Archief - Bierproeven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fighting Hobbit

Legacy Member
De laatste weken heb ik me zo'n beetje verdiept in het verhaal en de smaak van lambikbieren. De fruitvarianten kende ik al, maar het echte tarwebier had ik nog nooit gedronken.
De eerste was een Faro, gegist op fles dus zoals de gewoonte is bij lamikbieren als ik me niet vergis, laag alcoholpercentage en als extra ingrediënt kandijsuiker. De zurige smaak geeft een pittig eerste contact met het biertje en smelt dan rustig weg om plaats te maken voor een zoete nasmaak waar de tarwesmaak helemaal in naar boven komt. Lekker biertje, pas wel goed als apperitief vond ik persoonlijk.
De gewone geuze is in grote lijnen hetzelfde als de faro, ietsje minder zoet en de nasmaak kwam spijtig genoeg niet zo erg naar boven. Ik vond de faro beter, maar dit was ook nog wel eens lekker.
Als laatste was er de oude geuze, 7 graden, dus vrij sterk, maar spijtig genoeg kon het me absoluut niet bekoren. Het bier is zeer zuur en daarmee is dan ook alles gezegd.
Natuurlijk hebben deze drie bieren elk het typische aroma dat bij een lambikbier naar boven borrelt en de smaak voldeed meestal aan de verwachtingen die deze geur opwekte.


Mijn favoriete "speciale" bier is een klassieker van formaat, namelijk de Orval. Dit is een zeer lichte trappist van 6 graden, het brouwsel heeft is ambergekleurd en het schuim is lichtjes gelig. De bittere smaak die onbeschrijfelijk goed past bij een stukje abdijkaas streelt zachtjes het puntje van de tong om vervolgens de hele mond in te palmen. De smaak blijft nog even hangen wat zeker een pluspunt is.
De smaak en het aroma van dit bier zijn uniek en je moet er echt wel voor zijn, wat bij mij dus helemaal het geval is. Je drinkt het best in een orvalglas, maar een chimayglas kan eventueel ook een bekoorlijk resultaat geven.

Een ander speciaaltje waar ik niet lang geleden heel erg van genoten heb was Witte trappist van La Trappe, een trappistenbier van 5 en een beetje graden. Het is, zoals de naam al doet vermoeden is het een zeer licht blond bier. Dit bier wordt niet gefilterd, niet gepasteuriseerd en gist na op de fles. Het bier heeft een frisse en opgewekte smaak, wat mij betreft absoluut een aanrader.

Verder drink ik nog zeer graag trappisten, meestal gaat het dan over westmalle, maar de anderen heb ik eigenlijk even graag. Op mijn lijstje van te proeven trappisten staat nog altijd Westvleteren trouwens, ik hoop dat ik die eens ooit ga vastkrijgen...

Sepiroth

Legacy Member
Westvleteren :bow: :bow:
Echt MEESTERLIJK BIER



ik vind dat duvel met de jaren slechter en slechter word , de hele procedure van het gisten enzo gaat veel , maar ook VEEL te snel.

Vroeger had je altijd zo de gisting (de fond in het dialect hier) onderaan het flesje liggen he, de laaste tijd is dat bijna niets niemeer.

Ik drink heel graag trapisten maar ook gelijk ECHTE lambikbieren a la cantillon (dat is ECHTE kriek , dus ZUUR en niet van die zoete nest van lindemans of dergelijke)

shiftyke

Legacy Member
Guinness all the way, maar jammer kunnen de meeste van mijn kennisen kring hun er niet in vinden.

@fighting hobbit: idd orval is zeer lekker biertje, ik heb het onlangs voor het eerst gedronken en het was heerlijk!

Starrk

Legacy Member
Kilkenny :love:. Donker, kastanjebruin-kleurig biertje met een zeer uitgesproken bittere nasmaak (houdt echter niet lang aan). De echte smaak ervan valt, zoals bij de meeste 'cream ales', moeilijk te beschrijven. Zeer makkelijk te drinken biertje :)

Irish quality :p

DogFacedGod

Legacy Member
reteiP zei:
Russische pils :wtf: waar gaat da naartoe met de wereld :p
Ik heb wel de telefoonnummer waar je moet naar bellen om Westvleteren te bestellen.
Moest ik er nu iets dichter bij wonen had ik wel al eens een bak besteld, maar nu is het er nog niet van gekomen.

Ik woon daar 6 km vandaan :D

Destroyer

Legacy Member
Moriau Geuze is ook subliem, en den 2e smaakt altijd dubbel zo goe als den eerste:D 6,5° wel dus na een paar glazen voelde het ook wel serieus :D

is denk ik ongeveer hetzelfde als Geuze van boon

(75cl flessen ftw :p) al zijn er ook 37.5cl flesjes

Bontus

Legacy Member
Orval dat is nu al lang geleden, kan me alleen nog herinneren dat ik het niet super vond, maar ik dronk het wel tussen 2 Duvels door wrs is een Orval daar niet krachtig genoeg voor.

En @ Sepiroth: ge hebt gelijk, de Duvel rijpt niet lang genoeg voor hij in de winkel ligt.
Ken 2 mensen in men gemeente die duvel bijhouden van vorige jaren en ervaren duvel drinkers zijn. Soms kraken ze eens in een ouder fleske. Als je zo'n bak nog een jaar of langer in uwe kelder laat staan is hij naar het schijnt veel beter qua smaak.
Lijkt allemaal logisch, maar eigenlijk zou het van Moortgat uit niet mogen gebeuren dat ze hun bier te snel op de markt brengen.

Kheb ook eens gehoord dat er in de zomer meer Duvel wordt gedronken en dat er daarom in de zomer en nazomer meer 'jonge' Duvel op de markt is. Dat zou dan stilletjes aan weer beter moeten gaan worden :)

Ether

Legacy Member
Gisterenavond nog eens een Kwak gedronken.

Was lang geleden, maar tis dan ook niet direct 1 van m'n favorieten.

Kzal keer beginnen onthouden wat ik allemaal drink, kga nog veel naar de Backdoor (voor de mensen die in gent wonen/op kot zitten)

Bontus

Legacy Member
Kwak is inderdaad een lekker bier, maar 't is zeker meer dan 3 jaar geleden dat ik het gedronken heb.
Goeie keuze als ge in een bruine kroeg zit en uwe weg niet meer vindt tussen alle bieren op de kaart. Kies een kwak :)

Margeitje

Legacy Member
Ether zei:
Gisterenavond nog eens een Kwak gedronken.

Was lang geleden, maar tis dan ook niet direct 1 van m'n favorieten.

Kzal keer beginnen onthouden wat ik allemaal drink, kga nog veel naar de Backdoor (voor de mensen die in gent wonen/op kot zitten)
interesting... ^^
backdoor is letterlijk mijn backdoor :p kzit daar op 50 m van ofzo
(schatten is niet mijn beste kant, maar in ieder geval dicht :p)

en efkes ontopic : ik ben wel fan van donkere leffe :p

bludgeoned

Legacy Member
waar is dat ergens (de backdoor) ?
is dat in de Sint-Amandstraat of ben ik verkeerd
Moet daar eens naar toe gaan me dunkt

Parnakra

Legacy Member
shiftyke zei:
Guinness all the way, maar jammer kunnen de meeste van mijn kennisen kring hun er niet in vinden.
Guinness heeft alles wat een drank zou moeten hebben. Een lekkere smaak, een verfrissend gevoel, een hartverwarmend gevoel (naargelang het seizoen), een prachtig uitzicht (niet veel mensen kunnen een deftige, laat staan perfecte, Guinness tappen) en dat lekker crème-achtig schuimpje. :love:

Alleen jammer dat het bijna overal waar het te krijgen is, te duur is. (en dan nog meestal slecht getapt ook. =( )
Margeitje zei:
interesting... ^^
backdoor is letterlijk mijn backdoor :p kzit daar op 50 m van ofzo
(schatten is niet mijn beste kant, maar in ieder geval dicht :p)
Bah, de Backdoor, daar kom ik niet meer sinds ik daar een koffie vroeg en diegene achter de toog zei dat ik een kwartier later maar eens moest terug komen omdat hij het te druk had. (hoogstwaarschijnlijk met het opvrijen van één of andere misvormde vrouw die aan de toog zat, aangezien er te weinig volk aanwezig was om het druk te hebben met tappen)

Het café zelf is wel aangenaam (goeie muziek, de platen aan de muur zijn prachtig enzo) maar hun personeel (ik weet niet als het de baas was of iemand die daar werkte) kan wel wat beter.

Nee, geef mij dan maar de Pi-nuts (als het voor een feestje te bouwen is) of de Speaker's Corner (voor de gezelligheid (én Guinness!)).

Dennoman

Legacy Member
Mijn persoonlijke favoriet is de Orval. Een heerlijk zuur bier, die nog de klassieke essentie van het bierdrinken in zich heeft, in plaats van al die zure pilsjes. Op zich drink ik ook niet zo graag een pilsje, ik ga liever voor het zwaardere werk, zoals een goeie Duvel op een terrasje op zijn tijd. Een Westmalle gaat er ook best in, maar ik vind de smaak niet bijster bijzonder. Ik vind een Verboden Vrucht bijvoorbeeld, hoewel dat een meer "mainstream" bier is, veel robuuster van smaak en ook veel geschikter om mee te tafelen.
Een goeie Guinness gaat er trouwens zeker ook in bij mij, alsook een Rode van Chimay of een Bleuke. Een Kwak vind ik niet zo bijster interessant, maar het glas alleen al maakt het de moeite waard :) een goeie bruine Leffe of een blonde 9° gaat er ook altijd in.
Binnenkort hoop ik eindelijk een krat van het meest gegeerde bier ter wereld in handen te hebben, namelijk Westvleteren 12°. Ik ben benieuwd of de smaak echt zo legendarisch is als men zegt.

@ Hobbit: kga 1 deze weken nog keer op café wat zwaardere biertjes downen, kom gerust mee :)

TheCrow7

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Hoegaarden(witte van...)
Eerst mild/zacht witbier, liefst zeer koud geserveerd en nu... zuur :/ of't ligt aan mij maar hoegaarden is lelijk veranderd.

Tja, ze gebruiken ander water eh.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Dennoman zei:
Mijn persoonlijke favoriet is de Orval. Een heerlijk zuur bier, die nog de klassieke essentie van het bierdrinken in zich heeft, in plaats van al die zure pilsjes. Op zich drink ik ook niet zo graag een pilsje, ik ga liever voor het zwaardere werk, zoals een goeie Duvel op een terrasje op zijn tijd. Een Westmalle gaat er ook best in, maar ik vind de smaak niet bijster bijzonder. Ik vind een Verboden Vrucht bijvoorbeeld, hoewel dat een meer "mainstream" bier is, veel robuuster van smaak en ook veel geschikter om mee te tafelen.
Een goeie Guinness gaat er trouwens zeker ook in bij mij, alsook een Rode van Chimay of een Bleuke. Een Kwak vind ik niet zo bijster interessant, maar het glas alleen al maakt het de moeite waard :) een goeie bruine Leffe of een blonde 9° gaat er ook altijd in.
Binnenkort hoop ik eindelijk een krat van het meest gegeerde bier ter wereld in handen te hebben, namelijk Westvleteren 12°. Ik ben benieuwd of de smaak echt zo legendarisch is als men zegt.

@ Hobbit: kga 1 deze weken nog keer op café wat zwaardere biertjes downen, kom gerust mee :)

Heb jij toevallig het zelfgebrouwen bier van "den Domus" al geprobeerd? ik zou wel eens willen weten of dat een aanrader.

In leuven hebben de jongens van LBK trouwens laatst hun eerste vaatjes bier gebrouwen ter ere van hun 120 jarig bestaan. Ik heb dan het genoegen gehad om te gaan proeven mety de winadelegatie...
Een blond biertje van ongeveer 7 graden zei men ons, het had een hele volle en zoete smaak. Het aroma doet je dat ook al verwachten. Het bier zou iets weg hebben van palm, maar aangezien ik jaren geen palm meer gedronken heb zou ik dat niet kunnen bevestigen. Dit neemt niet weg allemaal dat het bier niet zeer goed meeviel. Het bier had heel weinig nasmaak, het viel eigenlijk op hoe snel de smaak wegstierf, maar dat was bij mij juist een pluspunt. Een zoete smaak bij de dronk is goed, maar als die blijft hangen is dat bijna alsof het blijft plakken en dat kan dan weer storend zijn vind ik persoonlijk.
Het was een biertje dat vlot dronk en helemaal niet "zwaar" was voor de maag, wat het op zich wel verraderlijk maakt. Ik heb heel erg genoten van mijn twee exemplaren en zal het zeker nog eens gaan drinken eens het in de fakbars van leuven te verkrijgen is.
Verwacht nu echter geen ambachtelijke trappist of iets dergelijks, het is een goed biertje, maar termen als goddelijk zijn wel overdreven. Toch zou ik aanraden het eens te proberen eens het in het tweede semester de ronde doet.

PsynceFiction

Legacy Member
Verleden week in Hastière (bij Dinant) een "Bon Secours" gedronken. Blond. Zéér goed bier. Niet zuur eerder zoet. Straffer dan een blonde Leffe.

Aanrader!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan