Archief - Bierproeven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bontus

Legacy Member
Beste wetenschap en cultuurliefhebbers,
het brouwen van bier is een kunst in België maar er komt meer techniek en chemie bij kijken dan je misschien zou denken.
Daarom hier een licht filosofisch topic over de laatste speciaalbieren die je gedronken/geproefd hebt. Dus geen zever over Jupiler et cetera.


Laat ik maar starten met een bier dat ik net gedronken heb:
Vandaag gekocht: 2 flesjes Kasteelbier Tripel (11°). Uitgegoten in bolglas, prachtige goudkleur, weinig schuim, minieme hoeveelheid gist op de bodem van de fles.
Ruikt heerlijk kruidig en zoet doet me denken aan Hoegaarden Grand Cru. Smaakt zoet en vol met minder alcohol in de nasmaak dan je zou verwachten. Weinig bitter. Is eigenlijk een te zwaar bier om van meerdere te genieten. Komt redelijk hard aan.


Langer geleden eens een verslag neergepent van:
Ename Tripel. 8,5° abdijbier.
Weinig aan, zoet en alcoholisch, typisch blond tripel bier, weinig karakter. Vrouwen vinden dit lekker wel lekker blijkbaar.


Augustijn Grand Cru 9% en blond bier.
Smaakt nogal neutraal, naar de zoete kant, lekker bier dat wel. Geeft alleszins geen bijzondere herinnering met je mee.
De alcohol zit perfect in de smaak verweven, maar de smaak is nergens echt complex.
Fijn gebrouwen kwaliteitsbier maar nergens top.


Hoegaarden Verboden Vrucht & Hoegaarden Grand Cru
Beide heerlijke bieren! echte aanraders!

Gothrek

Legacy Member
goh, nen maat van mij heeft zo nen hele lijst van alle bieren dat em al is geproefd heeft

als ek nog eens zware bieren drink zallek zeker mijn duit in het zakje doen
mooi topic :niceone:

ComputerVISTA

Legacy Member
Hoegaarden(witte van...)
Eerst mild/zacht witbier, liefst zeer koud geserveerd en nu... zuur :/ of't ligt aan mij maar hoegaarden is lelijk veranderd.

En eerlijk gezegd kan ik een smaak en geur nogal moeilijk beschrijven.

viewer

Legacy Member
florival (blond)

gelegenheid: verjaardag vriend, locatie: zijn kot (binnen armafstand van de frigo) op een lege bak bier. laatste bier dat er nog over was, dus hielden een wildvreemde en ik het geheim voor de rest :p

Ingegoten in een gewoon glas, schuimde verschrikkelijk. smaak: subtiel bitter, licht voor een abdijbier. lekker. naart schijnt een delhaize product.


westmalle tripel (blond)

ingegoten in een westmalle glas, typische schuimvlokken (of komt da alleen maar bij mij voor? :p). Net lang genoeg uit de frigo voor de perfecte frisse temperatuur te hebben.
smaak: eerst een heel zachte smaak op de tong, daarna een geweldig rijke, complexe en volle smaak, een echt karakterbier, mijn favoriet.

DogFacedGod

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Hoegaarden(witte van...)
Eerst mild/zacht witbier, liefst zeer koud geserveerd en nu... zuur :/ of't ligt aan mij maar hoegaarden is lelijk veranderd.

En eerlijk gezegd kan ik een smaak en geur nogal moeilijk beschrijven.

Vandaag ééntje gedronken en kvind hem ook ietsjes zuurder dan vroeger. blijft wel ne goeie dorstlesser.

ne aanrader: de Sint-Sixtus 12 :p. tijdje geleden. Om het kort te omschrijven: perfect gebalanceerd.

ComputerVISTA

Legacy Member
pssst, donkere leffe. kan ik kort beschrijven.

Donkere Leffe
Adembenemend bruin bier!

Emerxill

Legacy Member
Mijn favoriet speciaal bieren opt moment zijn die van Urthel. Vooral de Quadrium Samarath 12. Zeer lekker. :niceone:

Verder kan er een Westmalle Double en Trippel altijd wel in.
Dan, Delerium Tremens, ook wel lekker.
Hoegaarden Julius is ook heel goed, maar volgens mij wordt dat nietmeer gemaakt... met dank aan InBev (inbef) :angry:

Der zijn der nog een aantal die heb gedronken, maar die hierboven zijn de meest recente :)

ec8or

Legacy Member
speciale bieren die ik graag en geregeld drink :
- Westmalle dubbel en trippel
- Duvel
- Chimay bleu en trippel
- Hapkin
- Achel Trappist
- Delerium Tremens
- soms eens iets 'onbekends' als ik ergens ben en er zoiets op de kaart staat.

Donkere Leffe vind ik wannabe bier - het smaakt veel te zacht en neutraal om echt karakter te hebben -een soort instapmodel- en de blonde leffes zijn veel te zoet vind ik. Net zoals kasteelbier en grimbergen veel te zoet zijn.

Emerxill

Legacy Member
Ohja, nog eentje vergeten:
Ter Dolen, de dubbele en triple zijn iets meer uitgesproken dan Leffe.
Maar de kriek is echt heel goe. Niet overdreven zoet zoals de meeste "standaard" krieken gelijk lowage of max. Eerder in de richting van ne geuze :)

screaM^

Legacy Member
viewer zei:
westmalle tripel (blond)

ingegoten in een westmalle glas, typische schuimvlokken (of komt da alleen maar bij mij voor? :p). Net lang genoeg uit de frigo voor de perfecte frisse temperatuur te hebben.
smaak: eerst een heel zachte smaak op de tong, daarna een geweldig rijke, complexe en volle smaak, een echt karakterbier, mijn favoriet.


volgens mij moet je westmalle tripel van het schap drinken om de zo sterk mogelijke smaak te bereiken, maar ben niet 100% zeker :)
(al zijn er wel redelijk veel mensen die hem toch koud prefereren)

prozackx

Legacy Member
la chouffe: een lekker bier met bittere nasmaak en een vleugje kruitnagel.

DogFacedGod

Legacy Member
mmm toch aant nadenken om toch maar weer ne kratje Sint-Sixtus 12 te halen voor op mijn kot.

Iemand trouwens Oerbier gedronken? (Is van Esen. vlakbij Diksmuide). Ik wil daar ook ne keer ne kratje van halen ma nog nie gedronken. Ze zeggen dat het supergoe is.

Ik heb ook altijd een reserve Valdieu Brune op mijn kot. Ik krijg ze gratis dus. :D
Idem voor Bockor ma die heb ik nog altijd niet geproefd.

Bontus

Legacy Member
Zal dan ook even lijst maken van bieren die ik onlangs dronk:
- Achel Tripel
- Augustijn Grand Cru
- Chimay Bleu
- Corsendonck Pater
- Delerium Tremens
- Duvel
- Ename Tripel
- Gulden Draak
- Hapkin
- Hoegaarden Grand Cru
- Hoegaarden Verboden Vrucht
- Kasteelbier Tripel
- La Chouffe
- Leffe tripel (de enige goeie van Leffe)
- Westmalle Dubbel
- Westmalle Tripel
- Witkap Pater

Ben er misschien nog vergeten. Kan alleszins de brouwsels van Hoegaarden aanraden. Los natuurlijk van de trappisten, die zijn allemaal goed.

Ssup

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
pssst, donkere leffe. kan ik kort beschrijven.

Donkere Leffe
Adembenemend bruin bier!


Daarmee is alles gezegd.


Maar ik herhaal het nog is.

Adembenemend bruin bier.


Btw.Welk was dat beste bier van de wereld weer,Westvleteren?
Iemand al is geproefd?

En ec8or,ik vind dat van Duvel.Wannabebier wat nen uitleg.

Destroyer

Legacy Member
westvleteren 12, hmm lang geleden, maar een opgave om er daarvan 2 na elkaar op te drinken ze, wow :D

ben laatste tijd vooral duvel drinker, moet ge gewoon worden vind ik eigenlijk. en NOOIT na een stuk of 4 duvels en een paar pinten enkele brigants drinken, smaakt wel lekker maar djeezes ne ganse dag koppijn van gehad :s
achel tripel onlangs ook is gedronken, maar daar zweven zo van die vlokskes in, en dat is de bedoeling schijnt, tis nie da ze de fond erin uitgekapt hebben, lekker, maar kheb er mijn bedenkingen zo bij...
en van bruine leffe stinkt u bek, ma kvind het wel nog goed:p blond lust ik ook wel is

wa ze bij ons op cafe ook hebben is zo van da russische pils ofzo, baltica genaamd: halve liter 8° en kost mr 2€, heeft wel ne speciale smaak, beetje bitter, beetje droog, ale kweet het nie goed :s

Bontus

Legacy Member
Russische pils :wtf: waar gaat da naartoe met de wereld :p
Ik heb wel de telefoonnummer waar je moet naar bellen om Westvleteren te bestellen.
Moest ik er nu iets dichter bij wonen had ik wel al eens een bak besteld, maar nu is het er nog niet van gekomen.

Avondland

Legacy Member
"Beste bier van de wereld" is zooo subjectief. Iedereen heeft zijn eigen smaak. Ik lust erg veel bieren maar een van de betere ontdekkingen dit jaar is toch wel een Rochefort van 10° (ik hoop hiermee niet de kaas te bedoelen (die ook lekker is), het is toch met "ch" ipv "q"?). Zware klepper maar zo'n zalige smaak.

bludgeoned

Legacy Member
Tsjerno zei:
mmm toch aant nadenken om toch maar weer ne kratje Sint-Sixtus 12 te halen voor op mijn kot.

Iemand trouwens Oerbier gedronken? (Is van Esen. vlakbij Diksmuide). Ik wil daar ook ne keer ne kratje van halen ma nog nie gedronken. Ze zeggen dat het supergoe is.

Ik heb ook altijd een reserve Valdieu Brune op mijn kot. Ik krijg ze gratis dus. :D
Idem voor Bockor ma die heb ik nog altijd niet geproefd.
Oerbier is de max, speciaal en is natuurlijk niet voor iedere dag te drinken.
Als je oerbier lekker vindt ook eens hun andere bieren proeven
IS van de dulle of dolle brouwers als ik me niet vergis.
OT:
Duvel
Westmalle Tripel:love:
Chimay
Rodenbach:applause:
Brugse Zot
...

warre

Legacy Member
hitman47 zei:
Westvleeteren yummie

de 8 is lekker

de 12 is goddelijk

mijn smaak zegt het juist andersom, 8 is niet zo sterk als den 12 van smaak en daarom net een ietsje beter.

Toch plezant om mensen ermee op te zadelen als ze vragen wat ge wilt voor uwe verjaardag :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan