Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Quilombo zei:Wat een gigantische zever.
Als er nu één partij is die gigantisch veel stemmen zal verliezen als er stemrecht is ipv stemplicht dan is het wel het vb. Waarom? Omdat veel mensen die zich niet interesseren in de politiek en dan maar op het vb stemmen, als proteststem en blabla. Voor elke partij zijn er wel gematigden en hevige aanhangers, waarom zouden 'extreme' partijen meer hevige aanhangers hebben dan andere partijen? Idd, totaal geen reden toe. 't Is niet omdat een partij iets extremere standpunten inneemt dat hun aanhangers meteen ook extremer in hun aanhang worden hoor... Ik ken genoeg hardcore SPA'ers bv..
Kijk maar naar andere landen met stemrecht, 't is helemaal niet zo dat daar alleen maar extreem linkse en rechtse partijen zetelen hoor. Als er stemrecht zou zijn ipv stemplicht gaan gewoon alleen mensen die zich interesseren in politiek stemmen, en wees maar zeker dat dat per partij procentueel ongeveer evenveel zou zijn hoor, uitslag zal ongeveer dezelfde zijn...
.PARIJS -- Jean-Marie Le Pen van het extreem-rechtse Front National haalde gisteren volgens de exit polls een verrassende tweede plaats tijdens de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen. Volgens die peiling bij het verlaten van de kiesbureaus zou de tweede ronde op 5 mei geen duel Chirac-Jospin worden, maar een krachtmeting tussen de zittende president en Le Pen.
Le Pen profiteerde maximaal van de desinteresse bij de Fransen voor de eerste ronde van de presidentsverkiezingen. Meer dan één op de vier kiezers nam niet de moeite naar de stembus te trekken in de overtuiging dat de uiteindelijke tweestrijd in de tweede ronde op 5 mei toch zou gaan tussen Jacques Chirac en Lionel Jospin. De eerste resultaten vielen dan ook als een donderslag bij heldere hemel. Niet Jospin, maar wel Le Pen gaat samen met Jacques Chirac naar de tweede ronde waarin beslecht wordt wie de nieuwe president wordt.
preske zei:Ik moet niet gaan stemmen, kan ook niet vanuit het ziekenhuis![]()

Time^- zei:Ben je niet verplicht een volmacht te geven?![]()
Kurobu zei:ik heb ook nog geen brief gekregen.
en wees maar zeker dat ik mij daar niet druk om maak![]()

BuBbA zei:Nee, je kan tot 2 oktober geloof ik bij het gemeentehuis bekend maken dat je niet zal kunnen komen stemmen. Daar moet uiteraard wel een goede reden voor zijn. Zo gaan de bazen van mn moeder haar werkplaats samen met enkele medewerkers op vakantie. Zij moesten een kopie van hun tickets en dergelijke afleveren om te bewijzen dat ze op 8 oktober niet in het land zullen zijn.

_DM_ zei:Hehe, paar dagen geleden nog op tv geweest dat ze gaan checken wanneer die vakanties enzo geboekt zijn, als dat net voor de verkiezingen gebeurde gaan ze daar geen rekening mee houden en toch een boete geven![]()
NapalmBenny. zei:Euhm, dit is niet helemaal waar, het is al vaak voorgevallen, dat juist de 'extremen' wonnen, dankzij stemrecht. Denk aan frankrijk enkele jaren geleden, velen die thuisbleven, en wat ze extreem rechts noemen, de partij van le pen, haalde uitzonderlijk goede scores, en toen zag je weer van die wenende gezichtjes op tv, van ... ge weet wel, emo-jan-pietertjes. Ah ja, het waren trouwens de socialisten die dankzij stemrecht enorm verloren.
BuBbA zei:Wees maar gerust dat je je gaat bedenken.
De gemeente verstuurd ze ten laatse op zaterdag 23 september. Als gij die ni ontvangt deze week is er dus duidelijk een fout in het systeem geslopen. Het is dan aan u om initiatief te nemen en langs de gemeente te lopen om te zorgen dage die brief hebt.
Geen oproepingsbrief ontvangen = geen geldig excuus om niet te gaan stemmen. Als gij dus op 8 oktober geen oproepingsbrief hebt kan je niet gaan stemmen. Je kan nu wel denken van "yes, ni gaan stemmen" maar vergeet niet dat er straffen op staan. Best in orde make dus.![]()
ad:

Blue-Bora zei:Ik heb hier niet alles gelezen, maar het enige dat ik weet is dat het mijn weekend naar de klote helpt.
Ik wou eens een gezellig weekendje gaan zeilen met mijn vriendin, maar door dat kut-politiek gedoe zouden we zondagmiddag al moeten terugkomen....
En dan weten dat ik me geen bal interesseer voor politiek en dat ik er rapper buiten ben dan dat ik er binnen ben gegaan.Ik stem altijd blanco om er zo snel mogelijk terug buiten te zijn.
Voila das mijn beschaafde mening errover![]()
Kurobu zei:heb hem vandaag ontvangenad:
Blue-Bora zei:Ik heb hier niet alles gelezen, maar het enige dat ik weet is dat het mijn weekend naar de klote helpt.
Ik wou eens een gezellig weekendje gaan zeilen met mijn vriendin, maar door dat kut-politiek gedoe zouden we zondagmiddag al moeten terugkomen....
En dan weten dat ik me geen bal interesseer voor politiek en dat ik er rapper buiten ben dan dat ik er binnen ben gegaan.Ik stem altijd blanco om er zo snel mogelijk terug buiten te zijn.
Voila das mijn beschaafde mening errover![]()
