Archief - Poëzie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tw33tst3r

Legacy Member
ik heb 2x deelgenomen aan Jan Matthijs Wintersprijs, eerste keer was door een leraar nl op middelbaar en dat gedicht stelde dus niks vr mr werd wel opgenomen in de bloemlezing (die nemen alles op mr kheb toch al gepubliceerd :p:p)
2e kr had ik 3 gedichten binnen gestuurd waarvan hierboven gepostte "volle maan" er 1 was mr kwas nie genomineerd ofzo

prob is dat ik niet veel dichtwedstrijden ken anders zou ik het zeker meer doen

die volle maan is "gepubliceerd" geweest, toenmalige collega van me deed vrijwilligerswerk bij radio scorpio in leuven als redacteur van een poëzieprogramma, die dragen zo teksten voor met een achtergrondmuziekje erbij, mr kheb het niet kunnen horen want das ne studentenzender en ik woon in limburg :(

Ghostdog

Legacy Member
planten, harten en zuchten
een kort intermezzo over de dood
een weersomstandigheid die mijn
verschrikkelijk
(let op de breuk)
melancholisch gemoed weerspiegelt
en de pen heeft haar werk
geleverd (weeral die breuk).

(P.S. geen gedicht)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hallo allemaal.
Ik ben nu sinds enkele maanden buiten mijn schoolse verplichte hap poëzie bezig met onze grote nederlandstalige dichters te lezen.
Ik heb al een dichtbundel van Perk gelezen. Hierna heb ik voor een opdracht nederlands aan de hand van de gedichten van Willem Elsschot diens persoonlijkheid geanalyseerd. Hiervoor heb ik dus ook alle uitgegeven gedichten van Elsschot gelezen. Nu ga ik aan de volgende stijl beginnen en heb ik een dichtbundel van Hugo Claus geleend in de bieb.
Na al deze dingen gelezen te hebben blijf ik als het op schrijven aankomt nog steeds trouw aan de sonnet. Hoewel ik soms nog wel eens iets anders schrijf, heb zo een bundeltje getiteld "ludieke verzen" en daar steek ik al mijn alliteratiespelletjes enzo in.
Nuja, ik zou graag nog wel wat andere werken en liefst ook andere stijlen lezen. Van Ostaijen staat nog op mijn lijstje en ik heb veel zin om ook eens iets van Ramsey Nasr te lezen. Zijn er nog andere dichters die jullie mij aanraden om nog eens te lezen. Ik denk dat ik de sonnetten van Shakespear ook nog wel onder de loep ga nemen als ik ze vind in de bieb, maar daar stopt mijn lijstje met werken die ik perse wil lezen.
Heeft er iemand nog tips ofzo voor mij?

Margeitje

Legacy Member
pablo neruda is mijn eeuwige favoriet <3
en ja ramsey nasr is idd ook een aanrader

Fighting Hobbit

Legacy Member
Zedjah zei:
Heb je Goethe al gelezen?
Al veel van gehoord maar ik denk niet dat ik er al iets van gelezen heb, misschien vorig jaar bij nederlands een keer...

Zedjah

Legacy Member
Ie heeft weleens voor massa's zelfmoorden gezorgd, maar ik kan je hem wel aanbevelen.

Hmgrwngd

Legacy Member
Kent er iemand nog poëziewedstrijden (voor volwassenen) ?

Misschien da ik eens wat gepruts van mezelf zou kunnen insturen. :D

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Kent er iemand nog poëziewedstrijden (voor volwassenen) ?

Misschien da ik eens wat gepruts van mezelf zou kunnen insturen. :D
Ik zou ook wel eens aan een wedstrijd willen meedoen, want ik stuur maar naar die magazines maar de meander is het enige dat al geantwoord heeft.

Tom!

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Ik ben nu sinds enkele maanden buiten mijn schoolse verplichte hap poëzie bezig met onze grote nederlandstalige dichters te lezen.
(...)
Heeft er iemand nog tips ofzo voor mij?
Ja hoor: Herman de Conick niet vergeten.

D3C0Y

Legacy Member
allez op aanvraag, 2 dingen diek recent geschreven heb:

Muze

They say that every artist
Has got his own muze
That one person to look to
for beauty and inspiration
to lay the basis for every creation

It&#8217;s been a long time since
I&#8217;ve found that certain something
That perfect being&#8230;
That someone who inspires
And whom the artist in me admires

And when I gaze at your pictures
The huge river of creativity flows
Allowing me to compose
The things that I look to
and this all because of you&#8230;


Cheer up Girl

cheer up little girl
I hate to hear you so down

you&#8217;ve told me the history,
all that you&#8217;ve been trough
and it makes me wonder that
maybe, just maybe life is all wrong

but here and now, I swear
that when you&#8217;re in need,
in need of that one person
that one person who stands by you,
anytime anywhere&#8230;
I would gladly fill the position

trying to make everything better
because you deserve the best

but for now the best is not there for you
and I just don&#8217;t understand why
so all I can say is:
you don&#8217;t deserve this pain&#8230; little girl

DhedRr

Legacy Member
Zedjah zei:
Seconded.

Herman is een beetje eenvoudig, maar erg mooi.

Bij de Coninck leef je meteen in.
Je ziet alles voor je, en voelt alles perfect.

Hij streeft niet naar mooiheid, maar naar het uitdrukken van gevoelens in standaard woorden.
Het is een geweldige dichter om 's avonds in je tuin te lezen, en gewoon weg te dromen.

MrSik

Legacy Member
ik kwam die post hiertegen met de searchknop... blijkbaar al oud
wil hier toch graag graag een gedicht posten van mezelf, kwestie van eens wat commentaar te krijgen...
Dit is geschreven meer als een jaar terug, tegenwoordig probeer ik wat meer experimentele dingen te schrijven (in de stijl van de vijftigers)
iedere commentaar is welkom



tussen hemel en aarde

hier
staan wij
alles wetend
niets beseffend
verzonken
in dromen
met koude handen

tussen vier muren
een eigen ster gehangen


op een dag zijn we oneindig


het is frisjes
vertel nog een sprookje mijn liefste
ik geloof nog in je

webster

Legacy Member
Mijn Haiku's:

Huppeldehuppel
van tak naar tak, boom tot boom
doldwaze eekhoorn

Drup, Druppel, Drup
na regen komt zonneschijn
soms ook meer regen

ik weet het, ik heb talent :)

Zeta Reticula

Legacy Member
Twee dagen en het is volle maan. Dan poets ik mijn lederen schoenen, wrijf ze in met goedkope champagne. En blink ze op met oud krantenpapier. De erotische zoekertjes van Het Laatste Nieuws. Kalveren als voedsel en schoeisel. Ik word er bijna lyrisch van.

Hmgrwngd

Legacy Member
fragdude zei:
ik kwam die post hiertegen met de searchknop... blijkbaar al oud
wil hier toch graag graag een gedicht posten van mezelf, kwestie van eens wat commentaar te krijgen...
Dit is geschreven meer als een jaar terug, tegenwoordig probeer ik wat meer experimentele dingen te schrijven (in de stijl van de vijftigers)
iedere commentaar is welkom



tussen hemel en aarde

hier
staan wij
alles wetend
niets beseffend
verzonken
in dromen
met koude handen

tussen vier muren
een eigen ster gehangen


op een dag zijn we oneindig


het is frisjes
vertel nog een sprookje mijn liefste
ik geloof nog in je

DIt is wel leuk geschreven,
vooral de laatste 2 zinnen vind ik leuk. :)

Hoop ?

MrSik

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
DIt is wel leuk geschreven,
vooral de laatste 2 zinnen vind ik leuk. :)

Hoop ?

Het moment van schrijven, meer dan jaar geleden, was heel anders dan nu. Op dat moment zou dit gedicht omgeschreven kunnen zijn als een soort van "ideaalbeeld", hoe de dingen zouden moeten zijn; het verlangen dat doorleeft in je hoofd terwijl de werkelijkheid zijn gal al heeft gesmeerd..
Nu is het (gelukkig voor mij) anders en is het gedicht eigenlijk een positieve werkelijkheid geworden..

een dag of 2 na het moment van posten wou ik het nog aanpassen eigenlijk, de regel "het is frisjes" en "op een dag zijn we oneidig" zou ik eigenlijk willen verwijderen, staat mij nu niet meer aan.. maar ging dus niet meer
Ik zou graag op een bepaald moment een deel gedichten willen sturen naar zo een (online) tijdschrift maar ik weet niet hoe andere mensen mijn dichten kwalitatief opvatten...
daarmee is elke kritiek ook gewenst
merci:)

Avondland

Legacy Member
Iemand bekend met de Germaanse Edda? Bevat tal van sages en mythen in een specifieke vorm van strofen. Kan ook onder poëzie verstaan worden.

Völuspa

Mimers zonen staan op. De stervende wereldboom ontvlamt
Bij het geluid van de schrille trompet van de ondergang.
Luid blaast Heimdal, de hoorn hoog geheven.
Odin gaat te rade bij Mimers hoofd.

Terwijl de oude boom kreunt
Wordt de reus losgelaten.
De es, Yggdrasil,
Beeft waar hij staat.

tjampie

Legacy Member
Het is dus echt waar wat Herman De Coninck zei " Er wordt meer poëzie geschreven, dan gelezen ". Echt, een schande.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan