Het kunnen idd momentopnames zijn juist van als er een piek is.
Maar toch blijft er algemeen vrij veel stroom uit het net gehaald worden, terwijl er nog een heel stuk meer náár het net gaat, dat vind ik zeer vreemd. De batterij is niet helemaal leeg tegen dat de zon terug opkomt, en toch is er op zonnige dagen tegen de middag al 4kwh uit het net gehaald.
Ik ben nog niet helemaal vertrouwd met de Solis app, maar wat ik hieruit opmaak is het volgende, verbeter mij als ik fout ben:
Totale opbrengst vandaag 15.8kWh en momenteel wordt er 3.134kW opgewekt.
4kWh uit het net gehaald, 9kWh naar het net gestuurd, de blauwe bol gaat van de omvormer naar de cirkel, dus gaat er 2.358kW naar het net.
Batterij 99% volgeladen, 0.187kW wordt momenteel naar de omvormer gestuurd (actueel verbruik). 5kWh opgeladen vandaag, 1kWh ontladen.
Weet niet of het hier van belang is, maar we hebben nog een analoge teller, maar die draait NIEt terug (staat gewoon stil bij overproductie).
Bekijk bijlage 13936
En verder:
1.8kWh hebben we meteen verbruikt toen het opgewekt werd, 5kWh is naar de batterij gegaan, en alle overschot naar het net (9kWh)
6.8kWh is wat we verbruikt hebben van middernacht tot nu. 41% dankzij zonnepanelen en batterij, 59% uit het net. En het is vooral dat laatste dat ik een beetje vreemd vind.
Wat er vandaag heeft opgestaan: 1x vaatwasser, 1x wasmachine, 1x boiler van 150l die terug op temperatuur moest komen, 1x inductievuur (allen terwijl de zon volop scheen), en de toestellen die altijd draaien (frigo en 2 vriezers). Maar ik heb nooit 2 zware verbruikers tegelijk opgezet.
Bekijk bijlage 13937