ik zou al heel blij zijn als ze er in het middelbaar op elk niveau een verplicht vak van zouden maken... voor mijn part in de plaats van godsdienst ofzo.
ideaal zou ik vinden als je enkel mag gaan stemmen als je door een proef bewijst dat je er iets van kent en dit gecombineerd met stemrecht i.p.v. stemplicht.
iedereen moet in staat zijn te slagen voor die test, anders zou het serieus ondemocratisch zijn. langs alle kanten moeten de mensen dus aangemoedigd worden om zo'n cursusje politiek te volgen, misschien moet men ze zelfs een vergoeding geven voor het volgen van zo'n cursus en verlof geven om het te kunnen volgen. die test moet helemaal niet moeilijk zijn, gewoon weten wat de basisstandpunten zijn van alle partijen, bv. waarvoor de afkortingen staan, tot welke partij de vooraanstaande politici behoren, ... ook moet elke subjectieve mening uit die test gehouden worden, het moet gaan om strikt objectieve feiten. bv. niet VB is vreemdelingen onvriendelijk, maar wel de voorloper van het VB is veroordeeld voor racisme.
niet dat er ook maar iets van dat idee gerealiseerd zal worden, ik heb soms de indruk dat de partijen de mensen liever wat dom houden. maar wat is het nut van onwetende mensen die hun stem uitbrengen? ik vind dat gevaarlijk voor een democratie, omdat het leidt tot anti-politiek, genoeg vb.'en van te zien op dit forum.