Archief - Help, ik moet gaan stemmen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Chickenlal

Legacy Member
Da interesseert mij nu es geen zak al die strontpolitiek. Ik heb geen idee hoeveel partijen er zijn, wat ze doen, daar ga ik allemaal nie van wakker liggen ze.

Dusja da word een blanco stem hé, ik ben al 20 en heb nog nooit moeten gaan stemmen, kvind da raar eigelijk.

Genious

Legacy Member
jeltex zei:
Een tip voor de federale verkiezingen binnen 2 jaar is ook de stemtest doen (te vinden op de site van de VRT). Daarin kom je aan de hand van eenvoudige (maar wel essentiële) meerkeuzevragen te weten welke partij jouw standpunt het best vertenwoordigd. Voor de regionale verkiezingen is de stemtest natuurlijk veel minder bruikbaar, maar tis maar dat je t weet hé.

Even opmerken dat je het niet als alwetend mag beschouwen, op 1 vraag na (voor elke partij een andere), worden de andere vragen als gelijk beschouwd.
Dit terwijl jij sommige dingen misschien een futuliteit vond terwijl die stemtestmakers het heel belangrijk vonden.

Imo is het nog altijd best gewoon achter het programma te vragen. (ik kreeg zelfs van het Vlaams Belang een strookje in de bus waarmee ik gratis het programma voor Kortrijk kon aanvragen. Ik wacht btw nog altijd op iets gelijkaardigs van de andere partijen... :sad: )

Santa

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
Da interesseert mij nu es geen zak al die strontpolitiek. Ik heb geen idee hoeveel partijen er zijn, wat ze doen, daar ga ik allemaal nie van wakker liggen ze.

Dusja da word een blanco stem hé, ik ben al 20 en heb nog nooit moeten gaan stemmen, kvind da raar eigelijk.
Als het nog altijd zo is dat een blanco stem een stem voor de grootste partij is, dan zeje gulder die blanco stemt allemaal dikke mongolen jong.

Mr zappa

Legacy Member
Ik moet gaan zitten op 8 oktober, en dat hangt mij nog 1000x meer de keel uit dan al enkel te moeten gaan stemmen.... hopelijk sturen ze me weer naar huis als ze zien dat ik net van de uitgangsbuurt kom en mijn t shirt van fuck politics aanheb :D

Chickenlal

Legacy Member
Santa| zei:
Als het nog altijd zo is dat een blanco stem een stem voor de grootste partij is, dan zeje gulder die blanco stemt allemaal dikke mongolen jong.

ik dacht dak nogaltijd zelf mocht kiezen op wat ik stem zonder daarvoor een dikke mongool te moeten zijn?

Mr zappa

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
ik dacht dak nogaltijd zelf mocht kiezen op wat ik stem zonder daarvoor een dikke mongool te moeten zijn?


Dat hangt ervan af, als je een partij als BIJVOORBEELD "VB" dikke bullschit vind, en die partij is in jouw regio de grootste winnaar, dan gaat je blanco stem naar hen, en dan moet je wel een mongool zijn om je stem naar de partij te laten gaan waar je zeker niet moet van hebben. :)

servi

Legacy Member
je moet pas een dikke mongool zijn als je denkt dat daarmee de stem naar de grootste partij gaat. ( ik gebruik normaal geen beledigend taalgebruik, maar diegene die het zelf eerst hanteert krijgt van mij de bal teruggekaatst )

Wel nog een vraag waarmee rekening moet gehouden worden: vanwaar komen de blanco-stemmers? Qua ideologie zullen ze niet zo mooi verdeeld zijn als in je voorbeeld denk ik.:p

Zoals ik al zei zouden vooral de kleine partijen er hinder van ondervinden.

Aangezien de meeste mensen blijkbaar maar blijven geloven dat blanco naar de grootste partij gaat, zullen de "valse blanco-stemmers" (mensen die eigenlijk blanco willen stemmen, maar dat niet doen omdat ze denken dat hun stem naar de grootste partij gaat) al sowieso niet op de grote partijen stemmen.

killgore

Legacy Member
Mr zappa zei:
Dat hangt ervan af, als je een partij als BIJVOORBEELD "VB" dikke bullschit vind, en die partij is in jouw regio de grootste winnaar, dan gaat je blanco stem naar hen, en dan moet je wel een mongool zijn om je stem naar de partij te laten gaan waar je zeker niet moet van hebben. :)
urban legend.

Hmgrwngd

Legacy Member
KULeest zei:
Al degeen die hier blanco / ongeldig of met hun ogen toe stemme, moete daarna ook niet over politiek beginne zagen zu... :p

Dus omdat je niet akkoord gaat met de politiek van een land en weigert deel te nemen aan hun verplichte verkiezingen, mag je er je mening niet meer over uiten?

Censuur heet dat.

killgore

Legacy Member
KULeest zei:
Al degeen die hier blanco / ongeldig of met hun ogen toe stemme, moete daarna ook niet over politiek beginne zagen zu... :p
Wa voor een achterlijke opmerking is dat nu weer?

Ik vind dat geen enkele partij het echt goed doet, goede ideeën heeft en zal mssch daardoor blanco stemmen. Haalt dat men recht weg te zagen, juist niet denk ik, want ik zeg nu al dat het gaat fout lopen ^^.

dJeez

Legacy Member
killgore zei:
Ik vind dat geen enkele partij het echt goed doet, goede ideeën heeft en zal mssch daardoor blanco stemmen. Haalt dat men recht weg te zagen, juist niet denk ik, want ik zeg nu al dat het gaat fout lopen ^^.
Maar meer dan eindeloos gezaag levert het ook niet op. Niets kan je tegenhouden (zeker op lokaal vlak) van desnoods zelf een eigen partij op te richten voor gelijkgezinden. De vraag is uiteraard of er wel een maatschappelijk draagvlak is voor wat jij wil en waar je partij dan voor zal staan.

En anders - bij gebrek aan politieke aspiraties - kan je nog steeds de partij die het dichtste aanleunt bij je wensen/verzuchtingen het voordeel van de twijfel gunnen door op hen te stemmen.

Bubba

Legacy Member
Is een lijst stem nu eigenlijk minder waard dan een voorkeurstem?

Zoja, staat er een grens op het aantal voorkeurstemmen?

Time

Legacy Member
Een voorkeursstem is ook een lijststem dacht ik. Maar het is wel beter dat je 1 groot boegbeeld hebt die een aanzienlijk deel van de stemmen vertegenwoordig (voorkeursstemmen) dan dat het allemaal lijststemmen zijn.

Dus ja, imo is een lijststem minder waard, omdat je met een stem zowel een partij als een persoon in die partij kan helpen, met een lijststem help je alleen de partij.

En ik betwijfel of daar een grens op staat, zou ook maar stom zijn.:/

EagleEye

Legacy Member
Lees de achterkant van je oproepingsbrief, dat verklaart al een groot deel van de technische termen :p

Blackend

Legacy Member
VinceFeet zei:
Ik wil hier nu geen discussie doen losbarsten maar zou het niet beter zijn moest er stemRECHT zijn in plaats van stemPLICHT?

Geen geflame alstublieft, ik ben totaal niet thuis in die materie. Maar dan zouden alleen de mensen die zich écht in politiek interesseren gaan stemmen en werd er hoogstwaarschijnlijk niet op de grappigste naam gestemd. Dat is geen aanval richting de mensen die dat doen hoor, jullie hebben namelijk geen keuze. Niemand is verplicht zich voor politiek te interesseren maar ze zijn dan wel verplicht daar een mening over uit te brengen.

Hopelijk kan iemand mij informeren omtrent de voordelen van stemPLICHT. :)

Stemplicht heeft zo zijn voordelen hoor.

Als er enkel stemrecht zou zijn gaan er zeer waarschijnlijk procentueel meer "extremen" (zowel links als rechts) naar de stemlokalen dan "gematigden".

Stel nu, er zijn verkiezingen, Vlaams Belang zou 20% halen als iedereen zou stemmen.
Zonder de stemplicht zou de helft van de bevolking, niet geboeid door politiek, gewoon niet gaan stemmen.

De VB-kiezers die hun partij willen steunen omdat deze altijd in de oppositie moet zitten, wil hun partij steunen en gaan stemmen. Ipv 20% voor die partij op de gehele bevolking, gaat ge 20% voor die partij op de HALVE bevolking hebben => Ze halen 40%.

Ik kan me al zo inbeelden dat veel mensen opeens WEL hun stem willen laten horen/gelden en gaan staken/protesteren tegen het VB dat aan de macht komt, dat kunt ge u al inbeelden hé. Massale betogingen die gaan leiden tot de val van de regering en uiteindelijk herverkiezingen, waar deze keer ook de 'gematigden' gaan stemmen ...

Met stemplicht is het simpel. Iedereen MOET stemmen en eens de stemming gebeurd is moet men achteraf niet gaan klagen, want men heeft zelf beslist wie men aan de macht wou, einde discussie. :)

Disclamer: Ik heb niets tegen het Vlaams Belang, maar ik wil gewoon een reëel voorbeeld nemen. Ik ben er van overtuigd dat heel wat mensen een zeer radicale mening hebben tegenover het VB: ofwel voor ofwel absoluut tegen.

killgore

Legacy Member
dJeez zei:
Maar meer dan eindeloos gezaag levert het ook niet op. Niets kan je tegenhouden (zeker op lokaal vlak) van desnoods zelf een eigen partij op te richten voor gelijkgezinden. De vraag is uiteraard of er wel een maatschappelijk draagvlak is voor wat jij wil en waar je partij dan voor zal staan.
Das juist, maar omda gij een minderheid zijt dat met echt niets akkoord gaat van andere partijen mag je niet klagen? Want dat is wat de persoon die ik gequote heb zei.

En anders - bij gebrek aan politieke aspiraties - kan je nog steeds de partij die het dichtste aanleunt bij je wensen/verzuchtingen het voordeel van de twijfel gunnen door op hen te stemmen.
Dat zal het wrsch worden hier.

Fr3aK

Legacy Member
Als ik u was zou ik op de mensen die je kent en/of vertrouwd stemmen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan