Archief - Organen doneren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Organen doneren na je dood of niet...


  • Totaal aantal stemmers
    209
  • Opiniepeiling gesloten.

Gentei

Legacy Member
Mr. M zei:
neen, als ik zelf geen organen geef zou ik er ook zelf geen aannemen

Dat zeg je nu, maar ik verzeker je als er toch iets gebeurt en je hebt een orgaan nodig of anders ga je dood, dan zal je wel een heel ander idee krijgen ze je zegt nu leven en dood horen bij elkaar enzo, dat is waar idd, maar een mens zegt zoiets omdat hij ervan uitgaat dat hij "lang" blijft leven.
Maar geloof mij als je toch een orgaan nodig hebt om verder te leven dan zal je wel op die lijst willen...

P.S. Ik heb geen orgaan ofzo gekregen hé maar ik ben wel twee keer aangereden door een auto en zoiets verandert je kijk op het leven ze...

Mr. M

Legacy Member
RazorBlade0075 zei:
Dat zeg je nu, maar ik verzeker je als er toch iets gebeurt en je hebt een orgaan nodig of anders ga je dood, dan zal je wel een heel ander idee krijgen ze je zegt nu leven en dood horen bij elkaar enzo, dat is waar idd, maar een mens zegt zoiets omdat hij ervan uitgaat dat hij "lang" blijft leven.
Maar geloof mij als je toch een orgaan nodig hebt om verder te leven dan zal je wel op die lijst willen...

P.S. Ik heb geen orgaan ofzo gekregen hé maar ik ben wel twee keer aangereden door een auto en zoiets verandert je kijk op het leven ze...
dat kan idd zijn, daarom ook dat ik zeg dat ik zo'n formulier nu nog niet onderteken
er zijn nog genoeg ervaringen die mijn leven en mijn visie op zo'n zaken kunnen veranderen

maar het hangt er vanaf hoe oud ik ben en hoe goed ik daarna nog kan leven om te zien of ik de donor wil of niet
als ik niet meer deftig zelf kan leven wil ook niet meer leven
het zou me ook niet storen moest ik dood gaan (NU wel, nu is te vroeg voor mij en er zijn nog genoeg dingen die ik wil doen of wil gedaan hebben, maar als ik de 60 a 70 voorbij ben heb ik zeker geen nood meer aan leven)

ik ben ook al 1 maal aangereden (al was het niet zo erg, gewoon ik week uit en kwam langs de zijkant tegen een auto die mij juist voorbij stak)
was toen serieus verschoten en heb op die plaats toch maanden kalm gereden en zeer goed uitgekeken
maar uiteindelijk was er gelukkig niets

en nog eens, het hangt er vanaf hoe oud ik ben of ik persee een orgaan wil of niet en hoe mijn leven gevorderd is
en het kan goed zijn dat ik nog van gedacht verander, mss maar best ook voor de mensen die misschien met mijn orgaan iets kunnen doen later
dat zien we dan wel, maar ik snap u gedachtegang wel en het kan idd zijn dat ik nog verander
als ik zie wat iedereen hier bijna stemt is die kans wel groot misschien

Mr. M

Legacy Member
=Dujosh= zei:
voor mijn familie, ja
voor een onbekende, sorry neen
voor zover ik weet kan je dat niet kiezen dus ja
er zou bij mij ook een uitzondering zijn dat ik organen zou willen geven en dat is voor mijn vrienden en eventueel familie
maar ik denk dat er niet zo veel volk mij organen zou willen ook niet :p

Cin

Legacy Member
=Dujosh= zei:
voor mijn familie, ja
voor een onbekende, sorry neen


Waarom in Godsnaam?

De bedoeling is dat je dan dood bent. Dus ik neem aan dat jij je organen dan niet meer nodig hebt? Wat maakt het dan voor jou uit wie wat krijgt?

9 kansen van de 10 red je een leven, maar omdat het een onbekende is mag hij sterven.

ComputerVISTA

Legacy Member
Al die gasten die niet alles willen afstaan dat gebruikt kan worden na hun overlijden zouden ook geen organen mogen krijgen als die er nodig hebben :)


Maar als ze er zelf nodig hebben zullen ze ze wel met graagte aanvaarden.


Imo zou de familie er niks mogen aan te zeggen hebben, uitpakken en gebruiken!

Feignasse

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Al die gasten die niet alles willen afstaan dat gebruikt kan worden na hun overlijden zouden ook geen organen mogen krijgen als die er nodig hebben :)


Maar als ze er zelf nodig hebben zullen ze ze wel met graagte aanvaarden.


Imo zou de familie er niks mogen aan te zeggen hebben, uitpakken en gebruiken!

En al de whiners die denken dat ze altrüïstisch zijn omdat ze bereid zijn hun rommel af te staan bewijzen met dergelijke uitspraken dat ze zelf eigenlijk ook maar veredelde egoïsten zijn :scream:

ComputerVISTA

Legacy Member
Ulixes zei:
En al de whiners die denken dat ze altrüïstisch zijn omdat ze bereid zijn hun rommel af te staan bewijzen met dergelijke uitspraken dat ze zelf eigenlijk ook maar veredelde egoïsten zijn :scream:

Oppassen, laat de grootsprekers passeren die zelf amper weten over wat ze bezig zijn, plaats maken dus!


Je hebt er echt geen idee van hé? ^^

Man wat kunt gij zever verkopen. Nogmaals, afgeven en of Niks geven, niks krijgen!

Mr. M

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Oppassen, laat de grootsprekers passeren die zelf amper weten over wat ze bezig zijn, plaats maken dus!


Je hebt er echt geen idee van hé? ^^

Man wat kunt gij zever verkopen. Nogmaals, afgeven en of Niks geven, niks krijgen!
ben ik volledig mee akkoord he
als ik niks geef wil ik ook niks krijgen, zou niet serieus zijn ook niet

heb ik hier nog al gezegd, normaal gezien ga ik niks geven
en dan mogen ze de organen van de mensen die wel iets geven ook houden voor andere mensen die iets geven imo (ni meer dan normaal neen?)

Maar als ze er zelf nodig hebben zullen ze ze wel met graagte aanvaarden.
neen dus, ik kan me voorstellen dat er andere zijn die dat wel doen, maar ik niet dus
(maar zoals gezegd, wie weet verander ik ooit nog van gedachte, maar voor ik er van overtuigd ben dat ik mijn organen ook wil doneren ga ik er ook geen van andere mensen aannemen, als ik er van andere mensen geschonken krijg wil ik met veel plezier de mijne daarna ook afgeven)

ComputerVISTA

Legacy Member
Mr. M zei:
ben ik volledig mee akkoord he
als ik niks geef wil ik ook niks krijgen, zou niet serieus zijn ook niet

heb ik hier nog al gezegd, normaal gezien ga ik niks geven
en dan mogen ze de organen van de mensen die wel iets geven ook houden voor andere mensen die iets geven imo (ni meer dan normaal neen?)

neen dus, ik kan me voorstellen dat er andere zijn die dat wel doen, maar ik niet dus
(maar zoals gezegd, wie weet verander ik ooit nog van gedachte, maar voor ik er van overtuigd ben dat ik mijn organen ook wil doneren ga ik er ook geen van andere mensen aannemen, als ik er van andere mensen geschonken krijg wil ik met veel plezier de mijne daarna ook afgeven)

Ik denk (zonder u daarbij aan te vallen) dat u gedacht daar wel zal over veranderen moest ge de een of andere ziekte krijgen waarbij een vitaal onderdeel het aan het begeven is.

Stel dat ge op jonge leeftijd zo een aandoening krijgt, denk eens goed na of ge kiest voor verder te leven of te sterven, ook denk ik niet dat doctoren u gaan laten beslissen en u gewoon een orgaan gaan geven, ze gana u niet zo maar laten sterven als ze het kunnen repareren.

Feignasse

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Oppassen, laat de grootsprekers passeren die zelf amper weten over wat ze bezig zijn, plaats maken dus!


Je hebt er echt geen idee van hé? ^^

Man wat kunt gij zever verkopen. Nogmaals, afgeven en of Niks geven, niks krijgen!

Ethisch zeer moeilijk verdedigbaar, maar zover ben je wschl nog niet.

Quilombo

Legacy Member
Parnakra zei:
Stel, je staat op een brug over een spoorweg met een bekende naast je. (goede vriend, familielid, your choice) Een eindje verder staat er op de sporen een groepje van een vijftal personen, allemaal onbekenden.

Van de andere kant komt een trein aandaveren en, omdat het groepje druk in gesprek is, zien ze hem niet aankomen. Als jij de persoon die naast je staat van de brug zou duwen, zou de treinbestuurder (na de botsing, natuurlijk) beginnen remmen en zou het groepje van vijf mensen gered zijn.

Duw je of duw je niet?

wtf ...

dit is nog harder van de pot gerukt dan die stelling van genious :p

waarom?
1. wie staat er op een spoorweg te praten? :s
2. als ze de trein niet horen moeten ze wel ERG luide stemmen hebben denk ik
3. kan je niet gewoon roepen ipv je vriend naar beneden te smijten.. :eek: ?
4. zoiets kan je toch nooit op voorhand zeggen, in het gegeven geval handel je waarschijnlijk toch niet zoals je op voorhand gezegd had...

... en ik hou sowieso niet van die "what if" situaties, vind het vrij nutteloos om daarover na te denken, dat doe ik wel eens het zover is. die gevallen zijn toch zo absurd dat ze in feite het nadenken erover niet echt waard zijn.

maar daar gaat het natuurlijk allemaal niet om, en ik snap ook best wel wat je bedoelt, maar die maat van me van de brug smijten zou ik toch nooit doen hoor, dan spring ik zelf wel. lijkt me redelijk onlogisch om je maat van de brug te smijten en niet jezelf :s. nu ik zeg niet dat ik sowieso van die brug zou springen, ik sluit het niet uit. ik sluit ook niet uit dat ik dat niet zou doen. zoals ik al zei vind ik het niet waard om daarover na te denken, en voor hetzelfde geld handel je het moment zelf toch anders.

mijn antwoord is dus: ik weet het niet. :)

bovendien heb je mijn tekstje niet 100% goed gelezen denk ik, ff benadrukken.

Quilombo zei:
tja, that's just me. ik zie het nut er niet van in om me in die mate te laten leiden door emoties, zeker niet als er mensenlevens gemoeid mee zijn.

het gaat hier dus om je eigen organen, die compleet nutteloos zijn na je dood, tenzij je ze doneert. je emoties doen er eigenlijk ook niet meer toe, want je bent toch dood :D. in dit geval: rationaliteit > emoties, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. ik zou het eerlijk gezegd maar een grijze saaie wereld vinden moest iedereen 100% rationeel denken en alle emoties achterwege laten.

in dit geval gaat het echt om wezenloze emoties, jouw lichaam wordt opengereten, so what? da's iets anders als emotie omdat je een vriend hebt moeten vermoorden he :s. dus zoals ik al zei, tot in bepaalde mate laat ik me leiden door rationaliteit, maar niet tot in het oneindige hoor.

en rationeel gezien kunnen die 5 man samen nog altijd minder waard zijn dan jouw vriend. om even door te gaan met de van de pot gerukte stellingen kon dat groepje van vijf even goed bestaan uit Stalin, Hitler, Dutroux, Al Capone en, ach waarom niet, prins Laurent (:D).

de mens is een egoïst. rationeel gezien is jouw vriend JOU nog altijd meer waard dan een groepje van vijf dat je toch niet kent. tja ik blijf maar zeveren, maar uit zoiets kom je toch niet uit.

Firion zei:
een nier afstaan bv. kweet ver zeker dat als ge hier poll zou houde over wie zen nier zou afstaan om zen bompa 5-10 jaar langer te doen leve 80-90% ja zou zegge. ma das ni nix ze, kunt perfect functionere me 1 nier, ma das ni alleen fysiek, ma ok mentaal heel zwaar.

ik denk dat de meesten het hier hebben over orgaandonatie na de dood. in fact, ik ben er zelfs vrij zeker van :)



Genious zei:
Imo niet van de pot gerukt (wrm wel van de pot gerukt?)

omdat ze nooit jouw leven gaan beëindigen om iemands anders leven te redden, tiens.

Mr. M zei:
als ze dat tegoei hadde gedaan had ik er mss over gedacht, maar nu ga ik er speciaal voor zorgen dat ze mijn organen NIET krijgen (btw ze zijn daar wsl toch ni veel mee :p)

doordat de wetgever in jouw ogen de wet verkeerd heeft opgesteld, moeten anderen, die hoogstwaarschijnlijk niets met die wet te zien hebben, het met hun leven bekopen? mooie kerel ben jij.

ComputerVISTA

Legacy Member
Ulixes zei:
Ethisch zeer moeilijk verdedigbaar, maar zover ben je wschl nog niet.

Nee, jij bent hoogwaarschijnlijk verder.... In debiliteiten verkopen en warme lucht.

En etisch? Vertel dat aan de mensen die of sterven of verderleven omdat een of andere kwispel zijn organen liever in z'n graf mee wil nemen of toch de familie.

Feignasse

Legacy Member
Quilombo zei:
doordat de wetgever in jouw ogen de wet verkeerd heeft opgesteld, moeten anderen, die hoogstwaarschijnlijk niets met die wet te zien hebben, het met hun leven bekopen? mooie kerel ben jij.

Nog beter, wie weigert is in feite een moordenaar :scream:

Feignasse

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Nee, jij bent hoogwaarschijnlijk verder.... In debiliteiten verkopen en warme lucht.

Zielige reply nr2, maar goed, om het even aanschouwlijk te maken:

Persoon belandt onverwachts in ziekenhuis, blijkt nieuw orgaan nodig te hebben, maar wat blijkt uit het dossier: jawel, een weigeraar! Dokter: meneer/mevrouw, daar is het crepeerhoekje, da-ag!

zweebee

Legacy Member
ik was van plan om orgaandonatie zowiezo in mijn testament te zetten (mijn vader zal wel beter weten hoe dat moet).

reden?
- kheb het toch nimmer nodig
- ofwel wordt het rot, ofwel wordt het goed gebruikt (zieke, wetenschap, allemaal eenders voor mij .. liever een doodzieke helpen natuurlijk maar ik denk niet dat er veel keuze is dus da boeit ni echt)

dingen zoals "iedereen moet verplicht worden dat te doen" of "als ge niet doneert mag je nix krijgen" zijn belachelijk .... iedereen is vrij te doen of laten wat hij wil. Waarom zou je niet mogen kiezen om NIET te doneren? Wie zijt gij om te bepalen dat iedereen dat WEL moet doen?
Ik kan goed begrijpen waarom iemand dat niet wil doen, en ik kan ook goed begrijpen dat de familie er niet op gebrand staat om het lijk aan stukken te snijden en de organen in te vriezen .... maar ieder zijn keuze.

ComputerVISTA

Legacy Member
Ulixes zei:
Zielige reply nr2, maar goed, om het even aanschouwlijk te maken:

ik antwoord met iets zielig op iets zielig hé :)

Maar zover was jij waarschijnlijk nog niet :)

zweebee

Legacy Member
het is ethisch NIET verdedigbaar om mensen te verplichten om te doneren ...!

het zou een moreel argument kunnen zijn maar dat heeft absoluut niets met ethiek te maken ..

ComputerVISTA

Legacy Member
zweebee zei:
het is ethisch NIET verdedigbaar om mensen te verplichten om te doneren ...!

het zou een moreel argument kunnen zijn maar dat heeft absoluut niets met ethiek te maken ..

Allemaal kwatsh van die ethiek, daar heeft de man die daar ligt te creperen niks aan.

En wie niet geeft niet krijgt is zeker en vats niet belachelijk, ge moet maar rekening houden met wat er nog zou kunnen gebeuren. Dat noemen ze hier fair.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan