Zonnepanelen Topic

Ik ben wel nieuwsgierig hoe Fluvius die mensen met een gekeurde installatie hun installatie gaat aanpassen.
Dat kan je toch enkel in de kast bij de mensen thuis doen denk ik.

Naar wat dien pee zei was zo'n switch van fase relatief gemakkelijk te doen in de kast.

Kan je tot zoiets gedwongen worden?

Nee, dat ging lang duren. Mensen contacteren, binnenraken, ... Maar die mensen hebben er ook zelf baat bij, he. Bij hen zit die fase ook vol. Hij zei dat ze regelmatig sjarels tegenkomen met oude panelen met omvormers die nog uitvallen vanaf 235V (de oude norm) en geen app. Blijkt dat die jaarlijks 10-20-30 % van hun mogelijke productie halen.

"ahja, ik dacht al 'die panelen brengen niet veel op'"

Gaat Fluvius dat op eigen kosten doen en zelf de herkeuring betalen?

Geen idee.

De klucht is dat er vaak enkel actie ondernomen zal worden als het ook iemand anders hun probleem begint te worden.
Het kan nog goed zijn dat je maanden op een oplossing mag wachten.

Ik ontdekte ook dat er in de straat 300 van hier een nieuwe e-charger staat met geafficheerde 22KW laadsnelheid. Ik dacht, "raar, het netwerk lijkt redelijk brak. Daarnet de schoonbroer eens laten testen. Een mighty 6kw aan een commerciele charger. Brakke kabels in de straat ...

Was het mijn installatie dan zette ik de Vmax op 260Volt tijdens de weken dat ik weg van huis/op mijn werk zit.

Ja, ik kan er niks aan aanpassen. Enkel een land kiezen en die doet dan alles uit zichzelf.

Ondertussen heb ik ook de reden gevonden waarom 1 van de 2 omvormers uitvalt. Omvormer 1 is 6W+8O panelen (op 2 strings), Omvormer 2 is 8W+6O (op 2 strings). Die W panelen geven veel meer dan die O, well you can do the math. Die 6+8 valt nooit uit, de 8+6 vanaf er smiddags veel zon is.

Een mogelijke oplossing zou nog kunnen zijn om er 7+7 van te maken, maar dat is nogal onpraktisch ivm de bekabeling. Ook risico dat de 2 omvormers dan smiddags uitvallen...

Mijn zonnepanelen op onze nieuwbouw zijn geplaatst en gekeurd in 2022, maar nu blijkt dat die premies enkel zijn/waren voor zonnepanelen op bestaande gebouwen, ik kan via fluvius geen premie aanvragen voor mijn panelen. Is dat normaal?

Mijn zonnepanelen op onze nieuwbouw zijn geplaatst en gekeurd in 2022, maar nu blijkt dat die premies enkel zijn/waren voor zonnepanelen op bestaande gebouwen, ik kan via fluvius geen premie aanvragen voor mijn panelen. Is dat normaal?
Ja, dat is altijd zo geweest. Geen premie voor nieuwbouw.

Bestaande gebouwen: wortel van de premie
Nieuwbouw: stok van het minimum e-peil (en beetje wortel van de korting op onroerende voorheffing als je veel beter doet)

Klopt. Premie is enkel als jouw huis minstens 10 jaar oud is geloof ik.
Je krijgt wel 5 jaar lang 50 of 100% korting op het KI als je E peil laag genoeg is. Voor 2021 was dat E20 (100% korting) en E30 (50% korting)

73 procent is gewoon een realistische waarde.
De verdeling van de strings lijkt me dan ook heel vreemd, als je nu al 8916W haalt terwijl 1 van beide strings niet is aangesloten?
Om hier nog eens op terug te komen. Ze zijn de aansluiting komen aanpassen en waar het afgetopt werd op ongeveer 8900 krijgen we nu dit:

Screenshot_20230411_101624_Chrome.jpg

Dus ik weet niet waar jouw cijfers van komen, maar die zijn fout.

Om hier nog eens op terug te komen. Ze zijn de aansluiting komen aanpassen en waar het afgetopt werd op ongeveer 8900 krijgen we nu dit:

Bekijk bijlage 18581

Dus ik weet niet waar jouw cijfers van komen, maar die zijn fout.
Ze hadden eerst bij u de 2 strings op tracker A gezet en nu ene op A en de andere op B?

Heb je anders een foto van uw aansluiting onderaan? Mijn omvormer is ook net geplaatst en is dezelfde (maar dan de 8kw versie).

Ze hadden eerst bij u de 2 strings op tracker A gezet en nu ene op A en de andere op B?

Heb je anders een foto van uw aansluiting onderaan? Mijn omvormer is ook net geplaatst en is dezelfde (maar dan de 8kw versie).
Dit is voor:
20230406_092833.jpg

En dit is na:
20230411_105407.jpg

Best erg eigenlijk, die mannen zetten dagelijks installaties, maar dankzij logisch nadenen en het forum hier moet ik er achterkomen dat het fout is aangesloten.

Ja, dat is altijd zo geweest. Geen premie voor nieuwbouw.

Bestaande gebouwen: wortel van de premie
Nieuwbouw: stok van het minimum e-peil (en beetje wortel van de korting op onroerende voorheffing als je veel beter doet)
Ja en neen.

Er is tijdelijk een uitzondering geweest door de afschaffing van de terugdraaiende teller. Hierdoor is er toen een retroactieve premie gekomen waar je ook bij nieuwbouw gebruik van kon maken.

Maar voor mensen in 2022 waren de spelregels niet gewijzigd, waardoor men voor die premie niet in aanmerking kwam of komt.

Hier is de aanmelding van de zonnepanelen bij Fluvius wel bijzonder snel gegaan precies.

Op 30 maart bericht gekregen van de installateur dat ze de aanmelding bij Fluvius in orde hadden gebracht. Diezelfde dag ook een mailtje gekregen van Fluvius dat ze de aanvraag ontvangen hadden. Op 1 april een mailtje van Fluvius dat de aanvraag verwerkt en goedgekeurd is. Op Mijn Fluvius zie staan de panelen ook als "actief" op de "Groene Stroom" pagina. VLOT!

Bijkomend vraagje, wij hebben momenteel nog geen digitale meter. Wachten wij gewoon netjes op Fluvius tot zij zelf contact op nemen om een digitale meter te komen installeren zodat wij nog zo lang mogelijk van onze terugdraaiende teller kunnen genieten, of brengen wij dit zelf best zo snel mogelijk in orde (voor de premie)? Volgens de info pagina van Fluvius zouden ze pas begin 2024 in onze straat de meters komen vervangen, al gok ik dat ze bij ons wel wat sneller zullen komen nu wij zonnepanelen hebben. Stel, hypothetisch, dat ze pas in 2024 de digitale meter komen plaatsen, hebben wij dan nog wel recht op de premie van 2023?

Ja en neen.

Er is tijdelijk een uitzondering geweest door de afschaffing van de terugdraaiende teller. Hierdoor is er toen een retroactieve premie gekomen waar je ook bij nieuwbouw gebruik van kon maken.

Maar voor mensen in 2022 waren de spelregels niet gewijzigd, waardoor men voor die premie niet in aanmerking kwam of komt.
Ja, dat was een troost/reparatie-premie omdat iedereen koud gepakt was met valse beloftes :p

Deze week opgestart en WiFi module is aanwezig. Productie datum van de omvormer is december 2022.
Hier zonder wifi module, dus ook kabel moeten trekken. Geproduceerd op 22/10/2022 en geleverd afgelopen week.

Iemand met sma die het in home assistant heeft staan? Ik krijg de daily yield er niet in.

Hier zonder wifi module, dus ook kabel moeten trekken. Geproduceerd op 22/10/2022 en geleverd afgelopen week.

Iemand met sma die het in home assistant heeft staan? Ik krijg de daily yield er niet in.
Geen SMA hier, maar wel ervaring met Home Assistant.
Is voor het energy dashboard? Want daar moet je de totale opbrengst zetten en niet de dag opbrengst. HA rekent elke dag het verschil uit.
Enkel buiten het energie dashboard is het zinvol om de daily yield te gebruiken. Staat de entiteit enabled als je gaat naar alle entities van de integratie?

Geen SMA hier, maar wel ervaring met Home Assistant.
Is voor het energy dashboard? Want daar moet je de totale opbrengst zetten en niet de dag opbrengst. HA rekent elke dag het verschil uit.
Enkel buiten het energie dashboard is het zinvol om de daily yield te gebruiken. Staat de entiteit enabled als je gaat naar alle entities van de integratie?
Ik wilde daar inderdaad de dagopbrengst, maar ben al dagen aan het prullen, maar krijg het er niet bij. Morgen eens proberen met de totale dan. Thx

Ik wilde daar inderdaad de dagopbrengst, maar ben al dagen aan het prullen, maar krijg het er niet bij. Morgen eens proberen met de totale dan. Thx
Hij gebruikt het totaal omdat als je HA er 2 dagen uitligt bijvoorbeeld, dan weet hij nog hoeveel je hebt opgewerkt terwijl je offline was.
Hou er wel rekening mee dat als je dit 's avonds doet, je mogelijks een error/warning krijgt dat de value niet geïnitieerd is. Maar vanaf de PV installatie de volgende dag begint op te wekken, zal dit vanzelf in orde komen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, ondertussen al een aantal offertes ontvangen.
Op zoek naar een installatie die ook bij schaduw op een gedeelte van de panelen vanaf een bepaald uur nog goed werkt.
(Schaduw door appartementsgebouw naast ons huis)

- iemand ervaring met Enphase panelen en omvormers?
Is het de meerprijs waard?

Best erg eigenlijk, die mannen zetten dagelijks installaties, maar dankzij logisch nadenen en het forum hier moet ik er achterkomen dat het fout is aangesloten.
Iedereen mag solar installaties installeren.
Als je er voor wil zorgen dat je klanten premies kunnen trekken moet de installateur een examen slagen om een Rescert certificaat te behalen.
Waar het vaak op neer komt is dat de alleen de zaakvoerder Rescert certified is en wat op de hoogte is hoe je een solar installatie bouwt volgens de regels van de kunst.
Al het ander personeel zijn mogelijks dakdekkers, kloefkappers die het enkel doen voor het geld, prutsers etc. die niet verder denken dan "ha het lampje is groen en der is wattage. Tzal wel goed zijn. We zijn hier weer weg."

Laat je eens weten hoeveel kWh per dag je uit je installatie haalt?
Dat 10000+ Wh cijfer is wel mooi. :)

Laatst bewerkt:
- iemand ervaring met Enphase panelen en omvormers?
Is het de meerprijs waard?
Wat me opviel met die enphase omvormers is dat ze ze aansluiten op 400Wp panelen terwijl die omvormers max. 295 VA kunnen omvormen.
Wat een verspilling van energie/paneel capaciteit zeg.

Terug
Bovenaan