Zonnepanelen Topic

Als zelf installateur betaal ik rond de 1600€ incl kabels, diff etc voor de 3 fasige versie.

Dat valt mee :)

En dat ding mag gewoon aan je binnennetwerk hangen (of rechtstreeks op een andere omvormer?)

In huis heb ik een sunnyboy 3.6 hangen, op termijn komt er in de poolhouse nog een 3.7 sunny boy storage voor de batterij opslag en in de garage komt een aparte installatie met een sunnyboy 2.5. Dan kom ik aan een totaal van 9,8 en blijf ik onder die 10kVa limiet.

Kan die omvormer dan enkel stroom pakken van die 2.5 in de garage? of gaat hij communiceren met de Home manager en het totaal van die 3 omvormers aanspreken op mijn totaalinstallatie om in de auto te pompen?

Dan zou ik op thuiswerkdagen 6-7 uur lang bijna 11kW kunnen laden zonder een piek te trekken in het capaciteitstarief.

En het ding gaat ook automatisch naar beneden qua stroomlevering als er een wolk passeert?

of gaat hij communiceren met de Home manager en het totaal van die 3 omvormers aanspreken op mijn totaalinstallatie om in de auto te pompen?
Dit dus :)
Bij mij hangt die gewoon op een 4 fasig vertrek en de zonnepanelen komen ergens anders in de kast toe (weliswaar via rails verbonden)

Vermits hij met home manager werkt gaat die idd minder geven als er een wolk passeert.
Je kan ook wel instellen dat je tegen tijdstip x minimum zoveel batterij wil. Dan gaat die na een tijdje gewoon vermogen geven onafhankelijk van de zon.

Dit dus :)
Bij mij hangt die gewoon op een 4 fasig vertrek en de zonnepanelen komen ergens anders in de kast toe (weliswaar via rails verbonden)

Vermits hij met home manager werkt gaat die idd minder geven als er een wolk passeert.
Je kan ook wel instellen dat je tegen tijdstip x minimum zoveel batterij wil. Dan gaat die na een tijdje gewoon vermogen geven onafhankelijk van de zon.

Zalig :)

Bedankt voor de tip, ik wist niet dat SMA er ook al mee bezig was.

En je kan ook een limiet instellen voor dat vermogen zonder zon? Dus bij nacht doorladen aan max 4kW bv?

Dat valt mee :)

En dat ding mag gewoon aan je binnennetwerk hangen (of rechtstreeks op een andere omvormer?)

In huis heb ik een sunnyboy 3.6 hangen, op termijn komt er in de poolhouse nog een 3.7 sunny boy storage voor de batterij opslag en in de garage komt een aparte installatie met een sunnyboy 2.5. Dan kom ik aan een totaal van 9,8 en blijf ik onder die 10kVa limiet.

Kan die omvormer dan enkel stroom pakken van die 2.5 in de garage? of gaat hij communiceren met de Home manager en het totaal van die 3 omvormers aanspreken op mijn totaalinstallatie om in de auto te pompen?

Dan zou ik op thuiswerkdagen 6-7 uur lang bijna 11kW kunnen laden zonder een piek te trekken in het capaciteitstarief.

En het ding gaat ook automatisch naar beneden qua stroomlevering als er een wolk passeert?
Die SB Storage is een AC omvormer en staat los van je 10kVA PV omvormer vermogen.

Je mag 10kVA PV omvormervermogen en 10kVA batterijomvormervermogen hangen.
Enkel als het hybridetoestellen zijn is het 10kVA voor het geheel.

Alles die geconnecteerd zit op de Home manager zal praten met elkaar. Dus beide PV omvormers zullen zorgen dat de AC omvormer zal laden of ontladen.

Als zelf installateur betaal ik rond de 1600€ incl kabels, diff etc voor de 3 fasige versie.

De enkelfasige versie zou 400€ goedkoper uitkomen.
Niet vergeten dat hij wel niet werkt zonder home manager. Kost ook een flinke duit.
Bij Tomski niet van toepassing, omdat die er al zal zitten vanwege de SB Storage, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Die SB Storage is een AC omvormer en staat los van je 10kVA PV omvormer vermogen.

Je mag 10kVA PV omvormervermogen en 10kVA batterijomvormervermogen hangen.
Enkel als het hybridetoestellen zijn is het 10kVA voor het geheel.

Alles die geconnecteerd zit op de Home manager zal praten met elkaar. Dus beide PV omvormers zullen zorgen dat de AC omvormer zal laden of ontladen.

Ok, ik dacht dat die SB storage een hybride was... Dus ik moet én een 3.6 SB hangen voor de panelen op het bijgebouw + een 3.7 storage... quel overkill...

Gisteren 20kWh gegenereerd door het mooie weer!

Ik ben deze morgen begonnen met mijn huidige verticale installatie nog eens te verdubbelen door een andere schutting vol te plaatsen met panelen. Nogmaals 12x 370 Wp because why not. :tongue:

En dan ergens dit jaar nog eens een zadeldak vol leggen.

Dat gezegd, ik denk dat het verbruik in algemene delen vooral 's morgens en 's avonds zal zijn, niet echt het moment waarop de zonnepanelen het meest energie opwekken. Een dure batterij lost dat probleem op maar dat maakt het financieel niet interessanter.
Mijn wagen is aangesloten op de algemene delen (dat ging niet anders), dus ik kan dit zo regelen dat ik oplaad als de zon schijnt. Idem als later meerdere bewoners erop aansluiten. Dus op dit ogenblik zijn zonnepanelen misschien niet echt interessant, maar misschien wel als 2-3 mensen beginnen opladen (wanneer de zon goed schijnt).

8 K€ voor 10 panelen van 400 kWh (dus misschien 415 Wp of zo) is trouwens erg duur, tenzij misschien voor echte toppanelen - en zelfs dan is die meerkost niet altijd rendabel.
Ter verduidelijking: De zonnepanelen zelf kosten 2450€, de omvormer 2200€ en de volledige installatie (het totaalplaatje) is dan iets boven de 8k €
(Dit is inclusief Btw)

Laatst bewerkt:
Mijn wagen is aangesloten op de algemene delen (dat ging niet anders), dus ik kan dit zo regelen dat ik oplaad als de zon schijnt. Idem als later meerdere bewoners erop aansluiten. Dus op dit ogenblik zijn zonnepanelen misschien niet echt interessant, maar misschien wel als 2-3 mensen beginnen opladen (wanneer de zon goed schijnt).

De zonnepanelen zelf kosten 2450€, omvormer 2200€ en de volledige installaties is iets boven de 8k €.
Is het 400kWh opbrengst of zijn het 400kWp panelen? En is dat incl/excl BTW? Want anders zit je op 2euro/kWp en das aan de dure kant.

8 K€ voor 10 panelen van 400 kWh (dus misschien 415 Wp of zo) is trouwens erg duur, tenzij misschien voor echte toppanelen - en zelfs dan is die meerkost niet altijd rendabel.
Dat is echt wel reteduur.
Zelfs heb ik 28x 370 Wp en een hybride inverter in 5kVA voor €5k gekocht.
Kan je nagaan hoeveel ze in hun zak steken om dat te installeren.

Is het 400kWh opbrengst of zijn het 400kWp panelen? En is dat incl/excl BTW? Want anders zit je op 2euro/kWp en das aan de dure kant.
Btw (6%) is inclusief

Ik zie staan in de simulatie van de elektriciën
Jaar energieopbrengst = 3900 Kwh
Specifieke energieopbrengst = 986 Kwh
Piekvermogen van 10 zonnepanelen = 4,00 kW

Dat is echt wel reteduur.
Zelfs heb ik 28x 370 Wp en een hybride inverter in 5kVA voor €5k gekocht.
Kan je nagaan hoeveel ze in hun zak steken om dat te installeren.
Ik had (voor ik de offerte kreeg) eerlijkheidshalve 5k verwacht eigenlijk (ruw geschat) voor 10 zonnepanelen inclusief de installatie. Maar wie ben ik? Ik heb geen verstand van prijzen.

Een batterij plaatsen, ga ik sowieso niet doen, dat is te duur voor wat het is.

Ik had (voor ik de offerte kreeg) eerlijkheidshalve 5k verwacht eigenlijk (ruw geschat) voor 10 zonnepanelen inclusief de installatie. Maar wie ben ik? Ik heb geen verstand van prijzen.

wel..... Een PV-paneel kost u, als particulier, zo'n 200€ per paneel. Een omvormer van 4kva zo'n 1100€. Montagemateriaal voor 10 panelen pakweg 700€.
Nog wat klein materiaal, keuring, ... pakt nog eens 500€.

Al die prijzen zijn inclusief 21% BTW (van toepassing als je de materialen zelf zou kopen).

Voorziet hij 85 werkuren te spenderen aan uw installatie? Ik vermoed dat em op 2 dagen wel klaar zal zijn...

Een installateur kan u dan nog eens het voordeel van 6% BTW bieden, en krijgt op die materialen ook nog eens veel hogere kortingen dan jij...
Conclusie: 8k is wat veel.

Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat hij wel niet werkt zonder home manager. Kost ook een flinke duit.
Bij Tomski niet van toepassing, omdat die er al zal zitten vanwege de SB Storage, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Die had ik al standaard in de kast hangen. Ken de prijs daar van niet uit het hoofd.

Ter verduidelijking: De zonnepanelen zelf kosten 2450€, de omvormer 2200€ en de volledige installatie (het totaalplaatje) is dan iets boven de 8k €
(Dit is inclusief Btw)

Met 4 kWh energie per jaar mag je rekenen tijdens de 6 beste maanden van het jaar dat je per maand ongeveer 470 kWh uit die zonnepanelen haalt = grofweg 2500 elektrische km
Gemiddeld over de andere 6 maanden zit je ongeveer aan gemiddeld 200 kWh per maand = 1000 elektrische km (in november-december-januari eerder 100)
Als jullie met 2-3 consequent tijdens de zonne-uren laden, helpt dat wel voor het financieel rendement omdat je die kWh dan aan een gemiddeld elektriciteitstarief terugbetaald krijgt ipv die 9 cent per kWh.

Mijn opmerking ging ook uit van totale prijs (zonnepanelen, omvormer, installatie), zelfs incl. BTW zou bijna 2€/Wp duur zijn :)
Recente offertes bij mij lagen tussen de €1,2 en €1,5 per kWh (of €1,1-1,4 per Wp) excl. BTW en na subsidies - en dat is voor zonnepanelen die niet optimaal liggen qua helling en richting, met redelijk wat installatiewerk.

Misschien ook eens het merk en type van de zonnepanelen en omvormer hier plaatsen, daar zit ook wel een verschil tussen?
De omvormer lijkt me vooral duur voor dat beperkt vermogen...

Misschien ook eens het merk en type van de zonnepanelen en omvormer hier plaatsen, daar zit ook wel een verschil tussen?
De omvormer lijkt me vooral duur voor dat beperkt vermogen...
ASYCHSM54M395 TYPE2 (2450€)
= Astronergy CHSM54M-HC 395WP ???

omvormer 4 kw sma tripower (2256.42€)

Voorts ..
Installatiekost (640€)
Kosten plat dak klaarstomen voor zonnepanelen + keuring (2817.28€)

Laatst bewerkt:
Mijn opmerking ging ook uit van totale prijs (zonnepanelen, omvormer, installatie), zelfs incl. BTW zou bijna 2€/Wp duur zijn :)
Recente offertes bij mij lagen tussen de €1,2 en €1,5 per kWh (of €1,1-1,4 per Wp) excl. BTW en na subsidies - en dat is voor zonnepanelen die niet optimaal liggen qua helling en richting, met redelijk wat installatiewerk.
Hier exclusief premie, exclusief BTW: € 1.45/Wp.
6 panelen op hellend dak, 6 panelen op plat dak (Denim Glas/Glas), 5kW Goodwe omvormer.

't is ook een appartementsblok hé mannen; niet vergelijkbaar met gewoon een plat dakje thuis. Een pak moeilijker bereikbaar, complexere installatie, kabelbanen, gedoe met meerdere eigenaars, gedoe met de factuur

't is ook een appartementsblok hé mannen; niet vergelijkbaar met gewoon een plat dakje thuis. Een pak moeilijker bereikbaar, complexere installatie, kabelbanen, gedoe met meerdere eigenaars, gedoe met de factuur
Ik had helemaal geen mening over de prijs hoor, gaf gewoon eventjes onze prijs mee, onze installatie is in december geplaatst, dus zeer recent en kan toch een idee geven van courante prijzen op de markt.

ASYCHSM54M395 TYPE2 (2450€)
= Astronergy CHSM54M-HC 395WP ???

omvormer 4 kw sma tripower (2256.42€)

Voorts ..
Installatiekost (640€)
Kosten plat dak klaarstomen voor zonnepanelen + keuring (2817.28€)

Astronergy kende ik niet van naam, maar ze blijken op dat type intussen wel 25 jaar productgarantie te bieden en vooral een deftige rendementsgarantie (max. 0,55% verlies per jaar tussen 2 en 25 jaar), worden ook op verschillende sites benoemd als een goed merk - in ieder geval geen kleintje maar ook geen van de 10 grootste.

Dat zie je ook aan de offerte, ik kan niet inschatten of die €2800 in verhouding staat met de complexiteit; de omvormer is sowieso "goed doorgerekend" en op zich al geen goedkope keuze voor 4kw?
Mijn vergelijking is geen appartement maar wel een complex dak, medium-hoge complexiteit qua installatie en kabelbanen dus dat geeft toch een richting.

Ik denk dat de conclusie is: het financiële rendement in die offerte onderschat de realiteit als ze alleen uitgaan van energie terugsteken op het net, maar de prijs lijkt op het eerste zicht hoog dus wel de moeite om andere offertes te vragen als @makila het nog altijd overweegt.

Terug
Bovenaan