Archief - Organen doneren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Organen doneren na je dood of niet...


  • Totaal aantal stemmers
    209
  • Opiniepeiling gesloten.

SweetEmmaRose

Legacy Member
Tuurlijk, ge kunt toch niks meer doen met die dingen.
Ogen enzo mogen ze der van mij allemaal uithale.
ksnap ni waarom ja da ni zou wille doen ... wil iemand zijn keuze voor da ni te doen is uitlegge?

JanneZ

Legacy Member
Voor de mensen die zeker willen zijn dat hun familie niets doet dat ze niet willen, hier het formulier (word document-36kb) voor instemming of weigering tot orgaandonatie.

Gewoon invullen en op het gemeentehuis binnen smijten.

Doggiedog

Legacy Member
hipStar zei:
gewoon al me organen uit me lichaam halen en dan gewoon opvullen en in de grond steken of cremere ofzo?
ehm nee, met kerstmis op tafel zetten tiens! Das eens wat anders dan opgevulde kalkoen! :D

Quilombo

Legacy Member
JanneZ zei:
Voor de mensen die zeker willen zijn dat hun familie niets doet dat ze niet willen, hier het formulier (word document-36kb) voor instemming of weigering tot orgaandonatie.

Gewoon invullen en op het gemeentehuis binnen smijten.

'k zie geen formulier :(

vogelnestje

Legacy Member
Quilombo zei:
waaraan is eigenlijk het meest nood: mensen die hun lichaam overlaten aan de wetenschap, of donoren?


Donoren... Voor onderzoek kunnen ze vaak 'oudere' lijken gebruiken (die 80 jaar oud zijn bvb), waar deze lijken minder geschikt zijn om organen uit te halen om te transplanteren, daar ze ook al 80 jaar dienst hebben gedaan. En plus: 'voor de wetenschap' betekent vaak: studiemateriaal voor studenten, en ze gebruiken dan een aantal jaar na elkaar hetzelfde 'studiemateriaal'. Daar is geen even groot gebrek aan als organen.

Feignasse

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
Tuurlijk, ge kunt toch niks meer doen met die dingen.
Ogen enzo mogen ze der van mij allemaal uithale.
ksnap ni waarom ja da ni zou wille doen ... wil iemand zijn keuze voor da ni te doen is uitlegge?

Omdat je niet kan kiezen aan wie je orgaan wordt gedoneerd. Ik neem aan dat men op die manier wou vermijden dat de meest kapitaalkrachtige telkens met het beste aan de haal ging, maar anderzijds impliceert dat ook dat personen die je verafschuwt van jouw organen kunnen profiteren.

Bovendien zou je kunnen stellen dat orgaandonatie ingaat tegen natuurlijke selectie. Personen die er anders 'uitgefilterd' zouden worden tgv hun falende organen, blijven nu in leven, planten zich voort enz... Wie hierdoor gechoqueerd is, moet zich maar troosten met de gedachte dat de moderne wetenschap steeds meer vermag. Zo meen ik niet zo lang geleden gelezen te hebben over kunstmatig gekweekt leverweefsel en kunstmatig gekweekte hartkleppen die na implantatie gewoon meegroeien met de rest van het hart.

Genious

Legacy Member
Quilombo zei:
ik denk van wel. er is geen énkele rationele reden om het NIET toe te staan.

Tja, maar stel je eens volgende situatie voor:
Gij ligt daar op intensieven, 54 jaar oud, altijd gezond geleefd etc en ze hebben sterke twijfels of ge het gaat halen. (ongeval gehad ofzo, ge stak de straat over en werd meegesleurd door nen brommer)

En dan brengen ze daar een binnen, 21 jaar oud, zat beschonken op zijn brommer en wist blijkbaar niet meer dat ge bomen meestal niet omver kunt rijden.


Ze zouden niet mogen, maar zouden ze dan toch niet ergens durven die: "hij komt er waarschijnlijk niet door" beginnen zien als: "hij komt er niet door" omdat ze dan den anderen kunnen redden?


Het moet niet per se zo'n situatie zijn als ik voorstel he, dat is gewoon om het wat cynisch te maken. :p

EternalSilence

Legacy Member
wat als ze je ogen eruit halen, en je dan in de hemel komt, en je dan niets kunt zien :oink:

Dirty_Col

Legacy Member
Ik snap mensen die hun organen niet willen doneren gewoon niet.

Stimpy

Legacy Member
euh ze gaan uwe stekker ni uittrekke ze :p ge moet effectief wel echt dood zijn

autoongeval, kop ineengeslage tege dashboard en dood, maar de rest van uw lijf is nog onbeschadigd

lol stekker uittrekken.. slimme mensen hier : [

Parnakra

Legacy Member
Quilombo zei:
ik denk van wel. er is geen énkele rationele reden om het NIET toe te staan.
En waarom zouden mensen op dit gebied opeens volkomen rationeel gaan denken als ze zich dagelijks door hun emoties laten leiden?

orez

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Ik snap mensen die hun organen niet willen doneren gewoon niet.

Waarom zou je dit niet snappen, er leeft nog altijd zoiets in de wereld als "geloof". Ok in onze gebieden wel ni zoveel meer als vroeger but still...

Veel mensen geloven dat ze als ze sterven naar de hemel gaan, en willen daar nu eenmaal ni "verminkt" toekomen.

Vele mensen die weigeren zijn gewoon diepgelovige mensen, die er op hun best willen uitzien om God de Vader te ontmoeten.

Voor velen is dit mss belachelijk ja, maar voor gelovige mensen is dit niet belachelijk, en daar moet ge imo ook respect voor opbrengen. Want er zijn nu eenmaal ook vele mensen die erdoor komen omdat ze net zo diep geloven...

Quilombo

Legacy Member
Genious zei:

dit is wel érg van de pot gerukt. maar zoiets gebeurt toch niet (hoop ik :s).
en dat die organen gedoneerd worden aan iemand die zat op z'n brommer zat maakt toch niet uit, verdient die het dan niet meer om verder te leven ofzo? iedereen maakt fouten, de ene al wat erger dan de andere, maar iedereen verdient een tweede kans, en die brommerrijder zal z'n lesje wel geleerd hebben.

Parnakra zei:
En waarom zouden mensen op dit gebied opeens volkomen rationeel gaan denken als ze zich dagelijks door hun emoties laten leiden?

tja, that's just me. ik zie het nut er niet van in om me in die mate te laten leiden door emoties, zeker niet als er mensenlevens gemoeid mee zijn.

ik ben trouwens ook tegen begrafenissen, of toch al de zever die errond hangt. graaf gewoon een put en smijt mij erin, en liefst nadat al mijn organen eruit zijn gehaald :niceone:

ComputerVISTA

Legacy Member
Tuurlijk, uit mijn lijf mogen ze pakken wat ze kunnen gebruiken, ik kan er dan toch niks meer mee doen.

En moest het zijn dat mijn familie of vrienden nu iets zou kunnen gebruiken (behalve een paar individuen) mogen ze het ook hebben, zolang ik er niet te veel nadelen bij heb.

Parnakra

Legacy Member
Quilombo zei:
tja, that's just me. ik zie het nut er niet van in om me in die mate te laten leiden door emoties, zeker niet als er mensenlevens gemoeid mee zijn.
Stel, je staat op een brug over een spoorweg met een bekende naast je. (goede vriend, familielid, your choice) Een eindje verder staat er op de sporen een groepje van een vijftal personen, allemaal onbekenden.

Van de andere kant komt een trein aandaveren en, omdat het groepje druk in gesprek is, zien ze hem niet aankomen. Als jij de persoon die naast je staat van de brug zou duwen, zou de treinbestuurder (na de botsing, natuurlijk) beginnen remmen en zou het groepje van vijf mensen gered zijn.

Duw je of duw je niet?

KULeest

Legacy Member
Parnakra zei:
Stel, je staat op een brug over een spoorweg met een bekende naast je. (goede vriend, familielid, your choice) Een eindje verder staat er op de sporen een groepje van een vijftal personen, allemaal onbekenden.

Van de andere kant komt een trein aandaveren en, omdat het groepje druk in gesprek is, zien ze hem niet aankomen. Als jij de persoon die naast je staat van de brug zou duwen, zou de treinbestuurder (na de botsing, natuurlijk) beginnen remmen en zou het groepje van vijf mensen gered zijn.

Duw je of duw je niet?

wa voor een dwaas "dilemma" is da nu weer :doh:

en moest die situatie voorkomen :sop: , springt dan zelf hè :p

PolletPoulet

Legacy Member
KULeest zei:
wa voor een dwaas "dilemma" is da nu weer :doh:

en moest die situatie voorkomen :sop: , springt dan zelf hè :p

Hij schetst gewoon een situatie, ik snap niet wat er dwaas aan is.

PapaGanz

Legacy Member
Parnakra zei:
Stel, je staat op een brug over een spoorweg met een bekende naast je. (goede vriend, familielid, your choice) Een eindje verder staat er op de sporen een groepje van een vijftal personen, allemaal onbekenden.

Van de andere kant komt een trein aandaveren en, omdat het groepje druk in gesprek is, zien ze hem niet aankomen. Als jij de persoon die naast je staat van de brug zou duwen, zou de treinbestuurder (na de botsing, natuurlijk) beginnen remmen en zou het groepje van vijf mensen gered zijn.

Duw je of duw je niet?

Geen verdomde trolley problemen, ik moet dat kennen tegen morgen :p..

En het is geen bekende, het is een vreemde :P..
En dat zou dus een personal violation zijn, waar de organen impersonal violations zijn !
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan