Zware overstromingen juli 2021

Betekent niet dat ze allemaal dood zijn he. Er is geen mogelijkheid tot contact opnemen, dus weet men niet waar ze zijn. Maar die kunnen dus gewoon op zolder e.d. zitten.
Edit: wat Tomski zegt.

De radio bevestigt dat nu ook wel dat het is omdat ze geen contact kunnen opnemen. Maar naar tientallen wordt dus effectief nog gezocht.

03:39
Ongeveer 1300 mensen worden vermist in de Duitse stad Bad Neuenahr-Ahrweiler als gevolg van de stortregens en overstromingen, meldde het stadsbestuur donderdag. Een woordvoerster van de stad in de deelstaat Rijnland-Palts zei dat het mobiele telefoonnetwerk was uitgevallen en dat veel mensen daarom onbereikbaar waren.
Ook bevestigde de woordvoerster dat dodelijke slachtoffers zijn gevallen, exacte cijfers kon ze echter nog niet geven. Meer dan 1000 hulpverleners, waaronder de brandweer, de politie en het leger, waren nog steeds in actie, zei ze. De lokale scholen zijn vrijdag gesloten, ongeveer 3500 mensen zitten in noodopvang.
NOS.NL

Ergste lijkt op de meeste plaatsen voorbij maar als ik het goed zie is stroomafwaarts in Maaseik het waterniveau nog aan het doorstijgen. Zit met 32.5m zelfs boven de limiet van de waterinfo.be grafieken bij een debiet van blijkbaar 3700 - 3800 m3/s. 😱

Iemand van de regio die dat kan bevestigen?
Maaseik rkm 52.8/Maas Maasbekken maa02a-1066 Q 16/07/2021 10:55 3784.85 m³/s

Maaseik rkm 52.8/Maas Maasbekken maa02a-1066 Q 16/07/2021 10:55 3784.85 m³/s

als ik het goed las zijn de dijken berekend op 3300m³ per seconde, en nu zitten we er al zo'n 400m³/s boven. Dus nu is het voornamelijk hopen dat ze de dijken extra goed gemaakt hebben en dat die heel blijven? Anders kunnen er nog wel taferelen zoals in 1953 voorkomen?

als ik het goed las zijn de dijken berekend op 3300m³ per seconde, en nu zitten we er al zo'n 400m³/s boven. Dus nu is het voornamelijk hopen dat ze de dijken extra goed gemaakt hebben en dat die heel blijven? Anders kunnen er nog wel taferelen zoals in 1953 voorkomen?

Het water begint erdoor te sijpelen, laat ons hopen dat die het houden...

er wordt altijd een marge ingebouwd maar dat is niet altijd gegarandeerd natuurlijk. Het zal afhangen van zwakste punt.

Euh, ja, dat is vreemd en blijft vreemd.

Door 1 iemand die hypocriet is, ga jij een wetenschappelijk feit "niet meer serieus nemen"? Dat is pas vreemd.

Dus als er morgen een leerkracht Aardrijkskunde bestaat die daarnaast ook lezingen geeft over Flat Earth, dan ga jij ook in twijfel trekken dat de Aarde rond is ofzo? :wtf: Bizarre redeneringen lees je hier.

Maar daar gaat het toch helemaal niet om. Ik heb dat punt aangehaald omdat ik het spuugzat ben om Frank Deboosere over dat onderwerp op televisie te horen als 'expert' terwijl hij enkele jaren geleden opriep dat mensen minder kinderen moeten krijgen omwille van de klimaatopwarming nadat hij er wél al 4 (!) op de wereld gezet had zelf. Dat is hypocriet, en in een land/wereld met nog miljoenen/miljarden andere mensen vind je heus nog wel betere experts, die prof uit Terzake gisteren bijvoorbeeld (ook iets meer academische achtergrond dan Frank Deboosere). Of deze morgen een vrouwelijke experte in De ochtend.
Zoals ik eerder zei: bijna elk milieuprobleem is er één van overbevolking, dus je kan niet veel egoïstischere keuzes maken dan zo'n groot gezin.

Ik zal een realistisch voorbeeld geven dan Flat Earth - wat overigens meer een grap is dan iets anders -: ik heb een leerkracht Aardrijkskunde gekend (als collega) die creationist is (derde graad, katholiek college), en die vanuit zijn lessen Aardrijkskunde de lessen Biologie subtiel ondermijnde met af en toe een opmerking en waarscijhlijk ook zaken als de geologische tijdschaal niet deftig te onderwijzen, ik zou die als directie ontslaan, maar goed, vanwege het al even verziekte systeem van vaste benoemingen in dit land is dat zéér moeilijk, bewijs maar eens de impact van die kleine opmerkingen die die maakte tijdens de lessen.

Soit, ik had gezegd dat ik de discussie zou staken, maar het is wel hatelijk hoe dit argument steevast fout voorgesteld blijft worden achteraf.

1953 is imho iets totaal anders, dat is een zee die binnentrekt op land (en vooral: op een schiereiland, wat extra problemen opleverde zeker in die tijd).
Een plotse dijkbreuk kan natuurlijk, door de kracht, héél wat problemen veroorzaken, maar vergelijken met 1953 is wel overdreven.

1953 is imho iets totaal anders, dat is een zee die binnentrekt op land (en vooral: op een schiereiland, wat extra problemen opleverde zeker in die tijd).
Een plotse dijkbreuk kan natuurlijk, door de kracht, héél wat problemen veroorzaken, maar vergelijken met 1953 is wel overdreven.
ik had het over de dijkbreuken die toen er kwamen, niet de manier waarop de watermassa tot stand is gekomen, dat is inderdaad van een totaal andere orde.

Maar als ik het me goed herinner is daar ook veel leed gekomen doordat de dijken er totaal niet op berekend waren/verwaarloosd waren. Niet dat dat hier het geval is, maar als ze boven de berekening gaan is het koffiedik kijken.

3ae04b22-e522-11eb-ad42-26b657044e41_web_scale_0.1058201_0.1058201__.jpg
De overstromingen zijn nog niet voorbij en de politieke recuperatie door groen is al begonnen. Ik kan ook evengoed zeggen dat ze niet zijn veroorzaakt door klimaatverandering want ik heb net als u nul bewijs om mijn mening te staven... . Misschien eens eerder gaan betogen voor deftige infrastructuur ipv gaan spijbelen voor het klimaat... .

Gisteren werd er hier de vraag gesteld waarom er geen helikopters werden gebruikt, nu staat er een artikel over in VRT NWS waarom dat dus niet het geval was.

Kort gezegd: het heeft te maken met onbekend terrein + mistlaag, waardoor het niet veilig genoeg was om daar door te vliegen. Op zee is er ook mist maar is er geen kans op onvoorziene zaken zoals bijvoorbeeld bouwkranen.

Ik post het maar ter info. Overigens niet wijsneuzerig bedoeld want ik heb gisteren ook wel even gedacht 'waarom dan geen helikopters gebruiken?'

Hier in Stevoor(Hasselt) is de Kleine Herk ter hoogte van de delhaize gisteren traag uit zijn overs getreden, vandaag is de straat letterlijk een rivier geworden. Ik vermoed dat er een dijkbreuk heeft plaatsgevonden, dit aan de hand van de grafiek op waterinfo:

Gisteren werd er hier de vraag gesteld waarom er geen helikopters werden gebruikt, nu staat er een artikel over in VRT NWS waarom dat dus niet het geval was.

Kort gezegd: het heeft te maken met onbekend terrein + mistlaag, waardoor het niet veilig genoeg was om daar door te vliegen. Op zee is er ook mist maar is er geen kans op onvoorziene zaken zoals bijvoorbeeld bouwkranen.

Ik post het maar ter info. Overigens niet wijsneuzerig bedoeld want ik heb gisteren ook wel even gedacht 'waarom dan geen helikopters gebruiken?'
Ik moest me ook even inhouden om een opmerking te maken over incompetentie: "waarom reddingshelikopters kopen als je ze niet in zulke situaties mag gebruiken?". Lijkt me inderdaad een logische verklaring.

Het water begint erdoor te sijpelen, laat ons hopen dat die het houden...
Zou de Burgemeester dat zelf hebben opgemerkt tijdens zijn dagelijkse MTB tocht ?

Heeft in ieder geval goei connecties bij het leger tegenwoordig :laugh:

De overstromingen zijn nog niet voorbij en de politieke recuperatie door groen is al begonnen. Ik kan ook evengoed zeggen dat ze niet zijn veroorzaakt door klimaatverandering want ik heb net als u nul bewijs om mijn mening te staven... . Misschien eens eerder gaan betogen voor deftige infrastructuur ipv gaan spijbelen voor het klimaat... .

Ah dus als je waarschuwt voor iets en het komt uit, dan krijg je geen lof maar dan krijg je het verwijt om iets "politiek te recupereren". Ok dan. :unsure:

Speciale redenering. Sommigen zouden werkelijk alles uitvinden om hun ongelijk niet te moeten toegeven.

Terug
Bovenaan