servi
Legacy Member
Time^- zei:Uw voorbeeld klopt niet. Als blanco stemmen geen enkel verschil zou maken, dan zouden 1300 geldige stemmen hetzelfde resultaat moeten hebben als 1000 geldige en 300 ongeldige.
Hoe meer mensen blanco stemmen, hoe kleiner het geldige kiespubiek dat verdeeld wordt. De kleinste partijen ondervinden er nadeel van en de grootste partijen voordeel.
Vb: ge houdt 2 verkiezingen: op de ene stemt iedereen naar voorkeur. Op de tweede neem je van elke partij 50 stemmen weg en tel je die bij blanco. Als je dan naar het procentuele gewicht van elke partij voor en na kijkt, zal je zien dat de grootste partijen groter worden en de kleinste kleiner. Terwijl jullie beweren dat dit geen enkel verschil maakt..
Je statistiek klopt niet. Je moet niet zomaar bij elke partij 50 stemmen gaan weghalen. Als je dit doet moet je dit evenredig doen met hoeveel mensen er op stemmen.
bijvoorbeeld : 1500 stemmen => 500 op partij A, 500 op partij B, 250 op partij C , 125 partij D en 125 partij E
de percentages zijn dan afgerond :
A : 33,3%
B : 33,3%
C : 16,7%
D : 8,3%
E : ~ 8,4% ( afrondingscorrectie)
als er 500 mensen blanco stemmen wil dit zeggen dat er bij elke partij statistisch gezien 1/3-de aantal personen blanco zouden stemmen.
voor partij A is dit 167 mensen, partij B 167 mensen, partij C 83 mensen, partij D 42 mensen en partij E 41 ( eigenlijk 42, maar afrondinscorrectie) mensen.
en dan krijg je dit resultaat voor 1000 stemmen :
A : 333 stemmen : 33,3%
B : 333 stemmen : 33,3%
C : 167 stemmen : 16,7%
D : 83 stemmen : 8,3%
E : 84 stemmen : 8,4%
De blanco stemmen maken dus geen verschil uit.
Natuurlijk dat is de theorie, in praktijk denken de meeste mensen dat hun blanco stem naar de meerderheid gaat en zullen de eigenlijk blanco-stemmers vooral bij kleinere partijen zitten. Moest elke mens echt stemmen zoals hij dat zou willen, zouden dus niet de grote partijen nadeel ondervinden, maar juist vooral de kleine partijen daar onder lijden omdat daar de meeste blanco-stemmers zitten.

zo ga et ook ni naar de meerderheid 
Ge brengt me op ideeën.
