Zonnepanelen Topic

Als je geen premie moet hebben, moet je wachten op de bevestiging voor je ze mag aanzetten?
Nee ze..
Staan hier al maanden aan.
Na installatie hebben ze maandje ofzo opgestaan tot keuring. (Terugdraaiende teller)
Week erna ofzo is digitale meter geïnstalleerd.

Maar zonder aanmelding kunt ge de premies niet aanvragen….

Nee ze..
Staan hier al maanden aan.
Na installatie hebben ze maandje ofzo opgestaan tot keuring. (Terugdraaiende teller)
Week erna ofzo is digitale meter geïnstalleerd.

Maar zonder aanmelding kunt ge de premies niet aanvragen….
Heb je nog stuk prosumententarief moeten betalen of is datum aanmelding gelijk gezet met datum digitale meter...

Heb je nog stuk prosumententarief moeten betalen of is datum aanmelding gelijk gezet met datum digitale meter...
Zou het eigenlijk ni weten.
24/05 is installatie gekeurd en 31ste is digitale meter geïnstalleerd.
Tot nu toe nog niets moeten extra betalen denk ik.
Maar misschien wordt dit nu pas na goedkeuren aanmelding berekend?

Waarom krijgt iedereen premies 😢

De recente woningen weer gepoept.
Omdat nieuwbouw sowieso verplicht was om hernieuwbare energie te installeren dus die moeten niet meer gelokt worden met extra geld , die worden vooruit geschopt met boetes als ze niet voldoende doen :).

Maar als nieuwbouw goed genoeg z'n best doet (E-peil laag genoeg) kan die korting (50%) of vrijstelling van z'n onroerende voorheffing krijgen voor 5j, dus dat is eigenlijk ook een soort premie.

Zal ik doen. Ik heb extra garantie op omvormer dus totale installatie heeft 25j garantie. Bauer geeft 0.35% als maximale degradatie per jaar. Sunpower of Rec Alpha 0.25% maar die zijn een pak duurder in aanschaf.

Is het een risico dat jullie zouden durven nemen ?

Ik zou de goedkopere optie kiezen. Kans is groot dat die installatie geen 25 gaat blijven liggen hoor, of zelfs geen 20, pv technologie evolueert nog steeds razendsnel. Mijn panelen van 2,5 jaar oud zijn al bijna ouderwets (320wp).
Beste is de terugverdientijd zo kort mogelijk te houden (max. rentabiliteit) en dan eventueel ergens tussen de 10-20 jaar kijken of het niet interessant is om een upgrade te doen naar nieuwe technologie.
Dat is mijn persoonlijke opvatting, ik leg mijn installaties ook zelf dus ik heb enkel kosten van aankoop materiaal.

Het is een huis van 2016 !

Geen vrijstelling OV meer en er liggen geen panelen.
Enigste optie is eventueel kijken of de bouw-vergunning ouder dan 5 jaar is tov de zonnepanelen eindfactuur.
Ik heb een SOD woning, opgeleverd in 2017, maar aangezien het de laatste fases was van het project, en de eerste woningen al in 2015 opgeleverd waren, is de bouw-vergunnng van in 2012. dit is ouder dan 5 jaar in 2021 bij mijn installatie, en daar kon het wel. Ik heb effectief premie gehad.

In jou geval, afhankelijk van wanneer je de zonnepanelen hebt gelegd, kan je in aanmerking komen, want 2016 is al 6 jaar geleden.

(zie https://www.fluvius.be/sites/fluviu...huishoudelijke-premie-2022-informatieblad.pdf)
Geldt de premie voor een thuisbatterij ook niet voor nieuwe gebouwen? Voor zonnepanelen Indd jammergenoeg niet denk ik.
Ja, deze geldt voor iedereen. Zonnepanelen enkel onder voorwaardes.

Enigste optie is eventueel kijken of de bouw-vergunning ouder dan 5 jaar is tov de zonnepanelen eindfactuur.
Ik heb een SOD woning, opgeleverd in 2017, maar aangezien het de laatste fases was van het project, en de eerste woningen al in 2015 opgeleverd waren, is de bouw-vergunnng van in 2012. dit is ouder dan 5 jaar in 2021 bij mijn installatie, en daar kon het wel. Ik heb effectief premie gehad.

In jou geval, afhankelijk van wanneer je de zonnepanelen hebt gelegd, kan je in aanmerking komen, want 2016 is al 6 jaar geleden.

(zie https://www.fluvius.be/sites/fluviu...huishoudelijke-premie-2022-informatieblad.pdf)

Ja, deze geldt voor iedereen. Zonnepanelen enkel onder voorwaardes.
Alleen is 1 van de voorwaarden denk ik dat de panelen op een dak moeten liggen en dat is bij @cege niet het geval.

Alleen is 1 van de voorwaarden denk ik dat de panelen op een dak moeten liggen en dat is bij @cege niet het geval.
Klopt, dat is voorwaarde 1. Dak + geïnstalleerd of gevalideerd door erkend installateur.

Ik wou alleen meegeven dat er weldegelijk opties zijn voor een "nieuwbouw" huis, dat ouder dan 5 jaar is bij het installeren van de panelen.
Cege zen comment was dan ook gericht op het feit dat "recente woningen gepoept zijn", wat niet geheel klopt, afhankelijk wat je recent noemt :)

Klopt, dat is voorwaarde 1. Dak + geïnstalleerd of gevalideerd door erkend installateur.

Ik wou alleen meegeven dat er weldegelijk opties zijn voor een "nieuwbouw" huis, dat ouder dan 5 jaar is bij het installeren van de panelen.
Cege zen comment was dan ook gericht op het feit dat "recente woningen gepoept zijn", wat niet geheel klopt, afhankelijk wat je recent noemt :)
Aha, verkeerd begrepen dan, ik dacht dat je specifiek op @cege zijn geval inspeelde. My bad.

Woensdag komt hier iemand langs om te bespreken wat de mogelijkheden hier zijn. Wij kunnen zuid en west leggen dus ik denk naar zelfconsumptie toe dat half/half op die manier het beste zal werken, zeker aangezien ik zelf 3 dagen per week thuis werk en mijn vrouw 1 van die andere 2 dagen ook thuis is?

Ons verbruik is ongeveer 3600kwh momenteel, geen idee hoeveel kwp ze gaan voorstellen.

Ter info voor mensen die willen weten hoelang het duurt eer aanmeldingen zonnepanelen en batterij behandeld worden.

24/05 aangemeld
7/09 mail gehad dat batterij goed aangemeld is
vandaag 10/10 mail dat panelen goed aangemeld zijn… wachttijd van 4-5 maand dus

Nu de premie aanvragen en daar nog paar maanden op wachten 🙃
( volgens de mail zou premie zonnepanelen binnen de 10 weken behandeld worden,premie batterij was binnen de 6 maanden)
hier thuisbatterij laten installeren. verloop:
14/02: Installatie thuisbatterij
01/04: Keuring thuisbatterij
02/05: Ontvangstbevestiging voor premie. (toen behandelingtijd van 4 a 6 maanden)
28/09: Bericht dat batterij goed is aangemeld. (fluvius)
06/10: Bericht dat aanvraag premie goedgekeurd is. Betaling premie binnen de 2 maanden.

Nu aan het wachten op de betaling van de premie. kortom, 8 a 10 maanden vooraleer de premie op uw rekening staat na installatie.

Terug
Bovenaan