Mssh eens uw installateur contacteren?Gisteren en vandaag hier 15kwh. Dus ja, iets niet in orde denk ik...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mssh eens uw installateur contacteren?Gisteren en vandaag hier 15kwh. Dus ja, iets niet in orde denk ik...
Ik heb het opgegeven om die omvormer constant verbonden te houden met internet. Om de x tijd valt die z'n connectie weg, zonder reden.. fusionsolar geeft dan idd aan dat die inactief is, maar mijn P1 meter (Energy app) tonen wel mooi hoeveel opbrengst er is, dus ik kijk enkel daar nog naar.Hmm.... Vandaag zonnetje goed geschenen dus ik dacht eens te kijken naar hoeveel we hadden opgewekt.
Niets, noppes, rien de knots, nothing, zero, nul.
Dat verbaasde me een beetje en ik ben even teruggekeerd in de FusionSolar app. Sinds 10/01 niets meer opgewekt blijkbaar. (Niet "geen injectie", gewoon 0,0 opgewekt)
Daar staat momenteel onze omvormer ook op "inactief".
Ik ben net eens gaan kijken, en alle groene lampjes branden/flikkeren. Die inactief is vermoed ik omdat het nu donker is.
Is dit normaal? Komt dit omdat de zon, als ze schijnt, te laag staat voor mijn zonnepanelen om iets op te wekken?
Of zit in met een of andere storing?
Is dat echt een big deal dat piek vermogen in mijn situatie?
.Afhankelijk van je aantal kWp aan zonnepanelen kan het zelfs iets gunstiger zijn naar opbrengst toe om een monofase omvormer te hebben (lagere opstartspanning). Als je het hebt over 8 kWp is dat natuurlijk een ander verhaal, of je moet twee monofase omvormers zetten gelijk verdeeld over je zonnepanelen. In principe zou dat een technisch mogelijke uitweg zijn en kan je dat voorstellen aan je installateur als je er wel niet mee wil komen. Op z'n minst zou die het op je offerte aangegeven omvormervermogen moeten plaatsen.
Dat er geen 3x230V omvormers zijn kan goed, dat is een heel rare netspanning op wereldniveau gezien, en ook lastig/onnuttig voor dingen als drie fase laadpalen.
Je kan bij fluvius een 3x400V+N aansluiting vragen, indien het in de straat ligt, betaal je enkel aansluitingskosten en evt vermogensrecht voor de mogelijke verzwaring, indien niet kan het zijn dat ze de aanleg kunnen/willen doen op aanvraag, en dat kost iets van een 500 euro indien er niets behalve een kabel trekken bij komt kijken. Je gaat in die gevallen ook wel je elektriciteitskast moeten ombouwen, en met de nieuwe AREI regels kom je misschien wat plats tekort. Schat daar zo'n 800 euro of meer voor in. Dit laatste heeft natuurlijk weinig met je zonnepaneelinstallateur te maken en die kosten voor de vermogenswissel zijn dan integraal voor jou.
Ik zou eens horen of je niet met twee omvormers gediend kan zijn. Of iemand hier met meer kennis moet sebiet uitleggen waarom dat een slecht idee zou zijn.
1000W piekvermorgen is ongeveer 40euro/jaar.
Dus 320euro/jaar voor 8KW piek vermogen excl. BTW. Dat wel gespreid over een kwartier.
Als je zonnepanelen op zuid wil, dan ga je wellicht een 2e omvormer nodig hebben. Best alle windrichtingen op aparte trackers.
Als je oost of west kunt uitbreiden, kan het wel op dezelfde of een zwaardere omvormer.
Je kan op elke fase een omvormer zetten hé. Dan blijft elke omvormer een monoomvormer.Als je bij mono blijft dan heb je toch max 5000 piek? Omdat je spreekt van 8000 ??

Ik kreeg vandaag mails van fluvius voor het plaatsen van een digitale meter.
Echter toen ik informeerde naar de stralingscapaciteit kreeg ik een bot antwoord.
Heeft iemand hier technische kennis over deze apparatuur? Ik lees overal dat dit toestel blijkbaar wel wat straling uitstraalt.
In dit geval wou ik me toch even verder informeren.
Uiteindelijk heb ik geen voordeel aan die meter.
Kan iemand me informeren zonder aluminium hoedje of cosmische straling is overal theorie.
Mvg
Ik dacht eraan de antenne aan de rand van mijn perceel te zetten ( kostprijs meer dan 1000 euro )

Die digitale meters zenden af en toe hun data door via het 4G netwerk; Dat is evenveel straling als uw gsm en niet eens continu.Ik kreeg vandaag mails van fluvius voor het plaatsen van een digitale meter.
Echter toen ik informeerde naar de stralingscapaciteit kreeg ik een bot antwoord.
Heeft iemand hier technische kennis over deze apparatuur? Ik lees overal dat dit toestel blijkbaar wel wat straling uitstraalt.
In dit geval wou ik me toch even verder informeren.
Uiteindelijk heb ik geen voordeel aan die meter.
Kan iemand me informeren zonder aluminium hoedje of cosmische straling is overal theorie.
Mvg
Ik dacht eraan de antenne aan de rand van mijn perceel te zetten ( kostprijs meer dan 1000 euro )

Maak in excel een tabelletje:Hier ook de overweging aan het maken om al dan niet zonnepanelen te installeren.
Maar brengt dat eigenlijk, enkel en alleen maar financieel gezien, wel iets op in ons geval?
Ik schat dat we, gezien de slechte oriëntatie van ons dak + het beperkt volume dat we kunnen leggen, op een terugverdientijd zitten van minimum 6 jaar.
Stel dat zonnepanelen 24 jaar mee gaan en geen rendementsverlies hebben in de loop der jaren.
Dan heb je na 24 jaar op een inleg van 100€, 400€ gemaakt, want oorspronkelijke inleg van geld in zonnepanelen is tegen dan waardeloos.
Stel dat je hetzelfde bedrag investeert op de beurs aan 7% dan heb je van 100€ na 24 jaar 507€ gemaakt.
Geld investeren op de beurs is op een knopje 'aankopen' klikken en er u nadien niets meer van aantrekken.
Zonnepanelen leggen is installateurs contacteren, miserie met installatie, mogelijks miserie achteraf, continu opvolgen, miserie als er iets aan uw dak moet gebeuren de komende 24 jaar, miserie om dat er terug te laten afhalen, ...
Aan de andere kant zullen elektriciteitsprijzen wel nog stijgen, maar die moeten dan toch redelijk hard stijgen om bovenstaande te kantelen + je moet, denk ik, al heel veel geluk hebben dat uw installatie het zo lang uit houdt zonder miserie.
Iemand die bovenstaande redenering eens wil doorlopen en zijn/haar opmerkingen erover geven?
Ik switch de laatste weken continu tussen wel of niet akkoord geven met een offerte...![]()
in grote lijnen, voor mij:Hier ook de overweging aan het maken om al dan niet zonnepanelen te installeren.
Maar brengt dat eigenlijk, enkel en alleen maar financieel gezien, wel iets op in ons geval?
Ik schat dat we, gezien de slechte oriëntatie van ons dak + het beperkt volume dat we kunnen leggen, op een terugverdientijd zitten van minimum 6 jaar.
Stel dat zonnepanelen 24 jaar mee gaan en geen rendementsverlies hebben in de loop der jaren.
Dan heb je na 24 jaar op een inleg van 100€, 400€ gemaakt, want oorspronkelijke inleg van geld in zonnepanelen is tegen dan waardeloos.
Stel dat je hetzelfde bedrag investeert op de beurs aan 7% dan heb je van 100€ na 24 jaar 507€ gemaakt.
Geld investeren op de beurs is op een knopje 'aankopen' klikken en er u nadien niets meer van aantrekken.
Zonnepanelen leggen is installateurs contacteren, miserie met installatie, mogelijks miserie achteraf, continu opvolgen, miserie als er iets aan uw dak moet gebeuren de komende 24 jaar, miserie om dat er terug te laten afhalen, ...
Aan de andere kant zullen elektriciteitsprijzen wel nog stijgen, maar die moeten dan toch redelijk hard stijgen om bovenstaande te kantelen + je moet, denk ik, al heel veel geluk hebben dat uw installatie het zo lang uit houdt zonder miserie.
Iemand die bovenstaande redenering eens wil doorlopen en zijn/haar opmerkingen erover geven?
Ik switch de laatste weken continu tussen wel of niet akkoord geven met een offerte...![]()