Zonnepanelen Topic

Een installatie van 9 panelen 400 Wp van het voor mij onbekende REC. Oriëntatie is ZO. Omvormer is van Fronius 4 kW hybride. Zij geven ook - als enige dixit verkoper - een rendementsgarantie. Ze compenseren dus als uw panelen minder opbrengen dan het cijfer uit de offerte. Uiteraard een conservatief cijfer en zou het hier niet per se om doen.

Weet het niet zo goed. Ondertussen 4 offertes en zit met nog meer vragen dan antwoorden. Zoals: zijn glas-glas panelen de meerprijs waard (offerte lokale installateur)? Of ga ik gewoon voor de goedkoopste, in mijn geval Soly of Uw Zon, met hun Jinko Solar panelen en Chinese omvormers. Tenzij hier iemand bezwaren heeft tegen een van beiden?

Lokale zelfstandige? Ben nog steeds op zoek naar een goede referentie. De tip die mij hier is gegeven (bel een leverancier uit de buurt) bracht me tot op heden niets op.

hier zonnepanelen aangemeld op 28 augustus 2022 tot op heden nog in verwerking

ik ga blij zijn dat ik dit jaar die premie ga mogen ontvangen aan dit tempo :)

Ze zijn hier dus de digitale meter komen plaatsen vorige week, moet ik nu wachten op een mailtje van fluvius voor die premie aan te vragen of kan ik dat direct doen

Vraagje aan de mensen zonder terugdraaiende teller, hoeveel van jullie elektriciteitsverbruik vangen jullie op een jaar op met de opbrengst van jullie zonnepanelen - en graag aangeven of je een EV hebt of niet?

Er wordt vooral gesproken over hoeveel % van de energie die je met zonnepanelen opwekt, zelf verbruikt wordt (typisch 30 - 40% eigen verbruik zonder EV dacht ik), maar dat gaat er vanuit dat je precies de juiste capaciteit gelegd hebt. Vandaar dat ik benieuwd ben wat realistisch is als je het omkeert...

Vraagje aan de mensen zonder terugdraaiende teller, hoeveel van jullie elektriciteitsverbruik vangen jullie op een jaar op met de opbrengst van jullie zonnepanelen - en graag aangeven of je een EV hebt of niet?

Er wordt vooral gesproken over hoeveel % van de energie die je met zonnepanelen opwekt, zelf verbruikt wordt (typisch 30 - 40% eigen verbruik zonder EV dacht ik), maar dat gaat er vanuit dat je precies de juiste capaciteit gelegd hebt. Vandaar dat ik benieuwd ben wat realistisch is als je het omkeert...

Deze maand 95% :lol:

Dat zal wel niet kloppen zeker of ben ik niet goed wakker?

Bij mij komt deze maand 29% van mijn verbruik uit panelen + batterij. Sinds plaatsing in Juli is dat 65%. Geen EV.

Laatst bewerkt:

Dit is inderdaad de juistere vraag!
Je kan het echter moeilijk beantwoorden, het hangt van teveel af, en dan vooral van hoeveel capaciteit je legt. Waarom wil je het weten?
Momenteel is het best om zoveel mogelijk panelen te leggen, dan zal je een laag zelfverbruik in percentage hebben, maar wel een hogere zelfconsumptie.

Dit is inderdaad de juistere vraag!
Je kan het echter moeilijk beantwoorden, het hangt van teveel af, en dan vooral van hoeveel capaciteit je legt. Waarom wil je het weten?
Momenteel is het best om zoveel mogelijk panelen te leggen, dan zal je een laag zelfverbruik in percentage hebben, maar wel een hogere zelfconsumptie.
Daarnaast maakt een groot aantal zonnepanelen ook dat je in minder zonnige periodes nog wat kan dekken, en dat je in die periodes later met een thuisbatterij ook meer kan opslaan.
Natuurlijk in zonnige periodes ga je hoe dan ook met veel injectie zitten, die voorlopig nog wat opbrengt en niets kost.

Terug
Bovenaan