waarmee mijn geest
tussen 4 nachtmerries gespannen, zindert
tot elke pismèr haar horizon bereikt

ik vond dit zelf ook vulgair en plat (qua vorm, inhoudelijk ist vr mij aanklacht net tegen wat jij zegt), heb het dan ook nog aan niemand laten lezen mr als iemand "de ontmaagding van mijn zus" durft posten, durf ik dit ook posten :p:p

greetz Tweet

NeoGeo

Legacy Member
Tha_nOn zei:
Hou je vast ik vlieg weg ik stijg op ik kom klaar in je mond open mond urine gulp gulp in je
tandvlees rood als bloed stroomt uit je mond ik drink me laven aan jouw


die jouw stoort mij enorm, dat woord kan daar nooit passen, en kom niet af met dichterlijke vrijheid

en realistisch? jezus, teveel verhaalkes gelezen zeker?

Waarom zou ik niet met dichterlijk vrijheid mogen afkomen? Het is trouwens niet eens fout want het is geen zin, het zijn een aantal woorden na elkaar die in hun geheel een bepaald gevoel moeten weergeven. Welk gevoel vraag je me dan?

Het gedicht gaat over het gevoel dat ik zou hebben wanneer ik als meisje door iemand zou geneukt worden die niets voor me voelt. Dit zou ik pas beseffen nadat de daad over is (klaarkomen in de mond: geen respect, pure porno, weg romantiek, blablabla). In het begin had dat meisje erg veel zin om met die jongen naar bed te gaan omdat hij haar charmeerde en blabla... je kent jongens ook he.

FF schematisch:

1. Verlangen
2. Genot
3. Hoogtepunt (extase)
4. Meteen na het hoogtepunt "ik kom klaar": "in je mond" ==> 5. Besef van het meisje dat de jongen niet oprecht is
6. Reactie van jongen op besef: laven aan haar pijn, hij geniet ervan haar misbruikt te hebben
7. Meisje walgt van jongen (vlezige pens): BRAKEN

Het is allemaal wat plastisch gezegd maar in feite is het dat ook, daarom 'realistisch'. Foute term nu ik erover nadenk maar bon.


Edit @ DhedRr: Mooi gedicht :) en ik begrijp wat je wil zeggen, mocht ik je op café tegenkomen zou ik je ook meteen liefdevol omhelzen. Enkel zitten we nu op internet waar een discussie meteen ontstaat zonder dat beide partijen elkaar ook maar een beetje kennen...

PS: Ik heb iets tegen mensen die idiote gedichtjes maken over love, sadness, darkness, the light, blauwe maan en golvende zee. Als reactie daarop vind ik het natuurlijk fijn om eerder expliciete kunstwerken (want dat zijn het!) te maken.

alexii

Legacy Member
Brrr, gedichten, als er iets is waar ik een hekel aan heb.

Sterf, jij stomme dwerg,
niemand vindt het erg,
want zo'n stomme dwerg als jij,
kan je kopen voor een appel en ei.

Kunst enal.

Oscar Z. Acosta

Legacy Member
alexii zei:
Brrr, gedichten, als er iets is waar ik een hekel aan heb.

Sterf, jij stomme dwerg,
niemand vindt het erg,
want zo'n stomme dwerg als jij,
kan je kopen voor een appel en ei.

Kunst enal.
Kunst met een grote K ! (l)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Tw33tst3r zei:
mag ik vragen wat je vindt van het volgende gedicht:

in regenboogdromen verkracht ik slavinnen
aangevoerd op houten vlotten, bedekt met lijken
liggen te rotten, verbrijzel ik haar botten
en keer me naar de volgende slavin
van de porno-industrie
die de liefde uit
de liefde bedrijven haalde
want ook ik ben slaaf, niet meester
slaaf van decadentie en apathie
overvloed en vermenging van oorzaak en gevolg
zijn de ketens waarmee mijn geest
tussen 4 nachtmerries gespannen, zindert
tot elke pismèr haar horizon bereikt

ik vond dit zelf ook vulgair en plat (qua vorm, inhoudelijk ist vr mij aanklacht net tegen wat jij zegt), heb het dan ook nog aan niemand laten lezen mr als iemand "de ontmaagding van mijn zus" durft posten, durf ik dit ook posten :p:p

greetz Tweet

Persoonlijk houd ik wel erg van die cynische gedichten, eigelijk is het al bijna een satire. Ik ben er echt wel voor te vinden, vooral om de boodschap die erachter zit.

Iedereen heeft hier nu zijn gedichten al gepost, maar hebben jullie ook iets als "literaire helden"?
Voor mij zijn dit toch wel de tachtigers, iets in hun manier van kunst maken spreekt mij toch wel aan en dan vooral in Perk. ie werken geven gewoon prachtig weer hoe hij van zijn Mathilde gehouden heeft en dan de laatste sonnetten uit de krans die echt door merg en been gaan.

Margeitje

Legacy Member
NeoGeo zei:
Ik ben nog geen kenner hoor, ik studeer het nu wel (Eng-Ned @ UGent) maar pas als ik mijn diploma heb zal je me een 'kenner' kunnen noemen.

sorry dat ik efkes offtopic ga , maar : zijt ge klaar voor angelsaksische ?:p
(ik wou dat wel in pm sturen maar uw inbox zit blijkbaar vol...)


voor de rest carry on, more poems ! ^^

Tha_nOn

Legacy Member
NeoGeo zei:
Waarom zou ik niet met dichterlijk vrijheid mogen afkomen? Het is trouwens niet eens fout want het is geen zin, het zijn een aantal woorden na elkaar die in hun geheel een bepaald gevoel moeten weergeven. Welk gevoel vraag je me dan?

Het gedicht gaat over het gevoel dat ik zou hebben wanneer ik als meisje door iemand zou geneukt worden die niets voor me voelt. Dit zou ik pas beseffen nadat de daad over is (klaarkomen in de mond: geen respect, pure porno, weg romantiek, blablabla). In het begin had dat meisje erg veel zin om met die jongen naar bed te gaan omdat hij haar charmeerde en blabla... je kent jongens ook he.

FF schematisch:

1. Verlangen
2. Genot
3. Hoogtepunt (extase)
4. Meteen na het hoogtepunt "ik kom klaar": "in je mond" ==> 5. Besef van het meisje dat de jongen niet oprecht is
6. Reactie van jongen op besef: laven aan haar pijn, hij geniet ervan haar misbruikt te hebben
7. Meisje walgt van jongen (vlezige pens): BRAKEN

Het is allemaal wat plastisch gezegd maar in feite is het dat ook, daarom 'realistisch'. Foute term nu ik erover nadenk maar bon.

PS: Ik heb iets tegen mensen die idiote gedichtjes maken over love, sadness, darkness, the light, blauwe maan en golvende zee. Als reactie daarop vind ik het natuurlijk fijn om eerder expliciete kunstwerken (want dat zijn het!) te maken.

wel ge ziet ook dadelijk dat het door ene jongens is geschreven die zich inbeeldt hoe hij zich zou voelen als hij het meisje was dat dat meemaakte
en dan vind ik van een meisjesstandpunt dat het niet gelukt is:p

(en ik snap nog steeds niet wat urine daarin doet, dan maakt ge van seks, ookal is het bruut en zonder liefde:p gewoon plasseks opeens?)
of ik zal het er gewoon ophouden dat veel van die beelden die ge gebruikt op het punt dat zij doorheeft dat hij haa rniet graag ziet en hij klaarkomt op niets slaan als het over gewone seks gaat (en niet over sm of plasseks)

vogelnestje

Legacy Member
boogje zei:
we moeten morgen gedichtje inleveren van nederlands. er waren geen enkele regels, maar het moest goed zijn :p . is dit schoolwaardig?


Alles ging goed,
de zon scheen,
en opeens...
BOEM
een klik,
in je hoofd.
geen oog meer voor de schijnende zon,
geen oog meer voor al het goede
in die één milliseconde,
die éne klik.
Je begint wat sneller te ademen,
je voelt je hart telkens harder en harder kloppen
Je kijkt rond, alsof de dood achter je staat.
Je probeert zo te leven, dag na dag.
Men noemt het angst.
Angst is slechts een woord
Het gevoel, dat krijgt men nooit verwoord.


lol :p best wel fijn als schoolgedicht ;)

alleen: wat ik zou veranderen:

"in die milliseconden" => in weglaten, en ook geen "milli" gebruiken, das zo 'raar'
"je begint wat sneller te ademen" => die je weglaten, zin herformuleren, zodat het metrum niet breekt.

kweetnie é :unsure:

NeoGeo

Legacy Member
Tha_nOn zei:
wel ge ziet ook dadelijk dat het door ene jongens is geschreven die zich inbeeldt hoe hij zich zou voelen als hij het meisje was dat dat meemaakte
en dan vind ik van een meisjesstandpunt dat het niet gelukt is:p

(en ik snap nog steeds niet wat urine daarin doet, dan maakt ge van seks, ookal is het bruut en zonder liefde:p gewoon plasseks opeens?)
of ik zal het er gewoon ophouden dat veel van die beelden die ge gebruikt op het punt dat zij doorheeft dat hij haa rniet graag ziet en hij klaarkomt op niets slaan als het over gewone seks gaat (en niet over sm of plasseks)

Jij geeft ook niet op he ^^

OK ik geef toe het is een compleet LEEG gedicht zonder ook maar enige inhoud. Meer zelfs, het is niet eens een gedicht, het is een breinloos samenraapsel van vulgaire woorden en zieke gedachten. Ik kon er evengoed bijzeggen dat het ging over een bejaarde dobberman die door zijn demente baas wordt verkracht in ruil voor een family pack Pedigree Pal.

Maar de essentie van kunst is nu juist dat het niet hoeft te kloppen, dat er geen regels zijn en dat het doorbreken van de regels en morele codes die de modale mens in zijn hoofd geprent heeft op zichzelf een nobel streven is.

Dit alles wil nog altijd niet zeggen dat mijn meesterwerk op iets trekt, het wil enkel zeggen dat een megalomane Verlichte geest als ik geen boodschap heeft aan bekritiserende, snelgeschreven posts die niets toevoegen maar enkel hetgeen trachten af te breken wat ze zelf niet bereiken kunnen.

Peace out, sister.

DiDoria

Legacy Member
NeoGeo zei:
De ontmaagding van mijn zus

schoten
geweren
vechten tegen paarden
dieren als het ware ik voel je bloed je vlees het snijdt het doet pijn ooh ja
Ik voel je penis diep in mijn schacht ik droom van zweterige avonden en ik denk aan aaan aaan

JOUW vlees maakt me zo geil zo vloeibaar als was
Ik denk dat jij me betovert met je benen je tenen

Kerel je bent zo knap je haar je borst je buik
Bol en zacht doorspekt

ZIN EN ZIN EN ZIN EN ZIN EN ZIN

Oecomene vrienden iedereen houdt van iedereen

LU ST LU ST LU ST LU ST LU ST

Denken aan bomen aan takken aan bloemen aan vruchtsap aan geuren opsnuiven


COCAINE


Hou je vast ik vlieg weg ik stijg op ik kom klaar in je mond open mond urine gulp gulp in je
tandvlees rood als bloed stroomt uit je mond ik drink me laven aan jouw

Pijn Pijn Pijn pijN pijN pijN

Aaah snijden en messen en zwaarden slagers

VLEZIGE PENS

Niet slikken maar kokhalzen en...


BRAKEN


sorry maar ik heb wel moeten lachen het is wel goed (ik weet ook niet waaro maar het slaat aan) maar het is net alsof het geschreven is na je eerste zware sexbeurt ofzo en je het gewoon kwijt moest :D...

Tha_nOn

Legacy Member
NeoGeo zei:
Jij geeft ook niet op he ^^

OK ik geef toe het is een compleet LEEG gedicht zonder ook maar enige inhoud. Meer zelfs, het is niet eens een gedicht, het is een breinloos samenraapsel van vulgaire woorden en zieke gedachten. Ik kon er evengoed bijzeggen dat het ging over een bejaarde dobberman die door zijn demente baas wordt verkracht in ruil voor een family pack Pedigree Pal.

Maar de essentie van kunst is nu juist dat het niet hoeft te kloppen, dat er geen regels zijn en dat het doorbreken van de regels en morele codes die de modale mens in zijn hoofd geprent heeft op zichzelf een nobel streven is.

Dit alles wil nog altijd niet zeggen dat mijn meesterwerk op iets trekt, het wil enkel zeggen dat een megalomane Verlichte geest als ik geen boodschap heeft aan bekritiserende, snelgeschreven posts die niets toevoegen maar enkel hetgeen trachten af te breken wat ze zelf niet bereiken kunnen.

Peace out, sister.

ik geef nooit af:p

en het maakt mij niet uit hoe hoog ge uw eigen schrijfsel inschat:p en zoveel van kunst en gedichten ken ikzelf niet, ik weet wel wat mij aanspreekt, en wat niet:p
en dat hoeft ook niet altijd te zijn hoe het volgens de modale mens moet zijn:p

en ik vind het wel een leuk gegeven waar je over moet schrijven:p gewoon laat niet zo direct zien dat je een jongen bent \o/

en ach, in mijn ogen moet kunst nog altijd op iets slaan, zelfs al is het maar voor 1 iemand toegankelijk (geen zever vanuit het smak voor mij:p)

DiDoria

Legacy Member
NeoGeo zei:
Ach, 'goed' en 'slecht' is relatief, net als de term 'vulgair'. Ik vind het verre van vulgair, net zoals ik porno niet vulgair vind. Ik zou het eerder realistisch noemen, zeker in tegenstelling met die dromerige gedichtjes die in dit topic rondzwerven.

Al respecteer ik natuurlijk je mening, ik vind je 'gedicht' ook vrij slecht en al die symbooltjes vind ik net als kerstballen aan een slecht onderhouden mesthoop.

Verder vind ik het laatste gedicht van Fighting Hobbit wél goed, die jongen heeft zeker talent, net als ik trouwens.

Al is 'De ontmaagding van mijn zus' niet meteen een voorbeeld van mijn geniale Geist (ja, mét een hoofdletter, een god in 't diepst van mijn gedachten, nietwaar Hobbit?).

Bwa, porno realistisch :oink: Porno stelt veel te hoge eisen later aan een vriendin omdat je direct denkt van YEAAA. Gaan, dit en dat doen en hier eens en daar, enz...
Eer dat je daar bent is het wel ff denk ik...

Tw33tst3r

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Persoonlijk houd ik wel erg van die cynische gedichten, eigelijk is het al bijna een satire. Ik ben er echt wel voor te vinden, vooral om de boodschap die erachter zit.

Iedereen heeft hier nu zijn gedichten al gepost, maar hebben jullie ook iets als "literaire helden"?
Voor mij zijn dit toch wel de tachtigers, iets in hun manier van kunst maken spreekt mij toch wel aan en dan vooral in Perk. ie werken geven gewoon prachtig weer hoe hij van zijn Mathilde gehouden heeft en dan de laatste sonnetten uit de krans die echt door merg en been gaan.

1 van mijn literaire helden is Jim Carroll, door de meesten gekend via de film the basketball diaries gebaseerd op zijn gelijknamig boek, ik heb hem ook zo leren kennen en heb dan het boek zelf in het engels gekocht en dan "void of course" een dichtbundel met absolute pareltjes
mooiste zin en eentje dat me altijd zal bij blijven is: "with our tongues we could tie the laces of angels

ook Paul van Ostaijen (als ik da verkeerd schrijf sry, kheb al lang niets mr gelezen van hem en ik suck in namen :p)
vooral de manier waarop hij met taal speelt, hij maakt de woorden visueel zonder er voor te moeten tekenen en zonder per se uitgebreide beschrijvingen te geven

eigenlijk moet ik gwn een gedicht voelen ipv gwn letters lezen om te bepalen of ik het goed vind, als ik het voel is het voor mij goed
klinkt mss raar, mr ik krijg het nogal moeilijk verwoord :)

btw iemand tips tegen writers block? (heb al wa proberen schrijven mr verder als wat kinderachtige rijmpjes kom ik niet mr :s)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan