Archief - Organen doneren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Organen doneren na je dood of niet...


  • Totaal aantal stemmers
    209
  • Opiniepeiling gesloten.

Defkes

Legacy Member
Doneren, al weet ik niet of ze t nog wel willen (hou er niet bepaald een goede levenswijze op na :)).

ComputerVISTA

Legacy Member
PapaGanz zei:
Welja, het originele verhaal is dat het een onbekende vreemde is die dik genoeg is om de trein tegen tehouden.
Jijzelf bent niet dik genoeg ;)

Alsof ene dik persoon een trein tegen zou kunnen houden, het zou een smurie maken op de voorruit, c'est tout.

Krijg die plekken er maar eens uit!

sh0s

Legacy Member
SMa zei:
Waarom je vriend van de brug duwen als je er zelf van kan springen?

hehe omdat jij zogezegd niet 'groot' genoeg bent om te trein te doen stoppen, het echte vraagstuk is beetje anders en heel onrealistisch.

Hellrabbit

Legacy Member
precies nie veel mensen die het nut/doel van dergelijke hypothetische dilemmas inzien :ironic:

Mr. M

Legacy Member
neen, alleen maar om de rede dat je moet tekenen om ze NIET te geven ipv om ze wel te geven
ik vind het zever dat je automatisch u organen doneert
dat zou een keuze moete zijn imo
als ze dat tegoei hadde gedaan had ik er mss over gedacht, maar nu ga ik er speciaal voor zorgen dat ze mijn organen NIET krijgen (btw ze zijn daar wsl toch ni veel mee :p)

Bontus

Legacy Member
Stel dat je een extra functie zou hebben aan de bankautomaat: een knop die volgende gevolgen heeft als je hem indrukt:
- er komt 5000 euro extra op je rekening
- er sterven 5 chinezen extra de komende minuut
Hoe lang duurt het voor china leeg is?

Mr. M

Legacy Member
Parnakra zei:
Het is een keuze. Je moet enkel van je lui gat komen en je degelijk informeren.
neen het is een keuze die ze automatisch voor u maken

en mijn organen zijn toch al naar de knoppe dus het maakt ni veel uit bij mij :p

btw er zijn uitzonderingen waarvoor ik wel organen zou wille geven
en dat zijn vrienden ofzo en eventueel familie

Parnakra

Legacy Member
Mr. M zei:
neen het is een keuze die ze automatisch voor u maken

en mijn organen zijn toch al naar de knoppe dus het maakt ni veel uit bij mij :p

btw er zijn uitzonderingen waarvoor ik wel organen zou wille geven
en dat zijn vrienden ofzo en eventueel familie
1. Een keuze die automatisch gemaakt wordt blijft een keuze, aangezien je ze nog steeds kan veranderen.
2. Die keuze wordt niet automatisch gemaakt, men gaat er gewoon van uit van een bepaalde situatie.

Als je géén donor zou zijn zonder het expliciet te zeggen, zou het dus ook geen keuze meer zijn, volgens jou, omdat ze al gemaakt is? :ironic:

Genious

Legacy Member
Tha_nOn zei:
precies of ze op voorhand gaan vragen ' wilt gij uw organen doneren manneke'?
'ah oké, dan zijt ge net meer te redden'
die mensen moeten alles doen om u in leven te houden, tenzij gij daar zelf over zegt dat ze ermee moeten stoppen, en zelfs dan nog
beetje paranoid?
Er is verzet nodig tegen het beschikbaar stellen van uw organen, geen toestemming voor het geven van uw organen.

En ik paranoïde? Misschien, maar het kan even goed dat gij naïf zijt.
Er gebeuren constant zotte dingen in deze wereld, en het lijkt me eigenlijk verre van zot dat ze dan sneller gaan zeggen dat er niets meer aan te doen is, omdat ze uw organen dan kunnen gebruiken om iemand te redden waar ze zelf zeker van zijn.
Het hoeft daarvoor niet alle dagen te gebeuren, het mag gerust een heel kleine kans zijn dat ge anders niet ging overlijden.
Maar als die voorwaarden vervuld zijn, ja, dan ben ik redelijk zeker dat zoiets al af en toe gebeurd is.


En Parnakra: ik zou niemand er voor smijten, mezelf ook niet, die idioten moeten maar niet op de sporen staan een klapke te slaan. :p

Mr. M

Legacy Member
Parnakra zei:
1. Een keuze die automatisch gemaakt wordt blijft een keuze, aangezien je ze nog steeds kan veranderen.
2. Die keuze wordt niet automatisch gemaakt, men gaat er gewoon van uit van een bepaalde situatie.

Als je géén donor zou zijn zonder het expliciet te zeggen, zou het dus ook geen keuze meer zijn, volgens jou, omdat ze al gemaakt is? :ironic:
idd, maar imo gaan ze van het foute uit
en moet dat omgekeerd zijn

als iemand u niet de toestemming geeft om op zijn gebied te komen noemt dat inbreken
als ik niet expliciet de toestemming geef om mijn organen te gebruiken is dit stelen (hetzelfde als je bv zonder toestemming van de eigenaar een radio uit zijn auto neemt om maar iets te zeggen)

PapaGanz

Legacy Member
Sjah, België is daardoor vrij progressief op medisch gebied ;).
Ga dan naar een conservatiever land hé :p

Mr. M

Legacy Member
PapaGanz zei:
Sjah, België is daardoor vrij progressief op medisch gebied ;).
Ga dan naar een conservatiever land hé :p
das ni progressief he
ik heb er niks op tegen dat er gedoneerd wordt he, gewoon dat er vanuit gegaan wordt zonder toestemming dat iedereen zijn organen afgeeft
ik ben zelfs blij dat dit gebeurd

van mijn part doneert iedereen he, kzeg het, als er niet vanuit werd gegaan zou k mss zelf doneren
maar omdat ik zo tege deze manier van werken ben zijn ze mijn organen wel kwijt

btw, ik moet ook geen organen van andere mensen hebben als gelle denkt dat ik alleen wil profiteren en niks geven
als ik geef wil ik dat eventueel wel, als ik niks geef moet ik ook niks krijgen

SweetEmmaRose

Legacy Member
Ulixes zei:
Omdat je niet kan kiezen aan wie je orgaan wordt gedoneerd. Ik neem aan dat men op die manier wou vermijden dat de meest kapitaalkrachtige telkens met het beste aan de haal ging, maar anderzijds impliceert dat ook dat personen die je verafschuwt van jouw organen kunnen profiteren.

Bovendien zou je kunnen stellen dat orgaandonatie ingaat tegen natuurlijke selectie. Personen die er anders 'uitgefilterd' zouden worden tgv hun falende organen, blijven nu in leven, planten zich voort enz... Wie hierdoor gechoqueerd is, moet zich maar troosten met de gedachte dat de moderne wetenschap steeds meer vermag. Zo meen ik niet zo lang geleden gelezen te hebben over kunstmatig gekweekt weverleefsel en kunstmatig gekweekte hartkleppen die na implantatie gewoon meegroeien met de rest van het hart.

typo of the year :rofl:

Tha_nOn

Legacy Member
Genious zei:
Er is verzet nodig tegen het beschikbaar stellen van uw organen, geen toestemming voor het geven van uw organen.

En ik paranoïde? Misschien, maar het kan even goed dat gij naïf zijt.
Er gebeuren constant zotte dingen in deze wereld, en het lijkt me eigenlijk verre van zot dat ze dan sneller gaan zeggen dat er niets meer aan te doen is, omdat ze uw organen dan kunnen gebruiken om iemand te redden waar ze zelf zeker van zijn.
Het hoeft daarvoor niet alle dagen te gebeuren, het mag gerust een heel kleine kans zijn dat ge anders niet ging overlijden.
Maar als die voorwaarden vervuld zijn, ja, dan ben ik redelijk zeker dat zoiets al af en toe gebeurd is.


En Parnakra: ik zou niemand er voor smijten, mezelf ook niet, die idioten moeten maar niet op de sporen staan een klapke te slaan. :p

in theorie ja, maar ze vragen altijd aan de nabestaanden of ze de organen mogen gebruiken, en aangezien orgaandonors meestal mensen zijn die plotsklaps sterven zijn die mensen nog zo in ne shock dat die ver altijd neen zeggen
dus als gij wilt dat uw organen gedoneerd worden kunt gij laten noteren ergens dat ge zeker wilt dat ze uw organen gebruiken (maar soms vragen ze het dan nog altijd aan de nabestaanden ze)

en tjah, misschien zou dat gebeuren, maar zoals ik al zei, als ge aant aftakelen zijt en er is weinig kans dat ge het haalt is het al te laat om uw organen nog te gebruiken als ge eindelijk dood zijt, der zijn echt maar een klein aantal gestorven mensen die écht in aanmerking komen voor orgaandonatie, en dat heeft te maken met de manier waarop ze sterven
en die mensen weten dat, dus als gij daar ligt met weinig kans en er zijn veel mensen aant wachten op organen gaan ze u nog altijd verzorgen, want als ge toch sterft kunnen ze niets meer met uw organen doen
ze kunnen u beter oplappen en hopen dat ge in een verkeersongeluk verzeilt

edit: na wa herhalingswerk, ge moet hersendood zijn en aan een beademingstoestel hangen om organen te kunnen doneren, ik vermoed dat ge zelf wel begrijpt dat er niet al te veel mensen zo doodgaan (vooral mensen op intensive care sterven zo, veelal uit verkeersongelukken:p)
weefsel kan wel nog een tijd na de dood weggenomen worden, maar weefsel klinkt misschien minder ingrijpend dan orgaan
+
ge moet effectief een codicil invullen als ge écht wilt dat ge orgaandonor kunt zijn, dan kunnen uw nabestaanden dat niet tegenhouden

SweetEmmaRose

Legacy Member
De regel is dus (aan da formulier af te leiden) dat niemand zijn organen afgeeft zonder zo'n formulier te hebben afgegeven?
Want die regel snap ik echt ni goe.

Stel da ge dood ga en gebt nooit zo'n formulier ingevuld, nemen ze uw organen, nemen ze ze niet, vragen ze het aan familie?

Anyway ik heb het formulier al ingevuld, mijn heel gezin ook ineens. Mijn vriend wou het ni invulle .. iets da ik toch echt ni snap. De reden 'omdat ik op mijn 18jaar niet aan zo'n dinge wil denken' ... precies ofda ge dood ga als ge da hebt ingevuld. Ik heb hem toch maar een formulierke meegegeve :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan