Archief - Poëzie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fighting Hobbit

Legacy Member
systech zei:
Hoelang werk jij eigenlijk gemiddeld aan een gedicht?

Want een echt goed gedicht schrijf je niet zomaar even, maar herschrijf je keer op keer en pas je elke keer terug aan... het is eigenlijk nooit echt af imo

Ik kreeg ook positieve commentaren ivm mijn gedichten op school + omgeving... maar ik lees ook wel genoeg poëzie van andere mensen die echt veel talent hebben ervoor om te weten dat mijn gedichten niet zo denderend zijn...

Je moet proberen minder woorden te gebruiken om meer te zeggen...

just my 2 cents :unsure:
Ik pas soms na jaren nog wel eens iets aan als ik ze eens doorloop, als ik er zin in heb, maar bij mij wordt een gedicht meestal geschreven in een opwelling van inspiratie en dan is dat op een half uurtje gedaan.
En ik denk dat ik in mijn gedichten meer zeg als de meeste mensen denken, maar dit is omdat ze mij niet kennen en bepaalde dingen zijn ook te persoonlijk om uit te leggen. Ik werk heel veel met metaforen die misschien niet echt duidelijk zijn zonder een hoop ahctergrondinformatie, maar ik denk dat iedereen dat wel heeft.

twoen

Legacy Member
systech zei:
Hoelang werk jij eigenlijk gemiddeld aan een gedicht?

Want een echt goed gedicht schrijf je niet zomaar even, maar herschrijf je keer op keer en pas je elke keer terug aan... het is eigenlijk nooit echt af imo

Ik kreeg ook positieve commentaren ivm mijn gedichten op school + omgeving... maar ik lees ook wel genoeg poëzie van andere mensen die echt veel talent hebben ervoor om te weten dat mijn gedichten niet zo denderend zijn...

Je moet proberen minder woorden te gebruiken om meer te zeggen...

just my 2 cents :unsure:

een goed gedicht kan ook in een halve minuut geschreven worden hoor er moet niet altijd veel werk achter zitten:


modder
moeder
ik heb schrik
teleurstelling slaat je neer
ik wist van niet
deed het wel
draai je om
ademzeer
kinderschrik
modderbroek
waarom was je pijn
niet weg
als
modder




zelfde thema





overtreffende trap
in pijn
pijnst
denkster
dacht na
denken doet me zeer
ik lach maar
schijnlach
ik lach naar
zij
die me schuldg acht
deed het niet
wou het niet

Fighting Hobbit

Legacy Member
Ik heb hier nog iets gevonden, een probeerseltje, maar iets waar wel heel veel achter zit voor mij met heel symbolish (maar onbewust) 13 woorden.

De passie zonder woord

Jij
Die kreet
Mij
Zo vleet
Pijn
Die sneed
Zijn
Zo wreed
Wij
…


edit:
Dit stond er ook nog bij, ook eerder een ludiek schrijfseltje...

Klinkende klanken klonken klaterend
Flinke flarden fladderend, flaterend
Rustige rakelende roes regeert
Boom, blad, bijna bedrijgend
Dikke dam die dreigt, dartelt
Kale kraal kort, kartelt
Mooie maagd mij martelt


En als ik het me goed herinner heeft het maken nog geen minuut in beslag genomen :p

passero

Legacy Member
Ik zal ook eens mijn bijdrage posten ivm gedichten. Ik heb enkel jaren geleden er op een enkele maanden tijd een paar honderd geschreven. Soms aan 5/dag :)
Ik heb ook mee gedaan aan een wedstrijd en kwam als finalist uit, niet gewonnen maar toch :)

Mijn eerste gedicht dat ik geschreven heb:

Star

Oh star, so peaceful, so beautiful
far away from sorrow, war
the earth, the green planet they say
but the only colour I can see is black
no and then a dot, a white dot, a star
the colour of hope

systech

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Ik pas soms na jaren nog wel eens iets aan als ik ze eens doorloop, als ik er zin in heb, maar bij mij wordt een gedicht meestal geschreven in een opwelling van inspiratie en dan is dat op een half uurtje gedaan.
En ik denk dat ik in mijn gedichten meer zeg als de meeste mensen denken, maar dit is omdat ze mij niet kennen en bepaalde dingen zijn ook te persoonlijk om uit te leggen. Ik werk heel veel met metaforen die misschien niet echt duidelijk zijn zonder een hoop ahctergrondinformatie, maar ik denk dat iedereen dat wel heeft.

Dit is gewoon wat elke 'gemiddelde' amateur-gedichtenschrijver wel doet, hiermee steek je niet uit boven de rest, denk ik

@twoen: iedereen heeft een andere mening over wat een 'goed gedicht' is hé ;)

Fighting Hobbit

Legacy Member
passero zei:
Ik zal ook eens mijn bijdrage posten ivm gedichten. Ik heb enkel jaren geleden er op een enkele maanden tijd een paar honderd geschreven. Soms aan 5/dag :)
Ik heb ook mee gedaan aan een wedstrijd en kwam als finalist uit, niet gewonnen maar toch :)

Mijn eerste gedicht dat ik geschreven heb:

Star

Oh star, so peaceful, so beautiful
far away from sorrow, war
the earth, the green planet they say
but the only colour I can see is black
no and then a dot, a white dot, a star
the colour of hope

Ik kan er niet aan doen, maar ik blijf dat Engels een prachtige taal vinden, zeker als je er van die kunsjes mee uithaalt.

Uiteindelijk valt het me op dat hoewel het allemaal gedichten zijn iedereen hier een totaal apparte stijl heeft, wat eigelijk wel mooi is om samen op een hoopje te zien.
Heeft er trouwens iemand een echt geschift gedicht staan ergens, iets met een hele hoop klanknabootsingen en neologismen enzo, want dat is iets dat we nog missen. Ik bedoel dus eerder iets dat zo op het dadaïstische af is.

systech zei:
Dit is gewoon wat elke 'gemiddelde' amateur-gedichtenschrijver wel doet, hiermee steek je niet uit boven de rest, denk ik

@twoen: iedereen heeft een andere mening over wat een 'goed gedicht' is hé ;)
Vandaar zei ik ook "maar dat is voor iedereen wel zo denk ik".

DhedRr

Legacy Member
eentje van mij:

voor de info:
- ik haat alles wat ik schrijf, herlees het nadat ik het heb geschreven, en daar stopt het
- ik houd het wel bij, maar moet er niet van weten
- het is zever, allemaal zeer snel geschreven, puur uit verveling

wolken in de åårdse sferen,
doen din denken ån die keren,
dåt zij liepen en gedrongen,
hun årmz' åålig' e leven bezongen

språken over
dåchten åån en
liepen nåår de
åndere zijde vån dås Leven zelf

geleend,
uitgebeende houwen låten meer dån een
wåter(dier)eend

gesjilp
geslonken årm verdronken
luchtgevåår,
wåår die eens
én zål bedr' inken

in het Zijn dåt jou' w åånspreekt

Wås die Duitse dronkåård
dåår wåår Delen' dusver donker,
wås.


***s' gelååt in'
(he)' t donker/bos.

NeoGeo

Legacy Member
De ontmaagding van mijn zus

schoten
geweren
vechten tegen paarden
dieren als het ware ik voel je bloed je vlees het snijdt het doet pijn ooh ja
Ik voel je penis diep in mijn schacht ik droom van zweterige avonden en ik denk aan aaan aaan

JOUW vlees maakt me zo geil zo vloeibaar als was
Ik denk dat jij me betovert met je benen je tenen

Kerel je bent zo knap je haar je borst je buik
Bol en zacht doorspekt

ZIN EN ZIN EN ZIN EN ZIN EN ZIN

Oecomene vrienden iedereen houdt van iedereen

LU ST LU ST LU ST LU ST LU ST

Denken aan bomen aan takken aan bloemen aan vruchtsap aan geuren opsnuiven


COCAINE


Hou je vast ik vlieg weg ik stijg op ik kom klaar in je mond open mond urine gulp gulp in je
tandvlees rood als bloed stroomt uit je mond ik drink me laven aan jouw

Pijn Pijn Pijn pijN pijN pijN

Aaah snijden en messen en zwaarden slagers

VLEZIGE PENS

Niet slikken maar kokhalzen en...


BRAKEN

Fighting Hobbit

Legacy Member
NeoGeo zei:
De ontmaagding van mijn zus

schoten
geweren
vechten tegen paarden
dieren als het ware ik voel je bloed je vlees het snijdt het doet pijn ooh ja
Ik voel je penis diep in mijn schacht ik droom van zweterige avonden en ik denk aan aaan aaan

JOUW vlees maakt me zo geil zo vloeibaar als was
Ik denk dat jij me betovert met je benen je tenen

Kerel je bent zo knap je haar je borst je buik
Bol en zacht doorspekt

ZIN EN ZIN EN ZIN EN ZIN EN ZIN

Oecomene vrienden iedereen houdt van iedereen

LU ST LU ST LU ST LU ST LU ST

Denken aan bomen aan takken aan bloemen aan vruchtsap aan geuren opsnuiven


COCAINE


Hou je vast ik vlieg weg ik stijg op ik kom klaar in je mond open mond urine gulp gulp in je
tandvlees rood als bloed stroomt uit je mond ik drink me laven aan jouw

Pijn Pijn Pijn pijN pijN pijN

Aaah snijden en messen en zwaarden slagers

VLEZIGE PENS

Niet slikken maar kokhalzen en...


BRAKEN

Een beetje erover, niet? Zeker de titel...

Fighting Hobbit

Legacy Member
NeoGeo zei:
Ik heb geen zus :)

Als je er niet tegenkunt, report het dan he :niceone:
Nenee, maar ik krijg hier van die inscestueuze visioenen bij :p
Nuja, het is gedurfd en dat apprecieer ik er wel aan eigelijk.

DhedRr

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Nenee, maar ik krijg hier van die inscestueuze visioenen bij :p
Nuja, het is gedurfd en dat apprecieer ik er wel aan eigelijk.

Het is eerder gewoon vulgair en makkelijk vind ik.

Seks verkoopt, dat maakt het nog niet goed.

Fighting Hobbit

Legacy Member
DhedRr zei:
Het is eerder gewoon vulgair en makkelijk vind ik.

Seks verkoopt, dat maakt het nog niet goed.
Ik had het over het durven van ziets te maken, ik zou walgen van mezelf moest ik zoiets op papier zetten, ik heb me niet echt uitgesproken over de kwaliteit.

Voor de rest nog eventjes een bijdrage leveren, kwestie van het niveau wat op te krikken.

Het lindeblad.

Geen zonde deed wie, waartoe 't lot hem leidde
en dat wat hij niet laten konde, deed.
Maar zonde doet wie zijn natuur vergeet
en zich 't geluk uit eigen keuze ontzeide.

Dit blad misdeed met leven niet, maar leed
den dood toen 't zich van boom en telgen scheidde:
wie leefde in maatschappij en dit beschreide
vond buiten haar èn straf èn dood gereed.

Één maas van 't web is onze levensdraad,
dat menscheid heet, en deugd wordt ons: het wijken
voor wie daar wijkt, opdat er vrede ontstaat.

Noem hèn niet deugdzaam slechts, die ú gelijken;
wie eigen leven lijdt en leven laat
en doet hetgeen hij moet, zal deugdzaam blijken.


Ik ben eens benieuwd naar de reacties...

NeoGeo

Legacy Member
DhedRr zei:
Het is eerder gewoon vulgair en makkelijk vind ik.

Seks verkoopt, dat maakt het nog niet goed.

Ach, 'goed' en 'slecht' is relatief, net als de term 'vulgair'. Ik vind het verre van vulgair, net zoals ik porno niet vulgair vind. Ik zou het eerder realistisch noemen, zeker in tegenstelling met die dromerige gedichtjes die in dit topic rondzwerven.

Al respecteer ik natuurlijk je mening, ik vind je 'gedicht' ook vrij slecht en al die symbooltjes vind ik net als kerstballen aan een slecht onderhouden mesthoop.

Verder vind ik het laatste gedicht van Fighting Hobbit wél goed, die jongen heeft zeker talent, net als ik trouwens.

Al is 'De ontmaagding van mijn zus' niet meteen een voorbeeld van mijn geniale Geist (ja, mét een hoofdletter, een god in 't diepst van mijn gedachten, nietwaar Hobbit?).

Fighting Hobbit

Legacy Member
NeoGeo zei:
Ach, 'goed' en 'slecht' is relatief, net als de term 'vulgair'. Ik vind het verre van vulgair, net zoals ik porno niet vulgair vind. Ik zou het eerder realistisch noemen, zeker in tegenstelling met die dromerige gedichtjes die in dit topic rondzwerven.

Al respecteer ik natuurlijk je mening, ik vind je 'gedicht' ook vrij slecht en al die symbooltjes vind ik net als kerstballen aan een slecht onderhouden mesthoop.

Verder vind ik het laatste gedicht van Fighting Hobbit wél goed, die jongen heeft zeker talent, net als ik trouwens.

Al is 'De ontmaagding van mijn zus' niet meteen een voorbeeld van mijn geniale Geist (ja, mét een hoofdletter, een god in 't diepst van mijn gedachten, nietwaar Hobbit?).
Dan ben je toch een kenner, want mijn laatst gepostte gedicht was niet van mij...
Ik had gehoopt om nog enkele reacties te krijgen, maar ik wil hier geen verdere eer opstrijken die ik niet verdien. Dat laatste gedicht was van Jaques Perk, één van de beste Nederlandstalige dichters allertijden naar mijn mening. Ik wilde eventjes testen hoe iemand objectief tegenover zoiets staat, zonder te weten dat het echte kunst is. Het is duidelijk dat de ware kunst dus toch bovendrijft wat ik heel positief vind...
Sorry dat ik met jullie voeten gespeeld heb.
(Dit is wel het enige dat ik gepost heb dat niet van mij was voor de duidelijkheid)

Als je hierna nog steeds vindt dat ik talent heb (wat ik niet verwacht eigenlijk) ben ik in elk geval vereerd...

[BE]Nevermore

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Iki ben eens benieuwd naar de reacties...

Dasse u in den bak zoude moeten draaien, das geen gedicht van u, das geschreven door Jaques Perk.

Is meteen ook de reden waarom dakkik geen dingen van mijn eigen hier post, omdagge dan mensen hebt die der mee gaan lopen en zeggen/insinueren dasset zij geschreven hebben. :sop:

Triestig zne man :ironic:


edit: rechtgezet ondertussen zo blijkt.

Fighting Hobbit

Legacy Member
[BE]Nevermore zei:
Dasse u in den bak zoude moeten draaien, das geen gedicht van u, das geschreven door Jaques Perk.

Is meteen ook de reden waarom dakkik geen dingen van mijn eigen hier post, omdagge dan mensen hebt die der mee gaan lopen en zeggen/insinueren dasset zij geschreven hebben. :sop:

Triestig zne man :ironic:


edit: rechtgezet ondertussen zo blijkt.
Twas echt niet met de bedoeling plagiaat te plegen ofzo, maar ik weet uit ervaring dat veel mensen die zoiets zien het gewoon goed vinden omdat het van een erkend dichter komt. Ik vroeg me eigelijk af wat die mensen zouden zeggen zonder te weten dat het van een kunstenaar afkomstig is.
Ik hoop dta ik hier geen kwade gevoelens mee opgewekt heb.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan