Zonnepanelen Topic

Hier ook de overweging aan het maken om al dan niet zonnepanelen te installeren.
Maar brengt dat eigenlijk, enkel en alleen maar financieel gezien, wel iets op in ons geval?

Ik schat dat we, gezien de slechte oriëntatie van ons dak + het beperkt volume dat we kunnen leggen, op een terugverdientijd zitten van minimum 6 jaar.
Stel dat zonnepanelen 24 jaar mee gaan en geen rendementsverlies hebben in de loop der jaren.
Dan heb je na 24 jaar op een inleg van 100€, 400€ gemaakt, want oorspronkelijke inleg van geld in zonnepanelen is tegen dan waardeloos.

Stel dat je hetzelfde bedrag investeert op de beurs aan 7% dan heb je van 100€ na 24 jaar 507€ gemaakt.

Geld investeren op de beurs is op een knopje 'aankopen' klikken en er u nadien niets meer van aantrekken.
Zonnepanelen leggen is installateurs contacteren, miserie met installatie, mogelijks miserie achteraf, continu opvolgen, miserie als er iets aan uw dak moet gebeuren de komende 24 jaar, miserie om dat er terug te laten afhalen, ...

Aan de andere kant zullen elektriciteitsprijzen wel nog stijgen, maar die moeten dan toch redelijk hard stijgen om bovenstaande te kantelen + je moet, denk ik, al heel veel geluk hebben dat uw installatie het zo lang uit houdt zonder miserie.

Iemand die bovenstaande redenering eens wil doorlopen en zijn/haar opmerkingen erover geven?
Ik switch de laatste weken continu tussen wel of niet akkoord geven met een offerte... 😅
Zoals @Herman De Croo aanhaalt leg je best elke m² vol momenteel. Bij ons komen ze half april een 30-tal panelen leggen. Aan de huidige injectietarieven en rekening houdend met degressie van de panelen is de terugverdientijd +- 8j (conservatief geteld).
Gezien we 25j garantie krijgen op uren en stukken kan je tellen op 17j rendement scoren. De meeste panelen hun technische fiche geven een rendementsverlies van ~2% per jaar. Dat is een factor die je zeker niet kan verwaarlozen.

Ik ben nu geen beursexpert, maar ben je al niet bij de betere beleggers als je op 24j gemiddeld 7% per jaar haalt?
Een ander dingetje, de laatste jaren heeft de fiscus steeds meer winst op kapitaal in het vizier. Ik steek er men hand niet voor in het vuur dat ze van u 7% binnen 24j niets komen afromen... Maar die panelen liggen wel op u dak en daar is al belasting op betaald (BTW).
Of de productie van u panelen onbelast zal blijven is ook niet zeker... Maar dan hoop ik dat de prijzen van batterijen tegen dan op een normaler niveau zitten en kunnen we onze installatie uitbreiden met een batterij.

Als je het geld kan missen is zonnepanelen zowat de beste investering die je momenteel kan doen in België.

Die digitale meters zenden af en toe hun data door via het 4G netwerk; Dat is evenveel straling als uw gsm en niet eens continu.

Als je wifi hebt in je huis en af en toe op je 4G-gsm tokkelt heb je eigenlijk geen rationeel argument om "deze stralingsbron te bannen".

Het is me overigens wel een raadsel waarom die mannen niet gewoon ook een meter maken met een ethernet-kabeltje aan. Bij mij komt die meter straks in de kelder te staan en gaat die 0,0 connectie kunnen maken. Moest ik ooit over willen schakelen op maand-afrekeningen ipv voorschotten mag ik maandelijks de meterstand gaan opschrijven...
Ik dacht idd dat ik gewoon via ethernet thuis een kabeltke eraan kon hangen en de job was af.
Neen blijkbaar moet het toch met antenne.

Ik ga die premie gebruiken voor die kost vd antenne buiten.
Ik vertrouw het niet en bij mij gaat snachts de wifi ook uit.

Ze lieten we ook weten dat ik mag weigeren maar eenmaal ze aan de straat beginnen hang ik eraan en premie kwijt sowieso

Beetje offtopic, maar hoe bescherm je uzelf dan tegen de GSM-stralingen? wifi stralingen van de buren?

Wifi & GSM bestaan nu al meer dan 20 jaar.

Ik ga die premie gebruiken voor die kost vd antenne buiten
Hoeveel kost zoiets?
Mijn alarm staat in de kelder en daar heb ik ook geen GSM signaal (bepaalde meldingen gaan via SMS of zoiets)
Installateur zei me dat ik een antenne moest plaatsen om dat signaal naar binnen te krijgen...

@fomix @Herman De Croo
Beurs of andere beleggingen zijn inderdaad onzeker, maar zonnepanelen vind ik toch ook onzeker qua rendement.
Kans op schade, kans op miserie met installateur vooraf of achteraf, kans op overbelasting netwerk, waarschijnlijk 30% belastingen op terugleververgoeding, ...

Het zou in ons geval, volgens mijn zelfgemaakte excel :cool:, een rendement geven van 5% à 6% ALS ze 24 jaar mee gaan.
Wat zeker niet slecht is, maar op zich wel een heel actieve opvolging vereist voor een investering van 10.000€.

@fomix @Herman De Croo
Beurs of andere beleggingen zijn inderdaad onzeker, maar zonnepanelen vind ik toch ook onzeker qua rendement.
Kans op schade, kans op miserie met installateur vooraf of achteraf, kans op overbelasting netwerk, waarschijnlijk 30% belastingen op terugleververgoeding, ...

Het zou in ons geval, volgens mijn zelfgemaakte excel :cool:, een rendement geven van 5% à 6% ALS ze 24 jaar mee gaan.
Wat zeker niet slecht is, maar op zich wel een heel actieve opvolging vereist voor een investering van 10.000€.

40 jaar garantie heb ik op m'n zonnepanelen.
Ze garanderen op die zonnepanelen 85% rendement als ze 40 jaar zijn.

Omvormer is natuurlijk 10 jaar zoals bij de meeste vermoed ik.

Gisteren artikel gelezen dat er nog zonnepanelen uit de jaren 60 genoeg rendement hebben dus 60 jaar oud.

Normale terugverdientijd is 7 jaar voor mijn installatie. Als ik berekening maakte aan tarieven van augustus was dat al na 2.5 jaar terug verdiend (premie inbegrepen)

Jij houdt al rekening met dingen die mogelijks misschien zou durven mogelijks kan gebeuren indien ........

Doe je dat ook met aandelen enzo? :)

Wat voor opvolging denk je te moeten doen eens de installatie afgerond is?

Natuurlijk, zoveel als mogelijk.
Eerst een deftige kosten-/batenanalyse, vandaar dat ik hier nu ook advies kom vragen. ;)

Ik bedoelde alle worst case scenario's bedenken waar jij volledig de kosten zou moeten dekken waardoor inderdaad een installatie mss niet rendabel genoeg zou kunnen zijn.

Zoals gezegd : 24 jaar rekenen dat je zonnepanelen mee zouden gaan is al een serieuse onderschatting
Schade zonder dat er een verzekering in tussenkomt is ook al raar : enigste schade dat ik zou kunnen bedenken is stormschade (verzekering), brandschade (verzekering) en schade door derden (wederom lijkt me verzekering)

Een terugverdientijd van 8 jaar voor mijn installatie betekent dat ik 31087euro winst doe op 25 jaar.
Maar de terug verdien tijd is sterk afhankelijk van de energie prijzen. Hoe meer ze stijgen, hoe sneller ik het terug verdien en hoe groter mijn winst.
Ook met een elektrische wagen er bij zal mijn winst groter worden.

Daarnaast ben ik ook beter beschermd tegen stijgende prijzen. Als de BELPEX van 50 naar 600euro stijgt, dan stijgt mijn jaar factuur maar een goeie 100euro omdat mijn injectie grotendeels het verbruik opvangt.

Als de elektriciteit zakt naar 2cent/kwh, dan ga ik m'n broek er aan gescheurd hebben. Maar dat is ook op de beurs zo.

Dan kan je beter niets meer kopen eh... Een auto die je vandaag koopt kan morgen ook zijn wiel verliezen op de E40 en per totale zijn...
Hmm, een auto heb je nodig en koop ik ook nooit nieuw. -> Minder risico.
Hier is het in se een investering, want elektriciteit heb je sowieso.

De laatste jaren veel beroep gedaan op aannemers en dan ga je uit praktijkervaring 'garantie' en 'zekerheid' met een camion zout nemen.

Wat voor opvolging denk je te moeten doen eens de installatie afgerond is?
Als ik hier mag voortgaan op de thread, voornamelijk checken of heel de santeboetiek wel marcheert.
+ indien goesting hiervoor, telkens buiten kijken of de zon schijnt alvorens een wasmachine/droogkast/vaatwas/... op te zetten. :laugh:

Zelfs al ben je gemiddeld maar een paar minuten per dag daarmee bezig, dat zijn redelijk wat uren per jaar.
Iets wat een andere investering niet vereist of veel minder.

Zoals gezegd : 24 jaar rekenen dat je zonnepanelen mee zouden gaan is al een serieuse onderschatting
Schade zonder dat er een verzekering in tussenkomt is ook al raar : enigste schade dat ik zou kunnen bedenken is stormschade (verzekering), brandschade (verzekering) en schade door derden (wederom lijkt me verzekering)
Klopt, meeste zal wel gedekt zijn. Maar is wel hele merde als dit zich ooit voordoet.
Dat is trouwens nog iets dat erbij komt qua kost: brandverzekering die +-50€ stijgt.

Ergste lijkt mij faillissement van fabrikant of installateur, dan kan je fluiten achter garantie.
En 40 jaar garantie is op papier mooi, maar er zullen weinig zelfstandigen/bedrijven zijn die je 20 à 30 jaar nadien nog zal kunnen contacteren.

Daarnaast ben ik ook beter beschermd tegen stijgende prijzen. Als de BELPEX van 50 naar 600euro stijgt, dan stijgt mijn jaar factuur maar een goeie 100euro omdat mijn injectie grotendeels het verbruik opvangt.
Echt compleet zotte prijzen kunnen dat mijns inziens nooit worden, althans niet op lange termijn.
Op den duur kom je op een niveau dat het voor ..% van de mensen onbetaalbaar wordt, de vraag hierdoor daalt en daardoor ook de prijs.

Hmm, een auto heb je nodig en koop ik ook nooit nieuw. -> Minder risico.
Het was maar een voorbeeld... Auto, wasmachine, zetel, tegels, terrastegels, een dure plant in de tuin , ...

Als je iets koopt is er inherent een risico aan verbonden.
Met een investering op de beurs heb je ook een risico, alleen is het minder tastbaar.

Ik snap dat je terughoudend bent voor de investering en u goed wil informeren. Anderzijds kan je niet verwachten in het 'zonnepanelen topic' veel animo te vinden voor de beurs vs zonnepanelen :).

En nogmaals, wij hebben 25j fabrieksgarantie op panelen, omvormers en andere modules. Familielid heeft één kapotte module gehad bij dat merk en een week erachter had hij al een nieuwe.
Niets is onfeilbaar, maar daarom dat er net mechanismes als garantie en verzekeringen bestaan eh.

Als ik hier mag voortgaan op de thread, voornamelijk checken of heel de santeboetiek wel marcheert.
+ indien goesting hiervoor, telkens buiten kijken of de zon schijnt alvorens een wasmachine/droogkast/vaatwas/... op te zetten. :laugh:
Ik denk dat je vooral argumenten aan hoe zoeken bent om geen panelen te plaatsen. Je hebt er genoeg gevonden dus ik zou inderdaad op de beurs gaan spelen.

Gaan kijken als de zon schijnt lol... Hebt gij geen ruiten ofzo?
Het enige wat je moet doen is stoppen met 's nachts uw toestellen op te zetten en alles overdag te doen. Dan pak je automatisch alle zonnewinsten mee als die er zijn.
Als je regelmatig thuis werkt of thuis bent, dan zijn zonnepanelen een no brainer.
Ben je altijd lang gaan werken en kom je enkel naar huis om te slapen en u te wassen, dan kun je beter op de beurs spelen.

Zijn er hier mensen die kunnen berekenen wat het verlies zou zijn bij een installatie als er een buur een opbouw op zijn huis zet en er daardoor in de wintermaanden tegen 's avonds wat schaduw zou vallen op enkele panelen?

Ik ben de buur die een opbouw zou zetten, en de andere buur doet daar wat ambetant over :unsure:
Als alle zonnepanelen in serie aangesloten zijn (wat meestal het geval is) en je hebt 1 paneel die volledig in de schaduw ligt dan is de opbrengst van die volledige installatie barslecht.

Ik snap dat je terughoudend bent voor de investering en u goed wil informeren. Anderzijds kan je niet verwachten in het 'zonnepanelen topic' veel animo te vinden voor de beurs vs zonnepanelen :).
Klopt. :D

Ik denk dat je vooral argumenten aan hoe zoeken bent om geen panelen te plaatsen. Je hebt er genoeg gevonden dus ik zou inderdaad op de beurs gaan spelen.
Ik vind het interessant om iets langs alle kanten te bekijken of iets echt zo fantastisch is als beweerd wordt, zeker als 99% van de mensen dezelfde richting uit loopt.

Gaan kijken als de zon schijnt lol... Hebt gij geen ruiten ofzo?
Het enige wat je moet doen is stoppen met 's nachts uw toestellen op te zetten en alles overdag te doen. Dan pak je automatisch alle zonnewinsten mee als die er zijn.
Net een installateur over de vloer gehad en hij raadde aan om een apparaat aan onze digitale meter te hangen die opwekking/afname monitort. Om op basis daarvan de keuze te maken of je een extra elektrisch toestel al dan niet opzet.
Door de ruit kijken vond hij blijkbaar niet voldoende. :laugh:

Merci allen voor de input!
Ik neig alvast weer meer naar wél zonnepanelen plaatsen. :smile:

Zoals @Herman De Croo aanhaalt leg je best elke m² vol momenteel. Bij ons komen ze half april een 30-tal panelen leggen. Aan de huidige injectietarieven en rekening houdend met degressie van de panelen is de terugverdientijd +- 8j (conservatief geteld).
Gezien we 25j garantie krijgen op uren en stukken kan je tellen op 17j rendement scoren. De meeste panelen hun technische fiche geven een rendementsverlies van ~2% per jaar. Dat is een factor die je zeker niet kan verwaarlozen.

Prijs per WP daalt idd naar mate je een grotere installatie legt, maar ik zou toch voorzichtigheid inbouwen door te veel te rekenen op injectievergoedingen. Dat is geen verworven recht, leveranciers kunnen er ieder moment mee stoppen als ze dat willen. Vooral omdat het voor hun eigenlijk helemaal niet zo interessant is om aan te bieden - anders dan zuivere klantenbinding. Die paar kwh die je op het net smijt is meer ambetant dan aangenaam voor het net.

Terug
Bovenaan