Archief - Koken en "de moderne man"

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bludgeoned

Legacy Member
Bwaah, als ik kook doe ik het toch liever alleen hoor.
Hier op kot kook ik bijna elke week voor mijn vriendin en dan heb ik liever dat ze naar iets kijkt op de laptop of iets leest.

Emu

Legacy Member
bludgeoned zei:
Excuses dan, maar bij mij kwam het niet zo over.

Oke aanvaard :)

Nu verder met de discussie, naar mate je langer en langer "kookervaring" hebt kan je alles ook wel sneller hoor.

Ik kan een complete alledaagse maaltijd bereiden op 20-25 minuutjes voor 4 pers. Vroeger deed ik daar meer dan een uur over. Dingen zoals uien, paprika enz snijden kan op begin heel veel tijd innemen, maar na een tijd is het nog een kwestie van seconden eens je de techniek kent!

EternalSilence

Legacy Member
bludgeoned zei:
Ik breek mijn eieren toch altijd met een hand hoor :)

njah ... dit is ook mogelijk, maar mijn pa heeft nogal van die dikke werkers handen
hij doet de hele boerenstiel met 1 arm, moet geen tekeningske bijmaken hoe dik en gespierd die arm wel is, een ei breken .. kan hij :p, maar dan wel niet in een pan.

Phil

Legacy Member
Stichero zei:

:offtopic:
Maakt gij uw eigen ramen? Al veel geprobeerd (vooral vorig jaar in Maison du Japon), maar zo elke keer nen goede "soupstock" maken maakt het veel te lastig om het zelf te maken. Makkelijker om het te gaan eten voor 3 euro tbh :p ...1 keer zelfs geprobeerd om de "men" (de "slierten") zelf te maken, maar dat is het al helemaal niet waard... (of maakt ge instant ramen? :p )

En uw Yakisoba, van die handige premade paketjes? 5min en ge hebt een goede maaltijd? Of ook zelfgemaakt? (nog niet geprobeerd om dat "vers" te maken eigelijk...)



Ontopic.

Ik ben geen geweldige kok, maar ik kook regelmatig voor m'n vriendin. Maar vooral simpele zaken, een rijstomelet, wat pasta, een steak met puree etc... Ik kan nog geen "Steak Stroganoff" maken :)
En tbh, gaan eten is zo goedkoop hier... Het is bijna de moeite niet om thuis te eten.

Najade

Legacy Member
bludgeoned zei:
Ik breek mijn eieren toch altijd met een hand hoor :)
Ik breek sowieso geen eieren als ik ze ga koken, ik maak alleen een gaatje onderaan :p
Anyway, is natuurlijk een flauwe grap want ik weet wel dat hij bakken bedoelt ipv koken. Ik wil het onderwerp wel ff aangrijpen om te zeggen dat ik zachtgekookte eitjes koken een van de moeilijkste dingen vind, zelfs in vgl met de meer ingewikkelde recepten, die ik ook graag maak.
Op ze net goed te krijgen, daar heb ik altijd meer stress voor dan met souffletjes ofzo.

En @Emu: ik denk dat het sommige vrouwen wel wat vreemd kan overkomen dat er staat dat het een van de weinige dingen zijn waar ze nuttig in kunnen zijn. Nu weet ik niet welke vrouwen je daar mee bedoelt natuurlijk :p
En dat sneller koken (ik kook altijd voor 5) dat leer je inderdaad wel, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds liever lang en uitgebreid kook, en treuzel met mijn gesneden groentjes enzo. Gewoon omdat ik me dan rustiger voel.

Net als de meesten heb ik gewoonlijk graag dat mensen uit mijn keuken blijven als ik daar bezig ben. Ruimte en ademruimte zijn vrij belangrijk dan, en ik ben soms wat geirriteerd als ze net dan in de weg gaan lopen en ineens besluiten dat dat het exacte moment is waarop ze vanalles moeten gaan doen rondom mij.
Edit: de uitzondering is samen koken met mijn vriend of mijn vader. De eerste omdat ik die mag commanderen (6), de tweede omdat die mij mooi anvult en ook houdt van vanalle nieuwe dingen, en omdat hij zich, net als ik niet echt aan kookboeken houdt, wat geniale combinaties kan opleveren :D

Ow en ik vind het ook gek dat jullie zo weinig meiskes kennen die kunnen koken. Ik had de indruk dat het nog steeds eerder regel dan uitzondering was, toch als ik naar de mensen rondom mij kijk.

ULTRAnumb

Legacy Member
ik kan koke
mijn moeder is juist weg en ik moet nu koke voor mij en mijn zus als die thuiskomt
ik kan allerlei stuff klaarmaken
niks speciaals aan :p

Ether

Legacy Member
SIO zei:
Ik kook momenteel niet (mama :p) maar als ik apart zou wonen: koken >>> strijken!


Kzie mezelf da later ook wel doen (al kan ik atm geen zak koken)
Zo de goede huisvader die eten op tafel zet :p (Int weekend dan, in de week hebbek geen tijd wegens werk e ;) )

M'n ouders kunnen wel allebei heel goed koken, m'n ma doet het meestal in de weekdag omdat m'n pa geen tijd heeft, int weekend ist meestal m'n pa, dien maakt dan altijd wel wa speciaal en kmoe zeggen, kheb nog nooit geklaagd :love:

Darkness

Legacy Member
ik kan helemaal niet koken. het enige wat ik uit mijn mouw kan schudden is er gekomen omdat ik op kot ben gegaan sinds dit jaar. daar behelp ik mij met kant-en-klare maaltijden, rijstvarianten met dingen uit blik en spaghetteria's van knorr afgewisseld met almabezoekjes.

ik heb ook geen geduld om in zo'n ketel te staan roeren, ik word dan snel zenuwachtig (misschien omdat ik het nog altijd niet gewend ben en nooit heb moeten koken...)

virox

Legacy Member
voor ik vorig jaar op kot ging, kon ik just een ei bakken, ma nu is da al serieus verandert. Ik probeer elke dag op kot iets deftigs klaar te maken. De ene keer al wa meer werk dan de andere keer. En heel af en toe es een diepvriesmaaltijd of pizza. Ik kook ook regelmatig voor iemand of in groep.
Ik zou vré graag m'n ma's recept voor spaghetti kunnen maken, maar 'k ehb nog nie echt de tijd genomen om mezelf da te leren. Maar ben wel van plan om mij allicht een deftig kookboek aan te schaffen en wa gevorderde dingen te proberen. Italiaanse keuken :love:

GhO$T

Legacy Member
Ik ben ook niet echt een kookwonder. Probeer toch minstens 1 keer per week iets deftig klaar te maken op kot, maar das dan enkel vlees (meestal zwart wegens geen geduld :p) en iets van blikgroenten, van veel verse groenten zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe je ze moet klaarmaken ;).
Aardappelen schillen en koken duurt mij te lang, neem ofwel overschot gekookte aardappelen van thuis mee (in de pan smijten bij het vlees) ofwel koop ik van die klaargemaakte pattatten uit den diepvries (place to be: Delhaize :p) die ge in de microgolf moet smijten samen met wat melk.

Ook meestal iedere week pasta, maar spaghettisaus klaarmaken kan ik niet, dus gewoon spaghetti koken en pot kant en klaar saus in de microgolf. Nog wa (veel) kaas en tabasco erbij en ik ben al tevreden. Ofwel rijst koken, pot kant en klaar saus en daar dan een stuk kip bij bakken.

Vind het momenteel wat teveel tijdverspilling allemaal, zeker om daar dan constant in die keuken te staan draaien, niks om handen en bijna nooit ander volk in onze keuken op kot. (en als er dan wel volk is kan ik er niet tegen als er op mijn vingers gekeken wordt of als er weer opmerkingen komen over mijn gepruts in de keuken :p)
Moest ik een kot met keuken hebben (studio dus) zou ik wel meer willen koken, dan kan je al es wat internetten, tv kijken of voort doen met u werk terwijl 't een of 't ander staat te pruttelen (maar dan zou ik mss alles laten aanbakken :))
Zou het wel leuk vinden om wat 'specialer' dingen klaar te kunnen maken, maar thuis kunnen ze dat ook niet, dus enkel de eenvoudige vlaamse boerenkeuken geleerd.

Killer Queen

Legacy Member
Ik kook bijna nooit maar weet wel dat ik het snel zou kunnen.
Mijn grootmoeder en mijn vader kunnen alletwee echt heel lekker koken,
maar die doen dat echt graag en met liefde :)
Mijn ma daarintegen, kookt niet slecht, maar niet met volle goesting en dat merk je wel,
ik ben ook zo, al die moeite en dat wordt dan zomaar opgegeten, pff :p
Maar als ik kan koken voor iemand die ik graag zie doe ik wel graag moeite,
hou me dan liefst strikt aan oma's of papa's recept en dat is dan pico bello he.
Creatief doen in de keuken is zeker niets voor mij :)

NotoriousP

Legacy Member
Moderne man is toch maar een vriendelijk woord voor janet? Zoals meteroseksueel?

Ochja ik kook niet, ben te onhandig op dat vlak.

EternalSilence

Legacy Member
Omnistalker zei:
ik kan koke
mijn moeder is juist weg en ik moet nu koke voor mij en mijn zus als die thuiskomt
ik kan allerlei stuff klaarmaken
niks speciaals aan :p

en? wa hebde gegeten :p

killgore

Legacy Member
NotoriousP zei:
Moderne man is toch maar een vriendelijk woord voor janet? Zoals meteroseksueel?

Ochja ik kook niet, ben te onhandig op dat vlak.

lol, modene man = helpe in huishoude en zo, daarvoor moeje geen janet of metro zijn ze.

NotoriousP

Legacy Member
killgore zei:
lol, modene man = helpe in huishoude en zo, daarvoor moeje geen janet of metro zijn ze.

Tuurlijk wel, een echte vent laat zijn vrouw dat doen. Ik ben nogal ouderwets, zij koken/kuisen, ik de tuin/zware taken/elektronische zaken.

Mijn laatste vriendin vond dat wel goed, alleen moest ik er de afwas bijpakken.

BlaDe

Legacy Member
ik kook zo goed als dagelijks, tenzij dat het te laat werd op het werk, of ik uit ben gaan eten 's middags

killgore

Legacy Member
NotoriousP zei:
Tuurlijk wel, een echte vent laat zijn vrouw dat doen. Ik ben nogal ouderwets, zij koken/kuisen, ik de tuin/zware taken/elektronische zaken.

Mijn laatste vriendin vond dat wel goed, alleen moest ik er de afwas bijpakken.

Ik snap niet wat dat te maken heeft met echte vent zijn. Ik vind dat ook een goede regeling als dat eerlijk verdeeld is zo, maar andere regeling houdt toch niet rechtstreeks in da ge een janet zijt :p?

NotoriousP

Legacy Member
Dat was maar een stereotypische uitspraak voor te lachen, ge kent het wel, "de vrouw aan de haard". ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan