Zonnepanelen Topic

Toch niet hoor, mensen die het prosumententarief betalen, zullen geen capaciteitstarief betalen.

Bron: https://www.vreg.be/nl/veelgestelde...-deze-hervorming-op-gezinnen-met-zonnepanelen
ja maar het prosumententarief zal ook rekening houden met capaciteitstarief waardoor het prosumententarief waarschijnlijk ook zal stijgen, hou daar maar rekening mee en dan zulklen er velen de overstap wel willen maken naar de digitale meter. En als je mij hierover niet geloofd heb al 2 keer gelijk gehad met dat de uitspraak van het grondwettelijk hof begin januari ging zijn en dat de publicatie er ongeveer een maand later ging zijn in het staatstblad. Dus hou mij ook al vast aan dat het prosumententarief zal stijgen door het capaciteitstarief waardoor een overstap naar de digitale meter voordeliger gaat zijn.

ja maar het prosumententarief zal ook rekening houden met capaciteitstarief waardoor het prosumententarief waarschijnlijk ook zal stijgen, hou daar maar rekening mee en dan zulklen er velen de overstap wel willen maken naar de digitale meter. En als je mij hierover niet geloofd heb al 2 keer gelijk gehad met dat de uitspraak van het grondwettelijk hof begin januari ging zijn en dat de publicatie er ongeveer een maand later ging zijn in het staatstblad. Dus hou mij ook al vast aan dat het prosumententarief zal stijgen door het capaciteitstarief waardoor een overstap naar de digitale meter voordeliger gaat zijn.
Prosumententarief is net al gestegen. Ik ben van 260 euro voor 3.6KW naar 310 euro gegaan. Da's efkes een kleine 20% erbij, da's geen indexering meer hé

Ik heb nu eens opnieuw gesimuleerd met 3500kwh dag en 1500kwh nacht. Maar ik kom op geen enkele wijze in de geburen van die v-test... nu was het bij luminus 1022 voor luminus basic, maar de voorschotfactuur is als ik diezelfde hoeveelheid simuleer op hun site zogezegd 116€/mnd voor dit luminus basic pakket.

Op dit moment lijkt mij Engie het meest voordelige, de korting van 47% op uw kwh factuur is gewoon enorm... samen met een korting van 50€ die de vaste kost dan reduceert naar 10€. Bolt is een zeer kleine speler en ik heb er eigenlijk niet echt veel vertrouwen in. Ik zie op die site ook nergens de prijs per eenheid van bolt. Enkel op de v-test een indicatie van 6.2€cent zien staan.
Engie dagteller 8.x -> wegens korting 4.x, nachtverbruik 5.x -> 2.x. Bolt 6.x blijft 6.x. Je hebt enkel een voordeel bij de nachtteller van 2 cent ongeveer voor injectie. Maar dat aandeel ervan is beperkt.
De impact van die korting lijkt mij gewoon het grootste.

Want voor de rest van de kosten zie ik eigenlijk geen verschil tussen een bolt, luminus, eneco, mega of... distributie of heffingen zijn hetzelfde. Ofwel ben ik ergens verkeerd, maar ik zie eigenlijk niet echt waarop ik mij kan baseren om iets anders als engie te nemen als ik puur en alleen op kosten ga kijken voor een NIEUWE KLANT.

PS: laat duidelijk zijn, die Vtest houdt geen rekening met de kortingen die er gegeven worden op het moment (ik klikte op de detail van engie en daar stond de berekening van die 47% korting dus nergens vermeld noch reductie van 50€...). Een vergelijking doen op basis van de v-test is dan ook compleet nutteloos... In energiesparen werd dat wel vermeld. Maar daar kom je bolt niet tegen.
Of mis ik iets?
Hoe doe jij je vergelijkingen? Op energiesparen etc checken, maar hoe doe je het dan met de injectieprijs? Die check je dan op de V test?

Dan is er een andere reden waarom je 260€ hebt betaald en nu 310€. Want die 260 zou willen zeggen dat je 72,2€ betaalt per kva van uw omvormer. En die prijs bestond al niet 4 - 5 jaar geleden. Toen schommelde dat afhankelijk van de regio tussen 80 - 110€ per kva.

Hoe doe jij je vergelijkingen? Op energiesparen etc checken, maar hoe doe je het dan met de injectieprijs? Die check je dan op de V test?
Uiteindelijk wel ja.

Had eerst v-test gebruikt om te vergelijken en was al half weg met bolt te kiezen. Waarna ik mij herinnerde dat ik een maand geleden iets anders had gebruikt en daaruit kwam dat de bedragen lager lagen dan degene die ik nu te zien kreeg. Ik herinnerde mij toen @Bimmer die meldde dat voor nieuwe klanten er altijd kortingsacties zijn. En begon mij af te vragen waarom die niet in de v-test stond.

Daarna zoals gezegd voor de zekerheid even gedubbelchecked op energiesparen. Maar omdat ik door v-test was uitgekomen bij bolt had ik daar al even gekeken op de site en uitgekomen dat ze niet meezaten in het energiesparen verhaal.

Daar zat vorige keer echter ook nog een berekeningstool voor de terugleververgoeding dacht ik mij te herinneren. Heb die toch tijdens de discussie over de warmtepomp gebruikt. Maar vond die niet direct terug en Bolt zat er niet bij daarom dan maar even gedubbelchecked bij de v-test. Natuurlijk is dat van die terugleververgoeding nog met een korrel zout te nemen omdat ik echt geen zicht heb op hoeveel ik terugstuur naar het net en niet zelf verbruik. Maar de impact van de verschillen tussen elkaar is redelijk beperkt.

Nu tot de constatatie gekomen dat ik aanbieders (https://www.aanbieders.be/) had moeten gebruiken.
Maar of de vergelijking volledig is weet ik niet. Ecopower komt niet naar voor als interessant en bolt zat bij aanbieders ook niet aanwezig. En uitslag van aanbieders is anders dan mijn eerste suppositie zijnde engie. Ik moet namelijk kiezen voor eneco.

EDIT : al is het bizar... ik heb de gegevens die ik heb gestoken in aanbieders op eneco ingegeven en daar stelt men die versie zelfs niet voor. Heck daar spreekt men zelfs helemaal niet van een korting van 50%+... ik zie enkel de vermelding van 28% korting... ik kan niet volgen...

Laatst bewerkt:
Dan is er een andere reden waarom je 260€ hebt betaald en nu 310€. Want die 260 zou willen zeggen dat je 72,2€ betaalt per kva van uw omvormer. En die prijs bestond al niet 4 - 5 jaar geleden. Toen schommelde dat afhankelijk van de regio tussen 80 - 110€ per kva.

Uiteindelijk wel ja.

Had eerst v-test gebruikt om te vergelijken en was al half weg met bolt te kiezen. Waarna ik mij herinnerde dat ik een maand geleden iets anders had gebruikt en daaruit kwam dat de bedragen lager lagen dan degene die ik nu te zien kreeg. Ik herinnerde mij toen @Bimmer die meldde dat voor nieuwe klanten er altijd kortingsacties zijn. En begon mij af te vragen waarom die niet in de v-test stond.

Daarna zoals gezegd voor de zekerheid even gedubbelchecked op energiesparen. Maar omdat ik door v-test was uitgekomen bij bolt had ik daar al even gekeken op de site en uitgekomen dat ze niet meezaten in het energiesparen verhaal.

Daar zat vorige keer echter ook nog een berekeningstool voor de terugleververgoeding dacht ik mij te herinneren. Heb die toch tijdens de discussie over de warmtepomp gebruikt. Maar vond die niet direct terug en Bolt zat er niet bij daarom dan maar even gedubbelchecked bij de v-test. Natuurlijk is dat van die terugleververgoeding nog met een korrel zout te nemen omdat ik echt geen zicht heb op hoeveel ik terugstuur naar het net en niet zelf verbruik. Maar de impact van de verschillen tussen elkaar is redelijk beperkt.

Nu tot de constatatie gekomen dat ik aanbieders (https://www.aanbieders.be/) had moeten gebruiken.
Maar of de vergelijking volledig is weet ik niet. Ecopower komt niet naar voor als interessant en bolt zat bij aanbieders ook niet aanwezig. En uitslag van aanbieders is anders dan mijn eerste suppositie zijnde engie. Ik moet namelijk kiezen voor eneco.

EDIT : al is het bizar... ik heb de gegevens die ik heb gestoken in aanbieders op eneco ingegeven en daar stelt men die versie zelfs niet voor. Heck daar spreekt men zelfs helemaal niet van een korting van 50%+... ik zie enkel de vermelding van 28% korting... ik kan niet volgen...

nee hoor, Intergem was in 2020 72,29 euro per KW

Antwerpen (ex-Imea)
€ 84,62

Fluvius Antwerpen (ex-Iveg)
€ 86,31

Fluvius Antwerpen (ex-Iveka)
€ 85,22

Fluvius Limburg
€ 79,64

Fluvius West
€ 76,51

Gaselwest
€ 105,94

Imewo
€ 86,55

Intergem
€ 72,29

Iveka
€ 85,22

Iveka (ex-Iveg)
€ 86,31

Iverlek
€ 87,42

PBE
€ 91,52

Sibelgas
€ 100,77

2021:

Antwerpen
€ 79,28

Fluvius Limburg
€ 72,25

Fluvius West
€ 76,04

Gaselwest
€ 112,42

Imewo
€ 90,45

Intergem
€ 86,25

Iveka
€ 98,99

Iverlek
€ 91,84

PBE
€ 83,21

Sibelgas
€ 95,58

Bron:

Uiteindelijk wel ja.

Ga er mij ook eens in moeten verdiepen. Als ik op aanbieders.be kijk heb ik daar eens die injectie dag/nacht ingevuld, en zo een resultaat gekregen. Maar daar rept men wel geen woord over je injectietarief...
Denk dat ik gewoon es ga kijken op die VTEST site en kijken welke leverancier het meeste geeft voor injectie. En die dan opzoeken op mijnenergie/... voor de kortingen. Of apart nemen indien de injectieleverancier geen afname vereist.

Ga er mij ook eens in moeten verdiepen. Als ik op aanbieders.be kijk heb ik daar eens die injectie dag/nacht ingevuld, en zo een resultaat gekregen. Maar daar rept men wel geen woord over je injectietarief...
Denk dat ik gewoon es ga kijken op die VTEST site en kijken welke leverancier het meeste geeft voor injectie. En die dan opzoeken op mijnenergie/... voor de kortingen. Of apart nemen indien de injectieleverancier geen afname vereist.
Jawel, daar staat boven de eerste uitslag een oranje kader (allez denk dat het oranje is...) die het volgende vermeld :

Opgelet: belangrijke input zonnepanelen

In Vlaanderen wordt er vanaf begin 2021 een nieuw tarief voor zonnepaneeleigenaren toegevoegd. Dit tarief wordt gebaseerd op je geïnjecteerde elektriciteit op het net. Vul de juiste gegevens in, zodat de berekening zoveel mogelijk toegespitst is op jouw situatie. Let op: dit is momenteel enkel van toepassing voor Vlaanderen, niet voor Brussel en Wallonië.
Daar moet je dan op klikken en de gegevens ingeven. (edit : ah dat had je al gedaan :p)

Dan alles weer zijn ding laten doen.
Daarna krijg je een hernieuwing van uw uitslagen en elke uitslag heeft een klikbare link die vermeld productdetails en prijsberekening. In de prijsberekening zie je dan die injectietarieven die van toepassing zijn.
En die kwamen overeen met de tarieven die ik op v-test had gezien. (allez ben ze niet afgegaan voor alle opties natuurlijk)

Jawel, daar staat boven de eerste uitslag een oranje kader (allez denk dat het oranje is...) die het volgende vermeld :

Daar moet je dan op klikken en de gegevens ingeven. (edit : ah dat had je al gedaan :p)

Dan alles weer zijn ding laten doen.
Daarna krijg je een hernieuwing van uw uitslagen en elke uitslag heeft een klikbare link die vermeld productdetails en prijsberekening. In de prijsberekening zie je dan die injectietarieven die van toepassing zijn.
En die kwamen overeen met de tarieven die ik op v-test had gezien.
Ahja idd, zie het nu pas. Bij mij geeft hij Luminus aan

Ahja idd, zie het nu pas. Bij mij geeft hij Luminus aan
Ik kom van luminus :p. Dat welkomstvoordeel voor nieuwe klanten maakt gewoon het verschil...
Al is luminus niet de beste optie indien ik lieg en ingeef dat ik nu bij een andere leverancier ben aangesloten. Ben je zeker dat je terugleververgoeding hebt aangevinkt en ingegeven ?

Ik kom van luminus :p. Dat welkomstvoordeel voor nieuwe klanten maakt gewoon het verschil...
Al is luminus niet de beste optie. Ben je zeker dat je terugleververgoeding hebt aangevinkt en ingegeven ?
Ja, en ik heb daar dan die dag en nacht injectie ingegeven ( die ik kon zien op mijn fluvius, van juli tot december).
Maar zal idd waarschijnlijk wel iets fout hebben gedaan.
Ze maken die jaarlijkse switch er ook niet makkelijker op.. En ook weer rekening houden welke leveranciers pro rata werken met de vaste vergoeding en welke niet...
Momenteel zit ik bij Vlaamse energieleverancier ( elek, dus geen vergoeding voor injectie) en Lampiris voor gas.

Ja, en ik heb daar dan die dag en nacht injectie ingegeven ( die ik kon zien op mijn fluvius, van juli tot december).
Maar zal idd waarschijnlijk wel iets fout hebben gedaan.
Ze maken die jaarlijkse switch er ook niet makkelijker op.. En ook weer rekening houden welke leveranciers pro rata werken met de vaste vergoeding en welke niet...
Momenteel zit ik bij Vlaamse energieleverancier ( elek, dus geen vergoeding voor injectie) en Lampiris voor gas.
Uw dag injectie en nachtinjectie gaat hoger liggen hé. Je mist uiteindelijk 6 maand ;). Verdubbeling wel niet, wegens juli heb je al een groot deel van de goede opbrengsten daarin verwerkt.

Ja, ga die jaarlijkse switch in mijn agenda moeten gaan steken. Heb mij daar vroeger niets van aangetrokken want het was toch enkel dat prosumententarief. En voor 50€ houd ik mij daar nu niet mee bezig. Verschil van 400€ zoals nu wel...
Denk er wel aan dat je 12 maand zeker moet aangesloten zijn, of je verliest uw korting. Impact van de vaste vergoeding is dan leuk meegenomen maar ik ga mij daar echt niet door laten leiden. Belangrijkste is 2 maand voordat uw contract afloopt checken en dan de wijziging voorzien met startdatum +/-2 maand later. Dan zit je altijd safe.

Uw dag injectie en nachtinjectie gaat hoger liggen hé. Je mist uiteindelijk 6 maand ;). Verdubbeling wel niet, wegens juli heb je al een groot deel van de goede opbrengsten daarin verwerkt.

Ja, ga die jaarlijkse switch in mijn agenda moeten gaan steken. Heb mij daar vroeger niets van aangetrokken want het was toch enkel dat prosumententarief. En voor 50€ houd ik mij daar nu niet mee bezig. Verschil van 400€ zoals nu wel...
Denk er wel aan dat je 12 maand zeker moet aangesloten zijn, of je verliest uw korting. Impact van de vaste vergoeding is dan leuk meegenomen maar ik ga mij daar echt niet door laten leiden. Belangrijkste is 2 maand voordat uw contract afloopt checken en dan de wijziging voorzien met startdatum +/-2 maand later. Dan zit je altijd safe.
Ja, maar je kon daar de periode ook selecteren, dus ik vermoed dat het systeem daardan rekening mee hield?
Ah, ik zou eens moeten kijken hoe het zit bij huidig elek contract, of ik dan kortingen kwijtspeel of niet... Maar nu kan ik niet anders dan veranderen want de VEL geeft 0,0 voor injectie :/ . Contract gestart 1 december denk ik.

Net mijn vrouw weer onder haar voeten gegeven, ze was niet blij :unsure:
Ze was heel de dag thuis, zonnepanelen doen goed hun werk en _nu_ als de zon onder is zet ze de droogkast aan. Nog maar 100 keer gezegd ofzo :(

Vandaag eens op facebook contact opgenomen met Engie waar ik mijn huidig contract heb (nog geen jaar zelfs).
"Je zal van ons zo snel mogelijk een injectiecontract ontvangen, en prosumententarief vervalt vanaf nu en er zal inderdaad een eindafrekening volgen"
Op de vraag wat ik moet begrijpen onder "zo snel mogelijk" kon ze geen antwoord geven.
Dat begint al goed, ze hebben toch ook tijd genoeg gehad om hun voor te bereiden eigenlijk, ben eens benieuwd of ze dan ook de injectievergoeding gaan berekenen vanaf 1/3/21 of vanaf dat het contract gaat worden afgesloten.

Net mijn vrouw weer onder haar voeten gegeven, ze was niet blij :unsure:
Ze was heel de dag thuis, zonnepanelen doen goed hun werk en _nu_ als de zon onder is zet ze de droogkast aan. Nog maar 100 keer gezegd ofzo :(
Zondagmorgen met de auto de accu tot 25% leeggereden. Zondag, maandag en vandaag de accu tot 85% geladen, morgen ga ik dus terug injecteren. Maar ik heb de voorbije dagen dus wel weer > 90% van mijn zonne-energie ge-auto-consumeerd.

Mijne home manager is binnen.
Normaal dit weekend die eens proberen installeren.

Ben benieuwd hoe de curves er dan gaan uitzien als ik de laadpaal ook laat smart chargen op de 330e. (Vorige week een Nexxtender home geïnstalleerd) Vandaag bijvoorbeeld rond 15u00 thuis gekomen om bureauwerk te doen (net klaar), maar goed dan heb ik hier wel nog een 3 uur zon op het dak.

De meeste zaken zijn vrij goed in te schatten of hebben we veel metingen van, maar een EV is toch wel héél gebruiksafhankelijk en moeilijk in te schatten.
Dus ben benieuwd naar mijn eigen ervaringen om ook zo weer bij te leren.

Terug
Bovenaan