Zonnepanelen Topic

Ik heb dat ook gedaan (datum indienstelling gelijk aan keuringsdatum, zoals het hoort), nochtans hebben ze (Eneco) mijn inejctie terugbetaald vanaf de werkelijke datum waarop de omvormer aan gezet is. Noem het illegaal, dat is gewoon wat intussen een viertal of meer forumgangers hier gewoon meemaakt. Wij zijn geen techniekers he, de firma's waarbij we onze zonnepanelen aankopen en laten installeren doe dit (via hun onderaannemer elektriciens) gewoon op deze manier.

Ik zie ook geen enkele vorm van "energiefraude" in dit verhaal; on the contrary: het zou nogal wiedes zijn moest die injectie niet zijn terugbetaald omwille van enkel het ontbreken van een keuringsverslag.

Verwacht je nu echt dat iedereen zijn omvormer terug gaat afleggen nadat een professional die heeft aan gezet bij installatie?
Jij doet niets fout, en het is ook geen energiefraude. Maar eigenlijk, wat de installateur doet, is not done. De simpele regel is: installatie pas in dienst nemen (= onder spanning brengen) na keuring. (en dat geldt voor alles wat gekeurd moet worden, niet enkel voor PV installaties).
Het merendeel van de PV-installateurs trekt zich daar echter blijkbaar niets van aan.

Best in het achterhoofd houden om de kat wat uit de boom te kijken bij deze firma.

Volgende week komen ze met de digitale meter…

Heeft weinig zin om uit te stellen he in de winterperiode. Terugdraaien gebeurt toch niet.

Op zich kan ik wel uitstellen want ik kan die dag eigenlijk niet zonder stroom omdat ik werk heb staan.

Heeft weinig zin om uit te stellen he in de winterperiode. Terugdraaien gebeurt toch niet.

Op zich kan ik wel uitstellen want ik kan die dag eigenlijk niet zonder stroom omdat ik werk heb staan.
Als je momenteel op een positief saldo staat heeft het inderdaad weinig zin om nu te gaan moeilijk doen voor een paar dagen of weken.
Zo'n teller vervangen duurt ook niet lang hoor, dus als je een laptop ofzo hebt overleef je dat wel :p

Als je momenteel op een positief saldo staat heeft het inderdaad weinig zin om nu te gaan moeilijk doen voor een paar dagen of weken.
Zo'n teller vervangen duurt ook niet lang hoor, dus als je een laptop ofzo hebt overleef je dat wel :p

Mijn machines hebbe stroom nodig :p

Tzijn hier nie allemaal IT’ers 🤣

Wanneer heb jij u aanmelding gedaan?
Meters plaatsen zal idd ni lang duren vermoed ik aangezien de onderkast hetzelfde blijft.
Als ze bij mij komen kan ik ze eens proberen bang maken dat als het langer dan 1 uur duurt dat mn inhoud v mn zeeaquarium kan sneuvelen en paar duizend euros kost🤣🤣😅

Wanneer heb jij u aanmelding gedaan?
Meters plaatsen zal idd ni lang duren vermoed ik aangezien de onderkast hetzelfde blijft.
Als ze bij mij komen kan ik ze eens proberen bang maken dat als het langer dan 1 uur duurt dat mn inhoud v mn zeeaquarium kan sneuvelen en paar duizend euros kost🤣🤣😅

Midden december

Bij ons komen ze in de loop van april/mei zonnepanelen installeren... Heeft het zin om daarop te anticiperen en nu al een digitale meter aan te vragen ( vermits dat toch gratis is)?

Het lijkt me veel rapper te gaan als je het zelf aanvraagt. Bij mij was het ook maar 2 weken en hij hing er al.

De hoofdschakelaar staat maar even af, hoor, het is enkel het telwerk zelf dat ze vervangen.

Laatst bewerkt:
Het valt mij op dat ik in januari een pak slechter is dan diezelfde maand vorig jaar. 2021-2022 had ik in januari een gemiddelde van 18,5 kWh/kWp en ik zit nu maar aan 6,xx. Vermoedelijk waren het de vorige jaren zonnigere dagen, maar zien jullie dat ook?

Het valt mij op dat ik in januari een pak slechter is dan diezelfde maand vorig jaar. 2021-2022 had ik in januari een gemiddelde van 18,5 kWh/kWp en ik zit nu maar aan 6,xx. Vermoedelijk waren het de vorige jaren zonnigere dagen, maar zien jullie dat ook?
Check wat systemen op PVoutput. Dit is een van de systemen dat ik volg voor vergelijkingsmateriaal en die had vorig jaar ook een hoger rendement: https://pvoutput.org/aggregate.jsp?p=0&id=87485&sid=77565&t=m&gs=0&v=0&o=date&d=desc

We hebben tot nu toe vrij veel donkere regenachtige dagen gehad en de maand is ook nog niet halverwege. Een paar dagen zoals zondag en woensdag en zal snel omhoog gaan.

Best in het achterhoofd houden om de kat wat uit de boom te kijken bij deze firma.

Nieuw artikel.

Hmm.... Vandaag zonnetje goed geschenen dus ik dacht eens te kijken naar hoeveel we hadden opgewekt.

Niets, noppes, rien de knots, nothing, zero, nul.

Dat verbaasde me een beetje en ik ben even teruggekeerd in de FusionSolar app. Sinds 10/01 niets meer opgewekt blijkbaar. (Niet "geen injectie", gewoon 0,0 opgewekt)
Daar staat momenteel onze omvormer ook op "inactief".
Ik ben net eens gaan kijken, en alle groene lampjes branden/flikkeren. Die inactief is vermoed ik omdat het nu donker is.

Is dit normaal? Komt dit omdat de zon, als ze schijnt, te laag staat voor mijn zonnepanelen om iets op te wekken?
Of zit in met een of andere storing?

Zie je op Fluvius injectie? Of heb je nog een analoge meter?
Ik zou de omvormer eens heropstarten om te beginnen als daar ook niks te zien is.

Met zoveel licht zouden de panelen zeker moeten opbrengen. Ik zat gisteren met 15kWh opbrengst op een oost-west installatie.

Op Fluvius ook laatste injectie op 9/01.

Straks als ik terug thuis ben hem eens heropstarten dan..

Kan het btw kwaad om gewoon de zekering even af te leggen en terug aan te zetten? Of is het beter aan het toestel zelf?

@Vteclover bij ons is die met de kabel verbonden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan