Excuses, ik ben echt een leek in dergelijke dingen en sommige zaken beginnen nu pas eindelijk wat door te dringen, vind het ingewikkelde materie. Denk wel dat ik begin te begrijpen wat je hier zegt. Maakt het op dit specifiek vlak iets uit dat we nog een analoge teller hebben, los van het feit dat hij kan terugdraaien?
En ik wist in elk geval wel dat onze woning op 3 fasen zat, maar de verkoper heeft ons dat nooit gevraagd. Ik wist op dat moment dan ook niet dat dat qua omvormer of batterij iets was om rekening mee te houden.
Ja het feit dat je een analoge teller hebt kan een effect hebben, zie later.
Daarom dat ik stelde dat dat iets is waar de verkoper u had moeten op wijzen als dat een correcte installateur was geweest. Maar uiteindelijk ben jij de eindverantwoordelijke over uw keuze ;p.
Maar dan nog, je batterij kan toch (slim) op zijn fase leveren indien er op de andere fasen afname is?
En dat zou dan toch wel resulteren in een nul op de teller?
Iedere batterij dat aangesloten is op een 3-fasig net zou zo moeten werken m.i. Toch in Belgie. Anders is het ding toch vrij useless?
Ja, die zou dat kunnen. Maar je zit dan met sturingen bezig, en met metingen waarmee je sturingen moet koppelen en dat je met tijdsverschillen zit die invloed gaan hebben waardoor dit niet perfect op elkaar ingespeeld staat. Of je dat in basis kan verwachten van een batterij, daar spreek ik mij niet over uit. Er zal sowieso echter wat software, sturing en informatieuitwisseling nodig zijn. En het lijkt mij dat je zoiets zeer zeker niet bij een basis domme analoge meter gaat kunnen of moeten verwachten.
Zelfs bij een digitale meter is dit een domme meter. En moet deze stuurlogica dan ook ergens anders vandaan komen. En zoals hierboven gesteld, dat is allemaal niet evident. Mogelijks dat men dat voor eigen productlijnen uitschrijft of voorziet voor een bepaalde gedeelte, maar dit zomaar verwachten over productranges heen. Het zou mij enorm verbazen zolang er geen standaarden zijn opgesteld hoe dat zou moeten verlopen.
Het feit dat er omvormers zijn die de huidige batterijsystemen zelfs niet meer ondersteunen is voldoende informatie dat het allemaal niet zo evident is (ook al is dat niet zo bij alle omvormers). Maar zelfs zonder daar rekening mee te houden zou ik het niet achten dat dit makkelijk, evident of de logica zelf zou zijn dat zonder meerkost dit zomaar zou kunnen of dat zelfs al had je een 3fasige batterij dat die dat dan in basis gaat kunnen of doen.
Er is een reden waarom ik voorlopig geen batterij heb staan, naast het feit dat voor mijn usecase ik er niet aan uit kan. En ik geen zin heb in nog meer technische brol die stuk kan gaan, niet werkt zoals die zou moeten werken of waarvoor je op termijn contractjes moet afsluiten voor monitoring, patches of wat men nog meer probeert uit te denken.