Zonnepanelen Topic

Damn zeg. Precies 2 man dir daar een per een alles registreert. Ge zou denken dat zoiets geautomatiserd kan worden
Hoe ga je die aanvraag automatiseren ?
Gewoon automatisch elke aanvraag goedkeuren? Of op basis van aanwezigheid van de documenten, dus niet de inhoud, een vinkje zetten en de aanvraag goedkeuren?

Zie je nu zelf niet dat met die gedachtegang iets schort ?
Mij lijkt het dan ook evident dat je een persoon hebt die de aanvraag dient na te kijken of de inhoud voldoet voordat je iemand daar eventjes x duizend euro geeft. En dan heeft elk dossier nu eenmaal een doorlooptijd.
En ik verwacht nu ook niet dat fluvius eventjes 100 man extra gaat aannemen om die subsidiedossiers te verwerken.

Status Fluvius voor aanmelding zonnepanelen;
Wegens de enorme vraag naar nieuwe zonnepanelen en de bijhorende aanmeldingen, is de verwerkingstermijn van deze aanmeldingen helaas opgelopen. We verwerken momenteel de aanmeldingen van begin mei 2022. Je krijgt bericht van ons als we het verwerkt hebben. Jouw aanmelding van 21 juni staat momenteel op onze planning om eind dit jaar verwerkt te worden.

Dan pas kan de premie aangevraagd worden. Zal dus pas voor ergens in 2023 zijn 🙃

Maar uw zonnepanelen kunnen/mogen wel al produceren toch e?
Je mag ze aanleggen vanaf de keurder geweest is als ik me niet vergis?

Maar uw zonnepanelen kunnen/mogen wel al produceren toch e?
Je mag ze aanleggen vanaf de keurder geweest is als ik me niet vergis?
Jazeker deze zijn operationeel sinds juni. Doch injectie op net vanaf juni met vb Luminus wordt ook pas verrekend na aanmelding is goedgekeurd.

Jazeker deze zijn operationeel sinds juni. Doch injectie op net vanaf juni met vb Luminus wordt ook pas verrekend na aanmelding is goedgekeurd.
Thx!

En enig idee wat er zou gebeuren als er intussen van leverancier veranderd wordt?
Krijgen we dan achteraf dat deel nog teruggestort van de "oude" leverancier, of is dat verloren?

Want in principe veranderen wij begin december van leverancier.

Thx!

En enig idee wat er zou gebeuren als er intussen van leverancier veranderd wordt?
Krijgen we dan achteraf dat deel nog teruggestort van de "oude" leverancier, of is dat verloren?

Want in principe veranderen wij begin december van leverancier.
Dat wordt volgens mij allemaal nog eens netjes afgerekend. Ik vermoed dat de leverancier een bericht krijgt van correctie van de meterstanden ofzo waardoor een herziening van de factuur wordt getriggerd.
Zou nogal wiedes zijn, en eigenlijk gewoon diefstal hé als z dat niet correct zouden verrekenen.

Gisteren tussen 2 buien begonnen aan de plaatsing van de pv panelen met montagemateriaal van Renusol. Een vraagje voor de pro @Caracalla :

Ik heb geen rescert nummer, wel een ondernemingsnummer. Mag een collega zijn rescert nummer invullen en aftekenen? Of doen keuringsfirma's dat ook? Voorlopig geen ambitie om een rescert opleiding voor pv panelen te volgen.

Rescert moet overeenkomen met de aannemer die de factuur uitschrijft.

Staat los van keurder
Ik meen gelezen te hebben dat je de installatie kan laten valideren door een andere aannemer of keuringsbureau. Ik heb oud collega's die pv panelen leggen achter hun uren en die laten dat valideren door een andere installateur uit Veldegem. Btv bood vroeger rescert keuring aan voor professionelen, misschien weet @C43 hier meer over?

Die rescert is enkel nodig om de premie te kunnen aanvragen. Op zich kun je perfzct plaatsen en keuren he
Ja dat ga ik ook al doen. Ga gewoon moeten maken dat ik de premie kan trekken. Dan heb ik voor 2K btw-in een 5kwp installatie gelegd. Misschien dat ik er nadien nog doe en toch voor de rescert ga. Heb al rescert voor warmtepompen ;) vond die opleiding niet echt een meerwaarde.

Nog een offerte ontvangen, 9500 euro incl 6% btw.

- 16x Sunpower SPR-P6-405-BLK
- SMA Sunnyboy 5.0
- Installatie
- Nodige kabels & zekering
- Keuring
- Montage op hellend pannendak (2 kanten)

Sunpower panelen & SMA omvormer zijn sowieso al duurder als andere merken heb ik vernomen, maar de lange garantie van Sunpower spreekt me wel aan. 10 panelen op ZO en 6 op NW. Panelen op NW zouden dan dienen voor ons verbruik late namiddag en vroege avond te coveren (koken vooral dan). Meerprijs is ook beperkt voor die extra panelen tegenover de totaalprijs.

Als ik de gegevens ingeef op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/# zou er in de zomer wel wat energie "verloren" gaan omdat er meer als 5000W geproduceerd wordt (of is er nog een verlies bij conversie van DC => AC?) Maar op zich niet super veel, we zitten met monofasige aansluiting. Voor die 700W op top dagen weet ik of dat de moeite gaat zijn om mijn installatie aan te passen? (er komt wel 3fase binnen van op straat dus is op zich wel mogelijk).

image.png

Ik zie net dat 1 van onze panelen merkbaar minder opbrengt dan de anderen. Geen idee hoe lang dit zo al is.
Even referentie op maandbasis:

Hegnhiq.jpg

Iemand een idee waar dat aan kan liggen ? Krijgt evenveel zon als de naaste panelen. Ziet er ook niet vuiler uit.
Heb de firma al gecontacteerd die de panelen geplaatst heeft maar toch benieuwd.

Btw, iemand die ook weet hoe het zit met de garantie ? Wij hebben 2 jaar geleden het huis gekocht met panelen erbij, de eigenaar konden de papieren ivm garantie niet meer vinden. Zou men daar moeilijk over doen moest 1 paneel vervangen worden ? Want wij hebben in principe niks behalve een eigendomsoverdracht.

Ik zie net dat 1 van onze panelen merkbaar minder opbrengt dan de anderen. Geen idee hoe lang dit zo al is.
Even referentie op maandbasis:

Hegnhiq.jpg

Iemand een idee waar dat aan kan liggen ? Krijgt evenveel zon als de naaste panelen. Ziet er ook niet vuiler uit.
Heb de firma al gecontacteerd die de panelen geplaatst heeft maar toch benieuwd.

Btw, iemand die ook weet hoe het zit met de garantie ? Wij hebben 2 jaar geleden het huis gekocht met panelen erbij, de eigenaar konden de papieren ivm garantie niet meer vinden. Zou men daar moeilijk over doen moest 1 paneel vervangen worden ? Want wij hebben in principe niks behalve een eigendomsoverdracht.
Defect? of de optimiser defect? Bij mij is het allemaal gelijk.

Defect? of de optimiser defect? Bij mij is het allemaal gelijk.
Zou dat te merken zijn aan de spanning van de optimizer ?
Naaste panelen hebben allen +- 25V spanning voor de optimizer, het betreffende paneel slechts 15V.

Slecht presterend paneel:

35rt9Ct.jpg

Normaal paneel:

lEYmVxB.jpg

Situatieschets:

HWKFlo6l.jpg

Laatst bewerkt:
Even inpikken op het topic van optimizers.
Bij mij liggen 6 panelen gericht naar voormiddagzon en 8 panelen naar namiddagzon, is het dan aangewezen om 14 optimizers te nemen?

Nog een offerte ontvangen, 9500 euro incl 6% btw.

- 16x Sunpower SPR-P6-405-BLK
- SMA Sunnyboy 5.0
- Installatie
- Nodige kabels & zekering
- Keuring
- Montage op hellend pannendak (2 kanten)

Sunpower panelen & SMA omvormer zijn sowieso al duurder als andere merken heb ik vernomen, maar de lange garantie van Sunpower spreekt me wel aan. 10 panelen op ZO en 6 op NW. Panelen op NW zouden dan dienen voor ons verbruik late namiddag en vroege avond te coveren (koken vooral dan). Meerprijs is ook beperkt voor die extra panelen tegenover de totaalprijs.

Als ik de gegevens ingeef op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/# zou er in de zomer wel wat energie "verloren" gaan omdat er meer als 5000W geproduceerd wordt (of is er nog een verlies bij conversie van DC => AC?) Maar op zich niet super veel, we zitten met monofasige aansluiting. Voor die 700W op top dagen weet ik of dat de moeite gaat zijn om mijn installatie aan te passen? (er komt wel 3fase binnen van op straat dus is op zich wel mogelijk).

image.png
Als je naar een grotere omvormer gaat, moet je die 3 fasen zijn want je mag maximaal 5kW injecteren per fase.
Maar 3 fase omvormers hebben meestal een hogere opstart spanning en vereisen redelijk wat panelen per string. Ik denk dat die 6 panelen op het NW te weinig gaan zijn om je string te laten opstarten. Dat is wellicht de reden dat je een monofase omvormer van 5kW voorgesteld krijgt.

Terug
Bovenaan