Archief - Organen doneren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Organen doneren na je dood of niet...


  • Totaal aantal stemmers
    209
  • Opiniepeiling gesloten.

Raukaris

Legacy Member
Parnakra zei:
Stel, je staat op een brug over een spoorweg met een bekende naast je. (goede vriend, familielid, your choice) Een eindje verder staat er op de sporen een groepje van een vijftal personen, allemaal onbekenden.

Van de andere kant komt een trein aandaveren en, omdat het groepje druk in gesprek is, zien ze hem niet aankomen. Als jij de persoon die naast je staat van de brug zou duwen, zou de treinbestuurder (na de botsing, natuurlijk) beginnen remmen en zou het groepje van vijf mensen gered zijn.

Duw je of duw je niet?

:rofl: Dit is gewoon niet serieus te nemen. Is al een haast onmogelijke situatie met "bekrompen" opties.

Ik zou mijn lichaam niet laten gebruiken voor de wetenschap, doneren vind ik niet erg.

Stimpy

Legacy Member
lol idd das gewoon dwaas, tuurlijk duwt ge ni, en kdenk ni da ge in zo een geval redeneert, als ik deze mens opoffer kan de rest doorleven

als ge duwt zijt ge ne moordenaar, klaat liever het lot beslissen en mss duikt dat groepje toch nog weg

Boukreev

Legacy Member
liever niet.

kweet ni waarom, maar het idee verontrust mij gwn als ik erover nadenk. volgens mij gaan de meesten ier der veel te licht over. zeggen dat ge gerust u organe wilt donere is simpel, ma bij hoeveel gebeurt et ook effectief?

een nier afstaan bv. kweet ver zeker dat als ge hier poll zou houde over wie zen nier zou afstaan om zen bompa 5-10 jaar langer te doen leve 80-90% ja zou zegge. ma das ni nix ze, kunt perfect functionere me 1 nier, ma das ni alleen fysiek, ma ok mentaal heel zwaar.

Boukreev

Legacy Member
en de keuze "Neen, ik hou liever alles voor mijzelf" vind ek ok ma erg ze. da impliceert precies da mense die liever hun organen niet doneren egoïsten zijn en mense die da wel doen helden zijn

Parnakra

Legacy Member
De reacties op m'n hypothetische situatie tonen al hoe bekrompen en hypocriet mensen die zich laten lijden door hun gevoelens wel niet zijn.

En @PapaGanz, persoonlijk vind ik het weinig uitmaken als het een bekende of een vreemde is. Het voornaamste is dat er een voldoende aantal vreemden is aangezien je dan kansrekening kan geruiken om een (rationeel) argument voor te leggen waarom je zou moeten duwen.

Dirty_Col

Legacy Member
Parnakra zei:
De reacties op m'n hypothetische situatie tonen al hoe bekrompen en hypocriet mensen die zich laten lijden door hun gevoelens wel niet zijn.

En @PapaGanz, persoonlijk vind ik het weinig uitmaken als het een bekende of een vreemde is. Het voornaamste is dat er een voldoende aantal vreemden is aangezien je dan kansrekening kan geruiken om een (rationeel) argument voor te leggen waarom je zou moeten duwen.

ja kzie je zelf al die mens van de brug smijten :ironic:

PapaGanz

Legacy Member
Stimpy zei:
lol idd das gewoon dwaas, tuurlijk duwt ge ni, en kdenk ni da ge in zo een geval redeneert, als ik deze mens opoffer kan de rest doorleven

als ge duwt zijt ge ne moordenaar, klaat liever het lot beslissen en mss duikt dat groepje toch nog weg

Aangezien je weet dat je kan beslissen of je die mensen redt is er geen sprake meer van het lot.
Dan heb JIJ beslist om die mensen te laten sterven, en je vriend te laten leven ;).

En de mensen die Parnakra zijn post nogal ridiculiseren, dat is een psychologisch experiment, je moet je dat nu niet gaan radicaliseren en zeggen dat het nooit zou gebeuren IRL.
Hij toont gewoon aan dat het argument van Quilombo (rationeel denken), geen waarde heeft hier ;).

Parnakra

Legacy Member
Dirty_Col zei:
ja kzie je zelf al die mens van de brug smijten :ironic:
Dit wordt beter en beter. (niet dat ik het niet verwacht had)

Ik heb nog geen antwoord gegeven, jij veronderstelt dat ik zou duwen. (m.a.w. je laat je leiden door je gevoel)
PapaGanz zei:
Aangezien je weet dat je kan beslissen of je die mensen redt is er geen sprake meer van het lot.
Dan heb JIJ beslist om die mensen te laten sterven, en je vriend te laten leven ;).
En dan ben je (volgens Stimpy's redenering) een massamoordenaar!

Dirty_Col

Legacy Member
Parnakra zei:
Dit wordt beter en beter. (niet dat ik het niet verwacht had)

Ik heb nog geen antwoord gegeven, jij veronderstelt dat ik zou duwen. (m.a.w. je laat je leiden door je gevoel)

erm nee dat veronderstel ik niet. Ik ben gewoon zeker dat er heel weinig mensen zijn die een vriend van een brug gaan smijten om een paar andere mensen te redden. Op papier kan je wel mooi redeneren en afwegen, maar eenmaal je onverwachts in zo'n situatie komt en moet beslissen in een paar luttele seconden, is het heel moeilijk om rationeel na te denken. Mensen zijn nu eenmaal gevoelswezens ;)

ComputerVISTA

Legacy Member
En stel dat je nog toevallig een shotgun mee had, dan kon je de machinist neer knallen, waardoor na x-aantal seconden de trein automatisch in noodstop zou gaan.

Toe parnakra, zeg dat hij iets soortgelijk op zak had!

Parnakra

Legacy Member
Dirty_Col zei:
erm nee dat veronderstel ik niet.
Tuurlijk wel, je gaat er van uit dat ik zou kiezen om te duwen maar je betwijfelt of ik het zou doen.
Dirty_Col zei:
Ik ben gewoon zeker dat er heel weinig mensen zijn die een vriend van een brug gaan smijten om een paar andere mensen te redden.
Dat ben ik ook zeker, en ik vind het jammer.
Dirty_Col zei:
Op papier kan je wel mooi redeneren en afwegen, maar eenmaal je onverwachts in zo'n situatie komt en moet beslissen in een paar luttele seconden, is het heel moeilijk om rationeel na te denken.
Het is niet omdat het moeilijk is dat je het niet moet doen.
ComputerVISTA zei:
En stel dat je nog toevallig een shotgun mee had, dan kon je de machinist neer knallen, waardoor na x-aantal seconden de trein automatisch in noodstop zou gaan.

Toe parnakra, zeg dat hij iets soortgelijk op zak had!
Sorry, de machinist zit achter kogelvrij glas.

ComputerVISTA

Legacy Member
Parnakra zei:
Sorry, de machinist zit achter kogelvrij glas.

In dat geval, een zware steen naar beneden gooien die net op de tijd dat de loc onder de brug zou gaan de voorruit van de loc raakt, en we weten allemaal dat dat werkt ^^

Genious

Legacy Member
Quilombo zei:
dit is wel érg van de pot gerukt. maar zoiets gebeurt toch niet (hoop ik :s).
en dat die organen gedoneerd worden aan iemand die zat op z'n brommer zat maakt toch niet uit, verdient die het dan niet meer om verder te leven ofzo? iedereen maakt fouten, de ene al wat erger dan de andere, maar iedereen verdient een tweede kans, en die brommerrijder zal z'n lesje wel geleerd hebben.
Imo niet van de pot gerukt (wrm wel van de pot gerukt?)
En zoals ik zei, mij vb is cynisch geschetst (wie zou die brommer rijder nu kunnen zijn), bovendien, die reed dronken op de baan, ik ben altijd braaf geweest, en aan iemand die het puur aan zijn eigen te danken heeft dat ie daar ligt mijn organen geven zeker?

Maar goed, de situatie kan even goed zijn dat ge een ongeval gehad hebt, ge zijt 54 ofzoiet, perfect gezond (toch voor de klap ;)) en die ander is een kerel van 21 die een nier nodig heeft.

Het zijn ook maar mensen, de kans dat ze u dus sneller opgeven zit er imo in om die andere tijdig te redden.

Tha_nOn

Legacy Member
precies of ze op voorhand gaan vragen ' wilt gij uw organen doneren manneke'?
'ah oké, dan zijt ge net meer te redden'
die mensen moeten alles doen om u in leven te houden, tenzij gij daar zelf over zegt dat ze ermee moeten stoppen, en zelfs dan nog
beetje paranoid?

(en orgaandonaties zullen bijna nooit voorkomen van den ene patiënt hup in den andere int zelfde ziekenhuis, orgaandonaties zijn vooral nuttig voor mensen die al jaren wachten op een gezond orgaan, mensen die er plots heel slecht aan toe zijn en een orgaan nodig hebben die geraken er vaak genoeg niet)

trouwens tis niet omdat ge dood zijt dat ze u leeg kunnen halen, ge moet al op een bepaalde manier sterven, zodat ze tijd genoeg hebben om uw organen eruit te halen in een goeie staat
verkeersslachtoffers zijn daarvoor meestal geschikt dacht ik, omdat die op slag dood zijn (allé niet allemaal maa rik bedoel dus die die op slag dood zijn)
als ge ligt af te takelen kunnen ze vaak al niets doen met uw organan, daar gaat uw hypothese

edit: en als ge bedoelde dat die ge dood zijt, tjah ge zijt dood eh, wat kan u da nu nog schelen, tis al erg genoeg zeker dat dien ander moet voortleven met het feit dat hij u gedood heeft

PapaGanz

Legacy Member
Dirty_Col zei:
erm nee dat veronderstel ik niet. Ik ben gewoon zeker dat er heel weinig mensen zijn die een vriend van een brug gaan smijten om een paar andere mensen te redden. Op papier kan je wel mooi redeneren en afwegen, maar eenmaal je onverwachts in zo'n situatie komt en moet beslissen in een paar luttele seconden, is het heel moeilijk om rationeel na te denken. Mensen zijn nu eenmaal gevoelswezens ;)

Een mengeling van gevoel & rede ;).
't Zou nogal mooi zijn moesten we alleen maar op gevoelens redeneren :p

Reinhart

Legacy Member
Na mijn dood mogen ze het hebben, want zelf ben ik er toch niets meer mee. En als ik op die manier dan iemand help. Je zou trouwens ook graag hebben als je een ersnstige ziekte hebt ofzo waarbij iets moet worden vervangen dat ze je een donor zouden geven e.

SMa

Legacy Member
Parnakra zei:
Dirty_Col zei:
Ik ben gewoon zeker dat er heel weinig mensen zijn die een vriend van een brug gaan smijten om een paar andere mensen te redden.
Dat ben ik ook zeker, en ik vind het jammer.
Waarom je vriend van de brug duwen als je er zelf van kan springen?

sh0s

Legacy Member
Parnakra zei:
Stel, je staat op een brug over een spoorweg met een bekende naast je. (goede vriend, familielid, your choice) Een eindje verder staat er op de sporen een groepje van een vijftal personen, allemaal onbekenden.

Van de andere kant komt een trein aandaveren en, omdat het groepje druk in gesprek is, zien ze hem niet aankomen. Als jij de persoon die naast je staat van de brug zou duwen, zou de treinbestuurder (na de botsing, natuurlijk) beginnen remmen en zou het groepje van vijf mensen gered zijn.

Duw je of duw je niet?

bah! trolley problemen, doet me direct aan examen ethiek denken (2februari)

ik ben natuurlijk voor organendonantie :applause:

PapaGanz

Legacy Member
SMa zei:
Waarom je vriend van de brug duwen als je er zelf van kan springen?

Welja, het originele verhaal is dat het een onbekende vreemde is die dik genoeg is om de trein tegen tehouden.
Jijzelf bent niet dik genoeg ;)

Brianz

Legacy Member
Parnakra zei:
Stel, je staat op een brug over een spoorweg met een bekende naast je. (goede vriend, familielid, your choice) Een eindje verder staat er op de sporen een groepje van een vijftal personen, allemaal onbekenden.

Van de andere kant komt een trein aandaveren en, omdat het groepje druk in gesprek is, zien ze hem niet aankomen. Als jij de persoon die naast je staat van de brug zou duwen, zou de treinbestuurder (na de botsing, natuurlijk) beginnen remmen en zou het groepje van vijf mensen gered zijn.

Duw je of duw je niet?

die casus doet me verdacht veel denken aan een les ethiek :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan