Archief - Help, ik moet gaan stemmen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

reen

Legacy Member
Hoi,

ik ben, zoals waarschijn nog enkelen onder jullie, dit jaar 18 geworden. Ik moet dus voor het eerst het stemhokje gaan betreden en ik weet totaal niet wat ik daar moet gaan doen. Politiek heb ik nooit gevolg, hoewel ik er wel interesse in heb. Maar het lijkt me allemaal zo snel te gaan, dat als je er even niet mee bezig bent, je al niet meer kan volgen?

Dat ter zijde, heb ik enkele vraagjes voor de ervaren stemmers onder jullie:
  • Hoe kom je te weten welke de juiste partij is voor jou om op te stemmen?
  • Hoe weet je of je huidige partij het goed doet in je gemeente? Waar let je specifief op?
  • Op welke websites of in welke foldertjes kan ik terecht voor korte en bondige, maar toch volledige uitleg over wat ik allemaal moet weten of de belgische partijen? Waar kan ik hun standpunten etc terugvinden?
    Ik weet wel dat dat kan op hun site, maar daar staat zoveel bullshit op, gewoon om henzelf de hemel in te prijzen. Ik zoek eigenlijk objectieve meningen.


Alvast bedankt voor uw tijd!
Groeten,
Stijn


PS: ik heb al op het actualiteits forum gekeken enzo, maar daar vind ik zelden goede en uitgebreide motivaties.

Bubba

Legacy Member
reen zei:
Hoi,

ik ben, zoals waarschijn nog enkelen onder jullie, dit jaar 18 geworden. Ik moet dus voor het eerst het stemhokje gaan betreden en ik weet totaal niet wat ik daar moet gaan doen. Politiek heb ik nooit gevolg, hoewel ik er wel interesse in heb. Maar het lijkt me allemaal zo snel te gaan, dat als je er even niet mee bezig bent, je al niet meer kan volgen?

Dat ter zijde, heb ik enkele vraagjes voor de ervaren stemmers onder jullie:
  • Hoe kom je te weten welke de juiste partij is voor jou om op te stemmen?
  • Hoe weet je of je huidige partij het goed doet in je gemeente? Waar let je specifief op?
  • Op welke websites of in welke foldertjes kan ik terecht voor korte en bondige, maar toch volledige uitleg over wat ik allemaal moet weten of de belgische partijen? Waar kan ik hun standpunten etc terugvinden?
    Ik weet wel dat dat kan op hun site, maar daar staat zoveel bullshit op, gewoon om henzelf de hemel in te prijzen. Ik zoek eigenlijk objectieve meningen.

Alvast bedankt voor uw tijd!
Groeten,
Stijn


PS: ik heb al op het actualiteits forum gekeken enzo, maar daar vind ik zelden goede en uitgebreide motivaties.

1. De meeste partijen strooien hun foldertjes overal in het rond. In die foldertjes staat hun gemeente-programma en ook hun kandidaten voor de komende verkiezingen. Probeer die foldertjes te vinden en blader er eens door. Je kan je keuze overigens al beperken aangezien je meestal wel een idee hebt van welke ideologie jij nastreeft. Ben je bijvoorbeeld een rechts persoon ga je geen foldertjes lezen van SP.a of groen!.

Er staan ook wel sommige programma's op internet:

Vlaams Belang: http://www.vlaamsbelang2006.be/
CD & V: http://www.cdenv.be/verkiezingen06/?PHPSID=030c2d2c52afd7384ea587461aff54e3

2. Iedereen legt zn nadruk anders.

3. Dat bestaat niet. Niemand is objectief. Het enige wat je kan doen is op de partijen hun website hun programma lezen. Dat is de enige objectieve bron. Zij hebben hun programma geschreven dus dat is de enige juiste bron.

ng

Legacy Member
En als ge echt niet kunt kiezen, vraag aan uw ouders eens waarom zij op welke partij stemmen.

jeltex

Legacy Member
BuBbA zei:

Spijtig dat je nu net de websites geeft van die partijen waar hij juist het minste aandacht zou moeten aan besteden :p

night ghost 128 zei:
En als ge echt niet kunt kiezen, vraag aan uw ouders eens waarom zij op welke partij stemmen.

Kun je doen maar hou in gedachten dat jouw mening niet noodzakelijk die van je ouders is. Het vragen aan je ouders mag geen excuus zijn om zelf geen energie te moeten stoppen in het verkennen van de verschillende politieke partijen.


Een tip voor de federale verkiezingen binnen 2 jaar is ook de stemtest doen (te vinden op de site van de VRT). Daarin kom je aan de hand van eenvoudige (maar wel essentiële) meerkeuzevragen te weten welke partij jouw standpunt het best vertenwoordigd. Voor de regionale verkiezingen is de stemtest natuurlijk veel minder bruikbaar, maar tis maar dat je t weet hé.

Kermit

Legacy Member
jeltex zei:
Een tip voor de federale verkiezingen binnen 2 jaar is ook de stemtest doen (te vinden op de site van de VRT). Daarin kom je aan de hand van eenvoudige (maar wel essentiële) meerkeuzevragen te weten welke partij jouw standpunt het best vertenwoordigd. Voor de regionale verkiezingen is de stemtest natuurlijk veel minder bruikbaar, maar tis maar dat je t weet hé.
je moet dan natuurlijk ook wel vertrouwen erin hebben dat die stemtest echt je voorkeur eerlijk aangeeft, en dat heb ik niet echt

GhO$T

Legacy Member
als je nu nog moet kiezen en de politieke partijen leren kennen is het al te laat hoor; vlak voor de verkiezingen hebben ze altijd allemaal mooie programma's en vertellen ze al wat je maar wil horen.
Maar wat ze daadwerkelijk doen op momenten dat er geen druk is om herkozen te worden, dat is waarop je je moet baseren, niet op die dwaze verkiezingscampagnes die zouden moeten verboden worden bij wet :p

Nuja daarvoor is het nu te laat natuurlijk, zoek voor deze verkiezingen gewoon even uit welke partij het best overeen komt met u voorkeur hé, ben je links, rechts, groen, rood,.... maar ga aub niet zomaar vb VB stemmen omdat je 1 goed programmapunt van hen weet of omdat al de rest dat je kent daar ook op stemt.

Yo-Han

Legacy Member
Ontvang het stemplichtpapiertje..kijk waar ge moet zijn(meestal ergens in buurt uw domicil)..pak dat papiertje mee..ga naar de locatie..schuif aan..geef papiertje af,laat het afstempelen en bewaar het(uw bewijs! stemplicht hé..niet gaan is fixe boete!)..ga naar kotje..pak lijst..kleur bolleke naar zin..anders: trek streep ;teken peetje(ongeldig) ..stem blanco,doe niks dus(naar meerderheid)

ik stem altijd op kleine partijtjes omdat ik graag neutraal blijf...groten zeggen me niks, zo ook politiek ..maar het moet er zijn..u voorkeur zal wel groeien en hangt van U af


PS let op..als uw domicil in Wallonie staat en ge zit in Vlaanderen..houdt er rekening mee om naar Wallonie te terten bvb

LSDsmurf

Legacy Member
Een beetje op het gevoel afgaan waarschijnlijk. Je kan al die programma's lezen maar je hebt geen garantie dat de partij zich daar werkelijk aan gaat houden. Je kan ook eens aan je ouders ofzo gaan rondvragen wat zij de beste partij vinden en waarom juist, wat die allemaal al gedaan hebben in je gemeente of bv wat andere partijen al slecht gedaan hebben de voorbije jaren.

We kunnen u hier moeilijk zeggen op welke partij je moet stemmen. Partij X doet het misschien goed in Gemeente Y maar zit misschien vol met incompetente mensen in Gemeente Z :p En dan heb je in veel gemeenten ook lokale partijen..

Mr.Anderson

Legacy Member
Ik kom ook 18 en krijg nu al brieven van verschillende partijen om te gaan stemmen. Maar ik weet nu al dat ik gewoon een ventje zal tekenen op da stembiljet :p Politiek interesseert mij totaal nie, zelfs nie als ikzelf mag gaan stemmen.

xDama

Legacy Member
WolCoM zei:
Nooit gehad op school? Weird..

Wij hebben op school dit jaar niet 1 woord over verkiezingen gesproken. Ik weet niet hoe het met het schooljaar zit dat nu begonnen is maar toch...

virtualdude

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Politiek interesseert mij totaal nie, zelfs nie als ikzelf mag gaan stemmen.
't grappig is dat zulke personen het eerst komen manifesteren als het resultaat hun niet aanstaat

Bubba

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Ik kom ook 18 en krijg nu al brieven van verschillende partijen om te gaan stemmen. Maar ik weet nu al dat ik gewoon een ventje zal tekenen op da stembiljet :p Politiek interesseert mij totaal nie, zelfs nie als ikzelf mag gaan stemmen.

En dan staat er plots een computer voor u. :x

@ Vitual: Second. Niet geintereseerd in politiek maar wel lopen klagen en reclameren als er iets niet goed gaat.

Avilowca

Legacy Member
gewoon nadenken over wat jij belangrijk vind. Ik ga me echt niet bezighouden over of ik tevreden ben over de gemeente ja dan neen. Tobback is een goeie burgemeester maar come the elections dan stem ik toch blauw, eenvoudig weg omdat ik in de luchtvaart zit en de blauwen de enigste zijn die mijn sector steunen.

Zo stem ik dus =D

GaMe®

Legacy Member
Als je van Limburg bent, kan je op deze site van tvl een reportage zien van jouw stad met de belangrijkste politieke partijen en wat zij al verwezelijkt hebben enzo.. :)

bekaertpj

Legacy Member
ik ben ook dit jaar 18 gekomen en mag dus ook voor het eerst stemmen.
politiek interesseert mij ook niet ( gewoon omdat ik daar nooit naar luister , kan mss wel intressant zijn ).
ik stem dus gewoon op dezelfde personen zoals mijn ouders , is gewoon het makkelijkste + ik stem op een persoon die ik goed ken.
hoe rapper ik daar van af ben hoe liever :)

Bubba

Legacy Member
GaMe® zei:
Als je van Limburg bent, kan je op deze site van tvl een reportage zien van jouw stad met de belangrijkste politieke partijen en wat zij al verwezelijkt hebben enzo.. :)

Is daar normaal ook beeld bij?

Edit: Ok het werkt blijkbaar enkel in FireFox.

Heb net is gekeken en vind het persoonlijk niet echt de moeite. Je krijgt bitter weinig informatie over de partijen zelf. Je krijgt gewoon standaard info zoals wie er aan de macht is en dergelijke. Meer info over een partij krijg je niet.

SilentSpring

Legacy Member
hier is er in't 6de middelbaar ne politieker kome klappen. bedoeling was dat em de basis uitlegde aan ons, zoals hoe het stemmen zelf in z'n werk gaat (hoeveel bollekes kleuren enzo). Ma ie kwam meer reclame maken vo z'n partij dan wa anders. (en zeggen dat em freya ne lekker stuk vond:p)
dat maar rap gedaan is, met al hun zeverbladjes in de bus. Stem op ons, wij doen dit en dat, de rest zijn zeveraars, ...

kisthechef

Legacy Member
Ge zegt dat de partijwebsites alleen de partijen de hemel inprijzen, maar ge kunt ook naar de partijstandpunten kijken. Daaruit kunt ge toch hun kijk op de dingen afleiden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan