cege
Well-known member
Ik ben wel nieuwsgierig hoe Fluvius die mensen met een gekeurde installatie hun installatie gaat aanpassen.
Dat kan je toch enkel in de kast bij de mensen thuis doen denk ik.
Naar wat dien pee zei was zo'n switch van fase relatief gemakkelijk te doen in de kast.
Kan je tot zoiets gedwongen worden?
Nee, dat ging lang duren. Mensen contacteren, binnenraken, ... Maar die mensen hebben er ook zelf baat bij, he. Bij hen zit die fase ook vol. Hij zei dat ze regelmatig sjarels tegenkomen met oude panelen met omvormers die nog uitvallen vanaf 235V (de oude norm) en geen app. Blijkt dat die jaarlijks 10-20-30 % van hun mogelijke productie halen.
"ahja, ik dacht al 'die panelen brengen niet veel op'"
Gaat Fluvius dat op eigen kosten doen en zelf de herkeuring betalen?
Geen idee.
De klucht is dat er vaak enkel actie ondernomen zal worden als het ook iemand anders hun probleem begint te worden.
Het kan nog goed zijn dat je maanden op een oplossing mag wachten.
Ik ontdekte ook dat er in de straat 300 van hier een nieuwe e-charger staat met geafficheerde 22KW laadsnelheid. Ik dacht, "raar, het netwerk lijkt redelijk brak. Daarnet de schoonbroer eens laten testen. Een mighty 6kw aan een commerciele charger. Brakke kabels in de straat ...
Was het mijn installatie dan zette ik de Vmax op 260Volt tijdens de weken dat ik weg van huis/op mijn werk zit.
Ja, ik kan er niks aan aanpassen. Enkel een land kiezen en die doet dan alles uit zichzelf.
Ondertussen heb ik ook de reden gevonden waarom 1 van de 2 omvormers uitvalt. Omvormer 1 is 6W+8O panelen (op 2 strings), Omvormer 2 is 8W+6O (op 2 strings). Die W panelen geven veel meer dan die O, well you can do the math. Die 6+8 valt nooit uit, de 8+6 vanaf er smiddags veel zon is.
Een mogelijke oplossing zou nog kunnen zijn om er 7+7 van te maken, maar dat is nogal onpraktisch ivm de bekabeling. Ook risico dat de 2 omvormers dan smiddags uitvallen...