Zonnepanelen Topic

Natuurlijk per maand gezien, niet per jaar hé. Als je inderdaad maar 1 dag op een heel jaar een piek hebt, gaat dit minder effect hebben op het gemiddelde van de 12 maanden dan iemand die dagelijks die piek haalt elke maand.
Ik denk dat je het hier per ongeluk verkeerd hebt verwoord. Volgens mij moet het het volgende zijn :

Natuurlijk per maand gezien, niet per jaar hé. Als je inderdaad maar 1 dag op een heel jaar een piek hebt, gaat dit minder effect hebben op het gemiddelde van de 12 maanden dan iemand die 1 dag die piek haalt elke maand. Haal je dagelijks die piek elke maand dan is er geen verschil met iemand die die piek maar 1 keer haalt elke maand.

Dus zoals hier al eens gezegd. 1 keer een piek halen voor welke reden dan ook en je hebt geen enkele incentive om te letten op het spreiden of het beheer van de pieken. Dan is het beter om in plaats van dat te doen, een batterij te steken zodanig dat je uw piek gegarandeerd reduceert. Wat ook de volledige businesscase is bij de vreg in mijn ogen achter het artificieel interessant maken van batterijen.

De mensen die het kunnen betalen zetten een batterij. De mensen die het moeilijk hebben om te betalen krijgen een sociaal tarief. En degenen die er ergens tussen vallen zijn gescheten / gejost.

Allez bon ik denk dat het gegeven van het capaciteitstarief ondertussen duidelijk is. Misschien dat best iemand een nieuw topic maakt om daar eventueel verder over te zeveren, maar hier is er al genoeg over gezegd :P

Nog een vraag/opmerking hierover.
Stel, je hebt zonnepanelen en een batterij. Overdag zet je een wasmachine op die 5kw (fictieve waarden) verbruikt. Maar je weet dat je 's avonds moet koken en dat dat 10kw verbruikt.
Dan moet op de moment dat uw wasmachine op staat eigenlijk de stroom van uw zonnepanelen naar de batterij ipv naar de wasmachine (anders zit je 's avonds met die piek van 10kW.

Dat impliceert dus dat die "slimme systemen" niet enkel rekening moeten houden met huidige verbruik en productie, maar ook met het verwachte verbruik op momenten zonder productie.

Ik vermoed dat er nog geen enkel systeem op de markt is die dat doet?

Ik wou voor bij m'n ouders een gasaansluiting vragen.. toen vroegen ze opeens de EAN nummer van de elektriciteitsmeter... Ging er bij mij toch even een lampje branden en even wat rondgelezen op de site:

Bij een nieuwe gasaansluiting wordt ook de analoge elektriciteitsmeter vervangen door een digitale.

Mijn ouders hebben 10kwp liggen en nog groene stroomcertificaten, hebben een snookerruimte die continu op temperatuur wordt gehouden door een luchtwarmtepomp...ook een PHEV die 's nachts gewoon het stopcontact ingaat, elektrische boiler, ...

Ik denk dat ze dan best nog wat blijven stoken met hun oude mazoutketel omdat ze anders hun terugdraaiende teller kwijt zijn?

Kzou al hun winst perfect moeten kunnen berekenen van hun ketel te upgraden naar een hoogrendementsketel om te zien of het toch nog de moeite is?

Ik wou voor bij m'n ouders een gasaansluiting vragen.. toen vroegen ze opeens de EAN nummer van de elektriciteitsmeter... Ging er bij mij toch even een lampje branden en even wat rondgelezen op de site:

Bij een nieuwe gasaansluiting wordt ook de analoge elektriciteitsmeter vervangen door een digitale.

Mijn ouders hebben 10kwp liggen en nog groene stroomcertificaten, hebben een snookerruimte die continu op temperatuur wordt gehouden door een luchtwarmtepomp...ook een PHEV die 's nachts gewoon het stopcontact ingaat, elektrische boiler, ...

Ik denk dat ze dan best nog wat blijven stoken met hun oude mazoutketel omdat ze anders hun terugdraaiende teller kwijt zijn?

Kzou al hun winst perfect moeten kunnen berekenen van hun ketel te upgraden naar een hoogrendementsketel om te zien of het toch nog de moeite is?
Klopt. Ik heb vorige week mijn offerte van Fluvius gekregen voor een nieuwe gasaansluiting en die bevat meteen verplichte vervanging van de oude elektriciteitsmeter door de digitale.

Ik ga het later dit jaar toch doen denk ik. Mazoutketel is nu 21j oud en vorige week is de (interne) boiler al gesneuveld en intussen vervangen. Ik wil niet in de situatie komen dat dat ding finaal sneuvelt en ik weken of zelfs maanden zonder verwarming en/of warm water zit. Dat is voor mij de belangrijkste overweging.

De TDT behou ik nog maximum 4j, wie weet nog een stuk minder. Na de zomer vervangen en ik vang nog steeds de volledige compensatie. Daarnaast kan ik het laden van de 2 PHEV ook wat proberen timen om mijn lokaal verbruik te optimaliseren.

Ga ik er aan verliezen? Waarschijnlijk wel, maar veel zal het niet zijn.

Nog een vraag/opmerking hierover.
Stel, je hebt zonnepanelen en een batterij. Overdag zet je een wasmachine op die 5kw (fictieve waarden) verbruikt. Maar je weet dat je 's avonds moet koken en dat dat 10kw verbruikt.
Dan moet op de moment dat uw wasmachine op staat eigenlijk de stroom van uw zonnepanelen naar de batterij ipv naar de wasmachine (anders zit je 's avonds met die piek van 10kW.

Dat impliceert dus dat die "slimme systemen" niet enkel rekening moeten houden met huidige verbruik en productie, maar ook met het verwachte verbruik op momenten zonder productie.

Ik vermoed dat er nog geen enkel systeem op de markt is die dat doet?
Je kan uw batterij maar laden met hetgeen je hebt qua zonne-energie. Is dat 10kW dan uw wasmachine is 5kW dan kan je laden met 5kW. Wil je toch laden met 10kW dan zal je dus 5kW uit het net moeten halen. Waarom je dat zou doen lijkt mij niet echt zinnig aangezien je dus gaat betalen om uw batterij te laden.
Wat je wel kan doen is dat uw batterij enkel maar zal ontladen vanaf je een bepaalde piek bereikt. Neem nu 3kW, vraag je dus meer dan die 3kW dan zal je de rest uit uw batterij halen en is is piek qua afname beperkt tot 3kW. Dat lijkt mij trouwens het scenario dat het beste zal zijn.

Je kan uw batterij maar laden met hetgeen je hebt qua zonne-energie. Is dat 10kW dan uw wasmachine is 5kW dan kan je laden met 5kW. Wil je toch laden met 10kW dan zal je dus 5kW uit het net moeten halen. Waarom je dat zou doen lijkt mij niet echt zinnig aangezien je dus gaat betalen om uw batterij te laden.
Wat je wel kan doen is dat uw batterij enkel maar zal ontladen vanaf je een bepaalde piek bereikt. Neem nu 3kW, vraag je dus meer dan die 3kW dan zal je de rest uit uw batterij halen en is is piek qua afname beperkt tot 3kW. Dat lijkt mij trouwens het scenario dat het beste zal zijn.
Wat is het verschil tegenwoordig nog tussen dag en nachtstroom eigenlijk? 's nachts de batterij opladen met nachtstroom en door de dag verbruiken :D

Mijn voorbeeld is toch een vallabele reden om uw batterij overdag op te laden? Dat systeem boven die 3kw is een goed idee, maar dat zorgt er ook voor dat ge mogelijk niet heel uw batterij gebruikt.

Waar je eigenlijk naartoe wil, is een AI die leert dat er een piek aankomt van x kW op tijdstip y en ervoor zorgt dat uw batterij net genoeg gebruikt wordt om heel de nacht door te komen zonder boven een bepaald punt te komen.

Mijn voorbeeld is toch een vallabele reden om uw batterij overdag op te laden? Dat systeem boven die 3kw is een goed idee, maar dat zorgt er ook voor dat ge mogelijk niet heel uw batterij gebruikt.

Waar je eigenlijk naartoe wil, is een AI die leert dat er een piek aankomt van x kW op tijdstip y en ervoor zorgt dat uw batterij net genoeg gebruikt wordt om heel de nacht door te komen zonder boven een bepaald punt te komen.
Als ik uw opzet goed begrijp dan zou je willen laden met energie uit het net (of uw wasmachine erop laten draaien, dat is nu eender :P). Dat is natuurlijk een beetje tegen de geest en neemt ook het nut zo wat weg. Als je in een variabele prijs situatie zit dan lijkt het wel weer interessant, de stroom zal in de middag goedkoop zijn. Maar anders is het naar mijn inziens niet interessant.

Idealiter zou u systeem top zijn. Alleen is dat niet zo eenvoudig te maken. Mijn systeem is poepsimpel en kan je nu gewoon al toepassen. Alleen zoals je zegt moet je ook kijken hoeveel je nog nodig hebt en moet je zien dat je uw batterij bijna volledig leegtrekt elke dag.

Klopt. Ik heb vorige week mijn offerte van Fluvius gekregen voor een nieuwe gasaansluiting en die bevat meteen verplichte vervanging van de oude elektriciteitsmeter door de digitale.
Kan je toch weigeren omdat je geen draadloze meter wenst? Conform arrest hof? Als je dat eist, zullen ze hem daarom wel moeten laten hangen.

Idealiter zou u systeem top zijn. Alleen is dat niet zo eenvoudig te maken. Mijn systeem is poepsimpel en kan je nu gewoon al toepassen. Alleen zoals je zegt moet je ook kijken hoeveel je nog nodig hebt en moet je zien dat je uw batterij bijna volledig leegtrekt elke dag.

SMA met hun Smart Home Manager zou hier al redelijk goed mee weg zijn heb ik vandaag gehoord, hun systeem kan intussen blijkbaar al patronen van verbruik aanleren en op elkaar afstemmen, ook al koppelbaar met bepaalde huishoudtoestellen (van oa Bosch dacht ik)
Het was alleen niet heel duidelijk of het nu ging over hun huidig systeem dat al op de markt is of hetgene ze nu in ontwikkeling hebben. Alleszins iets om nader te bekijken (en ja, dit hier posten is deels ook gewoon reminder voor mezelf)

Kan je toch weigeren omdat je geen draadloze meter wenst? Conform arrest hof? Als je dat eist, zullen ze hem daarom wel moeten laten hangen.
Naar wat ik heb vernomen niet, omdat de gasmeter niet op zichzelf kan communiceren en de digitale elektriciteitsmeter hiervoor nodig is.
Analoge gasmeters worden niet meer geïnstalleerd dus ‘t is allebei ineens, of geen gasaansluiting.

Dit is wat ik heb gehoord en heb teruggevonden. Wie meer weet, alle tips en info zijn welkom uiteraard 😄 maar uiteindelijk moet die terugdraaiende teller toch weg, dus ik lig er niet wakker van.

Alleen dit bericht zou ik gewoon al eens onder de neus van de vreg willen duwen. Dus men overweegt een oude mazoutketel nog in dienst te laten vanwege de terugdraaiende teller. We zijn hier goed bezig met het milieu... Alleen dit bewijst al hoe achterlijk deze uitspraak is... Ik kan dit echt niet begrijpen..

Alleen dit bericht zou ik gewoon al eens onder de neus van de vreg willen duwen. Dus men overweegt een oude mazoutketel nog in dienst te laten vanwege de terugdraaiende teller. We zijn hier goed bezig met het milieu... Alleen dit bewijst al hoe achterlijk deze uitspraak is... Ik kan dit echt niet begrijpen..
Uiteindelijk niet meer dan logisch want een mens denkt in de eerste plaats aan zijn portefeuille.
@Musk uw vermoeden klopt, alle gasmeters die nu geplaatst worden zijn digitaal. En daarvoor heb je ook een digitale elektriciteitsteller nodig. Is ook maar logisch dat ze dit ineens toen als ze dan toch binnen zijn.

De Vlaamse ombudsman heeft ook aangegeven dat er een vergoeding moet komen van Fluvius voor mensen waar de zonnepanelen uitvallen door overbelasting van het net. Blijkbaar gebeurt dat ondertussen al regelmatig. Met de digitale meter moeten ze dat er dan dus ook automatisch kunnen uithalen.

Ik denk Fluvius dan plots minder voorstander van de meter gaat worden.

Uiteindelijk niet meer dan logisch want een mens denkt in de eerste plaats aan zijn portefeuille.
@Musk uw vermoeden klopt, alle gasmeters die nu geplaatst worden zijn digitaal. En daarvoor heb je ook een digitale elektriciteitsteller nodig. Is ook maar logisch dat ze dit ineens toen als ze dan toch binnen zijn.

Ja het milieu-argument klopt inderdaad wel. Maar doordat ze nu de terugdraaiende teller hebben verwarmen ze voor 80% elektrisch hé. (die hebben in veel ruimtes een luchtwarmtepomp hangen)

Dus ik denk dat ze gewoon afwachten tot ze een uitnodiging krijgen tot plaatsing van een digitale meter en dan in ene weg de gas binnentrekken.

Lol toevallig net een brief van fluvius in de bus dat ze 30 maart de tellers komen vervangen door digitale :D

Ik heb geen zonnepanelen dus maakt voor mij niet uit. Kvraag me wel af, die meters hebben toch stroom nodig of niet? Want ik zie ze niet direct in de kelder bij de gasmeter toegang tot elektriciteit hebben tbh..

Ik vraag me ook af hoe dat zit met 4G verbinding. In ons vorig appartement hadden wij geen internetverbinding in de kelders waar de meters stonden.
Die waren nog allemaal analoog. En de app van Eneco liet ook niet toe om zonder continue internetverbinding je waarden in te vullen (bij de helpdesk snapten ze het nut niet van offline functionaliteit :wallbash: ).
Dat gaat nog lastig worden als ze daar alles naar digitaal gaan overschakelen dan.

Terug
Bovenaan