Goh, nee eigenlijk.
Want je zegt zelf dat uw installatie perfect gedimensioneerd of over gedimensioneerd is want je betaalde voordien €0. En capaciteitstarief is enkel op afname.
+ natuurlijk dat ze capaciteitstarief niet kunnen toepassen indien je geen digitale meter hebt
Lees de reactie van data-technicus, de discussie van capaciteitstarief heeft helemaal niets, maar dan ook niets te maken met mijn geval. Ik had een digitale meter, en heb die nog altijd. Dat is in deze analyse een deel van de parameters die in de categorie
ceteris paribus vallen.
Maar die digitale meter komt er, ook bij jou, en dan betaal je dat dus wel. En in mijn geval (elektrische wagen) speelt dat wel een beetje.
En inflatie ontkracht uw laatste zin
Nog nooit gehoord van kapitaalskost?
Het capaciteitstarief ging nooit ingevoerd worden voor mensen die onder het prosumententarief vielen, zelfs niet als ze al een digitale meter hadden. Nu zal het volgend jaar voor iedereen ingevoerd worden die een digitale meter heeft.
Het ging wel ingevoerd worden voor de afname van elektriciteit, niet voor de injectie.
En nogmaals, die slimme meter staat hier, die gaat niet zomaar verdwijnen.
Met de 'demir-subsidie' ingerekend ga ik 5500 EUR betaald hebben voor een installatie van 9600 Wp en 500 EUR voor het wijzigen van mijn aansluiting (1x63 A -> 3 x 32 A) .
En met een verbruik van 8000 kWh per jaar ga ik iets meer dan 1000 EUR per jaar betalen voor mijn elektriciteit. Zonder die panelen 1900 EUR.
In het ander geval zou ik 8600 + 500 EUR voor de installatie betaald hebben en 612 + 25 EUR per jaar betaald hebben aan prosumententarief en aansluiting. Dat was op lange termijn iets voordeliger maar de pay-back was eigenlijk niet verschillend.
En die langere termijn, dat is eerlijk gezegd het minste van mijn zorgen. Ik ga er echt geen boterham minder om eten, en ik weet dat ik nog altijd een erg rendabele investering heb gedaan. Ik ga echt geen energie steken in dat 'negatieve' verhaal.
Klopt die test wel ?
Ik heb hier die test zojuist uitgevoerd. En in de berekening kwam luminus als goedkoopste naar voor. En geef in 3500kwh dag, 1000kwh nacht. In de Vtest komt dit dan uit op 960€ (+/-). Dit is zonder een vermelding van het aantal kwh dat ik teruglever aan hen...
Ik ga daarna naar de site van luminus en geef diezelfde gegevens in en kom uit op een bedrag van 115€ per maand wat dan op jaarbasis uitkomt op 1380€.
Of neemt die Vtest ook de kortingen mee in rekening. En wanneer je een bestaande klant bent, krijg je die niet... waardoor die vtest dan ook niet klopt?
Ik heb nadien prijsaanvraag ingediend bij bolt, en die geven me ongeveer dezelfde prijs op (ietsje lager zelfs, maar minder dan 20 EUR verschil op jaarbasis
Heb je bij luminus de juiste contractvorm geselecteerd?