Archief - Organen doneren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Organen doneren na je dood of niet...


  • Totaal aantal stemmers
    209
  • Opiniepeiling gesloten.

Gizmo_1987

Legacy Member
Onlangs las ik een artikel over organen doneren na dat je gestorven bent, schijnt dat er zeer veel vraag is naar goeie organen, lange wachtlijsten enzz...
Persoonlijk zou ik mij zeer graag opgeven als donor.
Waarom?
Ik ben gezond, heb geen ziektes, rook niet, neem geen drugs, alles functioneert dus meer dan voldoende :p
En na mijn dood mogen ze alles wat ze kunnen gebruiken hebben, ik kan er toch niets mee aanvangen.
Maar vooral, je kunt een of meerdere mensen hun leven redden door je op te geven als donor.
Wat zijn jullie van plan met jullie stoffelijke overschotten? Alles voor jezelf houden en de grond in steken, of sterven met het gedacht dat je iemand weer een normaal leven hebt geschonken door te doneren.


*edit
Vul dit formulier in als je donor wil worden, af te geven in je gemeentehuis...
http://www.beldonor.be/nl/form_nl.pdf
Download het formulier voor instemming of weigering tot orgaandonatie, print het uit, vul het in en geef het af aan de dienst bevolking van uw gemeente. De gemeente stuurt het formulier dan door naar het Nationaal Register.

metaphore

Legacy Member
Men organen afstaan zou ik ook zeker nog doen. Ookal zouden ze met de meeste dingen niet veel kunnen aanvangen denk ik :)

Men lichaam aan de wetenschap schenken zou ik dan weer niet doen. Kheb er al zo'n zien liggen en da lijkt me niet leuk om een hoop studentjes rond u lijk te hebben, hoewel ge daar feitelijk nix van merkt maar soit.

kaminikaze

Legacy Member
is het niet zo dat ze je organen automatisch mogen gebruiken tenzij je uitdrukkelijk vraagt dit niet te doen?

lul

Legacy Member
Ik dacht dat in Belgie iedereen donor was tenzij je uitdrukkelijk vermeld dat je dit niet wilt. Soit dat stond toch in men cursus filosofie.

grtz

In Nederland bv gebruiken ze het omgekeerde systeem, daar moet je je aanmelden.

Netrem

Legacy Member
ja, maar uit ?respect? vragen ze het eerst aan de familieleden, en dit wordt nogal vaak geweigerd

spray-bunny

Legacy Member
Organen doneren, maar 't is niet eender wat. Als je ziet dat ze tegenwoordig al halve gezichten transplanteren, daar pas ik voor. Met het doneren van inwendige organen heb ik geen problemen.

EternalSilence

Legacy Member
"Ja, als ik er een leven mee kan redden waarom niet"


*/ik vind zelf dat ze het moeten verplichten...

want nu is het toch zo :: dat ze het alleen maar doen, als je het hen echt zegt, of opschrijft..
dat ze die wet veranderen naar ::: je snijden en bewaren je organen, tenzij je uitdrukkelijk te kennen geeft dat men dit niet mag doen.*/

zou al veel meer donors ter beschikking staan.
persoonlijk hoop ik dat mijn hart ergens in een ander lijf zit, en die dan positief wereld beroemd word of de wereld probeerd te verbeteren, en dit dan allemaal door mijn hart :p


nuja.. ge moogt zeveren/dromen he

Netrem zei:
ja, maar uit ?respect? vragen ze het eerst aan de familieleden, en dit wordt nogal vaak geweigerd
ja en het is vooral daar dat het schoentje knelt. en ik denk wel dat mijn moeder of zo, het wel zou laten toestaan, aangezien ze zelf verpleegster is

Chimmy

Legacy Member
lul zei:
Ik dacht dat in Belgie iedereen donor was tenzij je uitdrukkelijk vermeld dat je dit niet wilt. Soit dat stond toch in men cursus filosofie.
Ik heb ook ooit gehoord dat het zo was.

Dus als ik mijn organen wil doneren moet ik gewoon mijn familie overtuigen van geen nee te zeggen als ze mij komen opensnijden? :unsure:

^^pathfinder^^

Legacy Member
doneren, ik wil wel dat het dan naar een goede burger gaat, een verkrachter krijgt mijn organen niet.

Godzilla*Akira

Legacy Member
Zeker doneren of aan de wetenschap geven. Like i give a fuck wat er met mijn organen/lichaam gebeurd als ik dood ben.

Alhoewel, ze waarschijnlijk met mijn organen niet veel meer zullen kunnen doen. Alles is ver fucked up bij mij.

Doggiedog

Legacy Member
Doom Dragon zei:
"Ja, als ik er een leven mee kan redden waarom niet"


*/ik vind zelf dat ze het moeten verplichten...

want nu is het toch zo :: dat ze het alleen maar doen, als je het hen echt zegt, of opschrijft..
dat ze die wet veranderen naar ::: je snijden en bewaren je organen, tenzij je uitdrukkelijk te kennen geeft dat men dit niet mag doen.*/

zou al veel meer donors ter beschikking staan.
persoonlijk hoop ik dat mijn hart ergens in een ander lijf zit, en die dan positief wereld beroemd word of de wereld probeerd te verbeteren, en dit dan allemaal door mijn hart :p


nuja.. ge moogt zeveren/dromen he


ja en het is vooral daar dat het schoentje knelt. en ik denk wel dat mijn moeder of zo, het wel zou laten toestaan, aangezien ze zelf verpleegster is
1) we zitten nog altijd in een democratie hoor, laat ons tenminste nog de illusie van recht op vrije mening door ons zelf te laten beslissen wat we met ons lichaam laten doen, levend of dood.
2) of uw hart ofwatdanook wordt gedoneerd aan iemand die later seriemoordenaar wordt :p daarvoor vind ik die manga's van Urasawa (20th Century Boys en Monster) wel goed, die tonen duidelijk hoe relatief de wereld wel niet in mekaar zit

mij persoonlijk kan het voor de moment niet veel schelen. Ik kan er wel niet tegen als er daar efkes een paar mensen u gaan vertellen wat ge moet doen en wat niet, dat haat ik.
Dus respecteer iedereen zn goesting een beetje, en zit degenen die hun organen niet willen doneren niet af te schilderen als gierige smeerlappen die daarmee onrechtstreeks mensen doden. Want eerlijk gezegd, zo komt deze discussie hier bij mij wel over.

Cyrano.ak

Legacy Member
doneren, heb al zelfs aantal keer uitdrukkelijk thuis gezegd dat ze niet mogen weigeren of anders.. ;)

^MystiQ

Legacy Member
ÇÝ®ÂÑØ zei:
doneren, heb al zelfs aantal keer uitdrukkelijk thuis gezegd dat ze niet mogen weigeren of anders.. ;)

Of anders wat ? Je bent toch dood .. Ik denk dat er ontzettend veel mensen zijn die willen doneren maar de familie staat het gewoon niet toe. En kan je het hen kwalijk nemen, ik denk van niet ..

Als de familie niet wilt da ze uw organen gebruiken dan zullen ze ook niet gebruikt worden of der onststaan rellen in het ziekenhuis :)

Ge moogt trouwens niet vergeten da de meeste organen direct na de dood moeten getransporteerd worden of ze zijn zelfs niet meer bruikbaar. nuja, met de moderne technologie is da wel wa verbeterd maar dan nog ..

Van mij zouden ze inwendig ook mogen hebben wa ze willen maar uitwendig moeten ze van mij blijven ( een beetje respect kan geen kwaad )

zaffah

Legacy Member
nja als je organen moet doneren leef je meestal nog ... Anders sterven die dingens ook af hoor :)

Het is dan aan u familie/geliefden die moeten beslissen om de stekker uit te trekken. Ik denk niet dat die keuze zo voor de handliggend is aangezien er toch altijd een kleine kans is dat je terug normaal wordt ofzo.

het blijft een twijfelgeval voor mij. Maar ik blijf er bij dat er een lijst van moet gemaakt worden.

Mensen die willen doneren -> voorrang als ze ooit organen nodig hebben.
Mensen die expliciet niet willen doneren -> onderaan op de lijst smijten.

Gizmo_1987

Legacy Member
Familie beslist indien je sterft idd, als! er niets op papier staat.
Je kan naar het gemeentehuis gaan en daar iets op papier laten zetten dat je toestemming geeft om donor te zijn. Dan heeft familie geen inspraak meer.

Quilombo

Legacy Member
waaraan is eigenlijk het meest nood: mensen die hun lichaam overlaten aan de wetenschap, of donoren?

Math'ke zei:
Ik denk dat er ontzettend veel mensen zijn die willen doneren maar de familie staat het gewoon niet toe. En kan je het hen kwalijk nemen, ik denk van niet ..

ik denk van wel. er is geen énkele rationele reden om het NIET toe te staan.

hipStar

Legacy Member
gewoon al me organen uit me lichaam halen en dan gewoon opvullen en in de grond steken of cremere ofzo?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan