Zonnepanelen Topic

Heb mijn vraag ook gesteld in een Facebook groep, en nu zou blijken dat mijn inverter is aangesloten op 1 fase terwijl wij een 3-fase aansluiting op het net hebben, en dat zou dit gedrag kunnen verklaren. Meteen de installateur gecontacteerd en hopen dat ze het snel aanpassen.
Op 1 fase mag je max 5 kW vermogen van omvormer zetten. Dus lijkt me nog steeds straf dat je op 500 W strandt.

Ik zie hier veel offertes passeren, is er dan toch geen klantenstop bij deze bedrijven?
Die installaties zijn dan toch gepland voor een eind in 2023?

Ik zie hier veel offertes passeren, is er dan toch geen klantenstop bij deze bedrijven?
Die installaties zijn dan toch gepland voor een eind in 2023?
Degene die ik hier daarstraks gezet heb zou in februari kunnen geplaatst worden.

Woehoew, dezeiddag sms gekregen, volgende woensdag komt de keurder langs.

Kan ik eindelijk beginnen profiteren van m'n zonnepanelen..

Op 1 fase mag je max 5 kW vermogen van omvormer zetten. Dus lijkt me nog steeds straf dat je op 500 W strandt.
Kan natuurlijk wel zijn dat de batterij bijvoorbeeld enkel aan fase 1 hangt en op 2 en 3 van het net wordt afgenomen.
Om dit te counteren moet de omvormer/batterij stroom op het net steken als je op een andere fase verbruikt zodat een netto verbruik van 0 door je digitale meter gaat.
Of de omvormer aansluiten op 3 fases als dat kan.

Kan natuurlijk wel zijn dat de batterij bijvoorbeeld enkel aan fase 1 hangt en op 2 en 3 van het net wordt afgenomen.
Om dit te counteren moet de omvormer/batterij stroom op het net steken als je op een andere fase verbruikt zodat een netto verbruik van 0 door je digitale meter gaat.
Of de omvormer aansluiten op 3 fases als dat kan.
Ja dat lijkt me wel. Ik hoop dat die omvormer via de P1 poort de info afhaalt en niet zelf probeert te meten, dus aansluiten aan de drie fases lijkt me wat gek in ieder geval.

Hmm, die kerel waarmee ik via FB aan de praat ben geraakt zegt andere dingen dan jullie, de verwarring was zo al groot genoeg 😭
Hij zegt het volgende: stel dat de batterij maar stroom levert aan 1 fase, zal alle stroom die via de andere 2 fases komt, van het net komen.

Dit is de datasheet van onze omvormer, als dat van pas zou kunnen komen: https://www.ginlong.com/uploads/file/Solis_datasheet_RHI-(3-6)K-48ES-5G_NED_V2,6_2020.pdf

Hoe dan ook zie ik in de app wel een verschil, hieruit leid ik af dat onze omvormer op 1 fase zit:

1665675042875.png

En dit is hoe het er bij hem uit ziet:

1665675075177.png

Laatst bewerkt:
Foto 1 pv verwacht ik dat je 2 strings hebt ???
Foto 2 lijkt het met de 735V dat alles op 1 string staat?? Als dat zo is dan is 735V niet overkill??

Foto 1 pv verwacht ik dat je 2 strings hebt ???
Foto 2 lijkt het met de 735V dat alles op 1 string staat?? Als dat zo is dan is 735V niet overkill??
Foto 1 van mijn en foto 2 van die andere kerel. Punt is dat je bij hem kunt zien dat zijn omvormer met 3 fasen werkt en de mijne met maar 1.

Foto 1 van mijn en foto 2 van die andere kerel. Punt is dat je bij hem kunt zien dat zijn omvormer met 3 fasen werkt en de mijne met maar 1.
Stroom zal inderdaad van het net komen; maar omdat de digitale meter alle fasen optelt kan je dus die afname laten compenseren door je batterij op die moment te laten injecteren. Je (de omvormer/batterij) gaat iets vergelijkbaars moeten doen zelfs met een 3-fasige omvormer; deze gaat namelijk op elke fase dezelfde stroom injecteren (toch voor zover ik al gezien heb voor zonnepaneelomvormers, en zo ook op de screenshot van random Facebooker waarmee je aan de praat bent geraakt) en je gaat dus altijd een overschot/tekort hebben op een fase of de andere, omdat je nooit je verbruikers zo constant gaat balanceren. Zoals ik al zei is dat niet erg; want je afname is de stroom op de drie fasen optellen. Dus 2kW injecteren op L1, en 3kW afnemen op L2, is gewoon 1kW afname voor Fluvius/leverancier.

Wat jouw batterij/omvormer dus niet doet is kijken naar die ogenblikkelijke stromen door je digitale meter om te gaan stroom leveren, wat je eigenlijk wel zou verwachten van zo'n systeem, anders heb je er niet veel aan.

Dus we onthouden:
1. Je batterij/omvormer moet effectief stroom leveren als je verbruikers aan hebt staan. Dit kan volgens mij enkel door te communiceren met de digitale meter, die deze informatie realtime kan verschaffen aan de sturing van je batterij/omvormer
2. Het is niet erg dat je batterij enkel stroom zal leveren op 1 fase en jij dan ook verbruikt op andere fasen. De teller maakt de som van de 3 fasen om te kijken of er energie in of uit je aansluiting stroomt.

Conclusie: zagen bij je installateur dat ie dit in orde maakt voor jou. Het is niet normaal dat je volle batterij niets staat te doen terwijl je verbruikt. Misschien kan iemand met een thuisbatterij je meer info geven over hoe het concreet bij hen in z'n werk gaat.

Thuisbatterij neemt hier gewoon over als de energie rechtstreeks van de zonnepanelen niet voldoende is. Ik heb nog geen digitale teller, die komt binnenkort, maar kunt dat evengoed wat in het oog houden met de teller en de draaischijf. Die geeft bvb savonds geen kick op het moment dat we aan het koken zijn, zonnepanelen geen aanmaak meer hebben en via de batterij loopt. Dat is geen instant reactie, zit een kleine vertraging op. Maar dat is mss 0.1-0.2 kWh per dag. Let wel, de app van de installatie geeft het zo ook niet aan hier. Die beschouwt de batterij niet als rechtstreeks verbruik. Heb het redelijk wat zitten testen hoe alles praktisch werkte met in de garage langs de meters en omvormer te staan met een stevig elektrisch vuurtje :D

Zoals
Staan Uw instellingen niet gewoon verkeerd?
Heb dit paar Posts geleden al eens vermeld.

In de solis app kan je ergens 3 keuzes maken.
Staat dit misschien op verkopen ?
IMG_2111.jpg

Ik kan dat precies nergens instellen :S
In de app onderaan installatie.
Dan selecteert ge uw installatie Da ge ziet wat er allemaal aant gebeuren is.
rechts bovenaan 3 puntjes.
Wijzig informatie
meer informatie
type netwerkconnectie—-> daar kunt ge het wijzigen

In de app onderaan installatie.
Dan selecteert ge uw installatie Da ge ziet wat er allemaal aant gebeuren is.
rechts bovenaan 3 puntjes.
Wijzig informatie
meer informatie
type netwerkconnectie—-> daar kunt ge het wijzigen
Dat stond inderdaad op verkoop aan het net :o
Heb het nu op optie 2 gezet, hopelijk zie ik dan een verschil. In elk geval dikke merci! Dat stond echt wel goed verstopt in die kutapp 😅

Dat stond inderdaad op verkoop aan het net :eek:
Heb het nu op optie 2 gezet, hopelijk zie ik dan een verschil. In elk geval dikke merci! Dat stond echt wel goed verstopt in die kutapp 😅
Staat hier vanaf dag 1 op die optie en toen draaide teller toch terug als de batterij vol zat.

Hoop dat dit het probleem oplost 👍🏻.

App zelf is inderdaad niet top.

Heb gebeld met de projectleider van onze installatie, blijkbaar is onze Solis omvormer effectief enkel monofase.
In hoeverre is dat dan een probleem dat wij een 3-fase aansluiting op het net hebben? Gaan wij dan niet veel meer verbruik van het net hebben dan aanvankelijk gedacht?

Heb gebeld met de projectleider van onze installatie, blijkbaar is onze Solis omvormer effectief enkel monofase.
In hoeverre is dat dan een probleem dat wij een 3-fase aansluiting op het net hebben? Gaan wij dan niet veel meer verbruik van het net hebben dan aanvankelijk gedacht?
Voorlopig niet, omdat zelfs de digitale meter het verbruik van de fases met elkaar optelt ipv die apart te bekijken. Al ga je wel het fenomeen hebben dat je via uw zonnepanelen uw batterij aan het laden bent via de fase van uw zonnepanelen terwijl uw andere fases verbruik noteren. Dat kun je niet oplossen zonder een 3fasige batterij.

Natuurlijk als men dat ooit wijzigt... dan wel.

Terug
Bovenaan