Zonnepanelen Topic

Voorlopig niet, omdat zelfs de digitale meter het verbruik van de fases met elkaar optelt ipv die apart te bekijken. Al ga je wel het fenomeen hebben dat je via uw zonnepanelen uw batterij aan het laden bent via de fase van uw zonnepanelen terwijl uw andere fases verbruik noteren. Dat kun je niet oplossen zonder een 3fasige batterij.

Natuurlijk als men dat ooit wijzigt... dan wel.
En wat mijn Facebook-correspondent beweert, dat ik altijd grofweg 2/3 van mijn nodige energie van het net ga blijven halen, omdat maar 1 van de 3 fasen is aangesloten op de omvormer, klopt dat wel of is hij daarin mis?

En wat mijn Facebook-correspondent beweert, dat ik altijd grofweg 2/3 van mijn nodige energie van het net ga blijven halen, omdat maar 1 van de 3 fasen is aangesloten op de omvormer, klopt dat wel of is hij daarin mis?
Hangt af van uw balancering. Dus op welke fase je uw verbruikers juist voorzien hebt.
Heb je die gebalanceerd zodanig dat op elke fase 1/3de zit. Dan klopt dat. Aangezien je nu eenmaal niet van uw batterij kunt doorgeven naar uw huidige fase.

We moeten echter wel eerlijk zijn, 3-fasig net is eerder uitzondering dan regel. Maar als je een 3-fasig net hebt is dat iets waar je best rekening mee houdt. En ik moet ook zeggen dat ik geen enkel 3fase particulier net ken dat perfect gebalanceerd is op die 1/3de op elke fase... is ook echt niet evident.

Verdomme, dan is bij deze waarschijnlijk verklaard waarom wij nog zo veel stroom van het net moeten halen, dat is echt wel een enorme domper en maakt die zonnepanelen voor ons al een stuk minder interessant.

Dit zijn nu niet bepaald statistieken om blij van te worden toch :(

1665750335930.png

1665750390284.png

1665750414179.png

1665750440333.png

1665750516798.png

1665750552530.png

1665750580732.png

1665750624917.png

Verdomme, dan is bij deze waarschijnlijk verklaard waarom wij nog zo veel stroom van het net moeten halen, dat is echt wel een enorme domper en maakt die zonnepanelen voor ons al een stuk minder interessant.

Dit zijn nu niet bepaald statistieken om blij van te worden toch :(

Bekijk bijlage 14208
Bekijk bijlage 14209
Bekijk bijlage 14210
Bekijk bijlage 14211
Bekijk bijlage 14212
Bekijk bijlage 14213
Bekijk bijlage 14214
Bekijk bijlage 14215
Opnieuw,

Dit telt niet voor de zonnepanelen, aangezien de energie die je naar het net stuurt of komt gewoon allemaal wordt bij elkaar opgeteld voor de netbeheerder (die berekent dat niet per fase, desondanks dat de digitale meter dit wel kan en doet).
Dit telt enkel voor uw batterij, aangezien uw batterij niet gaat kunnen leveren aan uw 2 andere fases indien die niet 3 fasig is. Dat die zonnepanelen dan ook op 1 fase staan is iets minder belangrijk.
Normaal gezien verwacht je van de installateur dat die daarmee rekening houdt. Maar dat kan gerust zijn waarom dat een andere duurder was waardoor je er niet voor gekozen hebt natuurlijk.

Opnieuw,

Dit telt niet voor de zonnepanelen, aangezien de energie die je naar het net stuurt of komt gewoon allemaal wordt bij elkaar opgeteld voor de netbeheerder (die berekent dat niet per fase, desondanks dat de digitale meter dit wel kan en doet).
Dit telt enkel voor uw batterij, aangezien uw batterij niet gaat kunnen leveren aan uw 2 andere fases indien die niet 3 fasig is. Dat die zonnepanelen dan ook op 1 fase staan is iets minder belangrijk.
Normaal gezien verwacht je van de installateur dat die daarmee rekening houdt. Maar dat kan gerust zijn waarom dat een andere duurder was waardoor je er niet voor gekozen hebt natuurlijk.
Excuses, ik ben echt een leek in dergelijke dingen en sommige zaken beginnen nu pas eindelijk wat door te dringen, vind het ingewikkelde materie. Denk wel dat ik begin te begrijpen wat je hier zegt. Maakt het op dit specifiek vlak iets uit dat we nog een analoge teller hebben, los van het feit dat hij kan terugdraaien?
En ik wist in elk geval wel dat onze woning op 3 fasen zat, maar de verkoper heeft ons dat nooit gevraagd. Ik wist op dat moment dan ook niet dat dat qua omvormer of batterij iets was om rekening mee te houden.

Opnieuw,

Maar dan nog, je batterij kan toch (slim) op zijn fase leveren indien er op de andere fasen afname is?
En dat zou dan toch wel resulteren in een nul op de teller?
Iedere batterij dat aangesloten is op een 3-fasig net zou zo moeten werken m.i. Toch in Belgie. Anders is het ding toch vrij useless?

Lijkt me toch straf aangezien fasebalancering toch vrij eenvoudig zou moeten te doen zijn in de wijkcabines?

Dat hoop ik toch alleszins. Geen idee of the gebruikte technieken dat zo faciliteren
Blijkbaar is kan er wel wat onbalans zijn, maar wordt er niet echt automatisch geherbalanceerd en bestaat er ook weinig voor om dat klaar te spelen als ik een snelle google search mag geloven:

Excuses, ik ben echt een leek in dergelijke dingen en sommige zaken beginnen nu pas eindelijk wat door te dringen, vind het ingewikkelde materie. Denk wel dat ik begin te begrijpen wat je hier zegt. Maakt het op dit specifiek vlak iets uit dat we nog een analoge teller hebben, los van het feit dat hij kan terugdraaien?
En ik wist in elk geval wel dat onze woning op 3 fasen zat, maar de verkoper heeft ons dat nooit gevraagd. Ik wist op dat moment dan ook niet dat dat qua omvormer of batterij iets was om rekening mee te houden.
Ja het feit dat je een analoge teller hebt kan een effect hebben, zie later.

Daarom dat ik stelde dat dat iets is waar de verkoper u had moeten op wijzen als dat een correcte installateur was geweest. Maar uiteindelijk ben jij de eindverantwoordelijke over uw keuze ;p.

Maar dan nog, je batterij kan toch (slim) op zijn fase leveren indien er op de andere fasen afname is?
En dat zou dan toch wel resulteren in een nul op de teller?
Iedere batterij dat aangesloten is op een 3-fasig net zou zo moeten werken m.i. Toch in Belgie. Anders is het ding toch vrij useless?

Ja, die zou dat kunnen. Maar je zit dan met sturingen bezig, en met metingen waarmee je sturingen moet koppelen en dat je met tijdsverschillen zit die invloed gaan hebben waardoor dit niet perfect op elkaar ingespeeld staat. Of je dat in basis kan verwachten van een batterij, daar spreek ik mij niet over uit. Er zal sowieso echter wat software, sturing en informatieuitwisseling nodig zijn. En het lijkt mij dat je zoiets zeer zeker niet bij een basis domme analoge meter gaat kunnen of moeten verwachten.

Zelfs bij een digitale meter is dit een domme meter. En moet deze stuurlogica dan ook ergens anders vandaan komen. En zoals hierboven gesteld, dat is allemaal niet evident. Mogelijks dat men dat voor eigen productlijnen uitschrijft of voorziet voor een bepaalde gedeelte, maar dit zomaar verwachten over productranges heen. Het zou mij enorm verbazen zolang er geen standaarden zijn opgesteld hoe dat zou moeten verlopen.
Het feit dat er omvormers zijn die de huidige batterijsystemen zelfs niet meer ondersteunen is voldoende informatie dat het allemaal niet zo evident is (ook al is dat niet zo bij alle omvormers). Maar zelfs zonder daar rekening mee te houden zou ik het niet achten dat dit makkelijk, evident of de logica zelf zou zijn dat zonder meerkost dit zomaar zou kunnen of dat zelfs al had je een 3fasige batterij dat die dat dan in basis gaat kunnen of doen.

Er is een reden waarom ik voorlopig geen batterij heb staan, naast het feit dat voor mijn usecase ik er niet aan uit kan. En ik geen zin heb in nog meer technische brol die stuk kan gaan, niet werkt zoals die zou moeten werken of waarvoor je op termijn contractjes moet afsluiten voor monitoring, patches of wat men nog meer probeert uit te denken.

Heb gebeld met de projectleider van onze installatie, blijkbaar is onze Solis omvormer effectief enkel monofase.
In hoeverre is dat dan een probleem dat wij een 3-fase aansluiting op het net hebben? Gaan wij dan niet veel meer verbruik van het net hebben dan aanvankelijk gedacht?
Je hebt nu nog een analoge meter, maar ik gok dat je binnenkort een digitale meter krijgt als je een batterij hebt laten plaatsen?

Hier een voorbeeld van hoe het werkt:
Een digitale meter registreert wat er per fase binnen en buiten gaat en houdt de som bij.
Jouw omvormer hangt bv aan fase 1 en je verbruikers hangen aan fase 1, 2 en 3.

Het is zonnig en er komt 5kW uit de omvormer. Je wasmachine draait en trekt 2kW op fase 1. De vaatwasser is bezig op fase 2 en verbruikt 1kW. Je verbruikt 2kW op fase 1, dus de omvormer stuurt 3kW naar het net. Op fase 2 verbruikt de vaatwasser 1kW van het net. De digitale meter rekent het verschil en je bent dus netto 2 kW aan het injecteren. Er wordt geen verbruik voor afname geregistreerd.

Als 's avonds de zon onder is en uw batterij is vol, zal die moeten overnemen. Geen probleem voor fase 1 want die is direct connecteert. Voor fase 2 en 3 is er geen rechtstreekse connectie. Als uw vaatwasser nu op fase 2 draait, dan neemt die 1kW af van het net en moet op dat moment uw batterij 1kW gaan injecteren op het net om uw digitale meter op een nulverbruik te houden.
Dit kan enkel wanneer de omvormer precies weet hoeveel er op de andere verbruikt wordt. En volgens mij kan dat enkel als uw omvormer een verbinding met de P1 poort van uw digitale meter heeft. Dat zou je eens moeten navragen bij uw installateur.

Maar indien uw omvormer niet die mogelijkheid heeft, dan heeft uw installateur u slecht geadviseerd en ga je maar ongeveer 1/3 van uw stroom uit de batterij halen en de rest nog steeds afnemen van het net. En dan heb je heel die investering bijna voor niks gedaan en was je beter af met uitsluitend zonnepanelen zonder batterij.

Wij zijn aan het denken om te verbouwen.
Hierbij denken we op een dakkapel op pns dak te zetten (dak is 6m breed en de dakkapel zou dan 4-5m breed worden).

Echter onze buren, die ook willen verbouwen gaan geen dakkapel zetten, omdat je daardoor minder zonnepanelen kan zetten volgens hem.

Weet er iemand of dat klopt?

Wij zijn aan het denken om te verbouwen.
Hierbij denken we op een dakkapel op pns dak te zetten (dak is 6m breed en de dakkapel zou dan 4-5m breed worden).

Echter onze buren, die ook willen verbouwen gaan geen dakkapel zetten, omdat je daardoor minder zonnepanelen kan zetten volgens hem.

Weet er iemand of dat klopt?
Ja klopt, maar als je dakkapel op het noorden komt, maakt het weinig uit. Als ze ergens anders komt ga je verlies hebben ja. En ook schaduw van de dakkapel

Mijn puntdak is mooi noord-zuid.
Dus de ene kant staat perfect naar het zuiden gericht, op dat dak willen we net de dakkapel 😔

Dan maar is uitzoeken hoeveel panelen ik nodig heb, en hoeveel er zouden kunnen liggen met dakkappel en zonder

Status Fluvius voor aanmelding zonnepanelen;
Wegens de enorme vraag naar nieuwe zonnepanelen en de bijhorende aanmeldingen, is de verwerkingstermijn van deze aanmeldingen helaas opgelopen. We verwerken momenteel de aanmeldingen van begin mei 2022. Je krijgt bericht van ons als we het verwerkt hebben. Jouw aanmelding van 21 juni staat momenteel op onze planning om eind dit jaar verwerkt te worden.

Dan pas kan de premie aangevraagd worden. Zal dus pas voor ergens in 2023 zijn 🙃

Mijn puntdak is mooi noord-zuid.
Dus de ene kant staat perfect naar het zuiden gericht, op dat dak willen we net de dakkapel 😔

Dan maar is uitzoeken hoeveel panelen ik nodig heb, en hoeveel er zouden kunnen liggen met dakkappel en zonder
Gaat dit om een dak met 4 schuine vlakken(noordboomdak), of bedoel je een zadeldak met een grote helling waardoor het een punt lijkt?

Wegens de enorme vraag naar nieuwe zonnepanelen en de bijhorende aanmeldingen, is de verwerkingstermijn van deze aanmeldingen helaas opgelopen. We verwerken momenteel de aanmeldingen van begin mei 2022. Je krijgt bericht van ons als we het verwerkt hebben. Jouw aanmelding van 21 juni staat momenteel op onze planning om eind dit jaar verwerkt te worden.

Dan pas kan de premie aangevraagd worden. Zal dus pas voor ergens in 2023 zijn 🙃
Damn zeg. Precies 2 man dir daar een per een alles registreert. Ge zou denken dat zoiets geautomatiserd kan worden

Mijn aanmelding is maandag goedgekeurd en was aangevraagd 27 mei

Terug
Bovenaan