Archief - Bierproeven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ComputerVISTA

Legacy Member
Avondland zei:
"Beste bier van de wereld" is zooo subjectief. Iedereen heeft zijn eigen smaak. Ik lust erg veel bieren maar een van de betere ontdekkingen dit jaar is toch wel een Rochefort van 10° (ik hoop hiermee niet de kaas te bedoelen (die ook lekker is), het is toch met "ch" ipv "q"?). Zware klepper maar zo'n zalige smaak.

Zowel Rochefort als Roquefort zijn kazen :) (Roguefort is een blauwe schimmelkaas en enorm lekker maar ge moet er voor zijn en Rochefort heb ik nog nooit gegeten maar heb er wel al van gehoord)

Maar Rochefort is ook een bier, en daar gaat het dus over :p


Ken het biet al heel lang en het is idd een straffe kastaar :) Maar lekker.


Aan al die Gentse studentjes, maakt dat ge met ulder reet in't 'Waterhuis aan de bierkant' zit!

http://www.waterhuisaandebierkant.be/default.htm

Sagax

Legacy Member
Heb net een Hoegaarden speciale gedronken :)

Het is een goudblond witbier op gist, gearomatiseerd met kruiden. het wordt enkel gebrouwen tijdens de wintermaanden. Het bier heeft een zachte en verfrissende smaak, met een kruidige afdronk.

Alcoholpercentage 5,7%

Een prima dorstlesser door zijn zachte verfrissende smaak! :)

btw: op het fleske staat het adres van de brouwerij in Hoegaarden. Wordt het daar dan nog gebrouwen? Of wordt dat al in jupille gebrouwen ofzo?

cuda

Legacy Member
één van mijn favorieten is piraat
een zware aanrader voor elke bierfanaat !
een bier dat mij niet echt bekoort maar wel een heel speciale smaak heeft is gulden draak.
het smaakt een beetje naar chocolade maar ik vind het niet echt smaken

deyoeri

Legacy Member
cuda zei:
een bier dat mij niet echt bekoort maar wel een heel speciale smaak heeft is gulden draak.
het smaakt een beetje naar chocolade maar ik vind het niet echt smaken

'K heb ooit een of ander bier gedronken waar precies een appelsmaak aanzat, om eerlijk te zijn smaakte het naar afwaswater.
Mijn favoriet zwaar bier is Duvel, hoewel ik het nog maar een jaar drink, heb ik toch ook al een verschil in smaak willen waarnemen. In het begin had het zo een speciale afdronk imo, het kan zijn dat ik het gewoon ben ondertussen natuurlijk ^^

Massis

Legacy Member
hmz, mijne favoriet blijft karmeliet,

kasteelbier kan ik ook wel smaken

verder nog gedronken:
duvel - wel lekker, niet super
lachouffe (uit grote fles wegens geen glazen binnen de 1km beschikbaar) - niks voor mij
delerium (allemaal behalve tremens) - wel lekker, guilottine of hoe heet em vind'k het beste
hoegaarden - echt niks voor mij, te zuur
westmalle tripel - kon mij ook erg bekoren
westvleteren (weet niemeer welke) - ook nie slecht

en nog wel wa maar nie onthouden

coap

Legacy Member
ik vind chimay wel goed , orval ook da zijn zo mijn favoriete trapisten
vo nen bruine trippel drink ik graag is ne bruine leffe en dan vo de rest stella en carapils op dagen dak geen geld heb :p Het gebeurt vaak dak zo 1 goed biertje koop da goe zwaar is en dan de rest aanvul met carapils zo dak carapils ni zo goe meer smaak :p

Dees

Legacy Member
Ik heb onlangs nog ambachtelijke kriek gedronken, gemaakt met echte krieken, en niet zo'n chemische bocht. Beste bier dat ik ooit heb gedronken. Gisting gebeurde ginter nog in houten vaten van 1000 liter. Enorm lekker!
Ik zou het iedeeen eens aanraden om eens brouwsels van zo'n brouwerij te drinken, het is echt een wereld van verschil. Spijtig genoeg zijn er niet veel meer van zo'n brouwerijen.

Dinsdag ga ik mijn fles Westmalle tripel die al een paar jaar ligt te rijpen eens drinken. Vervallen trapisten zijn wel lekker :D

Bontus

Legacy Member
cuda zei:
één van mijn favorieten is piraat
een zware aanrader voor elke bierfanaat !
een bier dat mij niet echt bekoort maar wel een heel speciale smaak heeft is gulden draak.
het smaakt een beetje naar chocolade maar ik vind het niet echt smaken

Merci voor die info over Piraat, ik ga daar eens proberen aangeraken!

viewer

Legacy Member
in leuven hebben ze piraat in "het vliegend varken". daar hebben ze trouwens nog duizend en een andere zware bieren die ge ooit ns moet geproefd hebben :p

morbus`

Legacy Member
reteiP zei:
Merci voor die info over Piraat, ik ga daar eens proberen aangeraken!

Als je in Gent eens naar de cinema gaat, het café op den hoek tegenover de decascoop ;)

Bontus

Legacy Member
morbus` zei:
Als je in Gent eens naar de cinema gaat, het café op den hoek tegenover de decascoop ;)

't is de Kinepolis ;) En naart schijnt is de Brouwzale maar een zuur café, niet tof en zo.

Maar ik bedoelde niet café om dat eens te gaan proeven maar eerder groothandel.

Op mijn to-do list staat momenteel: Rode Chimay

Bontus

Legacy Member
Eergisteren gedronken: Slaapmutske Tripel (8,5%) in de Amber in Gent. (bier van de maand daar)
Zag er heel donker uit met een romige schuimkraag, rook naar en smaakte in het begin naar karamel. Dan gevolgd door een volle smaak. Weinig bitter, vrij zoet. Lekker.

Gisteren gedronken: Piraat (11%) in de Trollenkelder in Gent. (op aanraden van deze topic)
In de beschrijving stond amandelachtig en romig, goudbrons van uitzicht.
Toen ik hem voor men neus kreeg viel de donkere gouden kleur me ook direct op, ook weer een heel romige schuimkraag. Misschien was ik bevooroordeeld maar toen ik eens rook had ik toch precies een vlaag van marsepein in de neus. De smaak was zeer vol en intens, zoet en romig. Een heel lekker bijzonder bier, geen bittere nasmaak en je zou nooit raden dat dit 11% sterk is. Maar je kan er toch best heel rustig van drinken.

2 aanraders :)

Bart Religion

Legacy Member
kben meer wijn en whiskey liefhebber.

maar een goede Westmalle Tripel gaat er ook goed in!

Boris Barowski

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Heb jij toevallig het zelfgebrouwen bier van "den Domus" al geprobeerd? ik zou wel eens willen weten of dat een aanrader.

het is niet slecht, fris blond bier dat zeker smaakt bij een van hun (superlekkere) reuzenbrochetten :)

geen echt groot bier op zich (zoals bv westmalle, affligem, ... ) maar zeker de moeite om eens te proberen

Parnakra

Legacy Member
Iemand hier die al eens Cuvée des Trolls gedronken heeft? Bij het ondertekenen van m'n curicullum een zakje gekregen met vanalles en nog wat, waaronder een flesje van dat bier. (alsook een kortingsbon om een bak te kopen)

'k Ben van plan om het vanavond uit te drinken, maar misschien kan iemand me al waarschuwen/adviseren? (of ook zeggen waar je dit bier kan kopen, zodat ik de bon ook kan gebruiken als ik wil. Heb het nog nooit ergens zien staan, tbh)

edit: en nu er toch iemand over whiskey begint: Zaterdagnacht/zondagmorgen een kleine whiskeysessie met m'n broer gedaan. Glenfiddich van 15 en 18 jaar gedronken, de 15 was me nog iets té geconcentreerd, maar de 18 had een perfecte smaak die na bleef galmen in m'n mond. (toen ik zondagmiddag opstond kon ik het nog smaken) Daarna mij ook nog aan een Connemara gewaagd (Ierse whiskey die op Schotse manier geëest wordt) maar de typische turf-smaak kon me niet bekoren.

Dennoman

Legacy Member
@ zweebee: "whiskey" is de originele Ierse/Schotse spelling, dus in feite is het correcter dan onze "whisky" :p
Gisteren een Kwakske van t vat gedronken, smaakte heerlijk :)
Vanavond weer op proefsessie trouwens, naar 't Vliegend Varken. Ik ga zeker Piraat eens aan een test onderwerpen :)

Bontus

Legacy Member
succes met de piraat Dennoman.
Wat betreft Whiskey heb ik nog nie veel gedronken, we hebben thuis Johnny Walker Red en Black, Vat 69, Famous Grouse, Glenfiddich en ben er wrs nog vergeten.
Enige die ik me kan herinneren zijn Red Label (blend) en Glennfiddich (Single Malt) die Johny Walker is heel hard van smaak vond ik niet lekker, ruikt ook totaal anders dan hij smaakt precies.
Die Glennfiddich daarentegen, lekker spul :p
maar veel te duur voor mijn budget.
House of Lords is wel goeie prijs/kwaliteit heb ik me laten wijsmaken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan