Archief - Help, ik moet gaan stemmen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Quxan

Legacy Member
Inch zei:
Wees blij dat je niet in Irak woont. Daar heb je geen job van betekenis, controleren Amerikaanse vreemdelingen je gaan en doen en word je in het slechte geval slachtoffer van één van de vele autobommen die dagelijks ontploffen.

Misschien een goedkope vergelijking, maar 't is dat ik wil zeggen: zo slecht doen wij dat hier niet. Misplaatst pessimisme en een 'je me'n fou' mentaliteit zijn het laatste wat ons maatschappelijk welzijn bevordert.
Als je kijkt naar de natuur in sommige Chineese steden dan is pessimisme over natuur misplaatst.
Als je kijkt naar de economie in Romenië dan is pessimisme over economie misplaatst.
Als je kijkt naar de werkomstandigheden in Rusland dan is pessimisme over tewerkstelling misplaatst.

kortom over elke partij en standpunt kun je zo'n vergelijking maken...

Je moet volgens mij streven naar perfectie, niet naar de beste of gewoon goed.

Kurobu

Legacy Member
Toxic! zei:
't is ni omdat irak zo extreem is, dat er hier geen probleem kan zijn in bepaalde buurten eh. 'k vind het maar een belachelijke redenering.
als inwoner van brasschaat moet je inderdaad niet gaan zeggen dat het onveilig is op straat, maar als je in antwerpen woont kan ik je best begrijpen.

²nd, hier in wevelgem is het ook zo.
al die vreemdelingen die van over de grens komen naar hier en menen :s
de flikken durven hier nauwelijks nog ieks doen ( bij manier van spreken ).
hier zie je op 10 mensen zeker 3 vremdelingen ( geen cijfers, gewoon een feit )
daarom is mijn stem hier dan ook naar vb gegaan.
omdat het hier echt wel nodig is.

bijna niemand durft hier nog na 8 u door het park wandelen :s

virtualdude

Legacy Member
Inch zei:
Wees blij dat je niet in Irak woont. Daar heb je geen job van betekenis, controleren Amerikaanse vreemdelingen je gaan en doen en word je in het slechte geval slachtoffer van één van de vele autobommen die dagelijks ontploffen.
wie zegt er trouwens dat het vroeger onder Saddam beter was.

MilM

Legacy Member
Toxic! zei:
blanco stemmen: u stem wordt niet meegeteld. als op 10 mensen 6 op partij A stemmen, 3 op partij B en 1 blanco, dan heeft partij A 6/9 stemmen en partij B 3/9. vandaar dat ze zeggen: blanco stemmen is stemmen voor de meerderheid, want 6/9 is meer dan 6/10.
En 3/9 is nie meer als 3/10 ofzo ? :wtf:

6/10 is het dubbele van 3/10
6/9 is het dubbele van 3/9 ...

Maar ongeldige stemmen en blanco stemmen zijn idd hetzelfde. Tellen gewoon niet mee in de stemming.

Inch

Legacy Member
Toxic! zei:
als inwoner van brasschaat moet je inderdaad niet gaan zeggen dat het onveilig is op straat, maar als je in antwerpen woont kan ik je best begrijpen.

Jup. Daar heb je het.

Ik vraag mij dan ook af: als 1 op 6 vlamingen op het VB stemt, dan wonen die toch allemaal niet pakweg Borgerhout of op Linkeroever?

Ik geef de schuld aan moderne media die de bevolking bombarderen met inaccuraat cijfermateriaal, ongenuanceerde berichtgeving en de verkeerde mensen (ongeacht de strekking) een publiek podium geven. Geen wonder dat iedereen denkt dat het hier onveilig is.

Als er iets onveilig is, dan is het wel het verkeer: jaarlijks sterven of geraken er véél meer mensen gewond in het verkeer dan dat vreemdelingen de autochtonen iets aandoen. Wat heeft het voor nut om illegalen buiten te kegelen als je nog niets eens de straat kan oversteken zonder omver te worden gereden?

Kwestie van prioriteiten.

Inch

Legacy Member
virtualdude zei:
wie zegt er trouwens dat het vroeger onder Saddam beter was.

De irakezen zelf?

Check De Standaard Weekend van deze week: artikel over de situatie ginder.

virtualdude

Legacy Member
Toxic! zei:
dat op zich vind ik al een reden voor stemrecht i.p.v. stemplicht eh
dat is geen oplossing.

De oplossing is de persoonstemafschaffen en terug enkel de lijsstem.

Je stemt voor de politieke inhoud en boodschap en niet voor zijne face.


T'is nog nie zo erg dat ze een foto naast de persoonstem zetten.

De irakezen zelf?

Check De Standaard Weekend van deze week: artikel over de situatie ginder.
welke irakezen. De onderdrukte of diegenen die de macht hadden.
Eenvoudig om nu te zeggen t'is allemaal erg. Nu lopen er meer journalisten rond en brengen ze info naar buiten.

Ervoor hoorde je geen klop.
Hetzelfde als Noord-Korea. Nu hoorde geen klop wat er gebeurd maar stel dat ze de regering omver werpen zal het van t'is erger dat ervoor zijn.

Gebrek aan voorinformatie maakt artikels nutteloos

in aantal gelijk maar niet in percentage. ;)
en grote partijen hebben zetelvoordeel. ( behalve in Antwerpen die gebruiken een andere systeeml voor zetelverdeling à

Gavin

Legacy Member
Ironhorn zei:
stem raf mesotten, dan weet ge tenminste wa ge krijgt
yeah right, tot als ze verkozen zijn..dan draaien ze sneller dan een windhaan in new orleans

(ni persoonlijk op uw vriend eh, algemeen)

Toxic!

Legacy Member
MilM zei:
En 3/9 is nie meer als 3/10 ofzo ? :wtf:

6/10 is het dubbele van 3/10
6/9 is het dubbele van 3/9 ...

Maar ongeldige stemmen en blanco stemmen zijn idd hetzelfde. Tellen gewoon niet mee in de stemming.


damn, je hebt gelijk :D

misschien een ander voorbeeld

op 100 stemmen, stemmen

45 personen partij A

20 personen partij B

20 persnen partij C

15 personen blanco

Normaal had partij A 45 procent en moest ze dus samenwerken met een andere partij. Nu heeft ze 45/85 en dus een absolute meerderheid. daarom wordt gezegd: blanco stem = stem voor de meerderheid. ongeldig zou hetzelfde effect hebben.

zo klopt het wel denk ik

MilM

Legacy Member
virtualdude zei:
De oplossing is de persoonstemafschaffen en terug enkel de lijsstem.

Je stemt voor de politieke inhoud en boodschap en niet voor zijne face.
Partijen zouden moeten personen samenbrengen met dezelfde basis.
Toch is niet enkel de basis belangrijk.
Personen binnen een partij kunnen op andere vlakken verschillende meningen hebben.

Het probleem is dat mensen nu al met moeite het programma van de partijen weet, laat staan van de personen zelf.

Toxic!

Legacy Member
maar waarom is een lijststem minder waard dan een voorkeursstem? en hoe zit dat eigenlijk juist?

MilM

Legacy Member
Toxic! zei:
maar waarom is een lijststem minder waard dan een voorkeursstem? en hoe zit dat eigenlijk juist?
De volgorde van de lijst wordt bepaald door de partij.
Doordat veel mensen stemmen op een lijst, hadden personen bovenaan veel meer kans om verkozen te worden.
Die maakten namelijk eerst gebruik van die stemmen.

Door dat effect te verminderen, kunnen personen die laag op de lijst staan, maar veel stemmen halen rapper verkozen worden.

Dus dat is gewoon om de volgorde van personen op een lijst minder belangrijk te maken. (en de macht daarin van de partij te beperken en meer het volk te laten beslissen)

Toxic!

Legacy Member
ok ik snap het,

maar het nadeel is wel dat de mensen die akkoord gaan met de partij hun stem in waarde zien dalen.

en het steunt dat hele bv-politici gebeuren, of mensen die de partij niet kennen, maar wel hun buurman die op een lijst staat ofzo.

'k ben er toch niet voor.

Inch

Legacy Member
virtualdude zei:
welke irakezen. De onderdrukte of diegenen die de macht hadden.
Eenvoudig om nu te zeggen t'is allemaal erg. Nu lopen er meer journalisten rond en brengen ze info naar buiten.

Ervoor hoorde je geen klop.
Hetzelfde als Noord-Korea. Nu hoorde geen klop wat er gebeurd maar stel dat ze de regering omver werpen zal het van t'is erger dat ervoor zijn.

Wat voorinformatie betreft: daar heb je gelijk in.

Maar dat je er "geen klop van hoorde" is pertinent onwaar. Irak is sinds de eerste golfoorlog nooit helemaal uit de media verdwenen. Er is in de afgelopen vijftien jaar genoeg nieuws geweest om een idee op te maken van de situatie ginder.

Irak was een seculiere staat onder Saddam waar iedereen samenleefde met alle normale problemen. Ja, Saddam was een dictator en heeft wreedheden tegen de mensheid begaan, ja er was de religieuze politie, ja vrijheid van meningsuitting was beperkt. Maar je kon tenminste onder Saddam naar veilig naar de markt gaan zonder te worden opgeblazen door één of andere groep fanatici.

En dat je van Noord-Korea niets hoort: dat komt omdat ze daar nauwelijks journalisten toelaten. De uitzonderingen krijgen een "special tour". De échte ellende proberen ze daar onder de mat te schuiven.

Toxic!

Legacy Member
niet om lastig te doen, maar het ging hier wel over de gemeente- en provincieraadsverkiezingen :p ;)

virtualdude

Legacy Member
MilM zei:
Het probleem is dat mensen nu al met moeite het programma van de partijen weet, laat staan van de personen zelf.
als je het programma van de partij niet kent hoe kan je het programma achter de persoon kennen;

ironhorn

Legacy Member
Gavin zei:
yeah right, tot als ze verkozen zijn..dan draaien ze sneller dan een windhaan in new orleans
(ni persoonlijk op uw vriend eh, algemeen)

bij hem denk ik niet dat je veel gaat krijgen ;)


ot: na het eten ga ik stemmen, deze morgen was het iets te vroeg

MilM

Legacy Member
Toxic! zei:
ok ik snap het,

maar het nadeel is wel dat de mensen die akkoord gaan met de partij hun stem in waarde zien dalen.

en het steunt dat hele bv-politici gebeuren, of mensen die de partij niet kennen, maar wel hun buurman die op een lijst staat ofzo.

'k ben er toch niet voor.

Neenee, dat verandert niets aan de sterkte van de partijen zelf hé.
Die krijgen evenveel stemmen.

Maar van een bepaalde partij worden zoveel personen verkozen.
En het heeft een invloed op welke specifieke personen van een partij verkozeb worden.
Dus niet op de hoeveelheid ervan.

Vroeger moesten mensen die laag staan op de lijst al veel meer bollekes naast hun naam krijgen dan iemand bovenaan om verkozen te worden.
Nu is dit minder het geval (maar nog altijd is een hoge plaats op de lijst zeer belangrijk)

virtualdude

Legacy Member
MilM zei:
Vroeger moesten mensen die laag staan op de lijst al veel meer bollekes naast hun naam krijgen dan iemand bovenaan om verkozen te worden.
Nu is dit minder het geval (maar nog altijd is een hoge plaats op de lijst zeer belangrijk)
het was uiteindelijk maar een zeeeer kleine groep die daardoor uit de mand viel. In bijna alle gemeente zijn het elke keer toch dezelfde die zetelen.

MilM

Legacy Member
virtualdude zei:
als je het programma van de partij niet kent hoe kan je het programma achter de persoon kennen;
Dat zeg ik toch juist ?
Namelijk dat sommigen al met moeite het programma van de partijen kent, laat staan van de personen zelf
U bedoelde toch dat er op partijen zou gestemd moeten worden ?

Er komen zoveel thema's aan bod, dat een partij die moeilijk allemaal kan behandelen.
Wanneer je bv voor de cd&v wilt stemmen en je ziet dat één bepaalde persoon van de cd&v dichter bij u aanleunt dan een andere persoon van de cd&v, dan kun je specifiek op die persoon stemmen.

De keuze is dus groter.
virtualdude zei:
het was uiteindelijk maar een zeeeer kleine groep die daardoor uit de mand viel. In bijna alle gemeente zijn het elke keer toch dezelfde die zetelen.
Ik geloof ook niet dat die verandering veel effect zal hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan