Archief - Help, ik moet gaan stemmen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

servi

Legacy Member
Time^- zei:
Uw voorbeeld klopt niet. Als blanco stemmen geen enkel verschil zou maken, dan zouden 1300 geldige stemmen hetzelfde resultaat moeten hebben als 1000 geldige en 300 ongeldige.

Hoe meer mensen blanco stemmen, hoe kleiner het geldige kiespubiek dat verdeeld wordt. De kleinste partijen ondervinden er nadeel van en de grootste partijen voordeel.

Vb: ge houdt 2 verkiezingen: op de ene stemt iedereen naar voorkeur. Op de tweede neem je van elke partij 50 stemmen weg en tel je die bij blanco. Als je dan naar het procentuele gewicht van elke partij voor en na kijkt, zal je zien dat de grootste partijen groter worden en de kleinste kleiner. Terwijl jullie beweren dat dit geen enkel verschil maakt..

:wtf:
Je statistiek klopt niet. Je moet niet zomaar bij elke partij 50 stemmen gaan weghalen. Als je dit doet moet je dit evenredig doen met hoeveel mensen er op stemmen.

bijvoorbeeld : 1500 stemmen => 500 op partij A, 500 op partij B, 250 op partij C , 125 partij D en 125 partij E

de percentages zijn dan afgerond :
A : 33,3%
B : 33,3%
C : 16,7%
D : 8,3%
E : ~ 8,4% ( afrondingscorrectie)


als er 500 mensen blanco stemmen wil dit zeggen dat er bij elke partij statistisch gezien 1/3-de aantal personen blanco zouden stemmen.
voor partij A is dit 167 mensen, partij B 167 mensen, partij C 83 mensen, partij D 42 mensen en partij E 41 ( eigenlijk 42, maar afrondinscorrectie) mensen.

en dan krijg je dit resultaat voor 1000 stemmen :
A : 333 stemmen : 33,3%
B : 333 stemmen : 33,3%
C : 167 stemmen : 16,7%
D : 83 stemmen : 8,3%
E : 84 stemmen : 8,4%

De blanco stemmen maken dus geen verschil uit.

Natuurlijk dat is de theorie, in praktijk denken de meeste mensen dat hun blanco stem naar de meerderheid gaat en zullen de eigenlijk blanco-stemmers vooral bij kleinere partijen zitten. Moest elke mens echt stemmen zoals hij dat zou willen, zouden dus niet de grote partijen nadeel ondervinden, maar juist vooral de kleine partijen daar onder lijden omdat daar de meeste blanco-stemmers zitten.

GaMe®

Legacy Member
In school was er ook zo uitleg over het stemmen gaan.
Alleen zijn ze zo slim om dat alleen voor het 6e en 7e te doen, ik zit in het 5e, ben even oud als die van het 7e en ik mocht er niet naartoe gaan :ironic:

prutseke

Legacy Member
kging eerst tzelfde pakke als men pa, maar toen dak hoorde voor welke partij em ging stemme (zei em et nu voor te lache of niet, kweet het niet) ben ik rap van gdacht veranderd

kzorg gwoon da men formuliertje ongeldig wordt verklaard :) zo ga et ook ni naar de meerderheid :D

grey-turtle

Legacy Member
Ik vraag me af hoeveel west-vlaamse gemeenten nu een CDV-meerderheid hebben en hoeveel dat zal worden na de verkiezingen. In Jabbeke moeten spa-spirit, groen en de VLD een kartelvormen tegen de CDV-meerderheid.

dJeez

Legacy Member
BuBbA zei:
Anyway, als je om 7.55 daar bent zijde wel als eerste. :p
En loop je ook de grootste kans om als teller ingeschakeld te worden als ze er dan nog niet genoeg hebben...

Als je echt niet weet voor wie te kiezen kan je misschien een debat-avond volgen die door een plaatselijke organisatie wordt georganiseerd en waar de plaatselijke partijen hun standpunten komen verdedigen. Quasi elke grotere gemeente doet dat, maar als je in een boerengat woont zal de kans uiteraard wel kleiner zijn dat dat het geval is :p.

Bubba

Legacy Member
prutseke zei:
kging eerst tzelfde pakke als men pa, maar toen dak hoorde voor welke partij em ging stemme (zei em et nu voor te lache of niet, kweet het niet) ben ik rap van gdacht veranderd

kzorg gwoon da men formuliertje ongeldig wordt verklaard :) zo ga et ook ni naar de meerderheid :D

Uiteindelijk gaat het wél naar de meerderheid hé.

Stel dat er 100 man mag stemmen.

Partij A haalt 50 van de 100 stemmen = 50%.
Stel nu da 20 mensen hun kaartje verneuken blijven er dus 80 stemmen over. 50 van de 80 stemmen gaan nog steeds naar partij A dus dan komt die op ongeveer 62%.

Net hetzelfde als blanco stemmen. Je stem gaat misschien niet rechtstreeks naar de meerderheid maar het resultaat is dat de meerderheid er enkel mee wint.

Als je echt niet wilt stemmen is het beste wat je kan doen, stemmen op een kleine partij die toch niet aan de macht komt.

evil aardappel

Legacy Member
WolCoM zei:
Nooit gehad op school? Weird..

Wij wel, SPA werd de hemel in geprezen, Vlaams Belang (toen blok) de grond ingeboord... Alles behalve subjectief. Niet dat ik VB'er ben ofzo.

Kermit

Legacy Member
BuBbA zei:
Uiteindelijk gaat het wél naar de meerderheid hé.

Stel dat er 100 man mag stemmen.

Partij A haalt 50 van de 100 stemmen = 50%.
Stel nu da 20 mensen hun kaartje verneuken blijven er dus 80 stemmen over. 50 van de 80 stemmen gaan nog steeds naar partij A dus dan komt die op ongeveer 62%.

Net hetzelfde als blanco stemmen. Je stem gaat misschien niet rechtstreeks naar de meerderheid maar het resultaat is dat de meerderheid er enkel mee wint.

Als je echt niet wilt stemmen is het beste wat je kan doen, stemmen op een kleine partij die toch niet aan de macht komt.
ekes, ne groene :D

FLT

Legacy Member
Moet ook gaan stemmen dit jaar voor de eerste keer. Eigelijk gezegd trek ik het me niet aan, kdenk dak voor het mooiste kleur ga gaan of de gast met de grappigste naam. Maakt me eigelijk niet uit.

Mr.Anderson

Legacy Member
FLT zei:
Moet ook gaan stemmen dit jaar voor de eerste keer. Eigelijk gezegd trek ik het me niet aan, kdenk dak voor het mooiste kleur ga gaan of de gast met de grappigste naam. Maakt me eigelijk niet uit.

:lol: Ge brengt me op ideeën.

_DM_

Legacy Member
FLT zei:
Moet ook gaan stemmen dit jaar voor de eerste keer. Eigelijk gezegd trek ik het me niet aan, kdenk dak voor het mooiste kleur ga gaan of de gast met de grappigste naam. Maakt me eigelijk niet uit.

Blijft gij maar thuis dan.

slash

Legacy Member
doe zoals mij
ga naar daar en stem op wa ge goesting hebt. (ik ga stemme op de partij die hier nooit veel heeft :p)
en kom nie af met stem dan ongeldig om blanco. Ik ben speciaal tot daar moete gaan dus ga ik da nie doen

VinceFeet

Legacy Member
Ik wil hier nu geen discussie doen losbarsten maar zou het niet beter zijn moest er stemRECHT zijn in plaats van stemPLICHT?

Geen geflame alstublieft, ik ben totaal niet thuis in die materie. Maar dan zouden alleen de mensen die zich écht in politiek interesseren gaan stemmen en werd er hoogstwaarschijnlijk niet op de grappigste naam gestemd. Dat is geen aanval richting de mensen die dat doen hoor, jullie hebben namelijk geen keuze. Niemand is verplicht zich voor politiek te interesseren maar ze zijn dan wel verplicht daar een mening over uit te brengen.

Hopelijk kan iemand mij informeren omtrent de voordelen van stemPLICHT. :)

Quilombo

Legacy Member
BuBbA zei:
Uiteindelijk gaat het wél naar de meerderheid hé.

Stel dat er 100 man mag stemmen.

Partij A haalt 50 van de 100 stemmen = 50%.
Stel nu da 20 mensen hun kaartje verneuken blijven er dus 80 stemmen over. 50 van de 80 stemmen gaan nog steeds naar partij A dus dan komt die op ongeveer 62%.

Net hetzelfde als blanco stemmen. Je stem gaat misschien niet rechtstreeks naar de meerderheid maar het resultaat is dat de meerderheid er enkel mee wint.

Als je echt niet wilt stemmen is het beste wat je kan doen, stemmen op een kleine partij die toch niet aan de macht komt.

voor kleine partijen geldt net hetzelfde hoor

10 stemmen van die honderd naar partij B => 10% (50% voor jouw partij A)
20 mensen verneuken kaartje
dus nog altijd 10 stemmen van 80 naar partij B => 12.5% (62,5% voor jouw partij A)

en als ge nu ziet naar de verhoudingen tussen partij B en uw partij A is die met honderd stemmen of met 80 exact dezelfde: die grote partij (A dus) zal in beide gevallen 5x zoveel zetels hebben als de kleine partij B

kortom: blanco = blanco

irl ligt het aantal blanco stemmers trouwens maar op 0.3% dus jah...

prutseke zei:
kzorg gwoon da men formuliertje ongeldig wordt verklaard :) zo ga et ook ni naar de meerderheid :D

lees jij m'n vorige en deze reply nog maar eens ;)
de wetgeving maakt geen verschil tussen ongeldige en blanco stemmen, en beiden gaan NIET naar de meerderheid maar tellen gewoon niet mee.


anyway k vind het maar kinderachtig gedrag om "zomaar" een bolleke in te kleuren, kleur dan blanco he.

servi

Legacy Member
BuBbA zei:
Uiteindelijk gaat het wél naar de meerderheid hé.

Stel dat er 100 man mag stemmen.

Partij A haalt 50 van de 100 stemmen = 50%.
Stel nu da 20 mensen hun kaartje verneuken blijven er dus 80 stemmen over. 50 van de 80 stemmen gaan nog steeds naar partij A dus dan komt die op ongeveer 62%.

Net hetzelfde als blanco stemmen. Je stem gaat misschien niet rechtstreeks naar de meerderheid maar het resultaat is dat de meerderheid er enkel mee wint.

Als je echt niet wilt stemmen is het beste wat je kan doen, stemmen op een kleine partij die toch niet aan de macht komt.
https://www.beyondgaming.be/forums

:doh: . lees het aub. daar moet ik dan heel die uitleg voor doen een 5-tal posts eerder.

KULeest

Legacy Member
Al degeen die hier blanco / ongeldig of met hun ogen toe stemme, moete daarna ook niet over politiek beginne zagen zu... :p

Editor

Legacy Member
ik vind dat iemand die in de politiek gevlochten zit hier een thread zou moeten maken met objectieve informatie over de partijën.

Ik heb er de tijd niet voor maar misschien iemand anders? Denk wel dat er veel mensen zullen geholpen worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan