Zware overstromingen juli 2021

Centrum van Luik wordt ontruimd en de bewonderers die aan de oevers van de Maas wonen worden gevraagd om de stad te verlaten.
 
Dit is uitzonderlijke regenval, dat kan je moeilijk 100% counteren. Wat je wél kan doen is je infrastructuur zo inrichten en onderhouden dat het water maximaal kan worden afgevoerd en dat de bewoners zo snel mogelijk in veiligheid kunnen worden gebracht. Zoals eerder aangehaald zullen die besparingen op de civiele bescherming nog een staartje krijgen, maar dat is vijgen na pasen.

Dit land bespaart op alles wat essentieel is. Civiele bescherming maar ook het leger zou amper nog over geschikte helikopters beschikken om dergelijke taken uit te voeren.

Van die besparingsrondes, of eufemistischer: efficiëntiewinstenrondes, betaal je altijd cash bij een crisis.
 
3ae04b22-e522-11eb-ad42-26b657044e41_web_scale_0.1058201_0.1058201__.jpg
 
Luik centrum nu gewoon aan het ontruimen. Dat ligt wel echt in een gat maar toch
Dit is ongezien
 
Oh HLN...
AYIXbQn.png


Die keuze van foto :unsure:
Het is, gezien de ellende van duizenden mensen, een beetje fout om ermee te lachen. Maar toch ... :laugh: Kans bestaat wel dat dit door een stagair is gekozen, onlineredacties zijn wat minder streng. Benieuwd hoe lang het duurt voor de chef het doorheeft.
 
Hier in de omliggende straten is het er niet beter op geworden:


Foto 1: Vanmiddag rond 12 uur
Foto 2: vanmiddag rond 14 uur
foto 3: vanmiddag rond 14 uur

Vooral de mensen bij foto 3 zien geen uitweg... het water van de hoofdbaan loopt daar gewoon naar beneden en verderop op de dreef komt het grondwater gewoon uit de grond om vervolgens weer naar naar te lopen :( .

Politie heeft ook de omeggende straten afgesloten voor autoverkeer.
 

Sorry maar waarom moet hier per se een weer een klimaatdiscussie van gemaakt worden? Ernstige regenval is er altijd al geweest, het is de manier waarop alles volgebouwd is, en onderhoud aan sluizen, grachten en waterlopen gewoon verzuimd wordt die hier ook grotendeels aan de oorzaak liggen van de wateroverlast.
 
Sorry maar waarom moet hier per se een weer een klimaatdiscussie van gemaakt worden? Ernstige regenval is er altijd al geweest, het is de manier waarop alles volgebouwd is, en onderhoud aan sluizen, grachten en waterlopen gewoon verzuimd wordt die hier ook grotendeels aan de oorzaak liggen van de wateroverlast.
Chill, als ge al is niet moogt lachen met een cartoon van lectrr :D
 
Sorry maar waarom moet hier per se een weer een klimaatdiscussie van gemaakt worden? Ernstige regenval is er altijd al geweest, het is de manier waarop alles volgebouwd is, en onderhoud aan sluizen, grachten en waterlopen gewoon verzuimd wordt die hier ook grotendeels aan de oorzaak liggen van de wateroverlast.
Nochtans zijn dergelijke periodes met excessieve regenval exact wat al jaren voorspeld wordt.
Ik heb niet de kennis om in deze te zeggen of het al dan niet aan de klimaatopwarming ligt. Maar het afdoen als nonsens is toch ook wel zeer kort door de bocht lijkt me.
 
Chill, als ge al is niet moogt lachen met een cartoon van lectrr :D
Ik denk dat we het, in deze topic, vooral hierbij moeten houden, lijkt me.

Klimaatopwarming is een factor hierin die dergelijke zaken versterkt, dat was voorspeld. Maar het lijkt me niet direct iets om verder over uit te wijden in deze topic.
 
WTF. Zie die elektriciteitskabels eens. Dat is dus water tot halverwege de eerste verdieping.
Ik ben nu aan het wachten -eens het nog eens 30 graden is in augustus of zo- op een artikel dat er massa water te korten zijn deze zomer en dat we zéér zuinig moeten omspringen met ons water.

Het is zoals hierboven gezegd gewoon extreem veel water. Het is ook niet of we komen uit een periode van langdurige droogte. De jarenlange verharding zal geen goed gedaan hebben, maar dit lijkt me zo uitzonderlijk dat er sowieso wel overstromingen zouden geweest zijn.
Inderdaad. De verharding helpt natuurlijk wél niet hé. Had die er niet geweest en je zou ne foto trekken, dan staat het water maar tot aan de benedenverdieping, terwijl die nu tot aan de bovenverdieping staat. (bijvoorbeeld)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan