Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Avondland zei:Iemand bekend met de Germaanse Edda? Bevat tal van sages en mythen in een specifieke vorm van strofen. Kan ook onder poëzie verstaan worden.
Völuspa
Mimers zonen staan op. De stervende wereldboom ontvlamt
Bij het geluid van de schrille trompet van de ondergang.
Luid blaast Heimdal, de hoorn hoog geheven.
Odin gaat te rade bij Mimers hoofd.
Terwijl de oude boom kreunt
Wordt de reus losgelaten.
De es, Yggdrasil,
Beeft waar hij staat.

DAAR LIGT MIJN VRIEND BEGRAVEN
Op een klein kerkhof in 't boerenland
daar ligt mijn vriend begraven.
Ze hebben hem daar op zekere dag
met zijn allen heengedragen.
Nog even om zijn graf gestaan,
Hem toen alleen gelaten.
Zo heel alleen in de bleke zon,
In de regen en in de hagel.
De lente neemt hem bloesems mee,
de zomer zonnestralen.
De winter dekt hem toe met sneeuw,
het najaar met najaarsblaren.
Komt de regen door de bladeren heen,
dan druppelen dikke tranen
op een klein kerkhof in 't boerenland.
Daar ligt mijn vriend begraven.
Willem Wilmink (1936-2003)

Dieleman_F zei:Doet me nogal denken aan een flauw aftreksel van de latijnse dichters als ovidius en vergilius![]()

Darkness zei:ik ben eigenlijk volledig tegen rijm in poezie. als ge uw pensels zo gekunsteld moet maken om ze toch maar in het metrum of het rijmschema gepast te krijgen zijt ge slecht bezig en komt de nadruk teveel op het streven naar correctheid te liggen dan op de inhoud, wat volgens mij afbreuk doet aan het geheel..

Dieleman_F zei:Ik lees ze![]()
Darkness zei:ik ben eigenlijk volledig tegen rijm in poezie. als ge uw pensels zo gekunsteld moet maken om ze toch maar in het metrum of het rijmschema gepast te krijgen zijt ge slecht bezig en komt de nadruk teveel op het streven naar correctheid te liggen dan op de inhoud, wat volgens mij afbreuk doet aan het geheel..
Menig deelt men meningen; I hate it too! :applause:Hmgrwngd zei:EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.
Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid.![]()
Hmgrwngd zei:EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.
Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid.![]()

Hmgrwngd zei:EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.
Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid.![]()
Hmgrwngd zei:EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.
Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid.![]()
tjampie zei:Vind ik niet echt. Poëzie is spelen met taal. Geen normale grammaticale zinnen, woorden wiens betekenis niets met elkaar te maken hebben. En woorden zijn klank. Ik heb werkelijk al gedichten gelezen waar rijm niet direct betekent dat het geforceerd klinkt. Rijm moet niet. Maar, zeer pakkende zinnen blijven makkelijk "plakken" in het geheugen door assonantie of alleteratie, eindrijm, beginrijm ...
Een tip voor iedereen die poëzie schrijft, lees er.
Elke dichterlijke stroming had daar een andere opvatting over, je moet de anderen nu niet gaan afbreken omdat jij nu toevallig bij een bepaalde stroming hoort.Hmgrwngd zei:Pfff ja, klankspelletjes zijn leuk; maar voor mij blijft poëzie de neerdaling van het hart, niet van regeltjes uit het verstand.
Dat is al wat ik ermee bedoelde.