Zware overstromingen juli 2021

Familie en vrienden hebben een sms gekregen van be alert.
wonen een straat of 2 dichter bij de Maas dan mij.
momenteel in centerparks nl.
hopelijk valt het thuis mee

In Veldwezelt (Lanaken) worden de straten dichtst aan de Maas nu blijkbaar ook gevraagd om te evacueren of op z'n minst voor te bereiden op overstromingen....

In Veldwezelt (Lanaken) worden de straten dichtst aan de Maas nu blijkbaar ook gevraagd om te evacueren of op z'n minst voor te bereiden op overstromingen....
Idem in Kanne. Ze verwachten 1m70 overstroming rondom het kanaal.

Autosnelweg A61 heeft het ook zwaar te verduren gehad

60f0a649805f5.jpg

60f0a64999a78.jpg

60f09be38a34d.jpeg

60f09be3dae4c.jpeg

60f09be4baf09.jpeg

Kan iemand me uitleggen waarom het oosten zo'n hevige regenval kent en hier in het Westen er niets van te merken is ? Ik snap dat het op plaats x kan regenen en plaats y niet maar de regenval lijkt nu toch al 2 dagen aan een stuk door te gaan in een lange strook.

Kan iemand me uitleggen waarom het oosten zo'n hevige regenval kent en hier in het Westen er niets van te merken is ? Ik snap dat het op plaats x kan regenen en plaats y niet maar de regenval lijkt nu toch al 2 dagen aan een stuk door te gaan in een lange strook.
Storing die hapert + retrograad bewegen. Zo een situaties gebeuren soms wel eens maar zo extreem als vandaag is wel zelden. Ik denk dat we er in de lente ook zo een situatie gehad hebben, maar ik weet de datum niet meer en zo een grote wateroverlast was er toen niet. Dat was ook ergens in het oosten van oost-vl. en westen van vl. brabant. De wateroverlast van november 2010 was door een soortgelijke situatie.

Dat is vooral door weersystemen die nauwelijks bewegen. Het lagedrukgebied hangt daar gewoon een paar dagen al (koudeputje dat niet echt beweegt). In feite is het een soort van lagedrukgebied / koudeput die gevangen zit door gebieden met meer stabiele hogedruk. Nu trekt dat wel langzaam weer weg, maar dat gebeurt soms wel eens. Vaak komen onze zomerse neerslagsituaties uit dit soort lagedrukgebieden.

Storing die hapert + retrograad bewegen. Zo een situaties gebeuren soms wel eens maar zo extreem als vandaag is wel zelden. Ik denk dat we er in de lente ook zo een situatie gehad hebben, maar ik weet de datum niet meer en zo een grote wateroverlast was er toen niet. Dat was ook ergens in het oosten van oost-vl. en westen van vl. brabant. De wateroverlast van november 2010 was door een soortgelijke situatie.

Dat is vooral door weersystemen die nauwelijks bewegen. Het lagedrukgebied hangt daar gewoon een paar dagen al (koudeputje dat niet echt beweegt). In feite is het een soort van lagedrukgebied / koudeput die gevangen zit door gebieden met meer stabiele hogedruk. Nu trekt dat wel langzaam weer weg, maar dat gebeurt soms wel eens. Vaak komen onze zomerse neerslagsituaties uit dit soort lagedrukgebieden.
Is dat niet zoals het hogedrukgebied dat in Canada/VS bleef steken tussen twee lagedrukgebieden en zo uitzonderlijke hoge temperaturen genereerde?

En intussen hebben we met heel het bedrijf de facto beslist om uit verlof te komen indien nodig, we hebben redelijk wat klanten en contacten in die regio dus iedereen heeft zich vrijwillig gemeld voor morgen standby te zijn voor herstellingen, depannages, kelders helpen droogtrekken, wat dan ook om ons klanten te helpen....

Sterkte aan de mensen die er in zitten, dit is pas echte miserie. Hopelijk gaat het snel opdrogen en is dit snel voorbij zodat ieders het leven weer als normaal kan opvatten al is deze ravage ongezien.
Gelukkig komt onze Vorst zijn moedige woorden uitspreken en medewerkers van hun werk houden. Daardoor gaan al deze straten opgekuist worden en mensen gered worden. Dat ramptoerisme, ik heb daar heel veel moeite mee.

Is dat niet zoals het hogedrukgebied dat in Canada/VS bleef steken tussen twee lagedrukgebieden en zo uitzonderlijke hoge temperaturen genereerde?
Daar denk ik ook wel dat de straalstroom een grotere rol inspeelt. Doordat de Polen sneller opwarmen dan de Evenaar is de straalstroom minder krachtig, waardoor die in theorie meer gaat golven met warmere lucht (die al warmer is) nog sneller naar het noorden kan, en koudere lucht langs de andere kant makkelijker naar het zuiden kan. Alleen is de straalstroom op de noordelijke hemisfeer per definitie al een stuk minder krachtig in de zomer. Ook al omdat in de zomer de temperatuurverschillen op de noordelijke hemisfeer kleiner zijn dan in de winter, en deze verschuift ook naar de noorden. De dynamiek van de stratosfeer speelt daar ook wel een rol in.

Er zijn simulaties waarbij over de 3.700 m³ water per seconde wordt gegaan terwijl de Maasdijken voorzien zijn op 3.500 m³.
Omdat er ook een risico bestaat dat het Albertkanaal buiten de oevers gaat, wordt ook bekeken wat er in Kanne bij Riemst moet gebeuren. Daar was donderdag rond 20.45 uur nog wel geen gevaar.
Idem in Kanne. Ze verwachten 1m70 overstroming rondom het kanaal.
Omwille van de 1e quote wil men zoveel mogelijk richting het Albertkanaal sturen. Dat zou betekenen dat het Albertkanaal buiten zijn oevers zal treden en het water over de jaagpaden zal komen. Waarschijnlijke impact voor Kanne, en mogelijk Eigenbilzen en Diepenbeek. Stroomafwaarts lijken de risico's gewoon nog hoger te zijn op watersnood als ze de Maas niet proberen te ontlasten.

Ook best wel weer triestig ze in Verviers, gebruik maken van de winkels te gaan plunderen. Mensen hebben nog niet genoeg problemen. Beetje walgelijk toch.
't Is sowieso toch al walgelijk om te gaan plunderen? Alsof plunderaars er zich iets van aantrekken of ze dat kunnen doen tijdens "normaal" weer of stormweer. Plunderaars will plunder.

Het kan nog hypocrieter...

Hier in Limburg hebben we ook een weerman, Ruben Weytjens, die lezingen geeft op scholen over de klimaatverstoring (€180 excl. verplaatsingskosten) en niet om een straffe uitspraak meer of minder over het klimaat verlegen zit (tijdens de recordhitte 2 jaar geleden vond hij het jammer dat de elektriciteit niet was uitgevallen "zodat mensen zouden beseffen dat het de verkeerde kant uitgaat").
Maar wat is zijn andere bron van inkomsten? Het organiseren van plezierreisjes met het vliegtuig naar het Hoge Noorden, om daar op een sneeuwscooter te gaan rondcrossen, op zoek naar het Noorderlicht.

Je zakken vullen met CO2 in de lucht pompen EN het aanklagen van de gevolgen daarvan...dat moet je maar durven.

Is het dan vreemd dat sommige mensen de klimaatproblematiek niet meer serieus nemen?

Euh, ja, dat is vreemd en blijft vreemd.

Door 1 iemand die hypocriet is, ga jij een wetenschappelijk feit "niet meer serieus nemen"? Dat is pas vreemd.

Dus als er morgen een leerkracht Aardrijkskunde bestaat die daarnaast ook lezingen geeft over Flat Earth, dan ga jij ook in twijfel trekken dat de Aarde rond is ofzo? :wtf: Bizarre redeneringen lees je hier.

Ik snap dat deels. Als ge merkt dat mensen hypocriet zijn, word je cynisch en dat cynisme kan ervoor zorgen dat je misschien wel gelooft dat het probleem een feit is, maar dat er toch niets gaat veranderen.
Dus dan neem je de klimaatproblematiek wel aan als een feit, maar geloof je niet dat degene die er iets aan kunnen doen serieus zijn. En daardoor geef je er ook geen bal meer om (en neem je in die zin de klimaatproblematiek ook niet meer serieus)

Momenteel stroomt er 3.000 kubieke meter per seconde door de Maas van Luik naar Nederland. Dat zijn zo'n 300 emmers die per seconde op één plaats de Maas passeren. “Enorme volumes.”

Enorme emmers ja

Terug
Bovenaan