Archief - Organen doneren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Organen doneren na je dood of niet...


  • Totaal aantal stemmers
    209
  • Opiniepeiling gesloten.

PapaGanz

Legacy Member
Mr. M zei:
das ni progressief he
ik heb er niks op tegen dat er gedoneerd wordt he, gewoon dat er vanuit gegaan wordt zonder toestemming dat iedereen zijn organen afgeeft
ik ben zelfs blij dat dit gebeurd

van mijn part doneert iedereen he, kzeg het, als er niet vanuit werd gegaan zou k mss zelf doneren
maar omdat ik zo tege deze manier van werken ben zijn ze mijn organen wel kwijt

btw, ik moet ook geen organen van andere mensen hebben als gelle denkt dat ik alleen wil profiteren en niks geven
als ik geef wil ik dat eventueel wel, als ik niks geef moet ik ook niks krijgen

Sorry hoor, maar dat principe is maar belachelijk.
Hoe kinderachtig kan het? "ze moesten het maar gevraagd hebben, NEH! :tongue:"

JackM

Legacy Member
Math'ke zei:
of der onststaan rellen in het ziekenhuis :)

rellen! gelijk bij woody? :unsure:

van mij mogen ze alles da bruikbaar is gebruiken.
ma liefst geen dingen die zichtbaar zijn aan den buitenkant fzo, lijk ogen of vingers of geslachtsdeel (als zouden ze veel geld neertellen voor enen gelijk den dezen :cool: )

SweetEmmaRose

Legacy Member
Jack Malibu zei:
rellen! gelijk bij woody? :unsure:

van mij mogen ze alles da bruikbaar is gebruiken.
ma liefst geen dingen die zichtbaar zijn aan den buitenkant fzo, lijk ogen of vingers of geslachtsdeel (als zouden ze veel geld neertellen voor enen gelijk den dezen :cool: )

en waarom niet?

Dirty_Col

Legacy Member
voor het geval dat ze zijn kist opendoen terwijl em aan het rotten is en ze zien dat hij een nullo is :sop:

Cazzz

Legacy Member
Wa ben ik me mijn lever als'k dood ben.. Red er maar levens mee, misschien toch nog 1 goede daad da ik gesteld heb dan :p

Feignasse

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
De regel is dus (aan da formulier af te leiden) dat niemand zijn organen afgeeft zonder zo'n formulier te hebben afgegeven?
Want die regel snap ik echt ni goe.

Stel da ge dood ga en gebt nooit zo'n formulier ingevuld, nemen ze uw organen, nemen ze ze niet, vragen ze het aan familie?

Anyway ik heb het formulier al ingevuld, mijn heel gezin ook ineens. Mijn vriend wou het ni invulle .. iets da ik toch echt ni snap. De reden 'omdat ik op mijn 18jaar niet aan zo'n dinge wil denken' ... precies ofda ge dood ga als ge da hebt ingevuld. Ik heb hem toch maar een formulierke meegegeve :)

Nee, in België hebben we een opting-out systeem. Ruwweg komt het erop neer dat je sowieso als orgaandonor in aanmerking komt, tenzij je tijdens je leven verzet hebt geuit (door zo'n formulier in te vullen en af te geven bij de gemeente). Heb je geen verzet aangetekend dan kan een nabestaande van de overledene dat nog altijd doen. De notie nabestaande wordt echter restrictief ingevuld: enkel verwanten in de eerste graad en de samenlevende echtgenoot vallen hieronder.
Maar: tegen een uitdrukkelijke wilsbeschikking van de overledene (dwz dat hij expliciet gekozen heeft voor orgaandonatie terwijl hij nog in leven was), staat geen verzet open voor de nabestaanden.

Edit: met dat formulier in de openingspost kan je voor één van beide hypotheses kiezen (uitdrukkelijk toestemming of uitdrukkelijk verzet).

SweetEmmaRose

Legacy Member
da zou ik zelf echt doen, alsik op sterven lag :)
kzou ni vies zijn van een hart van een varken ze :)



ook een interessant discussieonderwerp: zou jij organen van iemand anders aanvaarden (in geval van ziekte of ongeval ofzo)??
ik zeker (ahja duh als ik die van dieren al zou aanvaarde :D)

SweetEmmaRose

Legacy Member
wat heeft een mens met 2verschillende dna's hiermee te maken?

SweetEmmaRose

Legacy Member
ah :D
maar is de term chimera ook voor een mens met een menselijk dna en een dierlijk?

PapaGanz

Legacy Member
a chimera is an animal which has two or more different populations of genetically distinct cells that originated in different zygotes

mens = dier

:p

Mr. M

Legacy Member
PapaGanz zei:
Sorry hoor, maar dat principe is maar belachelijk.
Hoe kinderachtig kan het? "ze moesten het maar gevraagd hebben, NEH! :tongue:"
kan heel goed zijn dat dat kinderachtig is
maar in principe is het ook zo

stel dat ze zomaar geld van u rekening nemen zonder het te vragen
dan gaat gij daar ook niet mee akkoord zijn

ik vind idd dat ze zo'n dingen moete vragen
ze hebben niet zomaar iets van iemand te gebruiken zonder dat te vragen
anders wilt het dus zeggen dat al onze lichamen en organen NIET van ons zijn maar van de staat

en daar ben ik niet mee akkoord

en of dat nu kinderachtig is of niet maakt mij niet uit
het is mijn lichaam en ik kies wat er mee gebeurt en wat er niet mee gebeurt
niemand anders heeft daar iets over te zeggen imo

en nog eens: ik wil gerust organen afgeven aan mijn vrienden en eventueel familie
maar ik vind dat ze dit eerst moete vragen en er niet van uit mogen gaan dat iedereen die zomaar afstaat want dat vind ik niet dat ze dat voor iedereen kunne beslissen

SweetEmmaRose

Legacy Member
Mr. M zei:
kan heel goed zijn dat dat kinderachtig is
maar in principe is het ook zo

stel dat ze zomaar geld van u rekening nemen zonder het te vragen
dan gaat gij daar ook niet mee akkoord zijn

ik vind idd dat ze zo'n dingen moete vragen
ze hebben niet zomaar iets van iemand te gebruiken zonder dat te vragen
anders wilt het dus zeggen dat al onze lichamen en organen NIET van ons zijn maar van de staat

en daar ben ik niet mee akkoord

en of dat nu kinderachtig is of niet maakt mij niet uit
het is mijn lichaam en ik kies wat er mee gebeurt en wat er niet mee gebeurt
niemand anders heeft daar iets over te zeggen imo

geld van een rekening is wel iets anders. de persoon leeft nog en kan da zelf ook gebruiken, organen gebruikt ge ni. die gaan gewoon rotten.

en als ge op sterven lag zou je dan organen van iemand anders aannemen?

@papaganz: :) voila weer iets bijgeleerd vandaag :)

Mr. M

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
geld van een rekening is wel iets anders. de persoon leeft nog en kan da zelf ook gebruiken, organen gebruikt ge ni. die gaan gewoon rotten.

en als ge op sterven lag zou je dan organen van iemand anders aannemen?

@papaganz: :) voila weer iets bijgeleerd vandaag :)
neen, als ik zelf geen organen geef zou ik er ook zelf geen aannemen
dat heb ik hier al gezegd

ik zou enkel er aannemen als ik zelf iets geef

als ik op sterven lig dan is het maar zo, dat is het leven
leven en dood horen bij elkaar thuis en der is geen ontsnappen aan
als ik niet meer deftig kan leven moet ik ook niet meer leven

edit: ik heb er ook volledig niets op tegen dat mensen hun organen doneren he
dat is ieder zijn keuze imo
wie ben ik om te zeggen wat iemand anders met zijn lichaam doet of niet doet
maar dat vind ik ook hetzelfde over mijn lichaam
er is 1 iemand in de hele wereld die te zeggen heeft wat daar mee gebeurd en dat ben ik zelf

SweetEmmaRose

Legacy Member
Mr. M zei:
neen, als ik zelf geen organen geef zou ik er ook zelf geen aannemen
dat heb ik hier al gezegd

ik zou enkel er aannemen als ik zelf iets geef

als ik op sterven lig dan is het maar zo, dat is het leven
leven en dood horen bij elkaar thuis en der is geen ontsnappen aan
als ik niet meer deftig kan leven moet ik ook niet meer leven

edit: ik heb er ook volledig niets op tegen dat mensen hun organen doneren he
dat is ieder zijn keuze imo
wie ben ik om te zeggen wat iemand anders met zijn lichaam doet of niet doet
maar dat vind ik ook hetzelfde over mijn lichaam
er is 1 iemand in de hele wereld die te zeggen heeft wat daar mee gebeurd en dat ben ik zelf
dan zou ik in uw geval zo'n briefje invullen en afgeven aan de staat :D

Mr. M

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
dan zou ik in uw geval zo'n briefje invullen en afgeven aan de staat :D
ik zie nog wel wat ik doe
wie weet veranderd ik mijn visie nog he (dus ik wacht er nog mee)
normaal gezien heb ik nog tijd genoeg en stel dat het niet zo is
tja, een geluk voor de staat dan maar he (en dan hoop ik dat de persoon die iets van mij krijgt er ook goed mee is)
maar als ik voor mijn pa sterf en ze vragen het aan mijn ouders zal er voor zover ik weet toch ook niks van komen

btw, ik wil gecremeerd worden ook, wat gaan ze doen, eerst de organen er uit? die moeten mee verbrand worden he :p

we zien dus wel wat er gebeurd, mss veranderd mijn visie wel als er iets serieus ergs gebeurd met iemand waar ik zwaar om geef ofzo en die een transplant nodig heeft (want ook al ziet ge het mss niet aan mijn reacties hier, ik ben redelijk open minded en begrijp dus wel dat zo'n dingen kunnen veranderen)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan