Archief - Bierproeven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stiche

Legacy Member
Heeft er nog niemand de Gouden Carolus Tripel gedronken?

Iemand heeft mij gezegd dak da echt is moet drinken...

coap

Legacy Member
bij ons op cafe hebbe ze iet nieuws , zo iet da ge uit ne cocosnoot achtig ding moet drinken , met verschilende smaken (waaronder cocosnoot) , 4,5 procent denk ik. Is wel zalig lekker! alsk wat teveel pintjes heb gedronken , dat even drinken en ik ben er perfect weer bovenop en lekker man!

russian

Legacy Member
Het staat buiten kijf dat de Bel pils van Moortgat bij de beste pilsen ter wereld hoort. Een verzorgde Stella, Jupiler en Bavik is ook heerlijk.

Mijn favoriete populaire bieren zijn Karmeliet en Duvel. Duvel is de laatste jaren voor mij ferm afgenomen. Een Duvel van een paar jaar terug smaakt veel pittiger. Productie is onvoldoende voor de grote vraag en nagisting is daardoor te kort. Laat maar eens een flesje een jaar liggen. Wat een immens verschil, dat is de oude Duvel. U hoort genoeg oudere mensen zeggen; "schenken jullie nu ook al namaak Duvel".

Van de onbeminde en ongekende bieren is de Moinnet Biologique ongetwijfeld enorm lekker. Pisbieren zoals Leffe zijn niet aan mij besteed.

PineMangoes

Legacy Member
Pils:

1. Stella
2. Carlsberg
3. Jupiler

Zwaarder:

- Westmalle tripel (blijf je gwn drinken)
- Guinness (liefst de special export, van 't vat heeft stuk minder smaak (en alcohol))
- Westvleteren
- Kasteelbier blond
- Duvel
- Kwak
- Piraat
- Gordon Silver
- Chimay Bleu
- rochefort 8/10
- achel trappist
- ename tripel

Speciaal:

- Geuze/Kriek Boon
- Geuze cuvée rené

Zwaar overroepen:

- Leffe blond, leffe bruin: default biertjes voor de mensen die geen nieuwe dingen willen proberen. Zelfs niet goed om je te bezuipen wegens te slap. Snap echt niet wat mensen hieraan vinden. Beter blond alternatief: westmalle tripel, beter bruin alternatief: westmalle dubbel :p, chimay bleu en rochefort 6/8/10.

- La Chouffe: beetje zelfde kritiek als leffe; veel propaganda, kost veel geld en vrij default smaakje.

- Rodenbach: Niet slecht maar heeft betere alternatieven.

Bontus

Legacy Member
Gisteren nog gedronken: Hapkin, Roosenberg Tripel, Orval en Floreffe.
Hapkin (8,5%): Warme smaak, niet scherp in de neus of de aanval maar lange nasmaak. Zoete, moutige nasmaak. Caramelsmaakje.
Roosenberg Tripel (9%): Heel lekker, zwaar bier natuurlijk.
Orval (6,...%): Was al lang geleden dat ik dit nog gedronken had, voor mij altijd een bijzonder bier omdat het met weinig te vergelijken valt, voor zijn lichtheid in alcohol en verteerbaarheid inderdaad een zeer complex bier met een speciale smaak. Kan je volgens mij een avond lang drinken. Typische Amberkleur.
Floreffe (6,...%): Blond bier dat ook niet al té zwaar is. (Goeie keuze aan het einde van de avond), heeft een heel aanvallende smaak en minder nasmaak, niet voor mensen die niet graag bier drinken want dit heeft een sterke smaak en is niet bijzonder zoet om dat te camoufleren. Vond het wel verrassend omwille van het lagere alcoholgehalte. Toch niet iets om een avond lang te drinken.

Favoriet: Roosenberg Tripel.

Exorikos

Legacy Member
Voor al wie in Leuven zit:

VTK zei:
Zoals elk jaar, komt ook dit jaar Chilly Willy de Waaiberg van bluesmuziek voorzien, meer bepaald
op maandag 11 december. Uiteraard worden de nodige zware bieren voorzien. Hieronder volgt een
lijst van wat wij u zoal te bieden hebben:
- Westmalle Tripel (9.5%): blond, fris, kruidig, sinaasappelschil fruitigheid
- Chimay Blauw (9%): bruin, licht rozenachtig aroma, licht gekaramelliseerde smaak
- Orval (6.2%): amberkleurig, vol, intens bitter, fruitige elementen
- Tripel Karmeliet (8%): blond, uitgesproken sinaasappelsmaak, mildbittere afdronk
- Verboden Vrucht (8.8%): donkerrood-bruin, fruitig, karamelachtige volle aanzet
- Gulden Draak (10.5%): donker,koffiearoma, zoetig maar krachtig
- Keizer Karel (9%): donker, zoet, zacht en fruitig
- Lindemans Cassis (4%): dieprood, fris en fruitig
- Gouden Carolus (7.5%): roodbruin, fruitig, lichte chocoladesmaak in de afdronk
- Poperings Hommelbier (7.5%): blond, verfijnd aroma en verfrissende, licht bittere smaak
- Sint Bernardus Abt 12 (10.5%) :donker, zachte volmondige smaak
- Barbar (8%): blond, vol, zoet smakend
- Moeder Overste( 8%): amberkleurig, licht hoppig en zoet, licht bitter in de afdronk
- Watou Tripel(7.5%): amberkleurig, zacht aroma, discrete bitterheid, fruitige sinaastoets
- Judas (8.5%): okerblond, bitter-zoet, zacht, volmondig
- Kwak (8%): amberkleurig, licht moutig, fruitige nasmaak

Sepiroth

Legacy Member
Bah bel pils vind ik zeker een van de mindere hier in belgie
die staat voor mij echt op de laaste plaats

Mijn favo top 3 : Cristal alken
Jupiler
Efus (turks pilske is ook wel temenes lekker)

Zwaarder bieren : 1. Gulden draak
2. Duvel
3. Rochefort

Speciaal : Morte subite limited edition "oude kriek" !!!!
Morelle (ma da kunde alleen maar krijgen nog in de brouwerij van KERKOM en das ook altijd heel
gelimiteerd!
en als 3e plaats Cantillon !

zweebee

Legacy Member
eergistere ne leffe 9° gedronken
absoluut mijn ding, echt ongelofelijk lekker.
dat wordt wel een blijver :) (zeker omdat die aan €2.5 staat in een supergezellig café op 50m van mijn kot)

Ether

Legacy Member
zweebee zei:
eergistere ne leffe 9° gedronken
absoluut mijn ding, echt ongelofelijk lekker.
dat wordt wel een blijver :) (zeker omdat die aan €2.5 staat in een supergezellig café op 50m van mijn kot)

Dien vinnek ook heel lekker, helaas vrij weinig gedronken dit semester..

Maat van mij heeft trouwens deze week in de backdoor 'bloemenbier' gedronken.
Zat in een vrij speciaal papier gewikkeld precies, en had echt een extreem uitgesproken smaak.
Een smaak die ik helaas niet kon thuisbrengen :sad: :cry:
Iemand die da al eens gedronken heeft, en mij kan zeggen wat het is?

Santa

Legacy Member
Ether zei:
Mij kan zeggen wat het is?

Nose: Sweet, but honey like rather than sugary in nature. Herbal traits, light spicy feel to yeast and a perfume flowery finish.

Taste: Soft lashings of honey soaked malts and a floral finish. Bubblegum candy in the middle, like one of those sickly fruit flavored chewing gums so widely available. Not much bitterness in this one at all to balance, so it is sweet throughout. Sickly at times. Develops a spicy trait with a nice juxta-posed herbal zing with some flowery petal like perfume in the ending. Quick finish but the herbs do linger as does the Candy sugar feel on the cheeks.

Mouthfeel: The honey character bolsters the mouthfeel immensely. The carbonation is controlled and soft on the palate. Bold feel.

Ether

Legacy Member
Ah, kdacht ook al honing, maar kwas nie zeker. Inderdaad nog wa kruiden ook.

En ook ik vond het iets te zoet naar m'n goesting, goed voor 1x te drinken, maar niet om er zo 2 of meer na elkaar te drinken.

Dennoman

Legacy Member
Afgelopen donderdag naar 't Vliegend Varken geweest, op aanraden van deze topic :)
Geproefd:
- Piraat: zeer lekker bier, zoete en romige nasmaak en een rijke kraag
- Malheur 12: sterk bruin bier, misschien een beetje zoet en je krijgt er een behoorlijke mokerslag van door het hoge alcoholgehalte
- Achel Bruin: aparte trappist, mijn voorkeur gaat toch naar Orval of Westmalle
- 't Zelfde Bier: zoet biertje, lager alcoholgehalte... wel behoorlijk wat sterker dan de gemiddelde pils

Zoals jullie je kunnen voorstellen, was ik nogal in de wind hierna :p
Enneuh, de week ervoor ook nog 3 soorten genuttigd:

- Stille Nacht: West-Vlaams kerstbier, gebrouwen door de makers van Oerbier. De nasmaak is me iets te zoet, smaakt als wanneer je pannenkoeken met siroop eet: zo zoet dat je mond er lichtjes van brandt.
- Serafijn: tempramentvol bruintje, wel geen abdijbier. Wordt gebrouwen in mijn streek (Itegem), dus mensen van de zuiderkempen: kijk eens uit voor dit biertje :) smaakt een beetje als een Leffe, maar iets zoetere nasmaak
- La Chouffe: gouden Duvelachtige met een iets minder stevige kraag. Wist me als één van de enige biertjes die ik de voorbije 2 weken heb gedronken niet echt te overtuigen. Als ik moet kiezen, geef mij dan maar een Duvel :)

zweebee

Legacy Member
Trouwens, wij gaan met kerstmis met de grote familie een wildschotel eten ('civet' van hertejong). Nu had ik gezegd dat ik mij daar een goed bier bij kon voorstellen (eerder dan een rode wijn, wat ik minder graag drink).

Iemand een idee welk bier daar goed bij zou passen? Ben van plan om deze week naar een drankcentrale of drankwinkel te gaan om advies te vragen maar tis niet zo dat de lokale delhaize vol bierkenners zit :)

Exorikos

Legacy Member
Dennoman zei:
Afgelopen donderdag naar 't Vliegend Varken geweest, op aanraden van deze topic :)
Geproefd:
- Piraat: zeer lekker bier, zoete en romige nasmaak en een rijke kraag
- Malheur 12: sterk bruin bier, misschien een beetje zoet en je krijgt er een behoorlijke mokerslag van door het hoge alcoholgehalte
- Achel Bruin: aparte trappist, mijn voorkeur gaat toch naar Orval of Westmalle
- 't Zelfde Bier: zoet biertje, lager alcoholgehalte... wel behoorlijk wat sterker dan de gemiddelde pils

Zoals jullie je kunnen voorstellen, was ik nogal in de wind hierna :p
Enneuh, de week ervoor ook nog 3 soorten genuttigd:

- Stille Nacht: West-Vlaams kerstbier, gebrouwen door de makers van Oerbier. De nasmaak is me iets te zoet, smaakt als wanneer je pannenkoeken met siroop eet: zo zoet dat je mond er lichtjes van brandt.
- Serafijn: tempramentvol bruintje, wel geen abdijbier. Wordt gebrouwen in mijn streek (Itegem), dus mensen van de zuiderkempen: kijk eens uit voor dit biertje :) smaakt een beetje als een Leffe, maar iets zoetere nasmaak
- La Chouffe: gouden Duvelachtige met een iets minder stevige kraag. Wist me als één van de enige biertjes die ik de voorbije 2 weken heb gedronken niet echt te overtuigen. Als ik moet kiezen, geef mij dan maar een Duvel :)

Volgend semester gaan we er ook met een aantal naartoe. Een maat van mij heeft het met zijn kotgenoten ontdekt, dus moeten we er allemaal heen. :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan