Zonnepanelen Topic

Alsje dan u berekening maakt van per jaar 400 euro duurder. Dus u premie delen door die 400 per jaar meer en vanaf volgend jaar mss nog meer door capaciteitstarief is dus 3150:400=7,8 jaar enje bent u compensatie kwijt. Dus compensatie is maar een oplap middel om eigenaars te sussen maar je moet dan maar eens berekening met u meerkost per jaar aan energie wanneer je die compensatie kwijt bent. De compensatie is eigenlijk bedoeld om 5% rendement te geven maar dat verhaaltje klopt niet.
Als je dan na 7.8 jaar uw compensatie kwijt bent heb je normaal uw panelen al wel terug verdiend. Vanaf dan heb je wel nog altijd goedkoper elektriciteit dan als je geen zonnepanelen zou hebben. Dit is iets wat velen precies "vergeten". De meerkost is dus ten aanzien van het prosumententarief dat je nu betaald als je geen digitale meter hebt.
Maar goed, het is een echte klucht met vele loze beloftes.

Ik heb ondertussen de V-test uitgevoerd van de VREG. Het injectietarief is dus echt wel een element om in rekening te brengen, zeker wanneer je redelijk wat injecteert. Ik injecteer 4.5-5 MWh per jaar...
't zal hier Bolt worden ;-)
Klopt die test wel ?

Ik heb hier die test zojuist uitgevoerd. En in de berekening kwam luminus als goedkoopste naar voor. En geef in 3500kwh dag, 1000kwh nacht. In de Vtest komt dit dan uit op 960€ (+/-). Dit is zonder een vermelding van het aantal kwh dat ik teruglever aan hen...
Ik ga daarna naar de site van luminus en geef diezelfde gegevens in en kom uit op een bedrag van 115€ per maand wat dan op jaarbasis uitkomt op 1380€.

Of neemt die Vtest ook de kortingen mee in rekening. En wanneer je een bestaande klant bent, krijg je die niet... waardoor die vtest dan ook niet klopt?

Laatst bewerkt:
Dat capaciteitstarief heeft er niets mee te maken, dat zou je ook betalen met een terugdraaiende teller
En het voordeel van de terugdraaiende teller was ook iets eindig. Bovendien is 3150 EUR nu meer waard dan 400 EUR over 8 jaar...
Goh, nee eigenlijk.
Want je zegt zelf dat uw installatie perfect gedimensioneerd of over gedimensioneerd is want je betaalde voordien €0. En capaciteitstarief is enkel op afname.
+ natuurlijk dat ze capaciteitstarief niet kunnen toepassen indien je geen digitale meter hebt ;)

En inflatie ontkracht uw laatste zin :p

Heb eens mijnenergie gecontacteerd om te vragen of ze hun tool aanpassen voor injectiecontracten.
Want bij hun zal je wel lagere (afname) tarieven krijgen dan bij die V TEST?
Of te kijken voor een injectiecontract die bij een andere leverancier zit...

Klopt die test wel ?

Ik heb hier die test zojuist uitgevoerd. En in de berekening kwam luminus als goedkoopste naar voor. En geef in 3500kwh dag, 1000kwh nacht. In de Vtest komt dit dan uit op 960€ (+/-). Dit is zonder een vermelding van het aantal kwh dat ik teruglever aan hen...
Ik ga daarna naar de site van luminus en geef diezelfde gegevens in en kom uit op een bedrag van 115€ per maand wat dan op jaarbasis uitkomt op 1380€.

Of neemt die Vtest ook de kortingen mee in rekening. En wanneer je een bestaande klant bent, krijg je die niet... waardoor die vtest dan ook niet klopt?
Incl btw alles? Dat kan anders al een deel verklaren

Heb de V test ook es gedaan met huidige cijfers (analoge dag nacht) en daarna es met digitale meter, geen prosumententarief, 35% zelfverbruik en verkoop van extra stroom aan 3cent

doe me 100 euro profijt per jaar met de digitale, had ik niet verwacht...

boosdoener is natuurlijk die nachtteller, ik doe per jaar ongeveer 2000kwh per nacht op, en vorig jaar had ik maar 700kWh productie in het weekend.

Incl btw alles? Dat kan anders al een deel verklaren
Berekening op Vtest is incl. BTW.

Maar om eerlijk te zijn ik kan er echt niet aan uit... Ik heb dezelfde info ingegeven bij engie en daar kom ik dan uit aan bedragen van 59€/mnd... tgv de korting die ze geven (start op 80€) voor de easy promo terwijl de easy3 en direct versie zonder dat promobedrag is.

Dat capaciteitstarief heeft er niets mee te maken, dat zou je ook betalen met een terugdraaiende teller
Het capaciteitstarief ging nooit ingevoerd worden voor mensen die onder het prosumententarief vielen, zelfs niet als ze al een digitale meter hadden. Nu zal het volgend jaar voor iedereen ingevoerd worden die een digitale meter heeft.

Weet iemand wanneer nachttarief stopt voor analoge meter?
Ik had verstaan dat op 31/12/2021 men een puls stuurt naar de elektriciteitsmeters waardoor de nachtteller stopt met draaien. En alle verbruik dan standaard op dag zal uitkomen. Ook voor de analoge meters. Bij de digitale was dat nog minder een probleem.

Ben dan ook aan het twijfelen of ik 10€ ga spenderen om het om te zetten.

Goh, nee eigenlijk.
Want je zegt zelf dat uw installatie perfect gedimensioneerd of over gedimensioneerd is want je betaalde voordien €0. En capaciteitstarief is enkel op afname.
+ natuurlijk dat ze capaciteitstarief niet kunnen toepassen indien je geen digitale meter hebt ;)
Lees de reactie van data-technicus, de discussie van capaciteitstarief heeft helemaal niets, maar dan ook niets te maken met mijn geval. Ik had een digitale meter, en heb die nog altijd. Dat is in deze analyse een deel van de parameters die in de categorie ceteris paribus vallen.
Maar die digitale meter komt er, ook bij jou, en dan betaal je dat dus wel. En in mijn geval (elektrische wagen) speelt dat wel een beetje.
En inflatie ontkracht uw laatste zin :p
Nog nooit gehoord van kapitaalskost?
Het capaciteitstarief ging nooit ingevoerd worden voor mensen die onder het prosumententarief vielen, zelfs niet als ze al een digitale meter hadden. Nu zal het volgend jaar voor iedereen ingevoerd worden die een digitale meter heeft.
Het ging wel ingevoerd worden voor de afname van elektriciteit, niet voor de injectie.
En nogmaals, die slimme meter staat hier, die gaat niet zomaar verdwijnen.
Met de 'demir-subsidie' ingerekend ga ik 5500 EUR betaald hebben voor een installatie van 9600 Wp en 500 EUR voor het wijzigen van mijn aansluiting (1x63 A -> 3 x 32 A) .
En met een verbruik van 8000 kWh per jaar ga ik iets meer dan 1000 EUR per jaar betalen voor mijn elektriciteit. Zonder die panelen 1900 EUR.

In het ander geval zou ik 8600 + 500 EUR voor de installatie betaald hebben en 612 + 25 EUR per jaar betaald hebben aan prosumententarief en aansluiting. Dat was op lange termijn iets voordeliger maar de pay-back was eigenlijk niet verschillend.

En die langere termijn, dat is eerlijk gezegd het minste van mijn zorgen. Ik ga er echt geen boterham minder om eten, en ik weet dat ik nog altijd een erg rendabele investering heb gedaan. Ik ga echt geen energie steken in dat 'negatieve' verhaal.
Klopt die test wel ?

Ik heb nadien prijsaanvraag ingediend bij bolt, en die geven me ongeveer dezelfde prijs op (ietsje lager zelfs, maar minder dan 20 EUR verschil op jaarbasis
Heb je bij luminus de juiste contractvorm geselecteerd?

Ik heb nadien prijsaanvraag ingediend bij bolt, en die geven me ongeveer dezelfde prijs op (ietsje lager zelfs, maar minder dan 20 EUR verschil op jaarbasis
Heb je bij luminus de juiste contractvorm geselecteerd?
Ik heb nu eens opnieuw gesimuleerd met 3500kwh dag en 1500kwh nacht. Maar ik kom op geen enkele wijze in de geburen van die v-test... nu was het bij luminus 1022 voor luminus basic, maar de voorschotfactuur is als ik diezelfde hoeveelheid simuleer op hun site zogezegd 116€/mnd voor dit luminus basic pakket.

Op dit moment lijkt mij Engie het meest voordelige, de korting van 47% op uw kwh factuur is gewoon enorm... samen met een korting van 50€ die de vaste kost dan reduceert naar 10€. Bolt is een zeer kleine speler en ik heb er eigenlijk niet echt veel vertrouwen in. Ik zie op die site ook nergens de prijs per eenheid van bolt. Enkel op de v-test een indicatie van 6.2€cent zien staan.
Engie dagteller 8.x -> wegens korting 4.x, nachtverbruik 5.x -> 2.x. Bolt 6.x blijft 6.x. Je hebt enkel een voordeel bij de nachtteller van 2 cent ongeveer voor injectie. Maar dat aandeel ervan is beperkt.
De impact van die korting lijkt mij gewoon het grootste.

Want voor de rest van de kosten zie ik eigenlijk geen verschil tussen een bolt, luminus, eneco, mega of... distributie of heffingen zijn hetzelfde. Ofwel ben ik ergens verkeerd, maar ik zie eigenlijk niet echt waarop ik mij kan baseren om iets anders als engie te nemen als ik puur en alleen op kosten ga kijken voor een NIEUWE KLANT.

PS: laat duidelijk zijn, die Vtest houdt geen rekening met de kortingen die er gegeven worden op het moment (ik klikte op de detail van engie en daar stond de berekening van die 47% korting dus nergens vermeld noch reductie van 50€...). Een vergelijking doen op basis van de v-test is dan ook compleet nutteloos... In energiesparen werd dat wel vermeld. Maar daar kom je bolt niet tegen.
Of mis ik iets?

Ik had verstaan dat op 31/12/2021 men een puls stuurt naar de elektriciteitsmeters waardoor de nachtteller stopt met draaien. En alle verbruik dan standaard op dag zal uitkomen. Ook voor de analoge meters. Bij de digitale was dat nog minder een probleem.

Ben dan ook aan het twijfelen of ik 10€ ga spenderen om het om te zetten.

waar heb je dat gelezen? In die link staat toch dat de energieleverancier wel nog onderscheid kan maken tussen de kostprijs voor elektriciteit overdag vs snachts? En dat enkel het verschil in distributietarief wegvalt? Hoe ga je dit doen als je geen dag-en nachtteller meer hebt?

Die 10 euro, ik veronderstel dat jij een digitale meter hebt al? Voor een analoge is dit +-80 euro

Het ging wel ingevoerd worden voor de afname van elektriciteit, niet voor de injectie.
Toch niet hoor, mensen die het prosumententarief betalen, zullen geen capaciteitstarief betalen.

Prosumenten waarvan de installatie minder dan 15 jaar geleden en vóór begin 2021 in dienst werd genomen, hebben volgens de geldende wetgeving recht op het principe van de terugdraaiende teller en behoud van de huidige wijze van aanrekening van de distributienettarieven. Conform deze regeling betalen zij in 2022 geen capaciteitstarief maar blijven getarifeerd worden aan de hand van het prosumententarief en een tarief toegepast op hun eventuele netto-afname. Prosumenten met een digitale meter kunnen ook kiezen voor een tarief op basis van hun werkelijke afname; zij betalen dan geen prosumententarief. Opgelet! Deze specifieke regeling wordt aangevochten en is daarom onder voorbehoud van een arrest van het Grondwettelijk Hof. We verwachten dit in de loop van 2021. Pas op dat moment zal er zekerheid zijn over de toekomstige tarifaire behandeling van 'bestaande’ prosumenten. We zullen hier dan zeker over informeren.
Bron: https://www.vreg.be/nl/veelgestelde...-deze-hervorming-op-gezinnen-met-zonnepanelen

waar heb je dat gelezen? In die link staat toch dat de energieleverancier wel nog onderscheid kan maken tussen de kostprijs voor elektriciteit overdag vs snachts? En dat enkel het verschil in distributietarief wegvalt? Hoe ga je dit doen als je geen dag-en nachtteller meer hebt?

Die 10 euro, ik veronderstel dat jij een digitale meter hebt al? Voor een analoge is dit +-80 euro

1) waar: ben dat ergens tegengekomen - vb : https://www.essent.be/nl/blog/energie-uitgelegd/dagtarief-en-nachttarief-verdwijnen-binnenkort
Het dagtarief en nachttarief afgeschaft?

Het voordelige nachttarief kwam er om mensen te stimuleren energie buiten de piekuren te gebruiken. Die piekuren zijn nu voor de meeste mensen nog tussen 7 en 22 uur op weekdagen. De daluren voor het nachttarief gelden daarbuiten. Met het capaciteitstarief verdwijnen die vaste uren omdat de capaciteit voortdurend kan schommelen.

2) zoals ik heb verstaan kan de energieleverancier een verschil maken in de kostprijs bij een digitale meter. Bij de analoge meter kan die dat echter niet doen. Zoals ik het dan ook had geïnterpreteerd is het zo dat als je een aparte prijszetting wilt en dus goedkope energie wilt op momenten als er dalen zijn dat je een digitale meter moet hebben. Maar ik geef toe dit is suppositie en misschien was en is de informatie van 1 fout.

3) ja digitale meter. Mijn pa heeft daar al opspelens gemaakt dat het mijn fout was dat ik die mannen heb binnengelaten en dat ik dat had moeten weigeren. Dat ik te veel geloof in de overheid (ik had geantwoord, ik werk ook voor de overheid dus ik moet wel). Hij gaat die mensen niet binnenlaten ook niet na 2029. Heb daar al slaande ruzie om gehad maar veranderen doet die toch niet, we zien wel in 2030 :p.

Dit lijkt me nog van voor het arrest te zijn? dus ik weet niet hoeveel hier nog van waar is op dit moment?
Klopt, maar daar spraken we ook over. Voor het arrest gingen mensen met een digitale meter die nog een "terugdraaiende teller" hadden geen capaciteitstarief krijgen. Nu zijn het enkel de mensen met zonnepanelen en een analoge teller, aangezien dit de enige mensen zijn die nog een terugdraaiende teller kunnen behouden en dus het prosumententarief betalen. Prosumententarief betalen betekent geen capaciteitstarief.

Terug
Bovenaan