Archief - Poëzie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dieleman_F

Legacy Member
Avondland zei:
Iemand bekend met de Germaanse Edda? Bevat tal van sages en mythen in een specifieke vorm van strofen. Kan ook onder poëzie verstaan worden.

Völuspa

Mimers zonen staan op. De stervende wereldboom ontvlamt
Bij het geluid van de schrille trompet van de ondergang.
Luid blaast Heimdal, de hoorn hoog geheven.
Odin gaat te rade bij Mimers hoofd.

Terwijl de oude boom kreunt
Wordt de reus losgelaten.
De es, Yggdrasil,
Beeft waar hij staat.

Doet me nogal denken aan een flauw aftreksel van de latijnse dichters als ovidius en vergilius :p

?therapy?

Legacy Member
Code:
DAAR LIGT MIJN VRIEND BEGRAVEN
Op een klein kerkhof in 't boerenland
daar ligt mijn vriend begraven.
Ze hebben hem daar op zekere dag
met zijn allen heengedragen.
     
Nog even om zijn graf gestaan,
Hem toen alleen gelaten.
Zo heel alleen in de bleke zon,
In de regen en in de hagel.
     
De lente neemt hem bloesems mee,
de zomer zonnestralen.
De winter dekt hem toe met sneeuw,
het najaar met najaarsblaren.
     
Komt de regen door de bladeren heen,
dan druppelen dikke tranen
op een klein kerkhof in 't boerenland.
Daar ligt mijn vriend begraven.
     
    Willem Wilmink (1936-2003)
Werd gisteren verteld op tv met een verdrietig achtergrondmuziekje en da raakte mij wel :)

Darkness

Legacy Member
ik ben eigenlijk volledig tegen rijm in poezie. als ge uw pensels zo gekunsteld moet maken om ze toch maar in het metrum of het rijmschema gepast te krijgen zijt ge slecht bezig en komt de nadruk teveel op het streven naar correctheid te liggen dan op de inhoud, wat volgens mij afbreuk doet aan het geheel..

Hmgrwngd

Legacy Member
Darkness zei:
ik ben eigenlijk volledig tegen rijm in poezie. als ge uw pensels zo gekunsteld moet maken om ze toch maar in het metrum of het rijmschema gepast te krijgen zijt ge slecht bezig en komt de nadruk teveel op het streven naar correctheid te liggen dan op de inhoud, wat volgens mij afbreuk doet aan het geheel..

EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.

Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid. :woohoo:

Avondland

Legacy Member
Dieleman_F zei:

Dat is jouw mening, ik vind de Edda een belangrijk onderdeel van het Europese culturele patrimonium en dient daarom gekoesterd te worden. Men zou zulke stukken moeten laten dicteren op lagere en middelbare scholen.

GenesisX

Legacy Member
Darkness zei:
ik ben eigenlijk volledig tegen rijm in poezie. als ge uw pensels zo gekunsteld moet maken om ze toch maar in het metrum of het rijmschema gepast te krijgen zijt ge slecht bezig en komt de nadruk teveel op het streven naar correctheid te liggen dan op de inhoud, wat volgens mij afbreuk doet aan het geheel..
Hmgrwngd zei:
EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.

Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid. :woohoo:
Menig deelt men meningen; I hate it too! :applause:

Als je niet in de eerste 3 seconden dat je iets uitvindt kunt rijmen, laat het dan. Geforceerd is nooit goed. Kun je het wel? Des te beter. Het leest wel vlotter, maar dat is dan ook alles. Als je écht gedichten kunt schrijven heb je geen rijm nodig, dan komen de emoties wel zonder dat hulpmiddel.

En waar vind je zulke wedstrijden? Ik zou ook wel eens willen meedoen. Mijn eigen gedichten blijken enkele dagen na het schrijven wel op een directe uiting van frustratie en agressie, maar dat is ook een beetje de bedoeling. Doch verliest het z'n kracht na een tijd.

En persoonlijk vind ik het ook ludiek dat schrijvers, poëten, filosofen, noem maar op... een toonbeeld MOETEN hebben. Ze zoeken er intensieloos en blind naar en MOETEN die vinden of hun schrijfsels zijn niets waard. Belachelijk imo. Tenzij je je volledig erop baseert, maar dan ben je niet meer uniek. Dan ben je een kopie.

I have no two cents, so here's five bucks.

Quilombo

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.

Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid. :woohoo:


duidelijk nooit dat gedicht over de piemel van guido gezelle gelezen :D
t is idd vaak geforceerd, maar als het dat niet is, kan het best wel leuk zijn hoor..

Dieleman_F

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.

Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid. :woohoo:

In het nederlands geef ik jullie gelijk, maar in latijn is het juist zo goed dat ze erin slagen alles in het metrum te passen en terwijl nog een schitterende tekst neer zetten.

tjampie

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
EINDELIJK iemand die hetzelfde als mij voelt.

Eindrijm of rijmschema's of geforceerde klankspelletjes zijn de tegenpolen van dichterlijke vrijheid. :woohoo:

Vind ik niet echt. Poëzie is spelen met taal. Geen normale grammaticale zinnen, woorden wiens betekenis niets met elkaar te maken hebben. En woorden zijn klank. Ik heb werkelijk al gedichten gelezen waar rijm niet direct betekent dat het geforceerd klinkt. Rijm moet niet. Maar, zeer pakkende zinnen blijven makkelijk "plakken" in het geheugen door assonantie of alleteratie, eindrijm, beginrijm ...

Een tip voor iedereen die poëzie schrijft, lees er.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Welke dichters vallen hier bij onze forum poëten zoal in de smaak?
Ik persoonlijk lees heel graag Jotie 't Hooft en Hugo Claus, maar iets vrolijkers als Ramsey Nasr of iets klassiekers als Perk kan ik ook wel eens appreciëren.
Edit:ik ben het dus volledig eens met tjampie, iedereen schrijft tegenwoordig wel, maar niemand leest nog.

tjampie

Legacy Member
Jotie T'Hooft, de romantische held. Zijn poëzie is niet slecht. Het bevat een typische cliché romantische houding. De verwoordingen zijn prachtig. Beste gedichten : mijn doodshoofd, in het gedicht, eenhoorn.
Zelf lees ik nog zeer graag Paul Van Ostaijen, Rutger Kopland, tuurlijk Herman De Coninck ...

Hmgrwngd

Legacy Member
tjampie zei:
Vind ik niet echt. Poëzie is spelen met taal. Geen normale grammaticale zinnen, woorden wiens betekenis niets met elkaar te maken hebben. En woorden zijn klank. Ik heb werkelijk al gedichten gelezen waar rijm niet direct betekent dat het geforceerd klinkt. Rijm moet niet. Maar, zeer pakkende zinnen blijven makkelijk "plakken" in het geheugen door assonantie of alleteratie, eindrijm, beginrijm ...

Een tip voor iedereen die poëzie schrijft, lees er.

Pfff ja, klankspelletjes zijn leuk; maar voor mij blijft poëzie de neerdaling van het hart, niet van regeltjes uit het verstand.

Dat is al wat ik ermee bedoelde.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Pfff ja, klankspelletjes zijn leuk; maar voor mij blijft poëzie de neerdaling van het hart, niet van regeltjes uit het verstand.

Dat is al wat ik ermee bedoelde.
Elke dichterlijke stroming had daar een andere opvatting over, je moet de anderen nu niet gaan afbreken omdat jij nu toevallig bij een bepaalde stroming hoort.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan