Archief - Poëzie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hallo iedereen,
Ik vraag me eigelijk al een hele tijd iets af. Ik schrijf nl. heel erg graag en dan nog vooral gedichten in zowel Nederlands, Engels als Frans. Ik ben er vrij vlot in en ik krijg op al mijn gedichten eigelijk bijna uitsluitend positieve commentaar, van zowel leerkrachten als vrienden als familie. Mijn gedichten gaan vrij diep, maar zijn soms ook gewoon ludiek zonder veel emotionele betekenis. Mijn persoonlijk oeuvre telt momenteel een 35 tal gedichten en ik zit al lang te dromen van ze ook te publiceren. Maar 35 is vrij weinig om in te sturen als bundel, nu vroeg ik me af of iemand een tijdschrift kent dat die dingen uitgeeft ofzo. Ik zou graag eens een professionele mening horen over mijn werk en ik kan er enkel beter van worden.
Mijn gedichten zijn meestal sonnetten, ik inspireer me dan ook vooral op impressionistische schrijvers als Perk en Kloos. De meesten zijn ook estetisch gericht en niet speciaal ethisch of geëngageerd.
Als er iemand mij raad of advies ofzo kan geven is die persoon alvast heel erg bedankt.

systech

Legacy Member
Al eens aan een gedichtenwedstrijd meegedaan voor jongeren? want der worden massa's dervan georganiseerd :x

Peeceefobie

Legacy Member
Meedoen aan wedstrijden is de boodschap!! Ik heb ook een maat die aan wedstrijden meedoet en hij heeft toch al iets gewonnen ...

Good luck :niceone:

[BE]Nevermore

Legacy Member
Zijn veel dichters op de wereld zne :)

Khebder momenteel ook e stuk of 50, in't nederlands, vlaams en engels, en enkel lokaal prijze mee gewonne ma ook ni meer as da.

Denk ni dagge da uitgegeve krijgt

Fighting Hobbit

Legacy Member
In elk geval al bedankt allemaal, ik denk dat ik misschien toch eens iets naar één van die tijdschriften ga sturen, proberen kan alleszinds geen kwaad.

go_ndw

Legacy Member
Hierbij post ik er twee even.
Ik volg geen specifiek regels of hou er ook geen rekening mee. Dus zinsbouw kan soms raar overkomen, maar het klopt gewoon voor mij allemaal.


Doen, of laten?

Hey, meisje met het bruine haar...
Ik ken je echt, je bent waar....
Maar het niet ontkennen, het bekennen,
Weet, het gaat niet zonder gevaar,
Want in één glimlach en een zin,
Valt het van klaar naar onherkenbaar,
Het niet weten van wat gebeuren zal,
Brengt mijn lach en elk woord ten val,
Buiten mijn macht, omdat wat gebeuren kan,
Zoals ik het niet wil en het niet verwacht,
Wil het je zeggen, dus zeg ik het zacht.

Het licht,

Even doe ik mijn ogen open, dan snel weer dicht,
De pijn van de ontdekking, de pijn van het licht,

Ik wil gaan lopen, maar weet niet naar waar gericht,
De pijn van de verwarring, de pijn van het licht,

Voorbij gebroken glas geslopen, scherven en pijn verricht,
De pijn doorheen de wonde is open, de pijn van het licht,

Pratend zonder de mond open, geschift in een gesticht,
De pijn van het al wachtend hopen, de pijn van het licht,

Fighting Hobbit

Legacy Member
Doorn der kwelling

De mooiste aller bloemen draag ik in mijn hart
Immer zal ik houden van die bloem die mij verblijdt
Rood, als de edele krulling die jou mond van lippen scheidt
Maar hoe prachtig je ook ben, je doorn zorgt voor veel smart

Nobele verschijning, fraai als de sterrennacht
Want ook blauw als je hemelse iris kan je zijn
Oh, bloempje lief, waarom doe je mijn hart pijn?
Maar pijn als je doet, kan ik nooit afscheid nemen van je pracht

Je bent rond me, maar ook in me, altijd weer
Roosje, roosje, je wordt mijn dood, maar vrees niet
Ik zal altijd van je houden, ongeacht al de zeer

Mijn liefste roosje, zeg me snel, wat ligt er voor ons in’t verschiet?
Een troost heb ik toch, je zien, elke keer
Mijn roos in mijn hart, je doet me veel verdriet


Sonnet der hopeloze liefde

Blauw, net zoals de zee, kolkend in de nacht
Waren ze geweest, met een fonkel als de avondzon
Die blinkt in haar spiegel en woestelings zingen kon
Waren haar hemelse ogen, in roemrijke pracht

Een maagdelijke sensatie verhitte mijn bloed
Wanneer ik haar zag op het moment dat alles begon,
Liefde, abstract, zo was het voor ik het begrijpen kon,
Maar toen, als en toorts door de nacht, die gloed

Immer denken
Immer verlangen
Immer houden van

Altijd wenken
Altijd gezangen
Altijd houden van


Twijfel

Lang had het geduurd, de luide lispel, de sis
En ik die luister naar dit schouwspel
Van schimmen en zuchten, eerst traag dan snel,
Het venijn, het serpent die leidt tot twijfel en gis

Vurige slang eis uw respect, kom op voor recht
De lijder des levens, ben je, zaaier der wind
Als die zachte zucht, die veranderd, verblind
Je lijdt me, verandert me, al is niks gezegd

Jij gluiperige, gluiperige koning vult menig
Hart van hevig smart, maakt immer radeloos,
Haten doe ik je, vervloeken, maar ook vrezen

Bijt me, als je kan, want mijn ziel is lenig,
Ik, de acrobaat, gevangen en vurig boos
Want je was er weer, je bent herrezen




Bij deze heb ik ook enkele van mijn exemplaren gepost...
Deze 3 heb ik ook ter beoordeling naar literair tijdschrift "Deus Ex Machina" gestuurd.

Margeitje

Legacy Member
het laatste vind ik het beste, maar je hebt er denk ik wel een paar foutjes in zitten :
je lijdt me : moet dat niet eerder "leidt" zijn ? ^^
je bent is herrezen ? : "je bent eens herrezen" ?
klinkt wel een beetje vreemd , maar goed :)
kvind het wel leuk dat je in sonnetvorm schrijft, past goed bij je thema (en dan nog het petrarcaans sonnet !! ahum ja , kheb daar onlangs een examen over gehad:p)

het eerste vind ik net iets te cliché ,maar goed , daar is ook een publiek voor :)
over het tweede heb ik nog niet echt een uitgesproken mening , enfin het eerste kwatrijn vind ik wel nog mooi verwoord , over de rest heb ik een beetje m'n twijfels,in die zin dat ik vind dat het niet meer in dezelfde stijl is als het eerste kwatrijn. ;-) (dus op zich is de rest ook niet slecht he!) Ook vind ik dat je titel een uitgesprokener gevoel uitdrukt dan dat ik in het gedicht zelf weervind.. enfin snapt ge wat ik bedoel ?^^ (die hopeloze liefde, dat wordt niet zo echt benadrukt in het gedicht en ik denk dat je dan ofwel de titel mss iets moet aanpassen ofwel een krachtigere formulering moet proberen vinden)

khoop dat je't niet slecht opvat , want ik heb respect voor mensen die gedichten kunnen schrijven. Ik wil je maar gewoon even wijzen op dingen die mij opvallen. Of je er rekening mee wil houden of niet , daar beslis jij over hé.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Margeitje zei:
het laatste vind ik het beste, maar je hebt er denk ik wel een paar foutjes in zitten :
je lijdt me : moet dat niet eerder "leidt" zijn ? ^^
je bent is herrezen ? : "je bent eens herrezen" ?
klinkt wel een beetje vreemd , maar goed :)
kvind het wel leuk dat je in sonnetvorm schrijft, past goed bij je thema (en dan nog het petrarcaans sonnet !! ahum ja , kheb daar onlangs een examen over gehad:p)

het eerste vind ik net iets te cliché ,maar goed , daar is ook een publiek voor :)
over het tweede heb ik nog niet echt een uitgesproken mening , enfin het eerste kwatrijn vind ik wel nog mooi verwoord , over de rest heb ik een beetje m'n twijfels,in die zin dat ik vind dat het niet meer in dezelfde stijl is als het eerste kwatrijn. ;-) (dus op zich is de rest ook niet slecht he!) Ook vind ik dat je titel een uitgesprokener gevoel uitdrukt dan dat ik in het gedicht zelf weervind.. enfin snapt ge wat ik bedoel ?^^ (die hopeloze liefde, dat wordt niet zo echt benadrukt in het gedicht en ik denk dat je dan ofwel de titel mss iets moet aanpassen ofwel een krachtigere formulering moet proberen vinden)

khoop dat je't niet slecht opvat , want ik heb respect voor mensen die gedichten kunnen schrijven. Ik wil je maar gewoon even wijzen op dingen die mij opvallen. Of je er rekening mee wil houden of niet , daar beslis jij over hé.

Die lijdt is bewust, maar die is heb ik dus 3 keer over gekeken bij het herlezen :s (wel ballen aangezien het al verstuurd is)
Ik heb mijn mail naar dat tijdschrift al gestuurd, benieuwd wat zijn zeggen, maar tot ik antwoord heb wacht ik nog wle met aanpassen.

[BE]Nevermore

Legacy Member
Uw laatste kan door den beugel, ma nen tip:

(en ni vanuit de pretentie dakkik et u hier nekeer zal kome zeggen hoe et wel moet zne, de mijn zijn waarschijnlijk ook geen hoogstaande lectuur, ma ik stuur ze dan ni op ook eh ;))

rijmen is ni noodzakelijk, en betijd wordt rijm gebruikt als een excuus voor gebrekkige kwaliteit.

Van de moment dagge begint te rijmen zijde ook min of meer verplicht om et doorheen gans et gedicht te doen aangezien et anders te nijg breekt.

Probeert nekeer iets te schrijven zonder rijm, dan moede zuiver op de beelden gaan en kunde u ni wegsteken achter "de klank".

En asge dan et rijmen toch ni kunt laten, kunde desnoods nog de laatste regelkes doen rijmen voor effect.

Fighting Hobbit

Legacy Member
[BE]Nevermore zei:
Uw laatste kan door den beugel, ma nen tip:

(en ni vanuit de pretentie dakkik et u hier nekeer zal kome zeggen hoe et wel moet zne, de mijn zijn waarschijnlijk ook geen hoogstaande lectuur, ma ik stuur ze dan ni op ook eh ;))

rijmen is ni noodzakelijk, en betijd wordt rijm gebruikt als een excuus voor gebrekkige kwaliteit.

Van de moment dagge begint te rijmen zijde ook min of meer verplicht om et doorheen gans et gedicht te doen aangezien et anders te nijg breekt.

Probeert nekeer iets te schrijven zonder rijm, dan moede zuiver op de beelden gaan en kunde u ni wegsteken achter "de klank".

En asge dan et rijmen toch ni kunt laten, kunde desnoods nog de laatste regelkes doen rijmen voor effect.

In de klassieke sonnet zoals die van bij de tachtigers gebruikt werden, waar deze gedichten ook op gebaseerd zijn is een rijmschema wel een vereiste, maar ik het ook veel gedichten zonder rijm, maar vol alliteraties bijvoorbeeld.
Een voorbeeld:

Voices

I hear them
I feel them
I fear them
I love them

Voices keep saying
What I am praying
To hear

They wisper
They shout
They listen

Vage is the sound they produce
Because it is my emotion
Which they abuse

Armed with myself
They fight me
As I fear them

They are everywhere
As I am aware
Of there presence

Voices deep inside me
Far around me
As I fear them

All because
The things it does

They confront me
As I am going to be
With myself

Though it’s not me
They call upon
Farther as I see
Their cries go

They haunt me
While I flee

And all because
The thing it does
When it finds me

Scared of myself
I run away
For what I don’t know will become

My own knives
Make me die

A little every time
My voices stab me

I fear them
I feel them
I stear them

For they haunt me
through my dreams
Through my head
Through my life

I kill them
But they won’t die

All my life
I’ll cry

For they attack me
With myself
wich I fear the most

They cause me
Enourmous pains

As I want to be
Within my vains

Only to chase
Them to face

The facts I allready know
For it is not my whom the call

I hear them
Even when
The storm rises

They curse me with myself
For it is me who I fight

An enourmous battle
Has got to seatle
Inside me

I hate the
I faith them
And still
I am them

Voices inside my soul
Which make me whole
An confront me

With what I allready know
Has to be shown
To me

For it is not me whom they call
Cause when I fall
They will cry

But not my name
But not my fame
As it is I
From which they came

As I die
They will fly
To you

I hear them wisper
In the grass
As they wisper
Your name

Fredo

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Twijfel

Lang had het geduurd, de luide lispel, de sis
En ik die luister naar dit schouwspel
Van schimmen en zuchten, eerst traag dan snel,
Het venijn, het serpent die leidt tot twijfel en gis

Vurige slang eis uw respect, kom op voor recht
De lijder des levens, ben je, zaaier der wind
Als die zachte zucht, die veranderd, verblind
Je lijdt me, verandert me, al is niks gezegd

Jij gluiperige, gluiperige koning vult menig
Hart van hevig smart, maakt immer radeloos,
Haten doe ik je, vervloeken, maar ook vrezen

Bijt me, als je kan, want mijn ziel is lenig,
Ik, de acrobaat, gevangen en vurig boos
Want je was er weer, je bent herrezen

Dit is volgens mij het beste van de 3.
Ik stel me wel vragen over die lijden ipv leiden, het heeft volgens mij maar weinig poëtische waarde. Zeker omdat je in het begin van het gedicht gwn leiden gebruikt hebt. verder zijn uw pogingen tot klankspel niet altijd even geslaagd (zachte zucht? beetje een cliché toch nee?)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Fredo zei:
Dit is volgens mij het beste van de 3.
Ik stel me wel vragen over die lijden ipv leiden, het heeft volgens mij maar weinig poëtische waarde. Zeker omdat je in het begin van het gedicht gwn leiden gebruikt hebt. verder zijn uw pogingen tot klankspel niet altijd even geslaagd (zachte zucht? beetje een cliché toch nee?)
Die zachte zucht was eigelijk niet eens bedoelt als een klankspel, het paste gewoon het beste en het leek mij minder melodramatisch als een hijg ofzo. Dat van leiden/lijden is echt wel bewust, het is twee keer in een verschillende betekenis ook.

bull-Ox

Legacy Member
mja, al ben ik niet zo een fan van gedichten en consoorten (ik lees wel veel), dit was niet slecht (in de ogen van leek). er staan wel een paar FOUTJES (tagged with CAPS) in:

Fighting Hobbit zei:
Voices

I hear them
I feel them
I fear them
I love them

Voices keep saying
What I am praying
To hear

They WHISPER
They shout
They listen

VAGUE is the sound they produce
Because it is my emotion
Which they abuse

Armed with myself
They fight me
As I fear them

They are everywhere
As I am aware
Of THEIR presence

Voices deep inside me
Far around me
As I fear them

All because
The things it does

They confront me
As I am going to be
With myself

Though it’s not me
They call upon
Farther as I see
Their cries go

They haunt me
While I flee

And all because
The thing it does
When it finds me

Scared of myself
I run away
For what I don’t know will become

My own knives
Make me die

A little every time
My voices stab me

I fear them
I feel them
I STEER them

For they haunt me
through my dreams
Through my head
Through my life

I kill them
But they won’t die

All my life
I’ll cry

For they attack me
With myself
WHICH I fear the most

They cause me
ENORMOUS pains

As I want to be
Within my vains

Only to chase
Them to face

The facts I ALREADY know
For it is not my whom the call (?)

I hear them
Even when
The storm rises

They curse me with myself
For it is me who I fight

An ENORMOUS battle
Has got to SETTLE
Inside me

I hate them
I faith them (?)
And still
I am them

Voices inside my soul
Which make me whole
AND confront me

With what I ALREADY know
Has to be shown
To me

For it is not me whom they call
Cause when I fall
They will cry

But not my name
But not my fame
As it is I
From which they came

As I die
They will fly
To you

I hear them WHISPER
In the grass
As they WHISPER
Your name

er zijn ook een paar raar zinnetjes (tagged with ?) maar dat maakt niet uit, mijn zinnen zijn ook raar en met gedichten kan dat geen kwaad.

niet verkeerd opnemen hé :p

I'll make you an offer, gij schrijft de gedichten, ik verbeter de fouten. together we'll be rich & famous!!! :p

Tw33tst3r

Legacy Member
zitten hier mooie dingen tussen die gedichten, mr het probleem bij poëzie om gepubliceerd te geraken is dat er nu eenmaal veel meer mensen zijn die poëzie schrijven dan er zijn die poëzie lezen

bij deze eentje van mij voor mijne writers block (klinkt mss dom mr krijg al maanden geen letter mr op papier :s)


i lay in a lake of silver mist
sunbeams pierce my skin
my thoughts crawl over the muddy ground
while my arms try to embrace the sun
my legs fail and i get stuck below
stretched i lay down, lay it all down

i lay in a lake of silver - missed - my eyes
burn holes in curtains of frost
while cold refuses to speak
anger builds castles upon the - shore - i reveil
the heat that chatters the wind
on wich my body floats

silver lake of - missed - ferries across
tells stories of useless - bugs - me endlles
over-time separated into shrugs of not bearing
direction to the destiny - shredded - metal
ball bearings are dust - ing off sanity

ik vind dit nie direct 1 van mijn betere mr is eentje dat nog niemand anders gelezen heeft, maw exclusief vr jullie :p:p:)

greetz Tweet

Fighting Hobbit

Legacy Member
bull-Ox zei:
mja, al ben ik niet zo een fan van gedichten en consoorten (ik lees wel veel), dit was niet slecht (in de ogen van leek). er staan wel een paar FOUTJES (tagged with CAPS) in:



er zijn ook een paar raar zinnetjes (tagged with ?) maar dat maakt niet uit, mijn zinnen zijn ook raar en met gedichten kan dat geen kwaad.

niet verkeerd opnemen hé :p

I'll make you an offer, gij schrijft de gedichten, ik verbeter de fouten. together we'll be rich & famous!!! :p
Tja, dat was voor mij toen ik het schreef een heel emotioneel gedicht, ik heb het na dat ik het geschreven heb eigelijk nog nooit terug gelezen en dus ook nooit de foutjes eruit gehaald.

twoen

Legacy Member
zwarte dag
geen negen maand

geen volbrenging
van de wens

zwart gedacht
nu niet even

nu moet en wens
ik
en
hun

_____

zeer goed initiatief

blijven posten aub
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan