Archief - Help, ik moet gaan stemmen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

virtualdude

Legacy Member
MilM zei:
Wanneer je bv voor de cd&v wilt stemmen en je ziet dat één bepaalde persoon van de cd&v dichter bij u aanleunt dan een andere persoon van de cd&v, dan kun je specifiek op die persoon stemmen.
maar waarom stem je dan op hem, omdat je hem dan kent ofzo.
Dat is de uiteindelijke vraag. Doet hij gwn vriendelijk en verteld hij wat je wil horen,....

MilM

Legacy Member
virtualdude zei:
maar waarom stem je dan op hem, omdat je hem dan kent ofzo.
Dat is de uiteindelijke vraag. Doet hij gwn vriendelijk en verteld hij wat je wil horen,....
Normaal omwille van zijn standpunten.
De meeste partijen zijn nog vaak onderverdeeld op grote punten (economie etc ...)
Personen onderling in een partij zouden wel verschillende standpunten kunnen hebben op kleinere punten.

Het probleem is dat mensen idd gewoon stemmen op een bekende naam, of kennis, of iemand die vriendelijk aan de deur stond etc ...
En dat personen binnen dezelfde partij gewoon in een rijtje achter elkaar aanlopen en je die meningsverschillen binnen een partij slecht ziet.

virtualdude

Legacy Member
MilM zei:
Het probleem is dat mensen idd gewoon stemmen op een bekende naam, of kennis, of iemand die vriendelijk aan de deur stond etc ...
En dat personen binnen dezelfde partij gewoon in een rijtje achter elkaar aanlopen en je die meningsverschillen binnen een partij slecht ziet.
zoals in de tijd van de BV-hype waar elke partij een BV MOEST hebben om stemmen te ronselen.

MilM

Legacy Member
Tjah, ik erger mij al langer aan het amateurisme in de politiek.

Ook aan het veranderen van posities.
Telkens die veranderingen van postjes.
Hoe kunt ge dan aan iets bouwen of ervaring opdoen.

Mss dat het beter zou zijn mocht je rechtreeks personen kunnen kiezen voor bepaalde posities ofzo.
Maar da maakt het al heel ingewikkeld ... Dus is nie direct haalbaar

virtualdude

Legacy Member
MilM zei:
Mss dat het beter zou zijn mocht je rechtreeks personen kunnen kiezen voor bepaalde posities ofzo.
Maar da maakt het al heel ingewikkeld ... Dus is nie direct haalbaar
zou grappige taferelen opleveren :)

Toxic!

Legacy Member
ik zou al heel blij zijn als ze er in het middelbaar op elk niveau een verplicht vak van zouden maken... voor mijn part in de plaats van godsdienst ofzo.

ideaal zou ik vinden als je enkel mag gaan stemmen als je door een proef bewijst dat je er iets van kent en dit gecombineerd met stemrecht i.p.v. stemplicht.

iedereen moet in staat zijn te slagen voor die test, anders zou het serieus ondemocratisch zijn. langs alle kanten moeten de mensen dus aangemoedigd worden om zo'n cursusje politiek te volgen, misschien moet men ze zelfs een vergoeding geven voor het volgen van zo'n cursus en verlof geven om het te kunnen volgen. die test moet helemaal niet moeilijk zijn, gewoon weten wat de basisstandpunten zijn van alle partijen, bv. waarvoor de afkortingen staan, tot welke partij de vooraanstaande politici behoren, ... ook moet elke subjectieve mening uit die test gehouden worden, het moet gaan om strikt objectieve feiten. bv. niet VB is vreemdelingen onvriendelijk, maar wel de voorloper van het VB is veroordeeld voor racisme.

niet dat er ook maar iets van dat idee gerealiseerd zal worden, ik heb soms de indruk dat de partijen de mensen liever wat dom houden. maar wat is het nut van onwetende mensen die hun stem uitbrengen? ik vind dat gevaarlijk voor een democratie, omdat het leidt tot anti-politiek, genoeg vb.'en van te zien op dit forum.

Bubba

Legacy Member
Toxic! zei:
ik zou al heel blij zijn als ze er in het middelbaar op elk niveau een verplicht vak van zouden maken... voor mijn part in de plaats van godsdienst ofzo.

ideaal zou ik vinden als je enkel mag gaan stemmen als je door een proef bewijst dat je er iets van kent en dit gecombineerd met stemrecht i.p.v. stemplicht.

iedereen moet in staat zijn te slagen voor die test, anders zou het serieus ondemocratisch zijn. langs alle kanten moeten de mensen dus aangemoedigd worden om zo'n cursusje politiek te volgen, misschien moet men ze zelfs een vergoeding geven voor het volgen van zo'n cursus en verlof geven om het te kunnen volgen. die test moet helemaal niet moeilijk zijn, gewoon weten wat de basisstandpunten zijn van alle partijen, bv. waarvoor de afkortingen staan, tot welke partij de vooraanstaande politici behoren, ... ook moet elke subjectieve mening uit die test gehouden worden, het moet gaan om strikt objectieve feiten. bv. niet VB is vreemdelingen onvriendelijk, maar wel de voorloper van het VB is veroordeeld voor racisme.

niet dat er ook maar iets van dat idee gerealiseerd zal worden, ik heb soms de indruk dat de partijen de mensen liever wat dom houden. maar wat is het nut van onwetende mensen die hun stem uitbrengen? ik vind dat gevaarlijk voor een democratie, omdat het leidt tot anti-politiek, genoeg vb.'en van te zien op dit forum.

Ik hoop in ieder geval dat uw idee nooit werkelijkheid zal worden.

Objectieve informatie bestaat niet. De schrijver van die artikelen heeft altijd een mening en zal die mening ook laten doorschijnen in zn teksten, gewild of ongewild.

Boris Barowski

Legacy Member
en de teksten worden dan toch gecontroleerd door het ministerie van onderwijs, en die minister behoort ook tot een partij...

Toxic!

Legacy Member
dat is idd het grootste probleem.

mss kan dit 'opgelost' worden door bv. dat alle partijen/ een onafhankelijke instantie het eens moeten worden over wat er gedoceerd zal worden. ik ben er in ieder geval zeker van dat die subjectieve invloed tot een minimum kan beperkt worden. anders kunnen ze beter elk niet strikt wetenschappelijk vak uit het lessenpakket gooien. en ik vind het in ieder geval beter mensen te informeren, dat minimum subjectief gevoel neem ik er dan bij. Want: dan zijn die mensen geïnformeerd en kunnen ze veel beter zelf gaan nadenken over de zaken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan