Archief - Help, ik moet gaan stemmen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

viewer

Legacy Member
verkiezingen zijn altijd geweldig in overpelt. De VLD (noemt hier Open Lijst) heeft al zo'n 4 boekjes met enkel foto's rondgestuurd. Dus nog niks van beleidsplan ofzo, enkel fotokes oO. Kvind het altijd gek dat de mensen er zich zo druk om kunnen maken een gemeenteke van och arme 12000 mensen te kunnen besturen. Alle, toch druk genoeg om het heel centrum vol met affiches te zetten :lol: .

Kga int weekend nog eens op tocht met mijn zwarte stift :p

Bubba

Legacy Member
viewer zei:
verkiezingen zijn altijd geweldig in overpelt. De VLD (noemt hier Open Lijst) heeft al zo'n 4 boekjes met enkel foto's rondgestuurd. Dus nog niks van beleidsplan ofzo, enkel fotokes oO. Kvind het altijd gek dat de mensen er zich zo druk om kunnen maken een gemeenteke van och arme 12000 mensen te kunnen besturen. Alle, toch druk genoeg om het heel centrum vol met affiches te zetten :lol: .

Kga int weekend nog eens op tocht met mijn zwarte stift :p

12.000 man of minder, die stad moet ook bestuurd worden...

Nogal een rare opmerking.

BloodSeaker

Legacy Member
BuBbA zei:
En dan staat er plots een computer voor u. :x

@ Vitual: Second. Niet geintereseerd in politiek maar wel lopen klagen en reclameren als er iets niet goed gaat.

Ook met een computer kunt ge blanco stemmen, wel nie ongeldig, ma tis beter as niks :p

Hmgrwngd

Legacy Member
Echt heel de buurt is verziekt van die irritante plakkaten!
Alsof ik echt die vetzakken (zowat 99,9% die op die foto's staan heeft een dikke pens) moet zien grijnzen als ik op straat loop.

Ik ken die mensen niet, en opeens moet ik op ze stemmen omdat ze met een glimlach op een plakkaat staan en zeggen dat ze het hele bestuur zullen verbeteren?

Ze kunnen mijn stem steken waar de zon nie schijnt.

Ik mag dus een uur of 2 aanschuiven om dan in volle ornaat een groot stuk papier te gaan verkloten met idiote tekeningetjes.

Kut-verkiezingen.

killgore

Legacy Member
BloodSeaker zei:
Ook met een computer kunt ge blanco stemmen, wel nie ongeldig, ma tis beter as niks :p
ongeldig toch wel?

da kaartje of zo da ge krijgt vernietigen (tot 2 of 3 keer toe :p).

Bubba

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Echt heel de buurt is verziekt van die irritante plakkaten!
Alsof ik echt die vetzakken (zowat 99,9% die op die foto's staan heeft een dikke pens) moet zien grijnzen als ik op straat loop.

Ik ken die mensen niet, en opeens moet ik op ze stemmen omdat ze met een glimlach op een plakkaat staan en zeggen dat ze het hele bestuur zullen verbeteren?

Ze kunnen mijn stem steken waar de zon nie schijnt.

Ik mag dus een uur of 2 aanschuiven om dan in volle ornaat een groot stuk papier te gaan verkloten met idiote tekeningetjes.

Kut-verkiezingen.

Je kan ook gewoon thuisblijven en de boete riskeren.

Anyway, als je om 7.55 daar bent zijde wel als eerste. :p

Mr.Anderson

Legacy Member
BuBbA zei:
Je kan ook gewoon thuisblijven en de boete riskeren.

Anyway, als je om 7.55 daar bent zijde wel als eerste. :p

Mss een niet echt relevante vraag, maar wat gebeurt er precies als je niet gaat stemmen? Gewoon een boete? Zoja, hoeveel bedraagt deze?

Ik ben dit niet van plan maar ik vroeg me dit gewoon af :)

LSDsmurf

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Mss een niet echt relevante vraag, maar wat gebeurt er precies als je niet gaat stemmen? Gewoon een boete? Zoja, hoeveel bedraagt deze?

Ik ben dit niet van plan maar ik vroeg me dit gewoon af :)

De vervolgingen en de straffen, waaraan de kiezers, die niet aan de stemming hebben deelgenomen zich blootstellen, worden voorgeschreven in de artikelen 209 en 210 van het Algemeen Kieswetboek.

Een eerste, niet gewettigde onthouding wordt naar gelang van de omstandigheden gestraft met berisping of met een geldboeten van 5 euro tot 10 euro.

Bij herhaling is de geldboete 10 euro tot 25 euro.

N.B. De geldboetes, die vermeld zijn in het Kieswetboek, moeten worden vermenigvuldigd met de wettelijke opdeciemen of met een factor 5. Dus in dit geval bedragen de geldboetes effectief 25 tot 50 euro en bij herhaling, 50 tot 125 euro.

Vervangende gevangenisstraf wordt niet uitgesproken.

Indien de niet gewettigde onthouding ten minste vier maal voorkomt binnen vijftien jaar, wordt de kiezer voor tien jaar van de kiezerslijsten geschrapt en kan hij gedurende die tijd geen benoeming, bevordering of onderscheiding krijgen van een openbare overheid.

http://www.belgium.be/eportal/application?languageParameter=nl&pageid=contentPage&docId=4266

Hmgrwngd

Legacy Member
BuBbA zei:
Je kan ook gewoon thuisblijven en de boete riskeren.

O nee, nutteloze dingen zoals verkiezingen (ja, echt dan ;) ) zijn voor mij zo erg niet; maar ik vind het gewoon jammer dat de hele buurt verziekt wordt met foto's van die slijmballen en conservatieve idioten.

Mr.Anderson

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
O nee, nutteloze dingen zoals verkiezingen (ja, echt dan ;) ) zijn voor mij zo erg niet; maar ik vind het gewoon jammer dat de hele buurt verziekt wordt met foto's van die slijmballen en conservatieve idioten.

²nd that

Thumbs up voor de mensen die er dan snorretjes op gaan tekenen :lol:

Mr.Anderson

Legacy Member
LSDsmurf zei:
De vervolgingen en de straffen, waaraan de kiezers, die niet aan de stemming hebben deelgenomen zich blootstellen, worden voorgeschreven in de artikelen 209 en 210 van het Algemeen Kieswetboek.

Een eerste, niet gewettigde onthouding wordt naar gelang van de omstandigheden gestraft met berisping of met een geldboeten van 5 euro tot 10 euro.

Bij herhaling is de geldboete 10 euro tot 25 euro.

N.B. De geldboetes, die vermeld zijn in het Kieswetboek, moeten worden vermenigvuldigd met de wettelijke opdeciemen of met een factor 5. Dus in dit geval bedragen de geldboetes effectief 25 tot 50 euro en bij herhaling, 50 tot 125 euro.

Vervangende gevangenisstraf wordt niet uitgesproken.

Indien de niet gewettigde onthouding ten minste vier maal voorkomt binnen vijftien jaar, wordt de kiezer voor tien jaar van de kiezerslijsten geschrapt en kan hij gedurende die tijd geen benoeming, bevordering of onderscheiding krijgen van een openbare overheid.

http://www.belgium.be/eportal/application?languageParameter=nl&pageid=contentPage&docId=4266

Thx :)

Mr. M

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Echt heel de buurt is verziekt van die irritante plakkaten!
Alsof ik echt die vetzakken (zowat 99,9% die op die foto's staan heeft een dikke pens) moet zien grijnzen als ik op straat loop.

Ik ken die mensen niet, en opeens moet ik op ze stemmen omdat ze met een glimlach op een plakkaat staan en zeggen dat ze het hele bestuur zullen verbeteren?

Ze kunnen mijn stem steken waar de zon nie schijnt.

Ik mag dus een uur of 2 aanschuiven om dan in volle ornaat een groot stuk papier te gaan verkloten met idiote tekeningetjes.

Kut-verkiezingen.
ik heb al 2 of 3 keer gaan stemmen, nooit moete aanschuive
ik ga tege half 3 a 3 uur smiddags, dan staat daar geen kat meer en kunde gemakkelijk stemmen ;) (het is wel zo dat ik hier altijd met de pc heb moete stemmen, da gaat mss rapper dan zo'n bollekes kleuren op een papier al zou me da verbazen)

nu ja, over die plakaten geef k u wel 100% gelijk, gewoon te belachelijk voor woorden en het zijn er gewoon ook TE veel
al die propaganda en folderkes en leugens daar moet k ook ni van hebben
ik stem wel niet ongeldig (onrechtstreeks heeft u stem invloed op het percentage van de grootste partij dan), maar stem gewoon op iemand die toch nooit aan de macht kan komen :p (btw ik heb het ook totaal ni op verkiezingen en ben er ook al tege op aant zien eigelijk maja, ni veel aan te doen zeker :s)

Quilombo

Legacy Member
BloodSeaker zei:
Ook met een computer kunt ge blanco stemmen, wel nie ongeldig, ma tis beter as niks :p

kunt wel ongeldig stemmen, magneet over kaartje en hopla

Yo-Han zei:
stem blanco,doe niks dus(naar meerderheid)

grootste misverstand in eeuwen. blanco stemmen gaan helemaal niet naar de grootste partij of naar de meerderheid, ze tellen gewoon totaal niet mee. uitslag wordt bepaald adhv geldige, niet blanco stemmen. als er dus 1000 man op bepaalde partijen stemt zou dat dus dezelfde uitslag geven als er 1300 man ging stemmen waarvan 1000 zoals eerst op die bepaalde partijen en 300 blanco of ongeldig (is hetzelfde).

http://www.binnenland.vlaanderen.be/verkiezingen/FAQ/blanco.htm : " Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels over de lijsten. De wettelijke basis hiervoor is terug te vinden in artikel 55 van de Gemeentekieswet en in artikel 18bis van de Provinciekieswet. Deze artikelen bepalen immers dat het stemcijfer van iedere lijst bepaald wordt door de optelling te maken van het getal van de stembiljetten waarop een geldige stem werd uitgebracht bovenaan op die lijst (volledige lijststem of stembiljetten voor de gehele lijst) of op één of meer kandidaten van die lijst (onvolledige lijststem).
Blanco stemmen of ongeldige stemmen worden dus totaal genegeerd bij de zetelverdeling. Geen enkele lijst heeft er voordeel bij."

_DM_ zei:
Bij computers wordt een blanco stem ongeldig verklaard :)

neen. er is in de wetgeving geen enkel verschil tussen blanco stemmen en ongeldige stemmen. sommigen zeggen dat dat is omdat je met een computer niet ongeldig kàn stemmen, maar da's ten eerste niet waar (je kan je kaartje met een magneet vernietigen), en ten tweede is dat al altijd zo geweest.


mensen zouden echt eens moeten stoppen met "zomaar" te stemmen. of niet blanco te stemmen omdat ze denken dat die naar de grootste partij e.d. gaan. maar bon. idd de politici, ze doen veel verkeerd, maar weet wel dat het er in 95% vd landen prolly veel erger aan toe gaat, als er al sprake is van een democratie. ik was vroeger ook "tegen" politiek, maar je moet dan eens kijken naar andere landen en beseffen dat je wrs in één vd aangenaamste landen woont. je moet roeien met de riemen die je hebt en de minst slechte van alle partijen/politici kiezen. spit hun programma eens uit, en kijk welke partij of politicus of politici competent is/zijn en kies daarvoor.

als je de minst slechte kiest is dat toch al een kleine verhoudingswijziging tegenover de slechtsten en zelfs één stem meer of minder kan een zetelwijziging teweeg brengen dusjah... met blanco of ongeldig te stemmen los je ook niks op hoor. integendeel, je geeft het domme klootjesvolk (de rest van de stemmers :D) meer macht.

waarom is mijn vorige reply eigenlijk gedeletet (idd, da's de juiste schrijfwijze:))? graag een antwoord van de mod(s). er stond alleen in dat ik niet zozeer naar het programma kijk, maar eerder of die mensen competent zijn. bv. groen, ze hebben wel leuke principes, maar hun programma is er totaal verkeerd op afgestemd en ik vind het maar een stelletje prutsers, dan liever een partij met minder goeie principes die tenminste correct zorgen dat er verbetering komt ipv verslechtering.

Cash

Legacy Member
Mr. M zei:
ik heb al 2 of 3 keer gaan stemmen, nooit moete aanschuive
ik ga tege half 3 a 3 uur smiddags, dan staat daar geen kat meer en kunde gemakkelijk stemmen ;) (het is wel zo dat ik hier altijd met de pc heb moete stemmen, da gaat mss rapper dan zo'n bollekes kleuren op een papier al zou me da verbazen)

Yep same, ook al 3 keer gaan stemmen. Telkens in de namiddag rond een uur of 3 en daar was geen kat meer. De laatste keer kwam ik daar binnen om kwart na 3 ofzo en ze zeeden me dat ze verbaasd waren dat er nog iemand kwam stemmen, dat ze al niemand meer verwachtten. (ook op pc).

Racemaniac

Legacy Member
ik zou graag op een gematigd rechtse partijd kunnen stemmen, maar da zou de vld moeten zijn, maar die zijn ten eerste ni rechts meer, en ten tweede echt slecht bezig....
verkiezingen zijn elke keer stemmen op de partij die u het minst slecht lijkt...

daVinci

Legacy Member
Ikzelf zou wel nooit tegen openingstijd gaan stemmen. Indien in jouw stembureau niet genoeg bijzitters aanwezig zijn (om wat voor reden ook), kan (en zal) de voorzitter de eerste aanwezigen om te stemmen aanspreken en vorderen als bijzitter, en dan zit ge daar voor de rest van de stemperiode. Leuk is wel anders.

Time

Legacy Member
Quilombo zei:
grootste misverstand in eeuwen. blanco stemmen gaan helemaal niet naar de grootste partij of naar de meerderheid, ze tellen gewoon totaal niet mee. uitslag wordt bepaald adhv geldige, niet blanco stemmen. als er dus 1000 man op bepaalde partijen stemt zou dat dus dezelfde uitslag geven als er 1300 man ging stemmen waarvan 1000 zoals eerst op die bepaalde partijen en 300 blanco of ongeldig (is hetzelfde).
Uw voorbeeld klopt niet. Als blanco stemmen geen enkel verschil zou maken, dan zouden 1300 geldige stemmen hetzelfde resultaat moeten hebben als 1000 geldige en 300 ongeldige.

Hoe meer mensen blanco stemmen, hoe kleiner het geldige kiespubiek dat verdeeld wordt. De kleinste partijen ondervinden er nadeel van en de grootste partijen voordeel.

Vb: ge houdt 2 verkiezingen: op de ene stemt iedereen naar voorkeur. Op de tweede neem je van elke partij 50 stemmen weg en tel je die bij blanco. Als je dan naar het procentuele gewicht van elke partij voor en na kijkt, zal je zien dat de grootste partijen groter worden en de kleinste kleiner. Terwijl jullie beweren dat dit geen enkel verschil maakt.

Eenvoudig na te rekenen hoor.:) De enige manier om te stemmen tégen je regering is voor een partij stemmen die er niet ingeraakt.

Groen bv wordt zeker en vast kleiner naarmate het aantal blanco/ongeldige stemmen groeit, spa en vld balanceren denk ik op het randje (vld gaat licht achteruit denk ik, spa ongeveer status quo), maar cd&v en vb groeien.

EternalSilence

Legacy Member
ik ga eens mooi bollekes kleuren op da blaadje.. weet nie voor wie ik ga stemmen
ga met mijn ogen toe stemmen :p


tjah.. mij kant nie veel schelen ..al hun beloftes liggen bijna van allemaal op de zelfde hoogte: nl.: populariteits beslissingen..
voorwa denkte anders da ge zo'n enquete's kunt invullen.. kijken die gewoon naar wat de mensen willen.. en zeggen ze dat ze da gaan doen
zo van die :: korte populaire beslissingen doorvoeren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan