aXl_
Well-known member
Jij doet niets fout, en het is ook geen energiefraude. Maar eigenlijk, wat de installateur doet, is not done. De simpele regel is: installatie pas in dienst nemen (= onder spanning brengen) na keuring. (en dat geldt voor alles wat gekeurd moet worden, niet enkel voor PV installaties).Ik heb dat ook gedaan (datum indienstelling gelijk aan keuringsdatum, zoals het hoort), nochtans hebben ze (Eneco) mijn inejctie terugbetaald vanaf de werkelijke datum waarop de omvormer aan gezet is. Noem het illegaal, dat is gewoon wat intussen een viertal of meer forumgangers hier gewoon meemaakt. Wij zijn geen techniekers he, de firma's waarbij we onze zonnepanelen aankopen en laten installeren doe dit (via hun onderaannemer elektriciens) gewoon op deze manier.
Ik zie ook geen enkele vorm van "energiefraude" in dit verhaal; on the contrary: het zou nogal wiedes zijn moest die injectie niet zijn terugbetaald omwille van enkel het ontbreken van een keuringsverslag.
Verwacht je nu echt dat iedereen zijn omvormer terug gaat afleggen nadat een professional die heeft aan gezet bij installatie?
Het merendeel van de PV-installateurs trekt zich daar echter blijkbaar niets van aan.